Ontdek de gloednieuwe Lexus NX

• Met de lancering van zijn eerste plug-in hybride en zijn vierde generatie hybridesysteem bevestigt Lexus zijn sterke positie in luxe-elektrificatie
  • Gebouwd op het GA-K-platform van Lexus, voor extra dynamische prestaties
  • Het verfijnde en gedurfde exterieurontwerp en het nieuwe Tazuna-cockpitconcept richten zich op een hoge zintuiglijke aantrekkingskracht en hoogwaardige materialen
  • Een volledig nieuw multimediasysteem en derde generatie Lexus Safety System +
  • Sinds de introductie in 2014 werden er meer dan 175.000 Lexus NX-modellen verkocht

De gloednieuwe NX betekent voor Lexus de start van een nieuw hoofdstuk met vernieuwingen op het gebied van exterieur- en interieurontwerp, nieuwe aandrijflijnen, waaronder de eerste plug-in hybride, dynamische verbeteringen die een hoogstaande en meer verbonden rijervaring bieden, de volgende generatie multimedia en connectiviteit en het gebruik van geavanceerde technologieën met het oog op meer veiligheid, comfort en gemak.

“Vital en Tech” is het overkoepelende thema voor het ontwikkelingsconcept van de nieuwe NX waarbij "Vital" dynamische flexibiliteit uitdrukt en "Tech" staat voor innovatie met geavanceerde technologieën. Dit nieuwe concept heeft een grote verandering teweeggebracht in Lexus' benadering van de ontwikkeling van nieuwe voertuigen, door de toepassing van digitale modellering en computertechnieken zodat slimmere engineering een hoger kwaliteitsniveau kan garanderen. Tegelijkertijd blijven de menselijke vaardigheden van hand, oor en oog, onder leiding van de Takumi, essentieel voor het bereiken van de hoogste zintuiglijke kwaliteit.

Nieuwe aandrijflijnen en verbeterde prestaties

De status van de nieuwe NX als een baanbrekend Lexusmodel met het potentieel om een grotere marktpenetratie te bereiken, wordt verder weerspiegeld in een breder gamma aan aandrijflijnen die nieuwe en verbeterde technologieën gebruiken, waardoor de beste prestaties in zijn klasse worden geleverd. Ze omvatten Lexus' eerste plug-in hybride die een nieuw referentiepunt in het segment zal zijn voor de combinatie van vermogen, efficiëntie en EV-rijmogelijkheden. Het assortiment biedt ook een nieuw hybride model met aanzienlijk verbeterde prestaties van de vierde generatie hybride-technologie.

• NX 450H+, DE EERSTE LEXUS PLUG-IN HYBRIDE

Lexus heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van hybride-technologie gebruikt om zijn eerste plug-in hybride voertuig (PHEV), de nieuwe NX 450h+, te produceren.

Het halo-model in de nieuwe NX-serie is voorzien van een viercilinder 2,5-liter hybride Atkinson-motor, een 134 kW sterke elektromotor vooraan, een 40 kW sterke elektromotor achteraan, een hybride transmissieas en een oplaadbare lithium-ionbatterij van 18,1 kWh, de hoogste capaciteit in zijn klasse. ​

Het plug-in-systeem produceert 309 pk / 227 kW met een acceleratie van 0-100 km/u in 6,3 seconden. Daarnaast zijn er de CO2-uitstoot tussen 20 en 26 g/km en een brandstofverbruik tussen 0,9 en 1,1 l/100 km*.

Dankzij de krachtige batterij en superieure efficiëntie, biedt de NX 450h+ ook een aanzienlijk hogere EV-actieradius. Met 69 tot 76 km* in de gecombineerde WLTP-cyclus, of zelfs 89 tot 98 km in de stad, is dit meer dan twee keer de actieradius die de concurrenten in het segment bieden. De grootte en capaciteit van de accu maakt volledig elektrisch rijden mogelijk bij snelheden tot 135 km/u.

Belangrijk is dat de Lexus plug-in hybride een hoge efficiëntie behoudt wanneer de batterij leeg is. Bij veel concurrenten wordt de werking standaard ingesteld op een interne verbrandingsmotor, maar bij de NX 450h+ is deze standaard ingesteld op een efficiënt zelfopladend hybride-systeem. Uit tests van Lexus blijkt dat het brandstofverbruik van de concurrentie gemiddeld 30% hoger ligt wanneer de accu leeg is.

