Upgrade Lexus UX 250h: nieuwe technologie, verbeterde handling en meer keuze

• Lexus introduceert upgrades voor zijn compacte luxe-SUV
  • Nieuwe Lexus multimediasystemen met snellere, intuïtievere bediening, 8-inch en 12-inch touchscreens, cloud-gebaseerde navigatie en over-the-air updates
  • Introductie van het nieuwe F SPORT Design-model met sportief exterieurdesign
  • Nieuwe kleuren voor de buitenzijde, two-tone lakopties en interieurbekledingen
  • Lancering updates: zomer 2022

Lexus introduceert deze zomer een pakket upgrades voor zijn populaire compacte luxe-SUV, de hybride UX 250h, met de nadruk op meer stijlkeuzes, verbeterde multimedia en connectiviteit en een sportief nieuw model, F SPORT Design.

De in 2019 gelanceerde UX is een stijlvolle en performante urban crossover die de rol van entrymodel voor het Lexus-merk vervult. De auto is gebouwd op het GA-C-platform (Global Architecture-Compact) van Lexus en heeft de voordelen van een laag zwaartepunt en een zeer stijve carrosserie voor optimale rijeigenschappen en een betrouwbare respons op de input van de bestuurder. ​

De SUV-kenmerken van de UX 250h worden nog versterkt met de optie om te kiezen voor de elektronische E-Four vierwielaandrijving van Lexus.

Nieuwe multimediasystemen

De nieuwe UX profiteert van de nieuwe multimediasystemen van Lexus, die zorgen voor een snellere respons, een intuïtievere bediening en meer functionaliteit.

Afhankelijk van de uitrustingsklasse zijn de modellen voorzien van een 8-inch of 12-inch display, waarbij de touchscreentechnologie in de plaats is gekomen van de eerdere trackpadbediening. De nieuwe displays zijn 143 mm meer naar voren op het dashboard geplaatst, waardoor ze dichter bij de bestuurder staan voor een comfortabele bediening. Ze geven scherpere beelden - in high definition op het 12-inch scherm. Dankzij de aanzienlijk grotere rekencapaciteit kunnen opdrachten sneller worden uitgevoerd, terwijl "always connected" cloud-gebaseerde navigatie standaard wordt geleverd, met toegang tot realtime weg- en verkeersinformatie om de rit gemakkelijker te kunnen plannen. Het 12-inch systeem heeft embeded navigatie, zodat het ook kan worden bediend in gebieden waar geen cloudverbinding beschikbaar is.

Het nieuwe spraakherkenningssysteem omvat de "Hey Lexus"-spraakassistent. Hierdoor worden spraakopdrachten om te telefoneren, de audio- en klimaatregeling te bedienen en op het net te zoeken nog gemakkelijker uit te voeren. Het kan worden gekoppeld aan cloud-informatie, zodat bijvoorbeeld kan worden gevraagd naar brandstofprijzen in de buurt en andere lokale informatie. Het is zo geprogrammeerd dat het meer woorden begrijpt en opdrachten beter herkent wanneer er achtergrondgeluid is - het geluid hoeft niet te worden gedempt en de microfoons kunnen herkennen of het de bestuurder of de passagier naast de bestuurder is die spreekt. ​

Smartphone-integratie via Apple CarPlay (draadloze verbinding) of Android Auto (bekabelde verbinding) is standaard voorzien en voor nog meer gemak kunnen over-the-air updates van de multimediasysteemsoftware worden aangebracht via de DCM (datacommunicatiemodule) van de auto. Tot de aansluitmogelijkheden behoren een USB-A-poort in de consolebox in het middeln voor het afspelen van hoge-resolutiegeluidsbronnen en twee USB-C-poorten voor het opladen van apparaten op de console. Het multimediasysteem kan de persoonlijke voorkeursprofielen van maximaal drie personen opslaan, waarbij de instellingen voor multimedia, audio en navigatie worden aangepast.

Op de plek op de middenconsole waar vroeger het multimediatrackpad zat, vindt u nu de bediening voor de voorzetelverwarming of, wanneer die er niet is, een handig opbergvakje. De console heeft vóór het bedieningspaneel van de airconditioning ook een verlichte tray, met ruimte voor een grote smartphone.

In lijn met de beroemde Omotenashi-service van Lexus kan de eigenaar met de Lexus Link smartphone-app op afstand de portieren vergrendelen of ontgrendelen en de airconditioning bedienen, zodat de auto kan worden gekoeld of verwarmd voordat hij of zij gaat vertrekken.

Nieuw F SPORT Design-model

Het F SPORT Design-model is een nieuwe toevoeging aan de UX-serie, waardoor een krachtige F SPORT exterieurstyling voor meer klanten toegankelijk wordt.

