Wereldpremière Lexus ES: styling, luxe en raffinement op een hoger niveau
- Achtste generatie Lexus ES
- Nieuw model bouwt voort op de fundamenten van de huidige ES en biedt een duidelijke verbetering op het gebied van prestaties, raffinement, comfort en luxe.
- Exterieur- en interieurthema Clean x Tech zorgt voor een strakke, eenvoudige en elegante esthetiek
- Introductie van het nieuwe Lexus-multimediasysteem en de nieuwe 'Hidden Tech'-dashboardschakelaars
- Aandrijfstrategie biedt keuze uit verschillende mogelijkheden: volledig hybride aandrijflijn en de eerste elektrische ES-modellen, met voor- en vierwielaandrijving als optie
- Europese start van verkoop gepland voor voorjaar 2026
Een gloednieuwe Lexus ES beleeft vandaag zijn wereldpremière, als aankondiging van de introductie van de achtste generatie van de internationale luxeberline later dit jaar.
Het ontwikkelingsprogramma vond plaats in Shimoyama, het technisch centrum van Lexus in Japan, waar teams voor planning, ontwerp, techniek en evaluatie onder één dak konden samenwerken om de auto systematisch te testen en te verfijnen.
De gloednieuwe ES is ontworpen als een model dat tegemoetkomt aan de prioriteiten en bekommernissen van hedendaagse klanten. De ontwikkeling draaide rond het concept Experience Elegant & Electrified Sedan, waarbij nieuwe technologieën en geavanceerd comfort, connectiviteit en veiligheid worden geïntroduceerd. De Lexus-aanpak om 'luxe persoonlijk te maken' staat centraal in de strategie.
Om zijn belofte om luxe persoonlijk te maken in te lossen, richt het nieuwe autoprogramma van Lexus zich op Elektrificatie, Intelligentie en Diversificatie, kwaliteiten die centraal staan in de gloednieuwe ES:
- Met het Elektrificatieprogramma beschikt de premium berline van Lexus voor het eerst over elektrische technologie.
- Op het gebied van Intelligentie profiteert het model van technologische innovaties zoals de eerste 'Hidden Tech'-schakelaars van Lexus – mogelijk gemaakt door Lexus' Arene-softwareplatform – en de nieuwste geavanceerde multimedia- en veiligheidssystemen.
- Met de Diversificatie van zijn modellengamma ontwerpt Lexus producten die meerdere rollen kunnen vervullen; de ES mag dan een berline in de klassieke stijl zijn, maar hij heeft karakter, stijl en prestaties om klanten in zowel de particuliere als zakelijke sector aan te spreken.
De ES is een 'originele Lexus' en is al een vaste waarde in het modellengamma sinds de lancering van het merk in 1989. De nieuwste versie bouwt voort op zijn gevestigde reputatie op het gebied van luxe en raffinement, terwijl hij de keuzemogelijkheden van de klant op het gebied van geëlektrificeerde aandrijflijnen vergroot, in lijn met de Lexus Electrified-visie en de meerpadenstrategie voor CO2-neutraliteit.
Terwijl de ES al meer dan drie decennia een belangrijk model is voor Lexus in Noord-Amerika en Azië, was zijn komst naar Europa recenter. In 2010 werd hij op de Oost-Europese markten gelanceerd met het model van de zesde generatie en in 2018 in West-Europa met het huidige model.
Na zijn wereldpremière op Auto Shanghai in China vandaag zal de gloednieuwe ES in Europa worden gelanceerd. In 2026 gaat dan de verkoop van start. De informatie die hier wordt verstrekt, heeft specifiek betrekking op het ES-gamma dat beschikbaar zal zijn voor Europese klanten.
DESIGN: CLEAN TECH x ELEGANCE
Exterieur: elegantie met een eenvoudige en strakke esthetiek
De ES is ontwikkeld volgens een nieuw designconcept van Lexus – Clean Tech x Elegance.