Het opladen van de batterij kan in ongeveer 2,5 uur gebeuren met een 230 V/32 A-aansluiting en de 6,6 kW-boordlader.

De bestuurder kan kiezen uit volgende rijmodi :

• De EV-modus is de standaardmodus: de NX 450h+ rijdt puur op elektrische energie tot de limiet van zijn actieradius is bereikt, ongeacht hoe hard het gaspedaal wordt ingetrapt. Wanneer de batterij leeg is, schakelt de NX 450h+ automatisch over op de efficiënte HV-modus.
  • De Auto EV/HV-modus schakelt automatisch de hybridemotor in wanneer extra vermogen nodig is, om daarna onmiddellijk terug te keren naar EV-werking.
  • De bestuurder kan ook de HV-modus selecteren voor een zo efficiënt mogelijke werking, waarbij de ladingstoestand van de batterij automatisch op peil wordt gehouden.

Het aanpassen van het plug-in systeem doet geen afbreuk aan de praktische functionaliteit van de NX, want de bagageruimte heeft dezelfde capaciteit als het hybride model (zonder dat er ruimte verloren gaat aan de componenten van de aandrijflijn). Er is ook een ruimte van 21 liter beschikbaar onder de kofferbodem om de oplaadkabels netjes op te bergen. Doordat NX-klanten gewoonlijk hun voertuig  gebruiken voor langere ritten, is de brandstoftankinhoud ook ongewijzigd gebleven op 55 liter.

*Afhankelijk van klasse en uitrusting. Alle gegevens voor gecombineerde WLTP-cyclus. Target gegevens, in afwachting van homologatie.

• NX 350H MET VIERDE GENERATIE HYBRIDE-TECHNOLOGIE

De prestaties en efficiëntie van de hybride NX 350h zijn naar een hoger niveau getild met de introductie van Lexus’ vierde generatie ​ hybride-technologie.

Het hybride systeem maakt gebruik van dezelfde 2,5-liter Atkinson-motor als de NX 450h+. Dit model heeft een vermogen van 244 pk / 179 kW (een stijging van 24% in vgl. met het vorige model), en een acceleratie van 0-100 km/u in 7,7 seconden (16% sneller).

De NX 350h zal leverbaar zijn met zowel voorwielaandrijving als E-Four vierwielaandrijving. ​ Het trekvermogen van het FWD-model is verhoogd naar 1.500 kg, wat overeenkomt met de capaciteit van de AWD-versie.

​Lexus Driving Signature en het nieuwe GA-K platform

De ontwikkeling van de dynamische prestaties van de nieuwe NX is gericht op het leveren van de Lexus Driving Signature, namelijk een ideale combinatie van rijcomfort met stuur-, gas- en remprestaties die trouw is aan de intenties van de bestuurder op elk moment, wat vertrouwen en een gevoel van voldoening en  verbondenheid met de auto geeft.

Een centrale rol bij de verwezenlijking hiervan is het gebruik van het Global Architecture K (GA-K) platform van Lexus. Dit zorgt voor een lager zwaartepunt (-20 mm), een grotere spoorbreedte voor- en achteraan, alsook een betere voor- en achter-gewichtsbalans, wat het verbeterde rijgedrag en de rijervaring van de auto ten goede komt. Het nieuwe ontwerp van de wielophanging is vooraan voorzien van MacPherson-veerpoten en achteraan van dubbele vorkbenen met draagarm. ​

Daarnaast werd er een veel sterkere carrosserie ontworpen met innovatieve lichtgewicht materialen om kracht toe te voegen en het gewicht van extra verstevigingen en versterkingen mogelijk te maken. De structuur omvat het eerste gebruik van 1180 MPa staal voor de dorpelversterking en 1470 MPa staal voor de dakversterking. De voorschermen en motorkap zijn gemaakt van aluminium en er werd naast het laserschroeflassen en het gebruik van kleefmiddelen voor het verbinden van de constructie, een nieuwe lasertechnologie ontwikkeld. Er werd gekozen voor een dubbele motorkapvergrendeling met een dwarsversterking tussen de twee sloten die bijdraagt aan de sterkte van de motorkap en de gehele carrosserie én trillingen onderdrukt die worden veroorzaakt door luchtturbulentie aan hoge snelheid.