De F SPORT spindelvormirge grille met een rooster met het Lexus L-motief, afgewerkt in zwart met een verchroomde rand voor de onderkant, accentueert de stoere uitstraling van de auto. Hetzelfde patroon is terug te vinden in de grote monturen voor de mist- en bochtlichten in de F SPORT-voorbumper, met contrasterende verchroomde L-vormige randen. Ook de achterbumper heeft een F SPORT-design, met een gitzwarte dakspoiler en sierlijsten rond de lichten.

De 18-inch F SPORT lichtmetalen velgen hebben een 10-spaaks design en een donkere metallic afwerking.

Andere standaard F SPORT Design-specificatiedetails zijn kunstleren stoelbekleding, voorstoelverwarming, automatische airconditioning met twee zones en het Nanoe-X luchtkwaliteitssysteem van Lexus, achteruitrijcamera, automatische ruitenwissers, ledkoplampen met automatisch grootlicht, verchroomde dakrails, zwarte wielkastlijsten en Lexus "F"-logo.

Adaptive Variable Suspension voor UX F SPORT

De F SPORT-uitvoering is nu standaard voorzien van Lexus’ Adaptive Variable Suspension (AVS), prestatiegerichte schokdempers achter en prestatiegerichte verstevigingsstangen voor en achter.

AVS reageert op signalen van de stuursensor, giersnelheidssensor en lineaire G-sensoren om de dempingskracht voortdurend aan te passen. Het systeem gebruikt hiervoor lineaire magneetventielen om de hoeveelheid schokdempervloeistof te variëren die langs de zuiger van de schokdemper loopt. Dit leidt tot een strakkere wegligging, een betere chassisrespons, minder rolneiging in bochten en soepelere rijeigenschappen. Het AVS-regelsysteem is aangepast voor een naadloze overgang naar hoge dempingskracht en zodanig afgesteld dat trillingen in het hoge en middenfrequentiebereik worden verminderd.

De F SPORT-uitvoeringen profiteren bovendien van een nog nauwkeuriger stuurgevoel. Dit is bereikt door een nieuwe starre verbinding te plaatsen tussen de bovenkant van het stuurhuis en het voorste ophangingselement. Om de voordelen van deze extra starheid te optimaliseren, is de dempingskracht van de schokdempers verfijnd, waardoor het lineaire stuurgevoel verder wordt versterkt.

Stijfheid

Verbeteringen aan het 2022-model omvatten maatregelen om de stijfheid van de carrosserie verder te verhogen met extra laspunten aan de onderrand van de langsbalkopening en de onderste achterpaneelopening, en een stijvere stalen achterportierversteviging.

Kleuropties

De UX is verkrijgbaar in de nieuwe kleur Sonic Platinum. Voor deze speciale afwerking wordt gebruikgemaakt van de geavanceerde sonische laktechnologie, waarbij een laag met een dikte van slechte enkele micometer ervoor zorgt dat de metaalstukjes in de lak dichter en gelijkmatiger bij elkaar liggen, waardoor de carrosserie van de auto extra glans en diepere schaduwen krijgt.

De nieuwe serie biedt ook een ruimere keuze aan two-tone afwerkingen, namelijk zes kleuren in combinatie met een contrasterend zwart dak op de F SPORT- en F SPORT Design-modellen.

Voor het interieur is een nieuwe Hazel-kleur beschikbaar voor de bekledingsopties kunstleer en echt leer - voor alle UX-versies behalve de F SPORT. De bekleding van geperforeerd leer heeft een frisse look met een nieuw Kagome-stiksel, geïnspireerd op een traditioneel Japans mandenvlechtwerk. De kunstleren bekleding heeft een nieuw Sashiko plooi-effect.

Lexus Safety System +

Het Lexus Saftey System + van de UX is, ten behoeve van een betere prestatie van het Pre-Collision System, uitgerust met Intersection Turning Assist voor veiliger links en rechts afslaan op een kruispunt en met Emergency Steering Assist, dat de bestuurder helpt bij het ontwijken van obstakels zonder de rijstrook te verlaten. De Dynamic Radar Cruise Control is uitgerust met Curve Speed Reduction, waardoor de snelheid van het voertuig automatisch wordt aangepast aan de straal van een bocht in de weg.

Efficiënte aandrijflijnen

De aandrijflijnen van de UX zijn ongewijzigd. De UX 250h bereikt een uitstekende efficiëntie en verfijnde prestaties dankzij de Lexus hybride elektrische technologie van de vierde generatie en het 2,0-liter systeem voor een vermogen van 184 DIN pk/135 kW.

Lanceringsdatum: zomer 2022

Prijslijst ListePrix_UX250h_MY23_BNL.pdf - 1 MB Technische fiche Lexus UX 2023 Specifications_Berlin UnXpected.xlsx - 31 KB

Facelift