RC VERVOEGT 2.0 TURBOMOTOR BENZINELINE-UP VAN LEXUS

RC VERVOEGT 2.0 TURBOMOTOR BENZINELINE-UP VAN LEXUS

Vrijdag 31 juli 2015

  • 2,0 liter, 4-cilinder, twin-scroll turbomotor ontwikkelt 180 kW/245 DIN pk en 350 Nm koppel
  • 0-100 km/u in 7,5 seconden en 230 km/u topsnelheid
  • ‘Sport Direct Shift’-achttrapstransmissie (SPDS) met schakelsoftware op basis van g-krachten

De nieuwe Lexus RC 200t is het vierde Lexus-model dat uitpakt met de verfijnde rijprestaties van de 2-liter turbobenzinemotor van het merk.

Gekoppeld aan de SPDS-achttrapstransmissie (Sport Direct Shift), krijgt de turbomotor tal van gesofisticeerde motortechnologieën om de bestuurder een beklijvende combinatie te bieden van een voortreffelijke verfijning, een gasrespons zonder turbovertraging en een gunstig verbruik.

De superieure rijdynamiek van de nieuwe RC 200t kan nog naar een hoger niveau getild worden in de F SPORT-versie, die uitgerust is met een Torsen sperdifferentieel.

Samen met de reeds aangekondigde RC 300h, start de verkoop van de RC 200t in Europa tegen het einde van het jaar.

 

2,0-liter turbobenzinemotor met SPDS-achttrapstransmissie

De 2-liter turbobenzinemotor is opmerkelijk licht (hij weegt slechts 160 kg) en compact, en pakt uit met een unieke combinatie van verschillende ESTEC-motortechnologieën (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion) voor een hogere thermische efficiëntie dankzij een verbeterde verbranding.

Die technologieën zijn onder meer een brandstofinjectiesysteem D-4ST (Direct injection 4 stroke gasoline engine Superior version with Turbo), een twin-scroll turbolader, een watergekoelde cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk, en de intelligente variabele kleppensturing VVTi-W (Variable Valve Timing-intelligent Wide).

De motor combineert een snelle gasrespons en een hoog koppel bij lage toerentallen met een opmerkelijk laag brandstofverbruik. Bovendien produceert hij 245 DIN pk/180 kW en een maximumkoppel van 350 Nm. Daarmee accelereert de RC 200t van 0-100 km/u in 7,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 230 km/u, voor een gemiddeld brandstofverbruik van 7,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 166 g/km.

D-4ST combineert een directe cilinderinjectie onder hoge druk met een lagedrukinjectie via de inlaatkanalen. Dit leidt tot een optimale, egale verbranding, zelfs onder hoge belasting en bij aanhoudend koude temperaturen. Het geavanceerde brandstofinjectiesysteem werkt in combinatie met de drukvoeding om een betere compatibiliteit te creëren tussen de ‘hoge tumble ratio’, die bekomen wordt door de speciale vorm van de inlaatkanalen van de cilinderkop en de zuigerkoppen, en de 'boost control' van de turbo.

De watergekoelde cilinderkop heeft een integraal vier-in-twee uitlaatspruitstuk. Dit systeem koppelt de cilinders in functie van hun arbeids- of compressieslag. Deze innovatieve structuur voor het uitlaatspruitstuk werkt samen met de hoogefficiënte twin-scroll turbolader en voorkomt interferentie tussen de uitlaatgassen van elke cilinder. Het resultaat is een hoog koppel over een zo breed mogelijk toerentalgebied.

Door de montage van een lucht-water intercooler direct op de motor wordt het inlaatvolume voor de turbolader aanzienlijk beperkt met een reductie van het turbogat en dus een snelle gasrespons tot gevolg.

De 2.0-turbomotor geniet verder de variabele kleppensturing die gebruik maakt van VVT-i op de uitaatkleppen en van VVT-iW op de inlaatkleppen. Deze combinatie geeft sterke prestaties bij volgas met een verbeterde koppelafgifte doorheen het volledige toerentalgebied, terwijl de motor toch kan starten in de Otto-cyclus om tijdens het draaien over te schakelen op de brandstofefficiëntere Atkinson-cyclus.

De motor drijft de achterwielen aan via de 8-gangs SPDS (Sport Direct Shift) transmissie die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de hoogperformante RC F. Deze transmissie is uitgerust met schakelpeddels aan het stuurwiel om manueel in te grijpen en heeft een schakelsoftware die rekening houdt met de opgewekte g-krachten. Deze versnellingsbak schakelt onmiddellijk terug bij hard remmen voor een bocht, houdt een lagere versnelling aan doorheen de bocht en selecteert dan de meest gepaste versnelling bij het uitkomen van de bocht om de bestuurder een betere gasrespons te geven.

 

Superieure rijdynamiek

De rijdynamiek van de nieuwe RC 200t reflecteert perfect de doelstelling van Lexus om de rij- en stuureigenschappen van zijn voertuigen te optimaliseren en zo de klanten een sportievere en meer betrokken rijervaring te bieden.