Elegantie is altijd al een bepalend kenmerk geweest van de opeenvolgende ES-generaties; in dit gloednieuwe model is het verder verfijnd tot een eenvoudige en strakke designesthetiek. De exterieurstyling combineert een gedurfde aanwezigheid met een minimalistische benadering en draagt Lexus' visie op het ontwerp van de volgende generatie batterij-elektrische auto's uit.
De nieuwe spindelcarrosserie van Lexus, een doorontwikkeling van het kenmerkende spindelvormige design van Lexus, straalt geëlektrificeerde kracht uit. De totale hoogte, breedte en lengte werden berekend om elegante en opvallende proporties te creëren, terwijl de auto comfortabel is om in en uit te stappen. De plaatsing van de banden werd tot op de millimeter nauwkeurig aangepast om een ideaal breed en laag postuur te bekomen.
De voorkant van de auto heeft een scherp gedefinieerde spindelvorm die zich uitstrekt over de motorkap tot aan de bumperranden. De spindelcarrosserie rijst op uit de laaggeplaatste neus en vloeit voort uit de horizontaal uitgelijnde voorvleugels om de ES een sterke en opvallende uitstraling te geven. De hybride modellen hebben bovendien een grille met openingen aan de bovenkant voor optimale koeling.
De koplampen creëren een dubbele L-signatuur die een nieuw iconisch detail van Lexus wordt voor het elektrificatietijdperk. Deze signatuur combineert een naar binnen gerichte L-vormige dagrijverlichting met naar buiten gerichte L-vormige richtingaanwijzers, wat een kenmerkende Lexus-identiteit creëert en tegelijkertijd de zichtbaarheid en functionaliteit verbetert.
Het strakke en gestroomlijnde zijaanzicht van de auto straalt stabiliteit en een laag zwaartepunt uit. Het vloeiende silhouet heeft een 'kofferloze' look, met een taps toelopende cabine naar achteren toe. Dit contrasteert sterk met het onderste gedeelte van de carrosserie, dat wordt gedefinieerd door contrasterende vlakke en gebeeldhouwde oppervlakken, en krachtig gevormde en aerodynamisch efficiënte schouders.
De achterzijde belichaamt de kenmerkende elegantie van de ES met gebeeldhouwde vloeiende lijnen van de achterwielen naar de koffer, wat een slanke maar dynamische aanwezigheid creëert. De taps toelopende cabine accentueert het lage zwaartepunt en geeft een sportieve, atletische indruk.
Achterlichten met L-signatuur zijn geïntroduceerd, waardoor de auto direct herkenbaar is als een Lexus. De enkele lichtbalk is naadloos geïntegreerd met het verlichte LEXUS-logo en omvat de achter- en stoplichten, waarbij andere lampen naar de buitenkant zijn verplaatst. Dit benadrukt het brede postuur van de auto en versterkt het gebeeldhouwde achterprofiel, terwijl het ook bijdraagt aan de aerodynamische prestaties.
Interieur: eenvoudig, opgeruimd en verfijnd
Door het designconcept Clean Tech x Elegance verder toe te passen, heeft Lexus het interieur van de ES verfijnd en overtollige details verwijderd om een eenvoudige, opgeruimde en verfijnde ruimte te creëren. Het bovenste gedeelte van de cabine is open en ruim om het zicht te verbeteren, terwijl het onderste gedeelte de inzittenden omhult.
Luxueus comfort is verzekerd dankzij de beschikbaarheid van een pakket voorzieningen om de passagierservaring te verbeteren. Achterin kan de cabine worden uitgerust met verstelbare stoelen en, voor de stoel achter de voorpassagier, een voetenbank met beensteun voor een exclusieve ervaring alsof er een chauffeur achter het stuur zit. De passagiersstoel kan naar voren worden geklapt om de beenruimte achterin te maximaliseren en het zicht te verbeteren.
