Vernieuwde Lexus RZ, nu met steer-by-wire-systeem

  • De nieuwe RZ levert meer vermogen, meer efficiëntie en meer voldoening voor de bestuurder
  • Een unieke rijervaring met het steer-by-wire-systeem van Lexus als primeur
  • Grondig herziene BEV-aandrijflijn, inclusief nieuwe batterij met hoge capaciteit en herziene eAxles, voor meer vermogen en meer zuinigheid
  • De nieuwe modellenreeks bestaat uit de RZ 350e met voorwielaandrijving, de RZ 500e met vierwielaandrijving en de eerste RZ F SPORT: de RZ 550e F SPORT met vierwielaandrijving.
  • Primeur op de RZ 550e F SPORT: Lexus' Interactive Manual Drive met virtueel handmatig schakelen
  • Lancering: eind 2025

De updates van de RZ gaan van het gebruik van een nieuwe batterij met een hogere capaciteit tot de verdere afstelling van elk element in de BEV-aandrijflijn. De RZ versterkt ook Lexus' status als technologische pionier, want dit is het eerste model dat een volledig steer-by-wire-systeem combineert met een radicaal hertekend stuurwiel. Dit zorgt voor een eenvoudige en intuïtieve bediening met responsieve prestaties en geruststellende feedback voor de bestuurder.

Bovendien heeft de nieuwe RZ F SPORT een primeur: Lexus' Interactive Manual Drive, een virtueel schakelsysteem dat de prestaties, het geluid en het gevoel van een handgeschakelde versnellingsbak nabootst in een volledig elektrische auto.

De RZ levert niet alleen meer vermogen voor alle modellen in het herziene gamma, maar is ook zuiniger, wat tot uiting komt in een groter rijbereik en kortere oplaadtijden.

In de kern blijft de RZ een auto die rijk is aan Lexus' vakmanschap met details die de gastvrije Omotenashi-benadering van het merk weerspiegelen aan boord. In dynamisch opzicht versterken de nieuwste verbeteringen de Lexus Driving Signature, waardoor de bestuurder altijd vertrouwen, controle en comfort heeft.

Het bijgewerkte RZ-gamma zal vanaf eind 2025 op de markt komen.

Een unieke rijervaring met het Steer-By-Wire-systeem van Lexus

  • Steer-by-wire-systeem

Het nieuwe systeem verschilt fundamenteel van een conventionele stuurinrichting doordat er geen mechanische verbinding is tussen het stuurwiel en de voorwielen. In plaats daarvan wordt de stuurinput van de bestuurder doorgegeven via elektrische signalen van een koppelactuator naar een besturingsactuator.

De prestaties zijn veilig, vertrouwenwekkend en zeer responsief, met een dynamische aanpassing van de stuurinrichting aan de snelheid van de auto. Dit zorgt voor gemakkelijker manoeuvreren bij lage snelheid, een vlotte respons om soepel te rijden op bochtige wegen en stabiliteit bij het cruisen aan hoge snelheden op snelwegen.

Bij een conventioneel systeem moet de bestuurder mogelijk twee of drie volledige omwentelingen van het stuur maken voor een volledige stuuruitslag. Bij het nieuwe Lexus-systeem hoeft slechts 200 graden aan het nieuw gevormde stuurwiel te worden gedraaid (meer informatie hieronder) om van neutraal naar volledig links of rechts te gaan, dus hand-over-hand/gekruiste armbewegingen zijn vrijwel uitgesloten.

Hoewel er geen fysieke verbinding is tussen het stuurwiel en de wielen, geniet de bestuurder de juiste en lonende feedback, door middel van elektrische signalen, waardoor onaangename trillingen worden weggefilterd. Veiligheid is ingebouwd, met een volledig redundantiesysteem waarin elk onderdeel dubbel is uitgevoerd. Ook is er extra noodstroomvoorziening aanwezig.

