SPORTIEVERE STIJL, OPGEWAARDEERD INTERIEUR EN INNOVATIEVE UITRUSTING VOOR LEXUS CT 200h

Toen Lexus de CT 200h in 2010 op het autosalon van Genève aan de wereld voorstelde, introduceerde het merk de compacte hybride hatchback in het luxesegment. Ondertussen is de CT 200h uitgegroeid tot het best verkochte hybridemodel van het merk. Sinds de lancering in 2011 heeft Lexus wereldwijd ongeveer 300.000 exemplaren van de CT 200h verkocht, waarvan zo’n 75.000 in Europa, een van de belangrijkste markten voor dit model.

Met deze nieuwste update wil Lexus de troeven van het model versterken en voortbouwen op de welverdiende reputatie van de CT 200h op het vlak van efficiëntie en betrouwbaarheid. Het merk doet dit met een opgefrist koetswerk dat het opwindende karakter van de wagen weerspiegelt, en dat zonder in te boeten aan gebruiksvriendelijkheid en zuinigheid.

“De CT 200h werd opgefrist en verbeterd door zijn progressiviteit op te drijven. Zijn eigentijdsere design oogt emotioneler en sportiever, wat hem tot de perfecte compacte prestigehybride maakt voor jonge klanten die houden van een pittige rijstijl, maar toch milieubewust zijn”, zegt Chika Kako, hoofdingenieur van de CT 200h.

KOETSWERKDESIGN: EEN INDRUKWEKKENDERE VERSCHIJNING.

Van in het prille begin combineert de vijfdeurs Lexus CT 200h een koetswerk dat de actieve levensstijl van zijn eigenaar weerspiegelt met een opwindende doch comfortabele rijervaring en een interieur dat voorzien is van de nieuwste technologie, een hoogstaand design en kwalitatieve materialen.

Dankzij het nieuwe honingraatpatroon van het typische spoelvormige radiatorrooster heeft de CT 200h voortaan een veel modernere en agressievere neus, waardoor het model nog geraffineerder oogt. De geïntegreerde bumper die net onder het Lexus-logo over het radiatorrooster liep, is weg, net als de horizontale spijlen in het rooster. De randen rond de mistlichten zijn voortaan in een grijze metaalkleur gelakt en worden omringd door een kader met een driehoekige dwarssectie en scherpe boorden. De ‘pijlpuntvormige’ dagrijlichten (DRL) kregen een nieuwe plaats boven de enkelvoudige projectiekoplampen om een gevoel van continuïteit te creëren met de karakterlijnen aan de zijkant van de wagen.

Al deze nieuwe stijlelementen geven de CT 200h een extra moderne, atletische en toch geraffineerde look, die deze compacte vijfdeurs een krachtige uitstraling geeft in vooraanzicht.

“We streefden een nieuwe look na door de positie van de ledlichtblokken en de dagrijlichten te herzien in vergelijking met het vorige model. Het resultaat: een uitstraling die agressiever is dan ooit. Bovendien versterkt het ‘L’-motief van de dagrijlichten de typische Lexus-signatuur”, besluit Tetsuo Miki, hoofdontwerper van de CT 200h.

De achterkant van de wagen kreeg nieuwe ‘L’-vormige achterlichten die de CT 200h een sportievere en bredere uitstraling geven. De nieuwe, bredere achterlichtblokken hebben nu een volledige ledconfiguratie met heldere ledrichtingaanwijzers onderaan het lichtblok. Die ingreep benadrukt tevens de typische ‘L’-look en maakt de achterkant van de nieuwe CT tegelijkertijd zichtbaarder. De onderste en bovenste lijnen van het lichtgevende deel van de achterlichten worden dikker naarmate ze naar buiten buigen, waardoor de breedte van de achterlichten wordt geaccentueerd en de achterkant sterk en stabiel oogt De afwerking van de achterklep – met Lexus-logo tussen de achterruit en de achterlichten – maakt de al sportieve achterkant van de wagen nog atletischer. Daarnaast is de onderkant van de achterbumper nu in metaalzilver en zwart gelakt en kreeg hij een andere vorm om de robuuste uitstraling van de wagen kracht bij te zetten. De randen rond de achterste reflectoren daarentegen werden metaalgrijs gelakt, net als de omranding van de mistlichten vooraan.

De sportievere velgen geven het profiel van de CT 200h extra cachet. Ze variëren van de basisuitvoering van 15” tot de donkere 17” metaalkleurige lichtmetalen velgen van de F SPORT. Springen bijzonder in het oog: de nieuwe tienspakige 16”-velgen met een gepolijste afwerking en donkere metaallak.

OPGEFRIST INTERIEUR

Een blik in het passagierscompartiment volstaat om te besluiten dat de CT 200h een van de meest verfijnde interieur in zijn klasse biedt. Dat is te danken aan de hoogkwalitatieve materialen, de rijke oppervlaktexturen en de aantrekkelijke 'vorm volgt functie'-filosofie die in het volledige interieur wordt doorgetrokken.

Nieuw is het Lexus-navigatiesysteem met een groter scherm van 10,3” (ten opzichte van het 7”-scherm van de vorige generatie).

Verder werd het gamma interieurkleuren uitgebreid, met nieuwe combinaties waaronder opvallend tweekleurig soepel leder, een mix van stof en duurzaam synthetisch leder en een nieuwe bekleding volledig in stof.   Nog niet bevestigd in België

F SPORT

De CT 200h F SPORT ondergaat ingrijpende designwijzigingen voor 2018, waaronder zwarte metaallak en een moderner honingraatpatroon voor het specifieke F SPORT-radiatorrooster. Het nieuwe honingraatpatroon doet meteen ook dienst als achtergrond voor de inleg en de omranding van de mistlichten. Dit model wordt uitgerust met hoogwaardige koplampen met enkelvoudige projectielamp die zowel de dim- als grootlichtfunctie verzekert. Eveneens exclusief voor de F SPORT zijn de elementen in Jet Black op de bovenste en onderste radiatorroosterrand vooraan en de metaalzwarte afwerking onderaan in het midden aan de achterkant van de wagen.

“Aangezien de F SPORT jongere klanten aantrekt, hebben we met meer exclusieve zwarte details gewerkt om het sportieve karakter van de wagen te benadrukken, namelijk de omranding achteraan en de onderafwerking achteraan. De omranding achteraan heeft hetzelfde honingraatpatroon als het radiatorrooster vooraan en de onderafwerking is in metaalzwart gelakt, terwijl de gewone uitvoering zilverkleurig is”, zei Miki, hoofdontwerper van de CT 200h.

Het F SPORT-model van de CT 200h wordt in 2018 beschikbaar in enkele opvallende nieuwe kleuren: Lava Orange CS (Crystal Sunshine) en Heat Blue CL (Contrast Layering).

Aan boord krijgt de F SPORT nieuwe exclusieve interieurcombinaties mee, waaronder tweekleurig leder, stof en synthetisch leder. Ook een elegante Naguri-afwerking – een schoolvoorbeeld van het hoogstaande Takumi-vakmanschap – is exclusief beschikbaar voor de F SPORT.

LEXUS SAFETY SYSTEM +

Een andere welgekomen toevoeging aan de vernieuwde Lexus CT 200h is de beschikbaarheid van het Lexus Safety System +. Dat systeem verhoogt de veiligheid dankzij geavanceerde technologieën zoals een pre-collision-systeem (PCS), een dynamische snelheidsregelaar met radartechnologie, een actieve rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Alert, LDA) met stuurassistentie, automatische grootlichten (Automatic High Beam, AHB) en verkeersbordendetectie.