VOLLEDIG ELEKTRISCHE LEXUS UX 300E LEVERBAAR IN EUROPA MET EEN ONMISKENBARE JAPANSE ZIEL

•    Eerste volledig elektrische luxeauto die in Japan is gemaakt
•    Door Japanse architectuur geïnspireerd interieurontwerp
•    Dashboardbekleding heeft de structuur van Japanse papieren schuifdeuren (‘washi’), terwijl op de stoelen een 1200 jaar oude doorstiktechniek (‘sashiko’) is toegepast
•    Japanse gastvrijheid (‘omotenashi’) ligt ten grondslag aan geraffineerde ontwerpkenmerken van de UX 300e
•    Gebouwd door Takumi-vakmensen in de meest bekroonde fabriek ter wereld

De nieuwe, volledig elektrische UX 300e crossover, die binnenkort te koop is in een aantal Europese markten, zit boordevol Japanse invloeden. Deze komen tot uiting in een aantal geraffineerde ontwerpkenmerken en de manier waarop de auto wordt gebouwd door Lexus’ beroemde ambachtsmeesters (‘Takumi’).
De UX 300e is Japans eerste 100% elektrische luxeauto en geeft Lexus een nog grotere voorsprong bij de ontwikkeling van alternatieve aandrijflijnen. De basis daarvoor wordt gevormd door een ongeëvenaard elektrificatieprogramma van vijftien jaar en maar liefst tien zelfopladende Lexus hybride modellen, waarvan enkele al een vierde generatie hybride aandrijflijn hebben.

De nieuwe UX 300e, die nu het elektrificatieprogramma van Lexus aanvoert, heeft een uniek karakter door ontwerpelementen en materialen die ontleend zijn aan aspecten van de Japanse geschiedenis en cultuur.

Door Japanse architectuur geïnspireerd interieurontwerp

De UX 300e heeft relatief compacte exterieurafmetingen, maar zijn ontwerpers wilden voor een open en ruimtelijk aanvoelend interieur zorgen. Ze vonden hiervoor inspiratie in de Japanse architectuur.
Hoofdontwerper Tetsuo Miki van de UX 300e licht dit toe: “Japanse huizen hebben vaak een veranda, die de grens vormt tussen binnen en buiten, zodat je gemakkelijk van de ene naar de andere omgeving kunt. Dit idee werd overgenomen voor de nieuwe UX 300e, waardoor een naadloze verbinding ontstaat tussen de binnen- en buitenkant van de auto.”

Binnen in de auto valt op hoe de bovenkant van het instrumentenpaneel via de voorruit lijkt door te lopen naar de buitenkant. De bestuurder krijgt hierdoor een goede indruk van de uiteinden van de auto, wat manoeuvreren in krappe ruimtes veel eenvoudiger maakt.

Luxueus interieur van traditionele materialen

Achter het stuur zijn de invloeden zichtbaar in de dashboardbekleding, waarvan de structuur doet denken aan ‘washi’, een papiersoort die bekend is van de schuifdeuren in traditionele Japanse huizen.
De zachte maar duurzame lederen bekleding op de stoelen is geïnspireerd door ‘sashiko’, een 1200 jaar oude Japanse doorstiktechniek. Het doorgestikte leder wordt versierd met perforatiepatronen die perfect op elkaar afgestemde wiskundige krommen en nuances vormen, waardoor het uiterlijk van de stoelen wordt verfraaid.

“Bij ‘sashiko’ worden wel tien steken per inch gebruikt. Door zijn sterkte is deze oude techniek populair voor traditionele brandweeruniformen en aikido-vechtsportpakken”, legt interieurontwerper Keiko Shishido van Lexus uit.

Geraffineerde ontwerpkenmerken op basis van Japanse gastvrijheid (‘omotenashi’)

‘Omotenashi’, de eeuwenoude Japanse filosofie om klanten te behandelen alsof ze gasten in je eigen huis zijn, is bepalend voor het denken van iedere ontwerper en ingenieur bij Lexus. Inspelen op de behoeften van een gast voordat hij ze zelf ervaart, is een onderdeel van deze filosofie, dat op praktische wijze tot uiting komt in diverse kenmerken van de UX 300e.

Zo komen de ruitenwissers van de UX 300e automatisch tot stilstand wanneer een portier wordt geopend om te voorkomen dat mensen nat worden bij het in- of uitstappen. De elektrisch bediende achterklep kan zonder handen worden geopend om spullen gemakkelijk in en uit te laden. De S-Flow klimaatregeling verspreidt lichtzure nano-e® ionen, die het interieur verfrissen en de huid en haren van de inzittenden licht bevochtigen.

De UX 300e is leverbaar met speciaal geluidsisolerend glas, dat de inzittenden beschermt tegen geluiden van buitenaf. De elektrisch bediende ramen, die met een lichte vertraging dichtgaan om minder geluid te maken, imiteren de hoffelijke manier waarop in verfijnde Japanse restaurants een ‘fusuma’ (schuifdeur) wordt gesloten.

De UX 300e biedt ook klantenservice in de stijl van ‘omotenashi’ via de Lexus Link-app met speciale diensten die de eigenaar van een elektrische Lexus een betere ervaring bezorgen, zoals opladen op afstand, airconditioning/ontwaseming op afstand en een laadstationzoeker. Deze biedt toegang tot een pan-Europees netwerk van openbare laadstations, waarbij de beschikbaarheid, laadsnelheid en prijs per kWh worden vermeld.

Gebouwd door Takumi-vakmensen in de meest bekroonde fabriek ter wereld

De rigoureuze kwaliteitsaanpak van Lexus wordt geïllustreerd door de Takumi-vakmensen in zijn bekroonde productiebedrijf in Kyushu. Deze moderne ambachtslieden, die hun vaardigheden minimaal vijftien jaar hebben geperfectioneerd, zijn de belichaming van Japanse precisie. Hun hoogstaande vakmanschap is overal in de UX 300e aanwezig, van het complexe stiksel op de stoelen tot het prachtige, handmatig geschuurde lakwerk. Hun oog voor detail is ook te vinden in de ‘stilteruimte’ van de fabriek, waar de Takumi hun getrainde oren en vingers gebruiken om minieme geluiden of trillingen in het interieur te ontdekken en corrigeren.

Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX