Lexus op het Autosalon: 100% geëlektrificeerd, 100% omotenashi
- Lexus toont in Brussel zijn volledig geëlektrificeerde portfolio – de klant kan kiezen uit hybride, plug-inhybride en 100% elektrisch
- Twee elektrische premières – de vernieuwde RZ deelt de spotlights in Paleis 7 met de gloednieuwe ES, een ranke hi-tech berline
- Omotenashi, van de compacte LBX Hybrid tot de RX – Lexus staat niet alleen synoniem voor luxe en raffinement, maar ook de Japanse interpretatie van “klant is koning”
Het Japanse premiummerk bij uitstek etaleert op het autosalon van Brussel zijn flink uitgebreide aanbod van hoogwaardige cross-overs en berlines. Dat begint vandaag bij de LBX Hybrid, die Lexus sinds 2024 toegankelijk maakt voor een ruimer, maar daarom niet minder veeleisend publiek.
Als geen andere autoconstructeur probeert Lexus proactief tegemoet te komen aan de wensen en verwachtingen van zijn cliënteel. Dat streven wordt belichaamd door de term omotenashi, iets dat je zou kunnen omschrijven als onbaatzuchtige gastvrijheid. Het uit zich in een fascinerend maar altijd gebalanceerd design, dat vanbinnen weerspiegeld wordt door een rustgevend, hoogwaardig afgewerkt interieur.
Naast de LBX met zelfopladende hybride aandrijving kan de salonbezoeker op de Lexus-stand ook de NX450h+ ontdekken, de middelgrote SUV met krachtige plug-inhybride aandrijflijn en standaard vierwielaandrijving. De Lexus-stand wordt vervolledigd door twee elektrisch blikvangers: de volledig vernieuwde RZ en de nagelnieuwe ES.
Lexus RZ: zuiniger, krachtiger, dynamischer
Voor zijn allereerste elektrische model is Lexus van een gloednieuw platform vertrokken. Dat garandeert een perfecte batterij-integratie, een optimale efficiëntie en een maximale ruimtebenutting. Natuurlijk staat de ontwikkeling niet stil en dus bedacht Lexus de RZ met de jongste technologische evoluties. De belangrijkste veranderingen aan de geüpdatete RZ betreffen een efficiëntere en krachtigere eAxle en een tot 77 kWh vergrote accu met geoptimaliseerde thermisch management.
Deze aanpassingen resulteren in zo’n 100 kilometer extra rijbereik. De accu kan bovendien worden voorverwarmd, wat de laadtijd bij koude temperaturen aanzienlijk inkort. De sportiefste Lexus-klanten kunnen voortaan opteren voor de RZ550e F Sport, die 300 kW over de vier wielen verdeelt en innoveert met een yoke-stuur. Voor nog meer interactie tussen bestuurder en auto is er de Interactive Manual Drive, waarmee je deze EV kunt rijden alsof het een auto met handgeschakelde versnellingsbak was.
Lexus ES: ranke hi-tech berline met ruim 500 km rijbereik
Onder het motto “Clean Tech x Elegance” gaven de designers van Lexus op onnavolgbare wijze vorm aan de achtste generatie van Lexus’ luxeberline. Voor de Europese markt ruilt deze elegante en ruime vierdeurs zijn hybride aandrijving in voor een state-of-the-art elektrische architectuur. De ES 350e beschikt over een 165 kW sterke eAxle op de voortrein gekoppeld aan een accu van 77 kWh, goed voor een rijbereik van ruim 500 km. De bijkomende eAxle achteraan maakt van de ES 500e een 252 kW sterke vierwielaandrijver die in amper 5,7 seconden naar 100 km/h snelt.
De hoge kwaliteit van het interieur van de ES komt onder meer tot uiting in de Bamboo Layering-technologie die voor een unieke sfeerverlichting zorgt. Al even innovatief zijn de Hidden Tech-schakelaars. Ze zijn onzichtbaar, tot de bestuurder de auto inschakelt. Hoewel de schakelaars er strak uitzien als een aanraakscherm, geven ze een bevredigende tactiele feedback bij gebruik. Ook dat maakt deel uit van de Omotenashi-filosofie die Lexus na aan het hart ligt.