Twee nieuwe designelementen van Lexus maken hun debuut in de nieuwe ES. Bamboo Layering maakt gebruik van geavanceerde printtechnieken en lichttransmissietechnologie om een oppervlakteverlichtingseffect te creëren dat synchroon loopt met de sfeerverlichting in de cabine. Gestempeld imitatieleer zorgt voor een nauwkeurig reliëfpatroon dat wordt gecombineerd met sfeerverlichting voor een strakke en moderne esthetiek. Het niveau van de sensorische kwaliteit wordt verder verhoogd dankzij de optimale plaatsing van de luidsprekers van het Mark Levinson Surround Sound-systeem om een driedimensionaal klankbeeld en een harmonieuze mix van geluid en verlichting in het interieur te creëren.
De cockpit is gebaseerd op het Tazuna-principe van Lexus, waarbij de aandacht van de bestuurder op de weg voor hem wordt gericht door de bedieningselementen en informatiebronnen zo te plaatsen dat ze met de geringste hand- en oogbewegingen kunnen worden bediend en herkend.
Het bovenste gedeelte is wijd open om voorrang te geven aan het zicht van de bestuurder, terwijl het instrumentenbord een asymmetrische 12,3-inch digitale matrix heeft, waardoor een lagere meterkap kan worden gebruikt. De materiaalkwaliteit is verbeterd met zachte lederachtige accenten en dynamische lichteffecten.
Comfort op een hoger niveau
Lexus wou een interieur ontwerpen dat buitengewoon comfortabel en ontspannend is en het al hoge niveau van stilte en rijkwaliteit van de ES verder verfijnen.
De voorstoelen zijn opnieuw ontworpen om de bestuurder te helpen een comfortabele houding aan te nemen, zodat hij intuïtief kan reageren op het gedrag van de auto en zich meer betrokken voelt bij de rijervaring.
Geluiddemping kreeg prioriteit met een betere afdichting van de deuren en het gebruik van glas met een hoge geluidsisolerende kwaliteit in de voordeuren.
Een primeur voor Lexus: Hidden Tech-schakelaars
De hoge kwaliteit van het interieur van de ES wordt ondersteund door een nieuwe Lexus-technologie: Hidden Tech-schakelaars.
Dit nieuwe design weerspiegelt Omotenashi, het gastvrijheidsprincipe van Lexus, met een minimalistisch, onopvallend design dat naadloos aansluit bij het interieur. Als de auto is uitgeschakeld, zijn de schakelaars niet zichtbaar onder de bekleding van het dashboard; als de bestuurder de auto inschakelt, lichten ze op en worden ze zichtbaar. Hoewel de schakelaars er strak uitzien als een aanraakscherm, geven ze een bevredigende tactiele feedback bij gebruik.
AANDRIJFLIJNEN: MULTI-PATH STRATEGY VAN LEXUS
Elektrische ES 350e en 500e
Er zullen twee elektrische ES-versies beschikbaar zijn: de ES 350e met voorwielaandrijving en een vermogen van 224 DIN-pk / 165 kW *, en de ES 500e met vierwielaandrijving en een vermogen van 343 DIN-pk / 252 kW *. Beide profiteren van Lexus' expertise op het gebied van geavanceerde elektrificatie om het volledige potentieel van het nieuwe Global Architecture-K-platform van Lexus te benutten, inclusief nieuwe eAxles die zowel de vermogensregelaar als de transaxle integreren. Hun nieuwe ontwerp is licht met een compacte verpakking die helpt de cabine- en laadruimte te optimaliseren. De batterij met hoge capaciteit bevindt zich onder de vloer, waardoor het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen.
De ES 500e is uitgerust met Lexus' intelligente elektrische vierwielaandrijving DIRECT4. Dit zorgt voor een continue aanpassing van de verdeling van het aandrijfkoppel over de vier wielen, op basis van de input van de bestuurder en de wegomstandigheden. Dit kan variëren van 100:0 tot 0:100, gebaseerd op gegevens van sensoren die de versnelling, wielsnelheid en stuurhoek controleren. Dit levert een stabiel weggedrag en een meeslepende rijervaring op.
Zelfopladende hybride ES 300h
De ES 300h beschikt over een hertekend zelfopladend hybridesysteem met een 2,5-liter viercilinder-in-lijnmotor, die een maximumvermogen van 201 DIN-pk/148 kW* levert. Er komen zowel voorwiel- als vierwielaangedreven versies.