Op RZ-modellen die gebruikmaken van het conventionele elektronisch stuurbekrachtigingssysteem, is de constructie van de eenheid stijver gemaakt om de feedback te verbeteren. Verder zijn er maatregelen genomen om het gewicht en de werkingsgeluiden te verminderen.

  • Nieuw gevormde stuurwiel

Het steer-by-wire-systeem is intuïtief, comfortabel en gemakkelijk voor bestuurders om zich aan te passen dankzij het stuurwiel met een nieuwe vorm. Het maakt komaf met de bovenste en onderste delen van de traditionele 'ring' en heeft een vlakke onderkant, met gebogen vingergrepen links en rechts. Dit radicale nieuwe ontwerp geeft de bestuurder een opener blikveld en versterkt de dialoog met de auto.

Door de compactere afmetingen, 360 mm breed en 197 mm hoog, komt er meer knieruimte vrij om gemakkelijker in en uit te stappen. Een geïntegreerde verwarming is standaard.

De stuurschakelaars zijn verticaal geplaatst en bevatten nieuwe combinatieschakelaars voor minder vaak gebruikte licht- en ruitenwisserfuncties. Dit omvat lichtregeling, mistlichtbediening en automatische afstelling van de ruitenwissergevoeligheid. Het steer-by-wire-systeem is standaard op de RZ 550e F SPORT en is een optie op de RZ 500e Privilege Line met vierwielaandrijving.

Grondig herzien en verbeterd BEV-systeem

De batterij-elektrische aandrijflijn van de RZ werd grondig herzien, waarbij de nadruk werd gelegd op het verbeteren van de prestaties, het gebruiksgemak en het rijplezier om de BEV-prestaties naar een hoger niveau te tillen.

De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van een nieuwe lithium-ionbatterij met hoge capaciteit en herziene eAxles met een verbeterde elektromotor en inverterefficiëntie, en een aanzienlijke vermindering van de interne verliezen. Ook is er een nieuwe boordlader van 22 kW.

Deze elementen worden als combinatie aangeboden in een nieuwe RZ-serie met drie verschillende vermogensopties, die in de onderstaande tabel worden vermeld. Alle gegevens zijn voorlopig tot de officiële homologatie.

MODEL

RZ 350e FWD

RZ 500e AWD

RZ 550e AWD

Max. vermogen (DIN-pk/kW)

224/165

381/280

408/300

0-100 km/u (sec.)

7,5

4,6

4,4

Maximumsnelheid (km/u)

160

180

180

Rijbereik (WLTP, km)

568 (18" velg)

508 (20" velg)

500 (18" velg)

456 (20" velg)

450

  • Nieuwe batterij met hoge capaciteit

De introductie van een nieuw lithium-ionbatterijpack met hoge capaciteit draagt in belangrijke mate bij aan de verbeterde prestaties van de nieuwe RZ. De capaciteit is toegenomen tot 77 kWh.

De constructie van de batterijcellen is herzien en hun aantal is verhoogd om een hoger rendement van de eAxles mogelijk te maken. Dit werd bereikt zonder de buitenafmetingen van het pack te veranderen, zodat het volledig onder de vloer van het voertuig blijft.

De batterij profiteert van een nieuw waterkoelsysteem dat helpt het vermogen te maximaliseren en celverslechtering te onderdrukken, zelfs onder belastende omstandigheden. Dit omvat bijvoorbeeld snelladen na herhaaldelijk of langdurig snel optrekken, bergop rijden, zware aanhangwagens trekken* en off-road rijden. ​

De bediening van het koelsysteem is efficiënt gecoördineerd met het airconditioningsysteem van de RZ, zodat het koelmiddel of de radiator als koelbron wordt gebruikt, afhankelijk van de buitentemperatuur. De koeling is in nauw contact met de batterij geïnstalleerd en koelt vanaf de onderkant voor efficiënte, gelijkmatige prestaties.

