WERELDWIJD DEBUUT VAN GLOEDNIEUWE LEXUS LC 500 COUPÉ OP AUTOSALON VAN DETROIT 2016

VERLEIDELIJKE, EXPRESSIEF GELIJNDE LUXECOUPÉ LUIDT NIEUW TIJDPERK IN VOOR WERELDWIJD LUXEMERK

• De stijl, de prestaties en het vakmanschap van de coupé helpen de wagen te positioneren als een van de vlaggenschepen van Lexus

• De LC 500 gebruikt de nieuwe architectuur van het merk die de dynamische capaciteiten en prestaties naar een nog hoger niveau tilt

• Symbool van een evoluerende auto-ontwikkelingscultuur die steeds meer nadruk legt op de samenwerking tussen ontwerpers en ingenieurs

Toen de Lexus LF-LC Concept in 2012 debuteerde op het Noord-Amerikaanse Internationale Autosalon (NAIAS), vroegen de pers, trouwe klanten en fans zich af of het adembenemende design en de indrukwekkende proporties ooit zouden evolueren tot een seriecoupé met 2+2-lay-out. Vandaag, vier jaar na het debuut van de baanbrekende concept-car waarvan hij is afgeleid, onthulde Lexus de gloednieuwe luxecoupé LC 500. Deze uitdagende, atletische topcoupé laat geen twijfel meer bestaan over de stijlrichting die de toekomstige seriemodellen van het merk zullen uitgaan.

"De LC 500 was een belangrijk model voor Lexus en voor mij persoonlijk," verklaarde Akio Toyoda, Chief Branding Officer en Master Driver voor Lexus. "Enkele jaren geleden beslisten we om de toekomst van het merk kracht bij te zetten met producten die meer passie uitstraalden en zich meer onderscheidden in het luxesegment. De proporties, het fabelachtige design en de uitzonderlijke prestaties van deze luxueuze topcoupé vormen een niet mis te verstane verklaring over de emotionele richting die ons merk uitgaat en zullen de aantrekkingskracht van de luxueuze Lexus-modellen overal ter wereld nog versterken."

De nieuwe LC 500 onderscheidt zich niet alleen door zijn uitzonderlijke stijl en prestaties maar werpt zich ook op als een uithangbord van het resultaat dat men kan behalen door ontwerpers en ingenieurs nauwer te laten samenwerken zodat ze elkaar kunnen helpen om problemen uit de weg te ruimen.

De LC 500 werd gedreven door een hoogstaande en aantrekkelijke designdoelstelling (de LF-LC) en de ontwikkelingsteams werkten onvermoeibaar om nieuwe oplossingen uit te werken die zoveel mogelijk elementen van de concept-car konden behouden in het seriemodel.

Voor de Lexus-organisatie betekende het LC 500-project veel meer dan louter de ontwikkeling van een nieuwe coupé. Met de nieuwe ontwikkelingsprocessen en designfilosofieën die hij vertegenwoordigt, symboliseert De LC 500 het begin van een nieuwe fase voor Lexus. "Ontwerpers en ontwikkelaars werkten nauw samen om problemen en obstakels een voor een uit de weg te ruimen. Ik vind dat we veel meer hebben gedaan dan het design van de concept-car behouden," verklaarde Hoofdingenieur Koji Santo.

DESIGN

Van bij de eerste aanblik wordt het duidelijk dat de samenwerking tussen ontwikkelings- en designteams uiterst succesvol was, gezien de mate waarin het team de designfilosofie van de LF-LC heeft kunnen transponeren naar de nieuwe LC 500.

Het nieuwe productiemodel deelt veel van de voornaamste designelementen, proporties en visuele dynamiek van de concept-car waarop hij geïnspireerd is. De visuele aantrekkingskracht van de LC 500 wordt gedefinieerd door de atletische, aerodynamische vormgeving met sensuele welvingen, emotieve vormen, een optioneel vloeiend dak in koolstofvezel (standaard: glazen dak), een lage en brede uitstraling die respect afdwingt. Al deze aspecten komen samen in een uiterst functioneel en passioneel pakket.

De neus van de LC 500 onderscheidt zich door een krachtige interpretatie van Lexus' typisch spoelvormig radiatorrooster en nieuwe lichtblokken met drie lampen, die speciaal werd ontwikkeld om plaats te bieden aan enkele van de dunste koplampen in de sector.

Het atletisch profiel van de auto kenmerkt zich door zijn snelle, aflopende daklijn, zijn gestroomlijnde silhouet, zijn lange wielbasis met compacte voor- en achteroverhang en zijn lage motorkap. De achterkant onderscheidt zich dan weer door fijn ontworpen, meerlagige achterlichten met een uniek lichteffect.

