Wereldpremière van de nieuwe Lexus RX

• Vijfde generatie RX, een volledig vernieuwde auto
  • Drie elektrische aandrijflijnen: RX 500h performance hybride, RX 450h+ plug-in hybride en RX 350h hybride instapmodel
  • Exterieurontwerp straalt dynamiek en elegantie uit dankzij ‘spindelcarrosserie’
  • Nieuw platform en dynamische systemen voor Lexus Driving Signature met een combinatie van comfort, controle en vertrouwen
  • Op bestuurder gerichte, ergonomisch ontworpen Tazuna-cockpit
  • Nieuwe generatie multimediasysteem met 14-inch touchscreen
  • Nieuwste Lexus Safety System+ standaard op alle uitvoeringen
  • De Lexus RX komt eind 2022 op de markt

Lexus onthult vandaag de vijfde generatie RX, een volledig vernieuwd model, waarmee een belangrijk nieuw hoofdstuk begint voor deze iconische SUV. De baanbrekende RX is in de laatste twee decennia een bestseller geworden voor Lexus. Met wereldwijd meer dan 3,5 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 1998 – en meer dan 300.000 in Europa – is deze vijfde generatie RX cruciaal voor de Lexus Electrified-toekomststrategie van het merk.

Deze nieuwe generatie is een doorontwikkeling van de Next Chapter-ontwerptaal van Lexus met een nieuwe ‘spindelcarrosserie’ en inspiratie uit het rijke ontwerpverleden van de RX, terwijl binnenin de Tazuna-cockpit de bestuurder centraal stelt volgens het principe ‘handen aan het stuur, ogen op de weg’.

In Europa wordt de nieuwe RX geleverd met drie verschillende elektrische aandrijflijnen, van het hybride instapmodel tot de performance hybride met DIRECT4-aandrijfkrachtregeling en een voor RX-klanten geheel nieuwe plug-in hybride.

Koji Sato, President van Lexus International: “Voor de nieuwe RX wilden we per se de zeer hoge kwaliteit, rijeigenschappen en verfijning behouden die tot het DNA van Lexus behoren en tegelijkertijd de rijervaring verbeteren om zo een unieke Lexus Driving Signature te leveren.”

UITGEBREID ELEKTRISCH AANBOD

De nieuwe RX blijft grenzen verleggen op basis van de Lexus Electrified-strategie, waarbij meerdere technologieën worden toegepast: zelfopladende hybride met uiterst verfijnde prestaties of plug-in hybride met superieur vermogen en efficiëntie, dankzij meer dan 15 jaar ervaring met elektrische technologie.

• RX 450h+: de eerste plug-in hybride RX

Lexus heeft meer dan 15 jaar ervaring met elektrificatie gebruikt om de plug-in hybride ​ RX 450h+ te bouwen, die als een logische opstap wordt gezien voor veel klanten van de huidige generatie RX 450h.

De RX 450h+ heeft een 2.5-liter hybride viercilindermotor en een oplaadbare lithium-ion accu met 18,1 kWh. Een extra elektromotor aan de achterkant maakt fulltime vierwielaandrijving mogelijk. Het plug-in systeem produceert 306 DIN-pk en levert naar verwachting een acceleratie van 0-100 km/h in ongeveer 7 seconden. Omdat de elektromotoren een groter deel van het vermogen leveren dan bij de vorige RX 450h, voelt het rijden moeiteloos en toch verfijnd aan. Het brandstofverbruik en de emissies van de auto zijn ook aanzienlijk lager. De geschatte CO2-uitstoot (gecombineerde WLTP-cyclus) van minder dan 26 g/km en het brandstofverbruik van minder dan 1,2 l/100 km zijn zeer concurrerende streefcijfers.

De grootte/capaciteit van de lithium-ion accu en de knowhow van Lexus op het gebied van elektrificatie zorgen samen voor een concurrerende EV-actieradius van rond de 65 km (streefcijfer, in afwachting van homologatie) en maken volledig elektrisch rijden tot 135 km/h mogelijk. Wanneer de accu leeg is, schakelt de RX 450h+ over op zijn geavanceerde zelfopladende hybride systeem van de vierde generatie, wat cruciaal is om de hoge efficiëntie van de Lexus plug-in hybride te behouden.

• RX 500h: baanbrekende performance hybride met DIRECT4 ​

De nieuwe, baanbrekende RX 500h performance hybride is de allereerste Lexus met een hybride turbomotor en werd ontwikkeld voor klanten die hoge elektrische prestaties verlangen.