*trekvermogen: RZ 350e 750 kg; RZ 500e en RZ 550e 1.500 kg

  • Kortere oplaadtijden

De laadprestaties zijn verbeterd dankzij de introductie van het nieuwe batterijpack en de standaardinstallatie van een krachtigere boordlader van 22 kW ter vervanging van de vorige lader van 11 kW. Dit loopt vooruit op de ruimere beschikbaarheid van openbare snellaadinfrastructuur.

Om de oplaadtijd in koude klimaten te verbeteren, is de nieuwe RZ uitgerust met een nieuw batterijvoorbereidingssysteem. Dit kan worden gebruikt om de batterij op de optimale temperatuur te brengen voordat het opladen begint. Dit is vooral nuttig bij koude temperaturen, waar de oplaadtijd aanzienlijk kan worden verkort. Lexus schat dat opladen van 10 tot 80% in 30 minuten mogelijk is met de voorbereidingsfunctie, vergeleken met 55 minuten zonder deze functie (bij -10°C).

Ze kan handmatig worden bediend met een knop in het multimediasysteem of automatisch wanneer een oplaadlocatie als routepunt of bestemming is ingesteld in het navigatiesysteem. Er kan ook een timer worden ingesteld, zodat de verwarming voor een bepaalde reis kan worden ingepland.

De prestaties van de batterijverwarming werden verbeterd door de plaatsing van de koelvloeistofverwarming en de warmtewisselaar aan te passen, wat voor kortere oplaadtijden bij koud weer zorgt.

  • Verbeterde eAxle-prestaties

Er zijn gedetailleerde wijzigingen aangebracht aan de eAxle van de RZ om interne verliezen te verminderen en meer motorvermogen met stillere prestaties te leveren.

De compacte afmetingen van de eenheid helpen de indeling van de auto te optimaliseren en zorgen voor een royale binnenruimte. Vooraan biedt de verkorte lengte betere bescherming bij een aanrijding, terwijl in de modellen met vierwielaandrijving de lagere hoogte van de eenheid achteraan voor meer laadruimte en een vlakke vloer zorgt. De proporties hielpen de ontwerpers van de RZ ook om de batterij volledig onder de bodem van het voertuig te plaatsen. In de nieuwe RZ is de hoogte van de achterste eAxle verder verlaagd door de tweede as te verplaatsen.

Andere nieuwe maatregelen zijn het gebruik van een kogellager, waardoor een compactere tandwielmodule met drie assen mogelijk is, wat interne verliezen helpt te beperken. Het polijsten van de tandwieltanden heeft ook geleid tot minder energieverlies en een nauwkeurigere, stillere werking.

Zowel de voorste als de achterste eAxle heeft een herzien smeersysteem dat een mechanische pomp overbodig maakt.

De omvormer maakt gebruik van halfgeleiders uit siliciumcarbide (SiC), die bijdragen aan zowel een hogere output als een verbeterde efficiëntie.

Evenveel aandacht is besteed aan de constructie van de elektromotor. De rotor is kleiner en lichter geworden, terwijl zowel hoge toerentallen als een hoog vermogen konden worden bereikt door de magneetlocaties aan te passen. Afstemming van de statorspoel heeft het koppel verhoogd en de verliezen en het stroomverbruik verminderd.

  • Rijbereik

De grondige technische herzieningen van het BEV-systeem geven de nieuwe RZ ook een groter rijbereik. De vermindering van verliezen in de eAxle, de toename van de batterijcapaciteit en de optimalisatie van de regelsystemen dragen in belangrijke mate bij aan het verbeterde rijbereik.

De door Lexus verwachte prestatiecijfers laten aanzienlijke verbeteringen zien ten opzichte van de prestaties van de huidige RZ: tot 95 km extra in het geval van het FWD-model met 18" velgen (volledige voorlopige gegevens in de tabel hierboven).

Rijdynamiek

  • De Lexus Driving Signature bieden

Lexus streeft bij elk model uit zijn gamma naar de Lexus Driving Signature, een uniforme rijervaring waarin de bestuurder op elk moment geniet van comfort, vertrouwen en controle. De strategische ingrepen die werden toegepast bij de nieuwe RZ versterken deze kwaliteit, met de prestatiekenmerken die mogelijk worden gemaakt door batterij-elektrische voertuigtechnologie en -techniek.

