STILLE REVOLUTIE VAN LEXUS BEREIKT NIEUWE MIJLPAAL MET VOLLEDIG ELEKTRISCHE UX 300e

STILLE REVOLUTIE VAN LEXUS BEREIKT NIEUWE MIJLPAAL MET VOLLEDIG ELEKTRISCHE UX 300e

 

•    Nieuwe urban crossover heeft de laagste NVH-niveaus (Noise, Vibration and Harshness) in zijn klasse
•    Sereen interieur is een eerbetoon aan de allereerste Lexus
•    Volledig elektrische aandrijflijn, geavanceerde aerodynamica en uitgebreide geluidsisolatie helpen om vrijwel geluidloos te rijden

De ingenieurs achter de eerste volledig elektrische Lexus – de nieuwe UX 300e – hebben niets aan het toeval overgelaten. Door het chassis, de aandrijflijn en de isolatie van het interieur te verbeteren, hebben ze een crossover gecreëerd die een nieuwe invulling probeert te geven aan het begrip ‘stil’. De nadruk op stilte sluit aan bij een traditie die teruggaat tot de allereerste Lexus die ooit in productie werd genomen.      
Stilte is al meer dan 30 jaar een centrale pijler van elk Lexus-model. Voor de ontwikkeling van de uiterst verfijnde LS 400 luxesedan in 1989 was als voorwaarde gesteld dat het geluidsniveau in het interieur niet meer dan 58 dB zou bedragen bij een snelheid van 100 km/h. Daarmee zou de auto stiller zijn dan al zijn Europese rivalen. Dit doel werd een obsessie voor veel van de 4000 ontwerpers, ingenieurs en technici die aan de auto werkten. De fabrikant van luxeauto’s zette hiermee een stille revolutie in gang, die een belangrijk onderdeel zou worden van zijn DNA en die ditmaal tot uitdrukking komt in de nieuwe Lexus UX 300e.

“Een sereen interieur is een essentieel onderdeel van onze merkidentiteit en deze volledig elektrische Lexus gaf onze ingenieurs de kans om die eigenschap op ongekende wijze naar voren te halen”, zegt Pascal Ruch, hoofd van Lexus Europe.
Na bestudering van de geluidspatronen in andere luxueuze BEV’s werden specifieke maatregelen genomen om het geluid in het interieur terug te dringen.

LAAGSTE NVH-NIVEAUS IN ZIJN KLASSE
Door de nadruk van Lexus op zo min mogelijk NVH (Noise, Vibration and Harshness) zijn er vrijwel geen stoornissen van buitenaf, zoals geluid van wind en steentjes dat in een gewone auto wel merkbaar zou zijn. De bestuurder kan dus volledig tot rust komen in het kalme interieur van de UX 300e. 
Het dikke en zware accupakket onder de vloer van het inzittendencompartiment fungeert als een natuurlijke geluidsisolatie. Daarnaast zijn de bodemplaten en spatborden voorzien van bekleding om geluid als gevolg van contact met steentjes, vuil en water op de weg te verminderen. Zelfs de compacte, nieuwe vermogensregelaar van de auto is op de hoofddwarsbalk van het motorcompartiment geïnstalleerd om minder geluid en trillingen te veroorzaken.

FLUISTERSTILLE AERODYNAMICA
De UX 300e gaat een stap verder in het verminderen van windgeluid. De auto is uitgerust met innovatieve aerodynamische lamellen in de onderste grille aan de voorkant, die naar gelang de batterijstatus automatisch openen en sluiten. Daarmee wordt de luchtweerstandscoëfficiënt verlaagd van 0,33 tot 0,31. Verder is de onderkant van de accu afgevlakt en zijn de bodemplaten van de auto verbreed, wat een aerodynamische onderbouw oplevert. Deze constructie is uniek voor de UX 300e en ontworpen om het geluid nog meer te reduceren.

GELUIDSARME BANDEN
De 18-inch banden benadrukken de stilte en uitzonderlijke rijstabiliteit van de UX 300e, terwijl de 17-inch banden de laagste rolweerstand coëfficiënt in hun klasse hebben, waardoor ze zeer snel reageren en uitstekende NV-prestaties leveren.

SERENE INTERIEURERVARING
De bestuurder en passagiers worden omhuld door een luxueuze, geluidsgeïsoleerde cabine met akoestisch glas, dat hoogfrequent windgeluid vermindert. De geluiden van de BEV-aandrijflijn en het weggeluid worden verminderd door het grootschalige gebruik van schuim- en dempingsmaterialen. Hierbij valt te denken aan een extra isolatielaag onder de vloerbedekking, terwijl een geluiddempende bekleding op het dashboard de geluidsniveaus in het interieur nog verder vermindert. 

STRENGE KWALITEITSNORMEN
De UX 300e wordt gebouwd in de bekroonde Lexus-fabriek in Kyushu. Voordat de auto’s de fabriek verlaten, wordt in een ‘stilteruimte’ tweemaal gecontroleerd of alles perfect is. Dat gebeurt door Takumi-vakmensen van Lexus, die hun uitzonderlijk getrainde oren en vingers gebruiken om minieme geluiden of trillingen in het interieur te ontdekken en corrigeren.

“Wie plaatsneemt in de nieuwe UX 300e, merkt direct dat we een nieuwe dimensie hebben gegeven aan legendarische Lexus-waarden, zoals stilte, betrouwbaarheid, comfort, controle en vertrouwen”, zegt Takashi Watanabe, die als hoofdingenieur aan de UX 300e heeft gewerkt.

De Lexus UX 300e wordt vóór het einde van het jaar in een aantal Europese markten geïntroduceerd en komt begin 2021 naar België.
 

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX
Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX
Over Lexus Belgium