De auto heeft een volledig nieuwe hybride architectuur bestaande uit een 2.4-liter turbomotor en een zestraps automatische transmissie en levert 371 DIN-pk voor een opwindende acceleratie en een uiterst dynamisch rijgedrag dankzij DIRECT4. De elektromotor aan de voorkant is tussen de verbrandingsmotor en de transmissie geplaatst, met koppelingen aan beide zijden, wat een zeer flexibele vermogensafgifte mogelijk maakt.

De achterkant is uitgerust met een e-Axle van 80 kW: een compact, modulair pakket bestaande uit een motor, een overbrenging en een ECU die tussen de achterwielen is geplaatst. De vermogensafgifte wordt geregeld door DIRECT4, een exclusieve, nieuwe aandrijfkrachtregeling van Lexus, die onlangs op de RZ 450e werd geïntroduceerd. Dit intelligente systeem houdt het vermogen en koppel tussen de voor- en achteras in elke rijsituatie voortdurend in evenwicht door de aandrijfkracht preciezer tussen de 2 assen te verdelen. Dit gaat sneller dan met welk mechanisch systeem ook.

DIRECT4 zorgt voor meer gevoel tussen de weg en het stuurwiel, een betere rijstabiliteit en een uitstekende rijdynamiek bij hoge snelheid. Belangrijk voor de RX 500h is dat hij ook het rijcomfort verbetert dankzij het directe koppel, dat bewegingen van de carrosserie onder controle helpt te houden. Omdat dit een high-performance hybride is, heeft Lexus Dynamic Rear Steering (DRS) gemonteerd, dat de optimale stuurhoek voor de achterwielen bepaalt.

• RX 350h: efficiënte zelfopladende hybride van de vierde generatie

De soepelheid en efficiëntie van de zelfopladende hybride RX zijn verbeterd door de introductie van Lexus’ zelfopladende hybride technologie van de vierde generatie in de nieuwe RX 350h. Deze 2.5-liter benzinemotor levert 245 DIN-pk en een acceleratie van 0-100 km/h in 8,0 seconden, wat vergelijkbaar is met de huidige RX 450h, en produceert tegelijkertijd lagere emissies. De RX 350h wordt een sterk alternatief voor dieselconcurrenten met een kleine cilinderinhoud en is ideaal voor klanten die voorrang geven aan comfort en efficiëntie.

NEXT CHAPTER-ONTWERP VAN LEXUS

In hun streven naar elektrificatie namen de ontwerpers de uitdaging aan om de ‘spindelcarrosserie’ als nieuwe ontwerpidentiteit in de RX te integreren. Dit leidde tot een beter geïntegreerde grille, die een gevoel van kracht en een laag zwaartepunt uitstraalt. Compactere en strakkere koplampen, luchtinlaten en een grotere spoorbreedte (15 mm) versterken verder de stabiele, zelfverzekerde look.

Om de auto een stoerder postuur te geven, hebben de Lexus-ontwerpers de stroomlijn van voor tot achter versterkt door de motorkap te verlengen, de wielbasis 60 mm langer te maken en de daklijn met 10 mm te verlagen. De kenmerkende zwarte achterstijl (het zogeheten ‘zwevende dak’ van Lexus), die de auto op een coupé doet lijken, oogt nu meer driedimensionaal, terwijl de vloeiende lijn en de grote 21-inch wielen extra dynamiek aan de RX geven.

De drievoudige LED-koplampen zijn slanker, strakker en horizontaler. Het ontwerp, geaccentueerd door de L-vormige dagrijlichten, zorgt voor een krachtige uitstraling. Aan de achterkant onderstreept de enkelvoudige lijn van de kenmerkende Lexus-achterlichten de iconische RX-vorm, terwijl de grotere spoorbreedte (50 mm) het postuur en de verschijning van de auto versterkt. De introductie van het nieuwe LEXUS-embleem op de achterklep zorgt voor een strakke en eigentijdse look.

Om het sportieve karakter van de RX te benadrukken, wordt de F SPORT alleen aangeboden als RX 500h performance hybride. Op de F SPORT zijn verbeteringen in de grille, sideskirts en aerodynamische voor- en achterbumpers aangebracht.

MEER LUXE

Om het interieur meer op de bestuurder te richten, heeft Lexus de Tazuna-cockpit ontwikkeld. Dit concept werd voor het eerst toegepast in de nieuwe NX en RZ en is nu ook gebruikt voor de nieuwe RX. De naam Tazuna is ontleend aan het Japanse woord voor teugels en legt de nadruk op directe maar intuïtieve controle. In de cockpit zijn het multimediascherm, het multi-informatiedisplay, de enkelvoudige toerenteller, de centrale meters en het head-up display bij elkaar geplaatst, zodat de informatie met minimale oog- en hoofdbewegingen kan worden afgelezen.