De structurele stijfheid werd verbeterd met aanpassingen rond de radiatorsteun vooraan: dikkere platen en versterkte verbindingen. De toevoeging van een beugel achteraan helpt plaatselijke torsievervorming tegen te gaan. Deze maatregelen hebben geresulteerd in een zuivere en lineaire respons op stuurinput.

  • Ophanging

Het ophangsysteem, MacPherson-veerpoten voor en dubbele wishbones achter, profiteert van een afstelling van de dempers en veren voor en achter om dynamische prestaties te bevorderen en een goede balans te vinden tussen wegligging en rijcomfort. De voorste bus werd geoptimaliseerd voor een directere stuurrespons.

Andere nieuwe details zijn een gewichtsbesparende vormgeving van de onderste voorwielophangingsarm en nieuwe inwendige onderdelen in het naaflager, ingrepen die helpen het rijbereik te optimaliseren. De bevestiging van de stuurinrichting werd ook aangepast om het systeem stijver en responsiever te maken.

  • Doorontwikkeling van Lexus DIRECT4

De prestaties van Lexus' DIRECT4-voertuigbesturingstechnologie werden herzien, waardoor de tractie en stabiliteit van de nieuwe RZ-modellen met vierwielaandrijving verder zijn verbeterd.

Het intelligente systeem regelt automatisch de verdeling van het vermogen over de voorste en achterste eAxles, afhankelijk van de rijomstandigheden en de input van de bestuurder.

Het bereik van de koppelverdeling werd uitgebreid, door het vermogen van het BEV-systeem te verhogen, zodat bij het wegrijden en accelereren in rechte lijn de koppelverdeling voor/achter wordt geregeld tussen 60:40 en 0:100, waardoor 'pitching' wordt onderdrukt en een direct acceleratiegevoel wordt geleverd. In bochten wordt de verdeling geoptimaliseerd tussen 80:20 en 0:100, afhankelijk van de rijsnelheid en stuurhoek, om bij de rijomstandigheden te passen.

Tijdens het indraaien wordt er meer vermogen naar de vooras gestuurd om een vloeiende bocht te maken. Bij het uitkomen van een bocht is de koppelverdeling in lijn met de belasting op elk wiel, zodat de auto in balans blijft en soepel kan accelereren. Het resultaat is een belonend gevoel in bochten en een nauwkeurige lijn.

Wanneer de bestuurder de Range-modus selecteert om de efficiëntie te maximaliseren, wordt de balans tussen voor en achter op 50:50 gehouden.

Het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) van Lexus, een optie op het Privilege Line AWD-model en standaard op de F SPORT, draagt bij aan een vlakker en comfortabeler rijgedrag, samen met een verbeterde rijstabiliteit en een betere wegligging bij gevaar.

  • Carrosseriestijfheid

Een hoge carrosseriestijfheid is de sleutel tot responsieve prestaties die trouw zijn aan de input van de bestuurder. De oorspronkelijke ontwikkeling van de RZ zorgde voor een zeer stijve structuur, geholpen door de batterij laag te plaatsen, binnen de wielbasis, en door de batterij-eenheid zelf deel te laten uitmaken van het frame van het voertuig.

Geavanceerde constructietechnieken, waaronder 'laser peening' en laserlastechnologie, droegen bij aan de stijfheid, samen met het uitgebreide gebruik van lijm met een hoge sterkte en schuim met een hoge stijfheid. Torenverstevigingen en prestatiedempers dragen verder bij aan het indrukwekkend strakke en stabiele gevoel van de auto.

Lexus heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om de stijfheid verder te verfijnen met extra verstevigingen tussen het onderste gedeelte van de carrosserie achteraan en de achterste wielkasten. De sterkte en stijfheid van de radiatorsteun aan de zijkant werd ook verbeterd, wat bijdraagt aan een stabiele wegligging.

