UX 250h: AANGEDREVEN DOOR LEXUS’ ZELFOPLADENDE HYBRIDE AANDRIJFLIJN VAN DE VIERDE GENERATIE

UX 250h: AANGEDREVEN DOOR LEXUS’ ZELFOPLADENDE HYBRIDE AANDRIJFLIJN VAN DE VIERDE GENERATIE

  • Lexus’ zelfopladende hybride aandrijflijn combineert op slimme wijze een benzine- en een elektromotor

  • De nieuwe UX 250h rijdt in de Electric Vehicle-modus tot wel 50% van de afstand elektrisch

  • EURO 6d-conform, de laagste CO2-emissie in zijn klasse en vrijwel geen uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof

  • De UX 250h hoeft niet handmatig te worden opgeladen en biedt lage gebruikskosten

Als je in de nieuwe UX 250h stapt, merk je al snel dat dit geen ‘gewone cross-over’ is. Dankzij Lexus’ zelfopladende hybride aandrijflijn van de vierde generatie biedt de auto niet alleen een zeer levendig rijgedrag, maar zoals alle hybrides van Lexus ook het laagste brandstofverbruik en de laagste uitstoot in zijn klasse, zonder oplaad- en actieradiusproblemen. In het dagelijkse stadsverkeer rijdt de UX 250h, afhankelijk van de omstandigheden, tot wel 50% van elke rit elektrisch.

LEXUS’ ZELFOPLADENDE HYBRIDE AANDRIJFLIJN

De zelfopladende hybride aandrijflijn van de Lexus UX 250h zorgt voor een probleemloze samenwerking tussen een performante en uiterst zuinige 2.0-liter viercilinderbenzinemotor en een of meer krachtige elektromotoren. Het systeem is leverbaar met voorwielaandrijving of E-FOUR all-wheel-drive en heeft een nieuwe compacte transaxle en Power Control Unit. De nieuwe nikkel-metaalhydrideaccu bevindt zich onder de achterbank en neemt daardoor vrijwel geen laadruimte in beslag. Bovendien draagt de accu bij aan het lage zwaartepunt van de UX. Belangrijk is dat de ingenieurs van Lexus zich niet alleen gericht hebben op zuinigheid en een lage uitstoot, maar ook op puur rijplezier.

ELECTRIC VEHICLE-MODUS

Als de bestuurder op kruissnelheid rijdt of licht accelereert, drijft de voorste elektromotor (en de achterste elektromotor bij all-wheel-drive-modellen) de auto aan met elektrisch vermogen van de hybride accu. De auto rijdt dan vrijwel geruisloos, verbruikt geen benzine en stoot geen schadelijke stoffen uit.

DYNAMISCH EN SOEPEL

Bij hogere snelheden neemt de uiterst soepele benzinemotor met Atkinson-cyclus het bijna onhoorbaar over. Waar nodig krijgt hij nog hulp van de elektromotor(en). Dankzij de nagenoeg perfecte verdeling van deze twee krachtbronnen biedt de UX 250h optimaal rijplezier, een bescheiden brandstofverbruik en een lage uitstoot.

SNELLE ACCELERATIE

Bij krachtig accelereren springt het vermogen van de elektromotor(en) de 2.0-liter benzinemotor onmiddellijk bij. Dit resulteert in een krachtige toename van het koppel, wat voor een lineaire acceleratie zorgt als die nodig is.

HANDMATIG OPLADEN IS NIET NODIG

Als de bestuurder remt of zijn voet van het gaspedaal haalt, wekt het regeneratieve remsysteem via kinetische energie elektriciteit op die, samen met de tijdens het rijden opgewekte elektriciteit, wordt opgeslagen in de hybride accu. Daarom hoeft de UX 250h nooit handmatig te worden opgeladen.

KOPLOPER OP HET GEBIED VAN HYBRIDE TECHNOLOGIE

Zoals bij alle grote technologische doorbraken nam Lexus niet van de ene dag op de andere het voortouw met hybride technologie. In het kader van een langetermijnstrategie voor aandrijflijnen ontwikkelde het bedrijf de eerste hybrides halverwege de jaren 90. Sinds Lexus in 2005 's werelds eerste hybride luxeauto introduceerde, de RX 400h cross-over, heeft het bedrijf meer dan 1,4 miljoen zelf opladende hybrides verkocht. Tegenwoordig worden in Europa negen verschillende hybride modellen aangeboden, van de LC 500h en LS 500h met multi stage hybrid tot de compacte, luxueuze en superefficiënte CT 200h.

LAGE GEBRUIKS- EN ONDERHOUDSKOSTEN

De UX 250h biedt niet alleen veel rijplezier, maar ook lage gebruiks- en onderhoudskosten en een hoge restwaarde. Dit is met name te danken aan Lexus’ ongeëvenaarde ervaring met het ontwikkelen van zelf opladende hybrides, accu's die even lang meegaan als de auto zelf en de geringe slijtage die inherent is aan het Lexus-systeem.

LAGERE ONDERHOUDSKOSTEN

De UX 250h is ontworpen zonder koppeling, terwijl de startmotor en dynamo integraal deel uitmaken van het hybride systeem en tijdens de levensduur van de auto niet onderhouden of vervangen hoeven te worden. Ook is de conventionele distributieriem vervangen door een onderhoudsvrije distributieketting. Omdat deze onderdelen geen onderhoud of vervanging behoeven, levert de UX 250h na vijf jaar een besparing op van ongeveer € 1500.

HYBRIDE ACCU = LEVENSDUUR VAN DE AUTO

Met een betrouwbaarheidsrecord van meer dan 60 miljard kilometer wereldwijd is aangetoond dat een hybride accu van Lexus even lang meegaat als de auto zelf. De accu is nauwgezet ontworpen voor prestaties en duurzaamheid en wordt geleverd met een garantie van 5 jaar of tot 100.000 km.

MINDER REM- EN BANDSLIJTAGE

Lexus’ zelf opladende hybride aandrijflijn is uitgerust met een regeneratief remsysteem dat de eerste 50% van alle remkracht levert. Daardoor slijten remblokjes en -schijven veel minder snel. Over een afstand van 90.000 km heeft een Lexus-hybride meestal geen nieuwe remschijven nodig, alleen één nieuw setje remblokjes. Bovendien zorgt de hogere bandenspanning bij hybride auto's voor minder slijtage van de bandschouder, terwijl de lineaire vermogensafgifte en de evenwichtige gewichtsverdeling van de auto de bandslijtage nog verder terugdringen.

In het volgende nieuwsbericht over de UX kijken we hoe de ingenieurs van Lexus voor de nieuwe UX 250h een nieuwe hybride transaxle, een elektrische motorkoeling, een compacte Power Control Unit, een hybride accu, een E-FOUR AWD-systeem en ultralichte materialen ontwikkelden.

Over Lexus Belgium