Het interieur is een minimalistische maar intuïtieve en doordachte ruimte. De voorstoelen zijn opnieuw ontworpen om een eersteklas toegankelijkheid, uitstekende ondersteuning en verwarming/ventilatie te bieden. Een belangrijk hoogtepunt van de nieuwe RX is de beschikbaarheid van een interieur in diervrij leder, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de groeiende vraag van veganistische en andere milieubewuste consumenten. Dit betekent dat in de Comfort-uitvoering niet alleen de stoelen, maar ook het stuurwiel en de versnellingspook met kunstleder zijn bekleed.

De Lexus Mood Selector, een uiting van de typische gastvrijheid van Lexus (‘omotenashi’), stelt de inzittenden in staat om de sfeerverlichting van de RX aan te passen met een palet van 64 kleuren en veertien speciale thema’s.

Dankzij de grotere afstand tussen de voor- en achterpassagiers (10 mm ten opzichte van het vorige model), de nieuw ontworpen stoelen en de intelligentere vormgeving voelt de RX vanbinnen ruimer aan. Doordat de laadhoogte met 30 mm is verlaagd, is het gebruiksgemak bovendien verbeterd. Dankzij het intelligente ontwerp van de achterklep is de bagageruimte nu 50 mm langer. Deze extra lengte maakt het mogelijk om grotere voorwerpen te vervoeren, terwijl de in ongelijke delen neerklapbare achterbank (40:20:20) plaats biedt aan bijvoorbeeld ski’s of surfplanken.

INNOVATIEVE MULTIMEDIA EN CONNECTIVITEIT VAN LEXUS

De RX heeft standaard een 14-inch touchscreen, een van de grootste in zijn klasse, terwijl de CPU 3,6 keer zo snel is als het huidige systeem. Het ontspiegelde scherm heeft extra toetsen voor intuïtieve toegang tot de meestgebruikte functies. ​ De nieuwe RX biedt standaard ook cloudservices (in landen waar deze beschikbaar zijn) met permanente connectiviteit, actuele informatie over verkeerssituaties, ongevallen en wegomstandigheden.

Het nieuwe multimediasysteem omvat de slimme spraakassistent ‘Hey Lexus’, die op vragen en opdrachten reageert. Eenvoudige smartphone-integratie is standaard: draadloos voor Apple CarPlay en met een bekabelde verbinding voor Android Auto.

Naast de bekende Lexus Link-functies op afstand, zoals Driving Analytics, Hybrid Coaching, brandstofniveaubewaking en Find My Car, zijn er nieuwe functies beschikbaar voor de RX 450h+: bewaking van het acculaadniveau, oplaadplanning en een oplaadtimer. De app maakt het ook mogelijk om de auto te vergrendelen en ontgrendelen, de achterklep te openen, de klimaatregeling te bedienen en zelfs de alarmlichten te laten knipperen.

De duurdere uitvoeringen van de RX zijn standaard uitgerust met een nieuw Mark Levinson Premium Surround Sound-audiosysteem met 21 luidsprekers. Het systeem is ontwikkeld door de exclusieve audiopartners van Lexus en is geoptimaliseerd voor de interieurarchitectuur van de auto.

LEXUS DRIVING SIGNATURE: COMFORT, CONTROLE, VERTROUWEN

De nieuwe RX is gebouwd op hetzelfde GA-K-platform dat voor de NX is gebruikt, maar met een andere opzet. Zo is de achterkant volledig opnieuw ontworpen om de wielbasis te verlengen, maar ook om extra dwarsbalken en ophangingssteunen toe te passen, die de stijfheid verhogen. Hierdoor konden de ingenieurs van Lexus de ophanging nauwkeuriger afstellen, wat niet alleen de prestaties maar ook het comfort ten goede komt.

Dankzij dit nieuwe platform kon het gewicht van de RX met 90 kg worden verlaagd en kon de totale hoogte met 10 mm worden verminderd, waardoor het zwaartepunt zich 15 mm lager bevindt. De wielbasis is 60 mm langer met behoud van de totale lengte en vermindering van het giermoment. Met 15 mm voor en 50 mm achter is de spoorbreedte ook groter. In combinatie met de 21-inch wielen geeft dat de RX een zelfverzekerdere houding en meer grip.

Om gewicht te besparen, heeft Lexus hoogwaardig staal voor de middenstijlen en aluminium voor de spatborden en de motorkap gebruikt. De nieuwe multilink-achterwielophanging zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de prestaties en een betere zijdelingse stabiliteit, maar vermindert ook geluiden en trillingen in hoge mate.