  • Ontwikkeling en testen in Shimoyama

Lexus blijft de speciaal gebouwde faciliteiten in zijn nieuwe vestiging in het Japanse Shimoyama gebruiken om alle aspecten van de prestaties van de RZ te testen. Hier kunnen de verschillende productontwikkelingsteams nauw samenwerken om effectieve, gecoördineerde verbeteringen te produceren. De teams maken niet alleen gebruik van geavanceerde digitale, computergestuurde technieken, maar kunnen ook de prestaties van de auto nauwkeurig afstellen en ervoor zorgen dat de Lexus Driving Signature wordt waargemaakt op de uitgebreide testcircuits ter plaatse.

Het leven aan boord: stilte en comfort

  • Stiller dan ooit tevoren

Als BEV is de RZ een fundamenteel stille auto, maar Lexus gaat verder om de cabine zo goed mogelijk te isoleren tegen geluid en trillingen om een rustige en comfortabele omgeving te bieden.

Op de nieuwe RZ zijn extra gedetailleerde ingrepen toegepast om een uitzonderlijke stilte te creëren. Hierdoor zijn de geluidsdrukniveaus in zowel de voor- en achtercabine als de laadruimte verlaagd.

De nieuwste aanwinsten zijn onder andere een nieuwe vloerdemper achter de achterbank en het gebruik van een nieuwe sterk dempende lijm in de vloer om trillingen te verminderen. Er zit ook een nieuwe harsbekleding onder de voorlijst en performanter geluiddempend materiaal in de sierlijsten, bekledingen en achterklep.

Het gedetailleerde onderzoek van alle interieurelementen heeft ook geleid tot een wijziging van de kofferafdekking, die een extra vilten laag kreeg voor een betere geluidsisolatie.

Deze ingrepen komen bovenop de bestaande ingrepen tegen geluid en trillingen in de RZ, zoals een motorkapafdichting rondom, trillingsdempend schuim rond de voor- en middenstijlen en akoestisch glas in de voor- en achterportieren. Verder profiteren de voorwielaangedreven modellen van een speciaal ontworpen subframe achteraan.

Trillingen van de aandrijflijn werden verminderd dankzij een nieuw motorsteunontwerp met hoge dempingseigenschappen.

  • Bekleding met laserpatroon

Lexus heeft de eerste interieurbekleding gemaakt met graphics die met een laser zijn aangebracht op Ultrasuede, een bekledingsstof die is gemaakt van duurzaam materiaal dat voor 30% uit planten bestaat. Met deze techniek wordt een nieuw luxe-element gecreëerd met een patroon van vloeiende contouren op de deurbekleding.

Ultrasuede is beschikbaar op de hogere uitvoeringen (500e Privilege Line en 550e F SPORT Line), terwijl andere versies zijn voorzien van zacht, soepel kunstleder van hoge kwaliteit.

  • Dynamische schaduwverlichting

Lexus heeft de werking van de interieurverlichting met haar 64 kleuren uitgebreid om licht en schaduw te combineren tot een dynamisch schaduwverlichtingseffect. Drie led-lichtbronnen worden gebruikt om overlappende verlichting en dimmen te creëren.

De nieuwe RZ 550e F SPORT met handmatig virtueel schakelen ​

  • Interactive Manual Drive: de sensatie van handmatig schakelen in een BEV

De RZ 550e F SPORT is het eerste model dat is uitgerust met Lexus' nieuwe Interactive Manual Drive, een technologische primeur die de bestuurder het gevoel geeft van handmatig schakelen in een batterij-elektrische auto. Dat zorgt voor een diepere dialoog en band met de auto, waarbij de aandrijfkracht wordt geregeld door met de schakelaars op het stuurwiel virtuele versnellingen te selecteren.

De ervaring wordt versterkt met realtime feedback via het gaspedaal, G-krachten, gereproduceerde motorgeluiden en een toerentellerscherm met een gebogen balk die het virtuele toerental aangeeft.

