Wereldpremière: Lexus RZ 450e, de eerste volledig elektrische Lexus

  • Lexus' volledig nieuwe elektrische SUV, gebouwd op een speciaal BEV-platform
  • Lexus e-Axles met een totaal van 230 kW/313DIN pk en het innovatieve DIRECT4-koppelregelingssysteem voor vierwielaandrijving
  • 71,4 kWh lithium-ionbatterij met een verwachte actieradius van meer dan 400 km in de gecombineerde WLTP-cyclus
  • Optioneel One Motion Grip steer-by-wire-systeem met stuurjuk, een wereldprimeur
  • Lexus “Next Chapter”-design realiseert de mogelijkheden van een BEV, inclusief een nieuwe Lexus-spindelcarrosserie
  • Geheel nieuwe technologieën van Lexus, waaronder een dimbaar panoramadak en warmtestralers
  • Lancering: eind 2022

De volledig nieuwe elektrische RZ 450e is de eerste elektrische auto van Lexus die helemaal op een speciaal BEV-platform werd gebouwd. Hij beschikt over optionele by-wire-besturing met een nieuw One Motion Grip-juk en e-Axles voor en achter die samenwerken met de nieuwe DIRECT4-koppelregeling voor vierwielaandrijving van Lexus. De basisprincipes van wegligging en reactievermogen zijn veiliggesteld met een speciaal nieuw platform voor elektrische voertuigen, dat zorgt voor een uitstekende carrosseriestijfheid, een laag zwaartepunt en een lange wielbasis. Een krachtige lithium-ionbatterij-unit is volledig geïntegreerd in het chassis, onder de cabinevloer. De prestaties blijven op lange termijn behouden blijven, dankzij de geweldige kwaliteit.

Hoofdingenieur Takashi Watanabe legt uit: “Onze visie is om elektrificatietechnologie te gebruiken als een middel om de basisvoertuigprestaties te verbeteren, zodat we rijplezier kunnen blijven nastreven voor alle toekomstige generaties.”

De RZ is de volgende stap in de koers van Lexus om tegen 2030 een 100% BEV-merk te worden in West- en Centraal-Europa. Het nieuwe model zal vanaf 22 april beschikbaar zijn voor reservering, voorafgaand aan de officiële lancering eind 2022.

RIJPRESTATIES

De kwaliteit en de kenmerken van het nieuwe platform van de RZ vormen de basis voor de Lexus Driving Signature, met een voor BEV’s geoptimaliseerd design, een lager gewicht, een optimale massaverdeling en een algehele stijfheid. Deze dragen allemaal bij aan het vertrouwen, de controle en het comfort van de bestuurder.

Lexus’ elektrische e-Axle en nieuwe DIRECT4-vierwielaandrijving

De RZ maakt gebruik van de e-Axle van Lexus, die voor het eerst werd geïntroduceerd in de UX 300e. Dit is een compact, modulair pakket bestaande uit een motor, transmissie en een ECU, geplaatst tussen de aangedreven wielen. Op de RZ worden deze voor en achter gebruikt en werken ze samen met het DIRECT4-vierwielaandrijvingssysteem om de houding, de tractie en de vermogensverdeling van het voertuig aan te passen, afhankelijk van de rijomstandigheden.

De RZ is het eerste productiemodel dat is uitgerust met het nieuwe DIRECT4-systeem van Lexus, dat werkt met de twee e-Axles. DIRECT4 gebruikt ECU-sensoren om een reeks factoren te verzamelen, te evalueren en erop te reageren, waaronder de snelheid van het voertuig, de stuurhoek en G-krachten. Op basis van deze input berekent het systeem het juiste aandrijfkoppel voor elke e-Axle en past dit onmiddellijk toe om de grip en tractie te maximaliseren. De koppelverhouding voor/achter kan in milliseconden worden aangepast van nul naar 100 of van 100 naar nul – sneller dan welk mechanisch systeem dan ook.

De e-Axles zijn stil, efficiënt en leveren nauwkeurig vermogen. De voorste motor produceert 150 kW en de achterste 80 kW, met een totaal vermogen van 230 kW (313DIN pk). Beide hebben een superieure vermogensdichtheid dankzij een geoptimaliseerd rotor- en statorontwerp. Hun compacte afmetingen dragen er ook aan bij dat er meer ruimte is in de cabine en de bagageruimte en er plaats is voor de batterij.