De RC coupé dankt zijn wendbaarheid, stuurprecisie en hoog niveau van mechanische grip aan zijn zeer stijve koetswerkstructuur, waarvan de stevigheid verhoogd werd door tal van speciale fabricagetechnieken die Lexus gebruikt, waaronder het kleven van panelen, het laserschroeven en het meerpuntslassen.

De dubbele driehoeken vooraan en de multilink-achterophanging van de RC Coupé werden speciaal getuned voor de nieuwe 200t en combineren een zeer uitgebalanceerd en wendbaar stuurgedrag met een uitstekend rijcomfort in rechte lijn.

De RC 200t is uitgerust met een Drive Mode Select systeem dat de bestuurder keuze laat tussen de modi SNOW, ECO, NORMAL en SPORT (SPORT S in de F SPORT).

 

RC 200t F SPORT met verbeterde rijprestaties

De RC 200t F SPORT garandeert aanzienlijk verbeterde rij- en stuurprestaties zonder te raken aan het rijcomfort. Dat werd mogelijk door een special getunede voor- en achterophanging met een Torsen sperdifferentieel en een adaptieve variabele demping (Adaptive Variable Suspension, AVS).

AVS activeert automatisch de instelbare schokdemping om de karakteristieken van de ophanging van alle vier de wielen individueel aan te passen zodat de bestuurder de optimale combinatie geniet van rijcomfort in rechte lijn en stabiliteit in de bochten.

Wanneer de unieke SPORT S+ rijstand van de RC F SPORT is geselecteerd, verhoogt het systeem het verschil tussen de binnenste en buitenste dempers in de bochten, waardoor de rolneiging van het koetswerk verder wordt gereduceerd.

 

Elegante coupé-styling en bestuurder centraal in cockpit

In het verbluffende koetswerkdesign van de tweedeurscoupé RC 200t contrasteert de compacte cabine met de agressief gevormde flanken en de contouren met diep glooiende lijnen. De prominente, krachtige driedimensionale vormen veranderen voortdurend van voorkomen als u zich rond de wagen beweegt en leveren vanuit elke hoek een pakkende présence.

Passend bij de designflair van de coupé, krijgt de F SPORT een ‘F’-grille met vlechtmotief die breder en lager is dan bij om het even welke Lexus, en waarmee de brede en karaktervolle pose en het lage zwaartepunt van de RC verder worden benadrukt. De grille integreert perfect design en functie door zowel de mistlampen als de koelsleuven voor de remmen te omvatten.

De RC 200t kan uitgerust worden met een keuze uit 9-spaaks 17", 5-spaaks 18" of 10-spaaks 19" aluminium velgen. De F SPORT combineert de specifieke badges van dit model met een uniek 19" F SPORT lichtmetaal wieldesign.

De premium interieurkwaliteit van de RC 200t zet de sportieve elegantie van de coupé in de verf door maximaal gebruik te maken van contrasterende kleuren, materialen en verlichting, waarbij de sfeerverlichting op een uniek manier naar boven toe is georiënteerd in plaats van de gebruikelijke neerwaarts richting.

De omvattende, strakke en zeer ergonomische bestuurderscockpit pakt voor het design van de sportstoelen uit met een exclusieve, zeer ondersteunende, constructie met geïntegreerd schuim en met een verdeling in een Operationele en een Schermzone om de efficiëntie van de geavanceerde boordtechnologie van Lexus te optimaliseren.

De bovenste Schermzone herbergt het instrumentenpaneel en een 7” multifunctioneel beeldscherm, terwijl de lagere Operationele zone een gelaagde middenconsole brengt die de tweede generatie van de Lexus Remote Touch Interface (RTI) integreert.

De F SPORT erft een nazaat van de innovatieve rijmeter met bewegende centrale ring van de LFA. Het exclusieve interieurdesign van de F SPORT wordt vervolledigd door een geperforeerd lederen bekleding voor het stuurwiel en de schakelpook, aluminium voor de pedalen en de drempels, en een 3D-oppervlaktebehandeling die verwijst naar gepolijst metaal.

 

Technische kenmerken: zie pdf-bestand in bijlage

 

Over Lexus

Lexus, dat in 1989 werd opgericht, verwierf wereldwijde faam door zijn streven naar perfectie, onberispelijke kwaliteit en gesofistikeerde hoogtechnologische inhoud, alsook door zijn unieke concept van complete klantenservice. Lexus vernieuwt momenteel zijn gamma zonder te raken aan de traditionele Lexus-waarden zoals een ongeëvenaarde bouwkwaliteit, een hoogstaand comfortpeil en een luxueus interieur. De uitvoering van de nieuwe emotionele en inspirerende producten is gedurfder, hun rijgedrag nog soepeler en de technologie aan boord nog geavanceerder. Lexus is vandaag de eerste – en enige – prestigeconstructeur die een volledig gamma ‘full-hybrid’-modellen aanbiedt, bestaande uit de RX 450h, de GS 450h en GS 300h, de LS 600h, de ES 300h, de IS 300h en de CT 200h. In Europa nemen de modellen met Lexus Hybrid Drive-systeem meer dan de helft van de totale verkoop van het merk voor hun rekening. Lexus verkocht vorig jaar 53.230 voertuigen in Europa, een aantal dat het merk in 2015 wil optrekken tot 60.000 exemplaren.