Wereldpremière van de nieuwe Lexus NX

Lexus lanceerde deze splinternieuwe, strak gestileerde middenklasse cross-over tijdens de Beijing Motor Show van 2014.

De NX is de eerste Lexus die toetreedt tot het segment van de hoogwaardige middenklasse cross-over. Het hoekige, treffende design richt zich op nieuwe klanten met zowel een stedelijke als actieve levensstijl.

De NX biedt drie verschillende aandrijvingen, waaronder een uiterst efficiënte hybride in de NX 300h, de eerste toepassing van de volledig nieuwe, voor de Lexus ontwikkelde 2-liter benzineturbo in de NX 200t en een atmosferische motor in de NX 200, met keuze uit een voorwiel- of vierwielaandrijving. Dankzij het stop-startsysteem van Lexus kan men brandstof sparen zonder aan reactiesnelheid in te boeten. In België en Luxemburg zal enkel de NX 300h worden aangeboden, helemaal in lijn met de strategie van 'full hybrid'-modellen.

De NX biedt een heel gamma optionele on-board technologie, met onder meer de eerste draadloze lade voor het opladen van draagbare toestellen zoals gsm's, de eerste toepassing van de nieuwe Lexus Remote Touch Interface met een touchpad, Panoramic View Monitor, een overzichtelijk multifunctioneel informatiescherm (inclusief de eerste G-sensor en boostmeter van Lexus), Head-Up Display, Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert en nog een hele rist andere voorzieningen.

Een optionele F SPORT-versie biedt een agressiever en sportiever design met exclusieve F SPORT‑items zoals een spoelvormig radiatorrooster, verlaagde voorbumper, aluminium velgen, zwarte buitenspiegel, interieurkleuren, aangepast instrumentenbord en een sportzetel voor een sportieve besturing.

De hoofdingenieur van NX, Takeaki Kato, verklaarde: "De NX is een hoogwaardige cross-over die prestaties en talrijke on-board technologieën biedt, verpakt in een ontwerp met allure dat de de klanten zal weten aan te spreken."

"Net zoals hoogkwalitatieve sportuurwerken, fietsen en modeartikelen vertegenwoordigt de NX het ultieme op het gebied van hoogwaardige stadsgerichte technologie," zei hij.

"Luxe wordt belichaamd door kleine maar belangrijke details." Voorbeelden van de zin voor detail van de NX zijn onder meer de hoffelijkheidsverlichting, de opvallend uitgebouwde wielkasten,, het gevoel dat de schakelaars verschaffen en andere innovaties die nieuwe mijlpalen betekenen voor de ontwikkeling van de toekomstige Lexus-modellen.

"Naast deze luxueuze toetsen is de NX ontworpen voor dagelijks gebruik, maar moet hij tijdens het weekend ook nog eens een actieve levensstijl aankunnen."

Hieronder kunt u het volledige persdossier over de nieuwe Lexus NX downloaden.