Batterij, actieradius en efficiëntie

De RZ maakt gebruik van een lithium-ionbatterij in een stapel van 96 cellen, met een totaal vermogen van 71,4 kWh. Hij bevindt zich volledig onder de cabine, maakt integraal deel uit van het platform en draagt bij tot het lage zwaartepunt van de auto.

Details over de actieradius en de oplaadtijden van de batterij worden later bekendgemaakt, maar Lexus verwacht dat de RZ in de gecombineerde WLTP-cyclus meer dan 400 km zal kunnen afleggen.

De duurzaamheid van de batterij was een belangrijke overweging, met name het prestatieniveau dat kon worden verwacht na 10 jaar rijden. Lexus verwacht dat de batterij van de RZ binnen dat tijdsbestek meer dan 90% van zijn capaciteit zal behouden dankzij een reeks maatregelen om de kwaliteit en de prestaties te waarborgen, gebaseerd op de lange ervaring met batterijbeheertechnologieën van Lexus.

One Motion Grip: eerste steer-by-wire-systeem met een stuurjuk ter wereld

Het One Motion Gripsteer-by-wire-systeem is een van de belangrijkste nieuwe technologieën in de Lexus RZ. Er is geen mechanische verbinding en geen stuurkolom; in plaats daarvan maakt het systeem gebruik van een elektrische verbinding om input van het stuurwiel naar de wielen te sturen. Het resultaat is een onmiddellijke respons en een preciezere controle tijdens het sturen. De bestuurder zal ook minder zwaaien van het stuurwiel merken bij het rijden over ruwe wegen en tevens een stabiele controle en correctie bij sterke zijwind en uitstekende prestaties bij het rechtuit rijden op hellende oppervlakken opmerken.

Het optionele One Motion Grip-systeem wordt geleverd met een nieuw stuurjuk dat het traditionele stuurwiel vervangt. De technologie vergt minder stuurinspanning van de bestuurder: doordat het juk slechts 150 graden gedraaid hoeft te worden om bij het rechtuit rijden naar links of rechts te gaan, is het niet meer nodig om moeilijke stuurbewegingen te maken.

Met het stuurjuk heeft de bestuurder een beter zicht op het instrumentenpaneel en de weg voor hem. De ontwerpers van Lexus hebben hiervan geprofiteerd door de meters hoger en verder weg te plaatsen dan mogelijk zou zijn met een conventioneel stuurwiel, zodat de bestuurder zijn zichtlijn zo min mogelijk hoeft aan te passen. Dit tilt het concept van de Tazuna-cockpit naar een hoger niveau, waardoor de bestuurder zich beter op het verkeer kan concentreren.

Structuur van het chassis

Het e-TNGA platform van de RZ is van nature sterk en met de batterij-unit geïntegreerd in het chassis, onder de cabine. Dit helpt ook het zwaartepunt van de auto te verlagen, wat op zijn beurt zorgt voor een betere chassisbalans, wegligging en respons.

Voor de constructie van de RZ zijn zeer sterke materialen en metalen gebruikt, met geavanceerde constructieprocessen om uitzonderlijke sterkte te garanderen op de plaatsen waar elementen worden samengevoegd, terwijl het gewicht laag blijft. Dit draagt bij aan een nauwkeurige wegligging, respons en rijcomfort.

De ingenieurs en ontwerpers van de RZ hebben er een prioriteit van gemaakt het interieur rustig en stil te houden door een drieledige strategie toe te passen: het geluid onder controle houden, voorkomen dat het het interieur binnendringt en bijzondere aandacht besteden aan het geluid dat op de stoelen achterin wordt ervaren. De ingenieurs pasten ook een nieuwe versie van de actieve geluidsregeling toe, die gebruikmaakt van surround sound om ruisonderdrukkende frequenties in het interieur te brengen via de audioluidsprekers.

EXTERIEURONTWERP

Lexus heeft de ontwerpvrijheid die BEV’s bieden aangegrepen om een auto te creëren die er beduidend anders uitziet dan conventionele auto’s, maar die wel het Lexus “Next Chapter”-design vertegenwoordigt. Deze stylingaanpak streeft naar een unieke look en proporties, geboren uit de dynamische prestaties van het voertuig.