Het interieurdesign van de LC 500 wordt beïnvloed door het dynamische luxethema van het koetswerk, met een lay-out die zowel cockpitgericht als elegant is. De rijhouding van de coupé werd gekalibreerd om een pittige, sportieve rijstijl te verzekeren en boezemt meer vertrouwen in dankzij de intuïtievere lay-out.

"In eerste instantie hebben de ontwerpers samengewerkt met de ingenieurs om inzicht te krijgen in hun beeld voor het rijgedrag van de LC 500 en om dat beeld te integreren in het design," aldus Tadao Mori, de hoofdontwerper van de LC 500. "Zo hebben we erg veel aandacht besteed aan de focus van de blik van de bestuurder en ontwierpen we de vormgeving in die zone om de gedachten van de bestuurder te ondersteunen. Dit project was een van de eerste keren dat de ontwerpers zo nauw betrokken waren bij de dynamische ontwikkeling om ons meer inzicht te geven in de rijdoelstellingen en deze te integreren in het design van de wagen."

ONDERSTEL

Als drijvende kracht voor de toekomst van het merk moest de LC 500 een dynamische rijervaring en een karakter bieden die met geen enkele bestaande Lexus te vergelijken was. De zoektocht naar een snedigere, meer verfijnde rijervaring werd de missie voor het ontwikkelingsteam, dat ook alles in het werk stelde om de superieure rijkwaliteiten van Lexus af te stemmen op het niveau van een luxueuze sportcoupé.

Zo doet de LC 500 als eerste Lexus een beroep op het gloednieuwe, hoogstaande achterwielaangedreven platform voor luxemodellen dat deel uitmaakt van de nieuwe wereldwijde architectuur voor luxewagens van het merk (GA-L). Het onderstel van deze nieuwe coupé zal als blauwdruk fungeren voor de toekomstige achterwielaangedreven Lexus-modellen met de motor voorin.

Om de gewenste chassisprestaties voor deze nieuwe coupé te behalen, ontwikkelde Lexus het stijfste zelfdragende koetswerk dat het merk ooit heeft geproduceerd.

Sato verklaarde: "We hebben meer dan drie keer zo veel onderzoeks- en ontwikkelingstijd geïnvesteerd als normaal om tot het ideale contactgevoel met de weg te komen. We hebben ook hard gewerkt om de stijfheid van de ophanging te optimaliseren en de geometrie te verbeteren. Dankzij de vooruitgang op het gebied van productontwikkeling staan we voortaan aan de wereldtop qua ophangingsstijfheid en prestaties bij hoge laterale G-krachten."

KRACHTBRON

Het vermogen dat naar de achterwielen van de LC 500 wordt gestuurd, is afkomstig van de beproefde, hoogtoerige 5,0-liter V8-motor die ook in de RC F en GS F het mooie weer maakt. De atmosferische V8 werd gekozen om zijn soepele, lineaire gasrespons en emotionele motorklank. De volledig aluminium V8 met 32 kleppen genereert 473 pk en een koppel van 527 Nm.

Die kracht wordt naar de achterwielen gestuurd via een nieuw ontwikkelde 10-trapsautomaat – de eerste ooit in een luxewagen – met schakeltijden die niet moeten onderdoen voor die van een transmissie met dubbele koppeling.

Alle platform- en motortechnologie helpt de LC 500 aan prestaties en een wendbaarheid die hun gelijke niet kennen in het segment van de vierpersoonscoupés: zo sprint hij in minder dan 4,5 seconden van 0 naar 96 km/u.

INTERIEURELEKTRONICA

Dit vlaggenschip wijdt het Lexus Multimediapakket 2017 in, met een opgewaardeerde, snellere en meer flexibele software die toekomstige verbeteringen en een grafische gebruikersinterface mogelijk maken. Ook worden de inzittenden getrakteerd op een uitzonderlijke audio-ervaring in het interieur: het standaard gemonteerde premiumsysteem van Pioneer kan als optie worden vervangen door een audiopakket van Mark Levinson, dat aan de hoogste eisen van audiofielen beantwoordt.

De LC 500 kan ook beschikken over de befaamde veiligheidstechnologie van Lexus, het Lexus Safety System +, dat verscheidene actieve veiligheidstechnologieën van het merk verenigt: het Pre-Collision-systeem (PCS) helpt aanrijdingen te voorkomen of de ernst ervan te beperken, Lane Keep Assist (LKA) voorkomt dat auto's afwijken van hun rijstrook, automatische grootlichten optimaliseren het zicht naar voren tijdens nachtelijke ritten en All-speed Dynamic Radar Cruise Control regelt de snelheid in functie van de omstandigheden.

SPECIFICATIES

LC 500