• Pro-bestuurderstestprogramma

De NX heeft uitgebreide tests ondergaan op de Shimoyama-testbasis van Lexus waarbij professionele coureurs deel uitmaakten van het team. Hun gedetailleerde feedback werd rechtstreeks ingevoerd bij de in- en afstelling van de auto en bleek waardevol bij de significante verbeteringen aan de reactiesnelheid en het stuur- en remgevoel.

• Vierwielaandrijving

Het elektrische vierwielaandrijvingssysteem van de nieuwe NX 450h+ plug-in hybride en de NX 350h hybride werd verbeterd zodat de elektromotor achteraan altijd operationeel is, er meer koppel wordt geboden en de bestuurder een groter gevoel van grip op de weg krijgt.

Functionele schoonheid: een nieuwe richting voor Lexus op gebied van ontwerp

De nieuwe NX markeert het begin van een significante evolutie van het Lexusontwerp, zowel door de kernfilosofie van het merk (‘L-finesse’) trouw te blijven, alsook toonaangevend design en technologie met finesse toe te passen. Het nieuwe model bevordert de avant-gardistische aantrekkingskracht van de oorspronkelijke NX maar biedt ook een geavanceerder, dynamischer en rijper uiterlijk met een gespierder karakter. ​

Het doel van het ontwerpteam was het creëren van ‘functionele schoonheid’, waarmee Lexus via de styling uitdrukt hoe het steeds meer aan de uiteenlopende wensen en voorkeuren van zijn klanten voldoet. ​ Het thema ‘eenvoud geworteld in technologie’ laat zien hoe een strak, eenvoudig ontwerp de aantrekkingskracht van innovatieve functies en technologie kan uitdrukken en hoe Lexus mee is met zijn tijd.

De NX heeft evenwichtige, sterke verhoudingen met een krachtige grip op de weg. Vergeleken met de eerste generatie NX is de totale lengte met 20 mm toegenomen, de wielbasis met 30 mm, de breedte met 20 mm en de hoogte met 5 mm. Deze afmetingen zorgen voor een optimale verpakking, inclusief meer ruimte in de cabine voor de passagiers achterin.

Aan de voorkant, speelt de kenmerkende spindelvormige grille van Lexus een integralere rol in het auto-ontwerp. Een rechtere positionering en een subtieler frame accentueren de lange motorkap en creëren het geheel en het volume van de carrosserie die doorvloeit tot aan de achtervleugels. De rechtopstaande positie verbetert ook de koelprestaties van de grille. De krachtige, wendbare indruk wordt versterkt door de bredere wielbasis voor- en achteraan, mogelijk gemaakt door het NX Global Architecture K platform (GA-K), de lange, slanke motorkap, korte overhang en afgevlakte wielkasten met grotere wielen tot een diameter van 20 inch.

Aan de achterkant vinden we nieuwe opvallende kenmerken zoals nieuwe L-vormige achterlichten voorzien van de kenmerkende Lexus signature ‘blade lighting’ over de gehele breedte van het voertuig. Het Lexus-embleem is vervangen door de naam ‘LEXUS’ op de achterklep en straalt zo een eenvoudige en modernere look uit.

De functionele schoonheid komt tot uiting in details die worden geproduceerd in samenwerking met ontwerpers en performance engineers van de NX om de luchtstroom boven en onder de carrosserie te controleren, zoals verzonken zijlijsten en een nieuw gerimpeld ontwerp van de onderkant van de motorkap, net zoals een golfbal. Dit creëert microwervelingen in de luchtstroom onder de auto en verbetert zo de rechte-lijnstabiliteit bij het rijden aan hoge snelheden.

Tazuna: Een nieuw concept in de cabinearchitectuur

De nieuwe NX introduceert het nieuwe Tazuna-concept voor het ontwerp  van de bestuurderscockpit. Geïnspireerd door het Japanse woord dat de controle van een ruiter over zijn paard door het gebruik van zijn teugels beschrijft , ligt de focus op het geven van directe, intuïtieve controle over het voertuig, zonder je blik van de weg af te wenden. (‘Handen op het stuur, ogen op de weg.’) Dit draagt bij tot een bevredigende rijervaring en geeft de bestuurder vertrouwen en de controle over zijn voertuig en omgeving.