GEAVANCEERDE ONDERSTEUNING VAN DE BESTUURDER

De RX is te bestellen met een digitale binnenspiegel, die de bestuurder een breed, onbelemmerd gezichtsveld biedt door gebruik te maken van realtime beelden van de achteruitrijcamera van de auto. Om het rijden in krappe ruimtes te vergemakkelijken, geeft de Digital Panoramic View Monitor een live zicht van 360° om de auto en een vooraf opgenomen zicht onder de auto via camera’s die nu automatisch gereinigd kunnen worden. Het systeem maakt ook een virtueel 3D-beeld van de RX, dat de auto van bovenaf laat zien.

De nieuwe RX is verkrijgbaar met een Advanced Park-systeem, dat ontwikkeld is op basis van het systeem op de LS, de topsedan van Lexus. Het helpt de bestuurder om te parkeren door het sturen, schakelen en remmen automatisch te regelen. Het systeem gebruikt de vier camera’s en 12 ultrasone sensoren in de auto om een compleet beeld van de omgeving te krijgen.

VEILIGHEID EN RIJHULP

De nieuwe RX profiteert van de verbeterde actieve veiligheids- en rijhulpsystemen in het nieuwste Lexus Safety System+ van de derde generatie, met verbeterde functies en meer mogelijkheden om ongevallenrisico’s te detecteren en voorkomen.

De verbeteringen omvatten een verdere uitbreiding van de mogelijkheden van het Pre-Collision System om motorfietsen en andere objecten in de baan van de auto te detecteren. Het systeem kan ook het risico op botsingen met tegemoetkomend verkeer of overstekende voetgangers herkennen wanneer op een kruispunt wordt afgeslagen. De detectierespons is sneller en de mogelijkheid om een botsing te vermijden wordt vergroot door de Emergency Steering Assist.

Er zijn ook verbeteringen aangebracht in de Adaptive Cruise Control, zodat deze nu sneller invoegend verkeer herkent en, in combinatie met verbeteringen in de Lane Trace Assist, een natuurlijkere lijn door bochten volgt. De ACC is ook uitgebreid om op meer borden en geboden te reageren, waaronder waarschuwings- en stopborden.

Hoewel het Lexus Safety System+ standaard is op alle Europese modellen, kunnen eigenaars van duurdere uitvoeringen kiezen voor een uitgebreid veiligheidspakket. Dit omvat Lane Change Assistance (LCA), dat automatisch van rijstrook wisselt op de autosnelweg, en Front Cross-Traffic Alert, dat de bestuurder met behulp van radarbewaking waarschuwt voor verkeer dat van links en rechts nadert.

Het Pre-Collision System met Active Steering Assist, dat nu ook op de RX wordt geïntroduceerd, bepaalt wanneer er een grote kans bestaat op een aanrijding met een voetganger of een object. Als het systeem vaststelt dat het moeilijk is om de botsing te vermijden met alleen rembediening, maar dat dit misschien wel mogelijk is met stuurbediening, geeft het een waarschuwing, activeert het de remmen en gebruikt het daarnaast Active Steering Assist.

Proactive Driving Assist helpt de bestuurder om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren – zelfs wanneer de cruisecontrol niet is ingeschakeld – en om voetgangers en obstakels te ontwijken. Driver Monitor gebruikt een camera die boven het stuurwiel is gemonteerd om de toestand van de bestuurder voortdurend te controleren. Het systeem kan de auto zelfs afremmen of stoppen als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert.

Het elektronische e-latch in- en uitstapsysteem op de RX is gekoppeld aan de Blind Spot Monitor in de exclusieve Safe Exit Assist-functie, die voorkomt dat de bestuurder het portier opent als er verkeer, zoals auto’s of fietsers, van achteren nadert. Lexus schat dat dit systeem meer dan 95% van de ongelukken door het openen van een portier kan helpen voorkomen.

EEN BAANBREKEND VERHAAL

Bij zijn introductie in 1998 werd de RX 300 de eerste luxe SUV ter wereld, met een styling, acceleratie, rijgedrag en stilte die een luxewagen horen. Daarmee ontstond een compleet nieuw segment in de automarkt. In 2005 was de RX 400h de eerste luxueuze hybride auto ter wereld, met een revolutionaire aandrijflijn die een V6-benzinemotor combineerde met een krachtige elektromotor. Deze technologische doorbraak diende als springplank voor alle hybride modellen van Lexus. De RX, die door klanten werd geprezen om zijn comfort, verfijning en kwaliteit, was in 2016 het eerste Lexus-model dat van Lexus Safety System+ technologie werd voorzien. In 2019 toonde de RX ’s werelds eerste BladeScanTM Adaptive High-beam System, een technologie die een roterende bladvormige spiegel gebruikt voor meer licht van de LED-koplampen.

* Alle gegevens zijn voorlopig en onder voorbehoud van homologatie

Technische fiche Technische fiche.pdf - 107 KB Persbericht in PDF LexusRX_WP_NL.pdf - 233 KB
Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux

New model