Het systeem wordt eenvoudig ingeschakeld door op een 'M Mode'-schakelaar op de middenconsole te drukken. Het werkt onafhankelijk van de Drive Mode Select. Wanneer de Sport-modus is geselecteerd, wordt er sneller en ritmischer geschakeld dan in de Normal-modus.

De aandrijfkracht wordt bepaald door een virtuele versnellingsbak met acht versnellingen die snel en bevredigend schakelen mogelijk maakt. Het koppel van de virtuele krachtbron wordt berekend op basis van de druk van de bestuurder op het gaspedaal en de snelheid van het voertuig; dit wordt vervolgens vermenigvuldigd met de virtuele versnelling die is geselecteerd.

Een schakelindicator die informatie van de toerenteller en vermogensmeter combineert, helpt de bestuurder om op elk moment intuïtief de toestand van de auto te begrijpen en om optimaal op en terug te schakelen, in overeenstemming met het gebruik van het gaspedaal.

  • Sportief rijgedrag

Met specifieke ingrepen werd ervoor gezorgd dat het extra vermogen van de F SPORT zich vertaalt in uitstekende rijeigenschappen en prestaties.

Naast de stappen die werden gezet om de carrosseriestijfheid van de RZ te verbeteren (zie bovenstaande informatie), heeft de F SPORT extra verstevigingen rond de radiatorsteun en een extra versteviging in de structuur achteraan. De zijkanten van de radiatorsteun zijn ook stijver dankzij het gebruik van een dikker paneel en extra laspunten. Zo wordt een sterke verbinding gemaakt tussen de steun en het bovenste element. Deze ingrepen versterken de carrosserie en gaan vervorming tegen, waardoor de respons van de besturing en het chassis wordt aangescherpt.

De ophanging werd hertekend voor sportievere prestaties, met een aanpassing van de dempingskracht van de schokdempers en de veren.

Het model profiteert ook van Lexus' Vehicle Dynamics Intelligent Management (VDIM). Dit stemt de werking van het ABS, de rembekrachtiging, de stabiliteitscontrole, de tractiecontrole en andere rembedieningsfuncties op elkaar af, zodat de bestuurder het volledige potentieel van de auto kan benutten.

  • Exterieurstyling

De F SPORT onderscheidt zich van de andere modellen in het RZ-gamma met exterieurstylingdetails die zijn prestatieprofiel tot uitdrukking brengen en tegelijkertijd de aerodynamische prestaties, stabiliteit en koeling verbeteren.

Tot de functionele kenmerken behoren luchtkanalen in de onderste voorbumper die koellucht naar de remklauwen leiden. Het bumperprofiel heeft een vinvormig gedeelte dat de luchtstroom langs de zijkant van de auto leidt, wat de stabiliteit en stuurrespons ten goede komt.

Achteraan kreeg de F SPORT een extra spoiler langs de onderrand van de achterruit, een speciale diffuser achteraan en pontonvormen in de bumper. De combinatie van deze eigenschappen zorgt voor een aangenaam gevoel van stevig contact met de grond, een stabiel weggedrag en een snelle stuurrespons.

De F SPORT staat op 20" aerovelgen met een lichtmetalen frame en een harsafdekking. De lichte constructie is ook aerodynamisch efficiënt, waardoor de auto maximaal presteert. Opvallend blauw afgewerkte F SPORT-remklauwen zijn zichtbaar door de spaken van de velgen.

Een van de kleuropties voor de F SPORT is het nieuwe Neutrino Grey, zowel in een- als tweekleurige afwerking.

  • Interieurkenmerken

De cabine van de F SPORT is afgewerkt in zwart en donkergrijs. De Ultrasuede-bekleding heeft felblauwe contraststiksels, de kenmerkende kleur van Lexus Electrified.

De voorstoelen in de F SPORT zijn gemaakt met behulp van een geïntegreerde schuimtechniek die voor een stevigere verbinding zorgt tussen de bekleding en het frame. Daardoor houden ze beter contact met het lichaam. Beide stoelen zijn achtvoudig elektrisch verstelbaar en hebben een lendensteun.