Het designconcept is “seamless E-motion”, waarmee het essentiële koppelkarakter en de naadloze acceleratie van de BEV tot uiting worden gebracht. Het resultaat is een nieuwe, eenvoudige vorm die de geest van technologische evolutie, functie en prestaties weergeeft.

“Van spindelvormige grille tot spindelcarrosserie”

Het ontwerp aan de voorzijde onderscheidt de RZ op krachtige wijze als een BEV. Omdat er geen verbrandingsmotor is, is de motorkap verlaagd en zijn de inlaatopeningen verkleind. De spindelvormige grille was de afgelopen tien jaar kenmerkend voor de Lexus-modellen, maar bij de RZ is de spindelvorm driedimensionaal geëvolueerd en in plaats daarvan toegepast op de carrosserie van de auto. Het uiterlijk wordt geaccentueerd door het gedeelte dat normaal gesproken de grille zou zijn, af te werken in de carrosseriekleur van de auto en het gedeelte aan weerszijden zwart te maken.

De grotere ontwerpflexibiliteit heeft ook de productie van meer krachtige voorspatborden mogelijk gemaakt. Het effect wordt nog verder versterkt door een optioneel nieuw tweekleurig design voor de carrosserie, waarbij het contrasterende zwarte gedeelte wordt doorgetrokken van het dak tot de motorkap. De nieuw ontworpen koplampunits vormen één geheel met de spindelcarrosserie. Ze zijn ultraslank en leggen extra nadruk op het L-motief van de dagrijlichten van Lexus terwijl de belangrijkste koplampen en richtingaanwijzers minder prominent aanwezig zijn.

Krachtig silhouet

Het zijprofiel loopt naar achteren toe uit in een vloeiend silhouet. Het scherpe design van de voorkant geeft een gevoel van kracht en beweging, terwijl de compacte achterkant de SUV-kwaliteiten van comfortabele ruimte en sterke rijcapaciteiten van de auto bevestigt. De lange wielbasis van 2.850 mm draagt bij tot de impact van het ontwerp, wat het lage zwaartepunt en de uitstekende gewichtsbalans tot uiting brengt. De wielen – standaard 18 inch of, voor het hogere segment, 20 inch – zijn tot in de hoeken van de auto doorgetrokken.

Het BEV-karakter komt ook tot uiting in het ontwerp van de achterzijde van de RZ met een coole, hightech look. De gesplitte achterdakspoiler verlengt de achterwaartse stroom van het design en draagt bij aan de stabiele prestaties van de auto. De langgerekte lichtbalk over de hele breedte van de auto is een kenmerkend element van het Lexus-design geworden. Hier heeft hij een scherp, minimalistisch uiterlijk, waarbij de boven- en onderkant zo dun mogelijk zijn gemaakt om de indruk van eenvoud en precisie te wekken.

HET LEVEN AAN BOORD

Interieurontwerp en het Tazuna-concept

De cockpit van de RZ is een evolutie van het Tazuna-concept. Dit brengt de positie van de bestuurder aan het stuur samen met de geoptimaliseerde plaatsing van de meters, het head-up display, het 14 inch multimediadisplay en het lage instrumentenpaneel om de zichtlijn van de bestuurder naar voren nóg verder te verbeteren. Dit creëert ook een ruimte waar slechts kleine bewegingen van hand en oog nodig zijn om het voertuig te bedienen. Het principe is geïnspireerd op de kleine aanpassingen van de teugels die een ruiter gebruikt om een paard onder controle te houden – de betekenis van “Tazuna” in het Japans. Met de introductie van de optionele One Motion Grip (zie hierboven), kunnen de voordelen van de Tazuna-cockpitfilosofie volledig worden gerealiseerd.

De ontwerpers interpreteerden de BEV-prestaties ook in een strakke en minimalistische look met minder elementen en ornamenten, terwijl toch gebruik werd gemaakt van hoogwaardige materialen. De middenconsole is voorzien van een nieuwe draaiknop voor het shift-by-wire-systeem, wat de algemene eenvoud van het design weerspiegelt.

Geavanceerde technologische kenmerken

Lexus introduceert in de RZ een aantal geavanceerde technologievoorzieningen waarbij de mens centraal staat en die het comfort, het gemak en het leven aan boord verbeteren, waardoor de geest van Omotenashi-gastvrijheid wordt versterkt. Twee daarvan zijn primeurs voor Lexus: een dimbaar panoramadak met een speciale coating om warmtestraling te verminderen en een verwarmingssysteem dat de cabine verwarmt.

