WERELDPREMIÈRE VAN DE GLOEDNIEUWE RX OP HET AUTOSALON VAN NEW YORK

LEXUS DAAGT HET SEGMENT VAN DE LUXUEUZE SPORTWAGENS OPNIEUW UIT MET ZIJN VIERDE RX-GENERATIE

Als meest verkochte model in de 25-jarige geschiedenis van het merk (ruim 2,1 miljoen verkochte exemplaren) neemt de RX een derde van de volledige Lexus-verkoop voor zijn rekening. Het nieuwe model heeft alle troeven in handen om voort te bouwen op die trend, met een volledig opnieuw ontworpen luxe-interieur en een gebeiteld, aantrekkelijk nieuw koetswerk. Het DNA van Lexus werd tot in de kleinste details doorgetrokken en is niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar. De nieuw ontworpen RX kan schermen met superieure wegprestaties en nieuwe veiligheidstechnologieën zoals het innovatieve Lexus Safety System+.

Takayuki Katsuda, hoofdingenieur voor de RX, licht toe: "We hadden ons als doel gesteld om een gedurfde en compleet nieuwe stijl te introduceren in dit segment en tegelijk voort te bouwen op en trouw te blijven aan de baanbrekende waarden van eerdere RX-generaties. De pioniersgeest van Lexus stimuleert ons om nieuwe technologieën uit te werken en nieuwe ideeën te ontwikkelen. Het stelt ons in staat om innovatieve nieuwe voertuigen met een toonaangevende uitrusting te introduceren. Bovendien engageren we ons nog steeds om het concept van 'progressieve luxe' te veralgemenen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze nieuwe RX niet alleen nieuwe klanten zal aantrekken, maar ook bij onze trouwe klanten in de smaak zal vallen. Hun hoge verwachtingen worden ingelost met tal van nieuwe innovaties."

Een gedurfde nieuwe look

Dat de nieuwe RX een krachtig stijlstatement maakt, lijdt geen twijfel. Zo pakt hij uit met een volledig nieuwe neus, die in de verf wordt gezet door een krachtigere uitvoering van het spoelvormige radiatorrooster met verchroomde rand en drie L-vormige ledkoplampen. Samen met de hertekende mistkoplampen geven ze de RX een elegante en tegelijk futuristische uitstraling. De gespierde welvingen in de voorbumper dragen bij tot het sportieve silhouet van de wagen.

Samen met de scherpe karakterlijn, die van de voorste spatborden naar de achterkant loopt, geeft de vloeiende daklijn de RX een dynamisch profiel dat de luchtweerstand minimaliseert en de opwaartse druk vooraan en achteraan reduceert. Dat alles maakt de wagen stabieler bij hoge snelheden en dringt het windgeruis gevoelig terug. De zwarte C-stijlen, die een zwevend dakeffect creëren dat nooit eerder te zien was bij Lexus, vormen een bijzonder innovatief stijlelement. Ook kunnen de nieuw ontworpen 20" aluminium velgen, die de 19" velgen van het huidige model vervangen, voortaan worden gepersonaliseerd met verschillende gekleurde inzetstukken die het unieke karakter van de bestuurder benadrukken.

De achterkant werd aangescherpt en straalt een onwrikbare stabiliteit uit. Een indruk die nog benadrukt wordt door de nieuwe L-vormige achterlichten die de zijkanten van de wagen omhullen en een bredere look creëren die respect afdwingt wanneer de lichten branden. Bovendien verbindt een glanzende gloed de flanken met de achterklep zodra de lichten aangaan. Nog een primeur voor Lexus.

Het interieur van de nieuwe RX is een toonbeeld van comfort en luxe, met nieuw gepositioneerde sierlijsten die een uitzonderlijke klasse uitstralen en een speciaal afgewerkte, met lasers uitgesneden houtinleg voor wie een extra luxueuze aankleding wenst. Een groot head-up display (HUD) staat centraal, terwijl de weergaveruimte met 12,3" scherm werd gescheiden van de bedieningszone.

Ook werd de versnellingspook van de voorzijde van het instrumentenbord gehaald om het bedieningsgemak te optimaliseren en meer ruimte te creëren voor de bestuurder. De bestuurder is echter niet de enige die de vruchten plukt van het nieuwe interieur. Achterin worden de inzittenden getrakteerd op extra been- en knieruimte en kunnen de nieuw ontwikkelde zetels elektrisch verwarmd en versteld worden. Dat komt niet alleen het gebruiksgemak ten goede, maar ook het gevoel van luxe, gastvrijheid en verfijning. Een panoramisch zonnedak verhoogt het plaatsaanbod in de RX en biedt de inzittenden een verfrissende openluchtervaring.

"We hebben de RX ontworpen met het oog op intense sensaties en een onberispelijke stevigheid. De verlengde wielbasis en grotere banden resulteren dan ook in sportieve en krachtige proporties. Hoewel het silhouet van de RX een hoge mate van luxe en ruimte verzekert in het interieur, blijft het slank en dynamisch. Het interieur werd ontworpen om een vlotte bediening aan een luxueuze afwerking te koppelen", aldus Gen Ikeda, hoofddesigner van de RX.

Soepele, krachtige en efficiënte motoren onder de kap

De nieuwe RX wordt verkrijgbaar met een opgewaardeerde en krachtigere 3,5-liter V6-benzinemotor (niet beschikbaar in België). Die zal naar verwachting 300 pk leveren via een nieuwe achttrapsautomaat. Daarnaast wordt er ook een 'full hybrid' model voorzien.