De hybride batterij is ook geüpgraded voor een hoger vermogen.
Het systeem maakt gebruik van een op maat gemaakte besturingslogica om een combinatie van krachtige acceleratie en brandstofefficiëntie te leveren. Als bijkomend voordeel helpt de grotere stijfheid van de vermogenseenheid trillingen te onderdrukken, wat bijdraagt aan een stillere en verfijndere sfeer in de cabine.
*Voorlopige gegevens
Technische specificaties Lexus ES
Alle gegevens hebben betrekking op het ES-prototypemodel en zijn voorlopig, in afwachting van homologatie.
Aandrijflijn | HEV | BEV |
|
Model | ES 300h (Westen) | ES 350e | ES 500e |
Aandrijflijn | FWD & AWD | FWD | AWD |
Motor | 2,5 liter 4-cilinder in lijn | - | - |
Transaxle | eCVT | eAxle | eAxle |
Systeemvermogen (DIN-pk/kW) | 201/148 | 224/165 | 343/252 |
Totale lengte (mm, t.o.v. huidige ES) | 5.140 (+165) |
|
|
Totale breedte (mm, t.o.v. huidige ES) | 1.920 (+55) |
|
|
Totale hoogte (mm, t.o.v. huidige ES) | 1.555 (+110) | 1.560 (+115) |
|
Wielbasis (mm, t.o.v. huidig model) | 2.950 (+80) |
|
|
CHASSIS EN RIJGEDRAG
Lexus streeft ernaar om de Lexus Driving Signature – comfort, vertrouwen en controle voor de bestuurder op elk moment – consequent te leveren voor alle modellen. Om dit mogelijk te maken in de nieuwe ES, werden inzichten uit het verfijningsprogramma toegepast, waaronder het verhogen van de stijfheid van de voorkant, bodem en achterkant van de auto. Deze uitgebreide verstevigingen minimaliseren trillingen en dragen bij aan een scherpe, intuïtieve besturing en een soepele acceleratie- en remrespons, allemaal trouw aan de intenties van de bestuurder. Tegelijkertijd voelt de auto wendbaar en responsief aan, ondanks zijn formaat.
De nieuwe ES staat op een hertekend Global Architecture-K-platform van Lexus dat plaats biedt aan zowel zelfopladende hybride als elektrische aandrijflijnen. Vertrekkend van dit platform werd de structuur van het voertuig grondig herbekeken, wat resulteerde in een 165 mm langere totale lengte en een 80 mm langere wielbasis ten opzichte van het vorige model. De voorste en achterste spoorbreedte zijn respectievelijk met 64 mm en 82 mm vergroot. Als gevolg daarvan is de koppelafstand tussen de voorste en achterste zitplaatsen met 77 mm vergroot tot 1.102 mm, waardoor een ruimere cabine is ontstaan. De hogere zitposities vergemakkelijken dan weer het in- en uitstappen.
De voorwielophanging is een MacPherson-veerpoot, terwijl achteraan voor het eerst in een ES een multilink-systeem wordt gebruikt met als doel de krachtoverbrenging op de weg en een soepele carrosseriecontrole te verbeteren.
Details werden aangepast om de rijkwaliteit te verfijnen, waaronder ophangingsarmen met geoptimaliseerde bussen voor een soepele slag en een evenwichtiger rijgedrag.
De stuurinrichting maakt gebruik van een tandheugel met variabele overbrenging die zorgt voor stabiliteit bij hoge snelheden, een snelle respons in bochten en gemakkelijker manoeuvreren bij lage snelheden.
NIEUWE DIGITALE COCKPIT
De ES heeft een gloednieuwe digitaal instrumentarium waarin de 12,3-inch combimeter, de nieuwe 14-inch LexusConnect-multimedia (die zijn marktdebuut maakt) en de LexusLink+-app naadloos zijn geïntegreerd.