  • Hittewerend, dimbaar panoramadak

Het optionele panoramadak verhoogt het gevoel van ruimte en licht in de cabine. Het glas heeft een low-e-coating (coating met lage emissie) die infraroodstraling weerkaatst en stralingswarmte op zonnige dagen vermindert, terwijl het bij koud weer helpt de warmte in de cabine te houden. Het dak heeft daarnaast een elektrische dimfunctie die met een eenvoudige aanraakbediening onmiddellijk overschakelt van transparant naar ondoorzichtig, zodat direct zonlicht wordt geweerd.

Daardoor hoeft de airco minder gebruikt te worden om de temperatuur aangenaam te houden en is er geen zonnescherm nodig, wat gewicht bespaart – factoren die het energieverbruik van de RZ verlagen en de actieradius helpen behouden.

  • Warmtestralers

Nieuwe warmtestralers bevinden zich op kniehoogte voor de bestuurder en voorpassagier, onder de stuurkolom en het onderste instrumentenpaneel. Naast stoelverwarming en een verwarmd stuurwiel zorgen ze ervoor dat de cabine sneller opwarmt, zodat het aanvoelt alsof je een warme deken rond je benen hebt. Net als bij het panoramadak helpen ze energie te besparen door de airconditioning minder te belasten.

Multimediasysteem

De RZ is uitgerust met het volledig nieuwe Lexus Link-multimediaplatform met een snellere, intuïtievere bediening en meer functies voor connectiviteit, efficiënte reisplanning en informatie.

Het systeem, dat voor het eerst werd toegepast in de nieuwe Lexus NX, wordt weergegeven via een 14 inch touchscreen en omvat “always on” cloudgebaseerde navigatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van actuele informatie over verkeerssituaties, ongevallen en wegomstandigheden. De spraakherkenningsfunctie begrijpt en reageert op verzoeken uit gesprekken en is in staat om opdrachten te detecteren wanneer er achtergrondlawaai is. Verder is er een nieuwe “Hey Lexus”-boordassistent, en smartphone-integratie is mogelijk via Apple CarPlay en Android Auto. Met de DCM (datacommunicatiemodule) van het voertuig kunnen functies gemakkelijk draadloos worden bijgewerkt of toegevoegd, zonder dat het gebruik van het voertuig wordt onderbroken.

VEILIGHEID EN BESTUURDERSASSISTENTIE

De RZ profiteert van de geavanceerde actieve veiligheids- en rijhulpsystemen van de nieuwste, derde generatie van het Lexus Safety System + met verbeterde en extra functies en meer mogelijkheden om ongevallenrisico’s te detecteren.

Andere verbeteringen die met de nieuwe RZ zijn geïntroduceerd, zijn Proactive Driving Assist met stuurassistentie en een nieuwe monitor om het rijgedrag van de bestuurder te controleren op tekenen van vermoeidheid of afleiding.

Pro-active Driving Assist gebruikt de frontcamera om de hoek van een bocht te bepalen, zodat de besturing op de juiste manier wordt aangepast bij het naderen en nemen van een bocht.

e-Latch-systeem met Safe Exit Assist

De RZ is uitgerust met e-Latch van Lexus: een soepel, elektronisch ontgrendelingssysteem met één druk op de knop. De werking ervan is gekoppeld aan de Blind Spot Monitor van de auto voor hulp bij veilig uitstappen, Safe Exit Assist, die het openen van het portier automatisch annuleert als voertuigen of fietsers van achteren worden gedetecteerd. Het is als wereldprimeur ontwikkeld en zal naar verwachting 95% van de ongevallen door het openen van een portier helpen voorkomen.

Er is ook een digitale achteruitkijkspiegel verkrijgbaar die de bestuurder een duidelijker zicht biedt zonder obstructie door hoofdsteunen of bagage, en een beter zicht ’s nachts en in slechte weersomstandigheden.

De Lexus RZ 450e wordt eind 2022 gelanceerd

Technische fiche

PDF - 156 Kb

B-roll static

MP4 - 970 Mb

B-roll driving

MP4 - 228 Mb

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Lexus Belgium