De hybrideaandrijving is opgebouwd rond een verbeterde 3,5-liter V6-motor met Atkinson-cyclus. Samen met de elektromotor zal deze ongeveer 300 pk leveren.

Alle RX-motoren werden ontwikkeld om hun verbruik en CO2-uitstoot tot een minimum te beperken.

Beter rijgedrag, meer stabiliteit

De volledig nieuwe RX werd ontwikkeld om het weggedrag van een personenwagen te verzekeren. Het volledige chassis werd versterkt om de stabiliteit en controle in de bochten te verbeteren. Ook de koetswerkstructuur werd steviger en stijver om de respons drastisch te verbeteren en te voorkomen dat motor- en rolgeluiden in het interieur binnendringen. De wagen beschikt ook over het VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management). Dat werd ontworpen om potentieel gevaarlijke situaties te herkennen en het rijgedrag automatisch en vaak transparant bij te sturen zodat de bestuurder de wagen bij het in- en uitsturen van een bocht beter onder controle kan houden. Ook de vierwielaandrijving optimaliseert het rijgedrag en de stabiliteit van de RX, en dat zowel op droge als gladde wegen.

De volledig onafhankelijke ophanging van de RX, bestaande uit McPherson-veerpoten vooraan en dubbele driehoeken achteraan, werd afgesteld en verstevigd om het rijgedrag te verbeteren en tegelijk een opmerkelijk soepel rijcomfort te garanderen. De adaptieve variabele ophanging (AVS), die op bijna alle RX-versies verkrijgbaar is, controleert en regelt de schokdemping en stuurinrichting elektronisch om een optimaal rijgedrag te verzekeren in functie van de rijomstandigheden. Waar de RX ook terechtkomt, het AVS-systeem past de reacties van de schokdempers steeds bliksemsnel aan om een zo soepel mogelijk rijcomfort te garanderen. Het systeem is ook ontworpen om rolbewegingen in het koetswerk terug te dringen in de bochten en zo een sportiever rijgedrag te creëren.

Veiligheid is een topprioriteit met het Lexus Safety System+

De nieuwe RX blijft trouw aan Lexus' engagement op het vlak van veiligheid en tilt de actieve en passieve veiligheid naar een aanzienlijk hoger niveau.

Enkele van deze verbeteringen zijn de opgewaardeerde koetswerkstructuur, die het globale passieve veiligheidsniveau van de RX verhoogt, en het Lexus Safety System+, dat aanrijdingen aan de meest uiteenlopende snelheden helpt te voorkomen of de gevolgen ervan probeert te beperken.

Het Lexus Safety System+ wordt wereldwijd gelanceerd en verenigt een aantal van de bestaande actieve veiligheidstechnologieën van Lexus. Voorbeelden daarvan zijn het Pre-Collision System (PCS), de rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Alert, LDA) en de automatische grootlichten (automatic High Beam, AHB). PCS detecteert plotse remmanoeuvres van voorliggers en waarschuwt de bestuurder voor dreigende botsingen met obstakels en voetgangers op de baan. LDA laat een waarschuwingssignaal horen wanneer de wagen van zijn rijstrook afwijkt en AHB helpt een optimaal zicht naar voren te verzekeren tijdens nachtelijke ritten.

Als onderdeel van de allesomvattende benadering van actieve veiligheid gebruikt het Lexus Safety System+-pakket millimetergolven die samenwerken met een camera om de RX op zijn rijstrook te houden met behulp van de functie Lane Keeping Assist (LKA). Ook de obstakeldetectie van de dynamische snelheidsregelaar met radartechnologie werd verbeterd.

Voor een nog hoger veiligheidsniveau, kan de nieuwe RX tegen meerprijs worden uitgerust met adaptieve grootlichten (Adaptive High-beam System, AHS), een omgevingscamera (Panoramic View Monitor, PVM) en een dodehoekassistent (Blind Spot Monitor, BSM).

De RX F SPORT

Wie nog meer sensaties en prestaties verwacht van zijn luxueuze SUV, kan kiezen voor de RX F SPORT, die met alle motoren van het model verkrijgbaar wordt. Lexus-modellen aangeduid met het F SPORT-logo kunnen schermen met een aantal speciale visuele en prestatiegerichte troeven die hen van andere versies onderscheiden. In het geval van de RX zijn het spoelvormige radiatorrooster en het centrale onderste deel van de achterbumper afgewerkt met een honingraatrooster in 'F'-design, dat de wagen een sportievere look geeft. De nieuwe lichtmetalen velgen, die speciaal voor de F SPORT werden ontwikkeld, dragen eveneens bij tot zijn krachtige uitstraling. Binnenin wordt de bestuurder verwend met een op maat ontworpen F SPORT-instrumentenbord, een sportstuur in geperforeerd leder met een aantrekkelijk F SPORT-logo en schakelhendels. Exclusieve kleuren en sierelementen maken eveneens deel uit van het sportieve pakket.

De wegprestaties van de RX F SPORT worden geoptimaliseerd door een actieve stabilisator met baanbrekende technologie, die het koetswerk verbazingwekkend vlak houdt in de bochten.
Het reeds vermelde AVS-systeem, dat eveneens helpt om de wagen stevig op koers te houden in de bochten, is standaard op de RX F SPORT. Met de Drive Mode Select-schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de Sport S+-modus met AVS inschakelen, naast de standen Eco, Normal en Sport S.

Lexus RX 2016 – voorlopige specificaties

Totale lengte