LexusConnect
Dankzij de integratie van de navigatiekaart en de geavanceerde veiligheidsvoorzieningen in de combimeter kan de bestuurder aanwijzingen volgen terwijl hij zijn aandacht bij de weg houdt.
Voor extra rijcomfort voegt het LexusConnect-navigatiesysteem in de elektrische ES-modellen oplaadstations toe aan de route. Het systeem controleert ook uw actuele laadstatus en werkt uw oplaadstations automatisch bij, zodat u zich geen zorgen meer hoeft te maken over uw rijbereik.
LexusConnect-multimedia zal profiteren van regelmatige Over-The-Air draadloze software-updates om de functies voortdurend bij te werken.
Connected Services en de LexusLink+-app
De gebruikersgerichte benadering van LexusConnect gaat verder dan de ervaring in de auto. Met de LexusLink+-app kan de klant zijn digitale ervaring aanpassen door zich te abonneren op verbonden diensten.
Meer informatie over lokale specificaties wordt te zijner tijd bekendgemaakt.
GEAVANCEERDE VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN
De nieuwe ES profiteert van een verdere verbetering van de technologieën en functies van het Lexus Safety System +, waarmee Lexus verdere vooruitgang boekt op weg naar zijn doelstelling van nul verkeersongevallen.
Adaptive Cruise Control (ACC)
De ACC integreert nu kaartgegevens om afremmen te ondersteunen bij het naderen van stopborden, rotondes en tolhuisjes. Kaartgegevens helpen ook om het afremmen in bochten te optimaliseren, zodat de snelheid kan worden aangepast aan de wegomstandigheden.
Pre-Collision Safety (PCS)
De automatische remfunctie van PCS werd uitgebreid om een breder scala aan rijscenario's te detecteren en erop te reageren, waaronder elektrische scooters.
Driver Monitor System
Dit is de eerste ES die is uitgerust met een Driver Monitor. Een camera boven het stuurwiel houdt de toestand van de bestuurder constant in de gaten. Het systeem geeft visuele en hoorbare waarschuwingen als het merkt dat de bestuurder niet meer geconcentreerd is wegens vermoeidheid of onwelbevinden. Dankzij de meest recente aanpassingen van deze technologie kan hij nu ook telefoongebruik en geeuwen herkennen.
Het systeem is gekoppeld aan de actieve veiligheidssystemen van de auto, zodat de auto, als de bestuurder niet reageert, soepel tot stilstand kan worden gebracht met geactiveerde alarmknipperlichten.
Driver Emergency Response System
Het Driver Emergency Response System werd verbeterd, zodat het zowel op gewone wegen als op snelwegen kan werken. Als het systeem een significante verandering in de houding van de bestuurder detecteert, die aangeeft dat het moeilijk is om de auto te blijven besturen, activeert het de alarmknipperlichten en brengt het de auto geleidelijk tot stilstand op zijn rijbaan. Het zal dan automatisch de deuren ontgrendelen en via eCall een waarschuwing sturen naar de hulpdiensten.
Blind Spot Monitor (BSM)
De BSM omvat nu ook de detectie van fietsen en motorfietsen die naast het voertuig rijden, waardoor ongelukken bij het nemen van bochten naar links en rechts worden voorkomen.
Lane Departure Alert (LDA)
De LDA kan nu structuren langs de weg detecteren, zoals elektriciteitspalen en middenbermen, waardoor het onbedoeld verlaten van de rijstrook nog beter kan worden voorkomen. Lane Change Assist en Front Cross Traffic Alert zijn ook opgenomen in het pakket Lexus Safety System + voor de nieuwe ES.
Het nieuwe model is ook de eerste ES waarbij de functies Lane Change Assist en Front Cross Traffic Alert zijn opgenomen in het pakket Lexus Safety System +.
High-definition Adaptive High-beam System
Het nieuwe adaptieve grootlichtsysteem biedt een verbeterde lichtregeling die nu zowel horizontaal als verticaal kan worden aangepast. Het zorgt voor een nauwkeurigere beschaduwing dan het conventionele AHS, waardoor voorwerpen zoals verkeersborden duidelijker worden verlicht.