WERELDWIJDE VERKOOP VAN LEXUS ‘INTELLIGENT SPORT SEDAN’ OVERSCHRIJDT KAAP VAN EEN MILJOEN

WERELDWIJDE VERKOOP VAN LEXUS ‘INTELLIGENT SPORT SEDAN’ OVERSCHRIJDT KAAP VAN EEN MILJOEN

  • Wereldwijde verkoop van de compacte sportberline van Lexus sinds de lancering van het originele model in 1999 loopt op tot over het miljoen

  • Eerste Lexus-model dat specifiek ontworpen werd om Europese klanten aan te spreken.

  • Met bijna 20 % van de verkochte wagens is Europa de belangrijkste markt voor de Lexus IS

  • De Lexus IS - die nu aan zijn derde generatie toe is - is een topmodel voor Lexus

  • De modelgeschiedenis van de Lexus IS telt een benzine-, diesel- en hybrideversie, maar ook het eerste ultraperformante “F”-model van Lexus en een coupé/cabriolet

  • Nog tot 2 oktober te bezichtigen in de Lexus Experience Lounge in Knokke-Heist

Lexus heeft er een miljonair bij. De wereldwijde verkoop van het Lexus IS-sportberlinegamma overschreed eind juli immers de kaap van het miljoen. Een knappe prestatie voor een wagen die als eerste Lexus voornamelijk ontworpen werd voor de Europese markt, niet toevallig een regio waar de Lexus IS enorm populair blijft. Meer nog, een op vijf Lexus IS-modellen die over de hele wereld verkocht worden, vindt een eigenaar in Europa.

 

Zeventien jaar geleden mikte Lexus met de IS op een nieuw en jonger publiek. Het resultaat was een sportieve, compacte berline met een strak design, een responsieve 2-liter zescilinder-in-lijnmotor en achterwielaandrijving. Na de eerste LS- en GS-modellen was de IS het derde Lexus-model dat zijn debuut maakte in Europa. Hij slaagde erin het merk te positioneren in een brede en uiterst competitieve klasse van het luxesegment. Zijn uitstekende rijdynamiek en sportief profiel gingen dan ook hand in hand met een royale uitrusting en een uitmuntend veiligheidsniveau. Lexus werd in sneltempo bekend om zijn hoge kwaliteit en toonaangevende klantenservice, waardoor de IS steeds meer klanten voor zich wist te winnen. Het gamma werd al snel uitgebreid met de krachtigere 3-liter IS 300 en vanaf 2001 met de innovatieve en compacte SportCross-break.

 

De eerste IS bleek een doeltreffende baanbreker te zijn voor Lexus. In 2005 werd de tweede generatie aan de wereld voorgesteld op het autosalon van Genève. Met zijn meer uitgesproken en gesofisticeerd design volledig in lijn met Lexus’ nieuwe designtaal L-finesse en met nog meer raffinement, bood de nieuwkomer Lexus de mogelijkheid om nieuwe pistes te verkennen. Pistes die op hun beurt de IS aantrekkelijk maakten voor een veel breder publiek. De oorspronkelijke IS 250 met een 2,5-liter V6-benzinemotor die kon worden gekoppeld aan een nieuwe automatische versnellingsbak werd in 2006 vervoegd door de eerste Lexus op diesel, de IS 220d.

 

Een jaar later vormde het autosalon van Detroit het ideale decor voor de onthulling van de IS F. Een ultraperformante berline “gebouwd door liefhebbers, voor liefhebbers” om het met de woorden van Lexus te zeggen. Het was de eerste Lexus die de F-sportbadge kreeg, maar ook de voorganger van de LFA-supersportwagen en van de huidige RC F- en GS F-modellen. Er werd aan elk onderdeel van de wagen gesleuteld om de prestaties en het rijplezier te verhogen. Zijn 5-liter V8-motor leverde 423 pk via ‘s werelds eerste achtversnellingsbak. Meer had de wagen niet nodig om in amper 4,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te spurten om vervolgens een topsnelheid van 270 km/u te bereiken. De IS F was letterlijk geboren en getogen op het circuit, met uitvoerige tests op de Fuji Speedway in Japan en de beruchte Nürburgring in Duitsland. Zoals het een racevolbloed betaamt, kreeg hij enkel sportonderdelen mee: van zijn motor, transmissie en ophanging tot zijn velgen en banden.

Met de lancering van de IS 250C in 2009 kreeg de veelzijdigheid van de IS een nieuwe vorm, die van een slanke coupé/cabriolet met een driedelige hardtop. Het dakmechanisme was niet alleen het snelste op de markt, dankzij zijn ingenieuze design zag de IS C er zowel met als zonder dak even goed uit en kregen ook de achterpassagiers de nodige ruimte.

 

De huidige derde generatie van de IS luidde het begin van een nieuw tijdperk in voor het model met Lexus Hybrid Drive dat voor het eerst werd geïntroduceerd in het gamma. Sinds de lancering van het model in 2013 is de IS 300h veruit de populairste versie bij de Europese klanten: hij neemt maar liefst 90 % van de IS-verkoop voor zijn rekening. Het full hybrid-model biedt dan ook een uitzonderlijke soepelheid en efficiëntie. Hij slaagt er bovendien in de uitstekende rijsensaties waarvoor de IS traditioneel bekend staat, te garanderen. De aandrijving koppelt een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met Atkinson-cyclus aan een compacte maar krachtige elektromotor. Het resultaat: soepele en responsieve prestaties die ondersteund worden door het gebruik van intelligente dubbele variabele kleppentiming (Dual VVT-i), de D-4S-brandstofinjectie van Lexus en een uiterst efficiënt uitlaatgasrecirculatiesysteem. Dankzij deze geavanceerde technologische expertise waren de uitlaatemissies en het verbruik van de IS nog nooit zo laag, met officiële cijfers van 97 g/km CO2 en 4,3 l/100 km. Ze maken het model nog aantrekkelijker in een markt waar milieuprestaties en gebruikskosten zwaar doorwegen op de keuze van de klant.

 

De IS is ook beschikbaar met een 2-liter turbomotor uitgerust met de innovatieve D-4S-brandstofinjectie.. De Lexus IS 200t levert 245 pk met een maximumkoppel van 350 Nm. De achttrapstransmissie Sport Direct Shift – goed voor een snelle acceleratie tot een topsnelheid van 230 km/u – werd ontwikkeld voor de ultraperformante RC F.

 

Met een commercialisering in meer dan 70 landen en een verkoop van meer dan 6.000 exemplaren per maand blijft de IS een sleutelrol spelen in het wereldwijde modelgamma van Lexus.

 

In België is 99% van de verkochte Lexus IS-modellen hybride. Je kan de IS 300h nog tot 2 oktober bezichtigen in de Lexus Experience Lounge op de zeedijk in Knokke-Heist:  http://nl.lexus.be/lexus_lounge#LexusExperience

 

 

Over Lexus Belgium