Shimoyama, de nieuwe thuisbasis van Lexus
- Shimoyama is het nieuwe internationale hoofdkantoor voor de voertuigontwikkeling van Lexus in Japan
- Ultramoderne, speciaal gebouwde faciliteit brengt voor het eerst alle Lexus-activiteiten, waaronder R&D en design, onder één dak
- Opening valt samen met de 35ste verjaardag van het merk Lexus
- Shimoyama is ook een nieuwe thuisbasis voor de voertuigontwikkeling van TOYOTA GAZOO Racing
- Terrein omvat hogesnelheidstestbaan en routes die verschillende soorten wegen uit alle delen van de wereld nabootsen
- Project is uitgevoerd in harmonie met de natuurlijke omgeving ter plaatse
Lexus is verhuisd naar een nieuw hoofdkantoor in Shimoyama, een ultramodern, speciaal ontwikkeld gebouw op een berghelling in de buurt van Toyota City in Japan. Deze mijlpaal in de geschiedenis van Lexus valt samen met de 35ste verjaardag van het internationale luxemerk.
Voor het eerst zijn alle Lexus-activiteiten (verkoop, marketing, planning) samengebracht onder één dak. Ook R&D en design hebben hier een plek gekregen. Dit belooft een nog sterkere en snellere samenwerking tussen de teams te bevorderen. Ontwikkelingsprototypes en productiemodellen, waaronder de volgende generatie auto’s van Lexus, kunnen hierdoor snel geleverd worden.
Het ontwikkelingswerk wordt verder ondersteund door het naastgelegen Shimoyama-testterrein, dat sinds 2021 operationeel is. Het omvat een hogesnelheidsbaan en een netwerk van routes die de verschillende soorten wegen en oppervlakken in de wereld nabootsen. Dit is al van onschatbare waarde gebleken bij het leveren van de Lexus Driving Signature – comfort, vertrouwen en controle voor de bestuurder op elk moment – in modellen als de nieuwe LBX, de nieuwste generatie NX en de volledig elektrische RZ.
In het nieuwe gebouw voor voertuigontwikkeling, dat aan de westkant van het Shimoyama-terrein staat, krijgt Lexus gezelschap van TOYOTA GAZOO Racing. Op de begane grond bevindt zich een reeks autostallingen, die ontworpen zijn om de uitstraling van de pits op de legendarisch Nürburgringin Duitsland na te bootsen. Dit circuit is gebruikt voor de ontwikkeling en finetuning van zowel GR- als Lexus-modellen. Het is een plek waar medewerkers van alle bedrijfsonderdelen kunnen samenwerken, voertuigen op de testbanen kunnen beoordelen en samen test- en ontwikkelingswerk kunnen doen om steeds betere auto’s te produceren.
Tijdens de officiële onthullingsceremonie eerder dit jaar zei Akio Toyoda, bestuursvoorzitter van Toyota Motor Corporation: “Ongeveer 3000 mensen, onder wie ontwikkelaars en testrijders van Lexus en GAZOO Racing, zullen hier auto’s besturen, afbreken en verbeteren. Hoewel Shimoyama geen productiebedrijf is, zullen de auto’s die hier worden gemaakt op elke weg in de wereld rijden en bij veel mensen een glimlach op het gezicht toveren.”
In het westelijke gebied staat ook het bezoekersgebouw, een plek voor creatieve samenwerking met zakelijke partners en leveranciers. Dit biedt ook een open ruimte voor innovatie. Doordat mensen de kans krijgen om de auto’s van dichtbij te bekijken, worden nieuwe ideeën aangemoedigd.
Het behoud en beheer van de natuurlijke omgeving was een belangrijke overweging tijdens het ontwikkelingsproces. Hierbij ging het om het behoud van bomen en groen, die ongeveer 60% (650 ha) van het terrein bedekken, en de aanleg van nieuwe groene gebieden. Er is ook een milieuleercentrum gebouwd, dat als een plek voor ontmoetingen met de lokale bevolking dient.
Feiten en cijfers over Shimoyama
Locatie | Toyota City (voorheen Shimoyama Village) en een deel van Okazaki City (voorheen Nukata Town) |
|
|
Indeling van het gebied | Gebruik | Gebied | Percentage van totaal gebied |
| Faciliteiten | 159,2 ha | 24% |
| Wegen | 7,1 ha | 1% |
| Wateropvangbekkens enz. | 16,2 ha | 3% |
| Nieuwe groene ruimte | 81,8 ha | 13% |
| Resterende bossen enz. | 386,5 ha | 59% |
| Totaal landoppervlak | 650,8 ha/6,508 km2 | 100% |
Ondernemingen | Terreinontwikkeling: Aichi Public Enterprise Bureau Bouw van faciliteiten: Toyota Motor Corporation |
|
|
Belangrijkste faciliteiten | Centraal gebied: landwegen Oostelijk gebied: hogesnelheidsbaan en karakteristieke testwegen Westelijk gebied: Gebouw voor voertuigontwikkeling en bezoekersgebouw |
|
|
Investering | Ca. 300 miljard yen (1,8 miljard euro) |
|
|
Aantal werknemers | Ca. 3000 (vanaf volledige werking, maart 2024) |
|
|