De F SPORT-details omvatten roestvrijstalen drempelplaatjes, badges op het stuurwiel en aluminium sportpedalen en voetsteunen. Het met laser bewerkte patroon op de Ultrasuede-deurbekleding heeft een geometrisch design, in contrast met de vloeiende contouren op andere RZ-modellen. De afwerking van de bekleding is ook specifiek voor het model, nl. een folie met een microgeometrisch patroon.

Uitvoeringen en uitrusting

Het nieuwe RZ-gamma biedt drie uitrustingsniveaus, die allemaal profiteren van nieuwe technologische voorzieningen, duurzame bekledingen als alternatief voor leder en het LexusLink-multimediasysteem.

Hoogtepunten op de Executive-uitvoering van de RZ 350e FWD en 500e AWD zijn onder andere de nieuwe 18" lichtmetalen/harsvelgen, ledkoplampen uit één stuk, sfeervolle interieurverlichting (één kleur), Panoramic View Monitor, kunstlederen bekleding van hoge kwaliteit, elektrisch verstelbare verwarmde voorstoelen, LexusLink-multimedia met 14" display, boordlader van 22 kW en Lexus Safety System + actieve veiligheids- en rijhulpfuncties.

De Privilege-uitvoering voor het RZ 350e FWD-model introduceert 20" lichtmetalen/harsvelgen, glanzend zwarte stylingdetails voor het exterieur, digitale binnenspiegel, een head-updisplay en geheugeninstellingen voor de voorstoelen. De 500e AWD Privilege Line heeft ook bochtenverlichting, meerkleurige sfeerverlichting in het interieur, Ultrasuede-bekleding en verwarmde achterstoelen.

De prestatiegerichte F-SPORT (550e AWD) is uitgerust met 20" F-SPORT-velgen, een extra achterspoiler, steer-by-wire, Interactive Manual Drive, Active Sound Control, Vehicle Dynamics Integrated Management, F SPORT-voorstoelen, interieurbekleding en drempelplaatjes, aluminium sportpedalen en Ultrasuede-bekleding met blauwe accentstiksels.

  • Nieuwe interieurkleuren

Twee nieuwe kleurcombinaties voor het interieur zijn toegevoegd aan het RZ-gamma: Hazel met Solis White, dat de cabine een strakke en open uitstraling geeft, en Orage en Black, dat een moderne, volwassen en luxueuze uitstraling heeft.

  • Panoramadak

Het panoramadak is gemaakt van nieuw blauw glas met een verduisteringsfunctie. Dit biedt meer schaduw dan het vorige dak wanneer het gedimd is en helder, scherp zicht naar buiten wanneer het op transparant staat. Dit is als optie verkrijgbaar op de Privilege- en F SPORT-modellen met vierwielaandrijving; een niet-dimbaar dak is een optie op de Executive- en Privilege-versies met voorwielaandrijving.

  • Navigatie met geavanceerde BEV-routeplanning

De Lexus RZ beschikt over vernieuwde navigatiemogelijkheden die routeplanning combineren met het monitoren van de laadstatus van de batterij van de auto.

Bij het programmeren van een rit, worden routes gepland met de vereiste stops om op te laden, met oplaadlocaties duidelijk als routepunten weergegeven met een knipperend pictogram. Het systeem kan ook alternatieve oplaadlocaties tonen, met een herziene aankomsttijd.

De routeplanning is dynamisch, dus als het systeem detecteert dat er moet worden opgeladen, waarschuwt het de bestuurder met een bericht 'bereik te klein' op het kaartscherm en biedt het een alternatieve route, inclusief een nieuwe oplaadlocatie. De bestuurder kan de omleiding handmatig bevestigen.

Prijzen, uitrusting & technische fiche

PDF 619 KB

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Lexus Belgium

Neem contact op met

ellen.dewilde@toyota.be

www.lexus.be