Een voorbeeld van de intuïtieve bediening die centraal staat in het concept zijn de aanraakschakelaars op het stuurwiel die kunnen worden aangepast aan de voorkeursfuncties van de bestuurder. Bij gebruik van de schakelaar, wordt de vorm  weergegeven op de head-updisplay, zodat de bestuurder niet naar beneden hoeft te kijken om de functie te zoeken die hij wil gebruiken.

Het cockpitgevoel wordt gecreëerd door de vorm van de ruimte die meebuigt van het bestuurdersportier tot aan de middenconsole. Hier worden de informatiebronnen zoals het multimediascherm, de multi-informatiedisplay, de single-dial combimeter, de centrale meters en (indien aangegeven) de head-updisplay, gegroepeerd in een aaneengesloten ruimte, zodat de inhoud ervan kan worden gelezen door miniem de ogen en het hoofd te bewegen.

Een soortgelijk principe wordt toegepast op de indeling van de bedieningselementen van de auto, namelijk de startknop, de versnellingspook, de bedieningselementen van de airconditioning en de selectieknop voor de rijmodus die allemaal op dezelfde plaats staan, wat de bediening en het bereik vereenvoudigt en volkomen intuïtief maakt.

Het stuurwiel heeft een nieuw design dat ook op andere Lexus-modellen van de nieuwe generatie zal worden toegepast. De ontwerpers werkten samen met de Takumi-ambachtslieden van Lexus om qua design de verhouding tussen het stuur en de versnellingspook te perfectioneren. De doorsnede van het wiel werd precies zo bepaald om het beste gripgevoel en bedieningsgemak te geven, terwijl de versnellingspook zo compact mogelijk werd gemaakt, nauwsluitend in de hand past en de ideale hoek heeft.

Lexus deed ook onderzoek naar de afstand van schouder tot vinger van mensen over de hele wereld om een lay-out te bepalen die uitstekende controle biedt zonder de houding van de bestuurder te verstoren. Ook de lengte van de armsteun op de middenconsole is met 84 mm vergroot, wat het comfort voor zowel de bestuurder als de voorpassagier ten goede komt. Het cockpitgevoel wordt gecreëerd door de vorm van de bestuurdersruimte, die van de deur naar de middenconsole ombuigt.

Luxueus comfort, rust en een Omotenashi-ervaring

Terwijl de bestuurder de gerichte, actieve omgeving ervaart, gecreëerd door het nieuwe Tazuna-cockpitontwerp van de NX, genieten passagiers van een groter gevoel van ruimtelijkheid met een verhoogd niveau van comfort, kwaliteit en aandacht voor detail, dat typisch is voor Lexus.

Het ontwerpdoel was om voor de passagiersomgeving voorin het gevoel van een luxe-lounge te creëren zonder het bestuurdersgebied binnen te dringen. Dit wordt benadrukt in het cabineontwerp door de gebogen lijn die de twee ruimtes afbakent. De interieurafwerking is rijk aan voorbeelden van de aanpak binnen het Takumi-vakmanschap van Lexus, waarbij hoogwaardige materialen worden gebruikt die er goed uitzien en goed aanvoelen. Er wordt aandacht besteed aan comfort door te letten op details, zoals het nauwkeurige ontwerp van de voorstoel met oog voor de vorm van de doorsnede van de stoel, de positie van de zijsteunen en zelfs de vorming van inspringende plaatsen om elleboogruimte vrij te maken voor de inzittenden. Uitgebreid gebruik van materialen om lawaai en trillingen te absorberen en te isoleren, zorgt voor een rustige en kalme omgeving.

De nieuwe sfeerverbeterende functies aan boord weerspiegelen de  Omotenashi-principes van Lexus die anticiperen op de behoeften van mensen om hen zo welkom en comfortabel mogelijk te laten voelen. Dit omvat verlichting bij het instappen en starten, alsook een persoonlijke ontvangst op de multi-informatiedisplay van de bestuurder. Het sfeerverlichtingssysteem of Lexus Mood Selector, dat standaard of als optie beschikbaar is, afhankelijk van het model, biedt keuze uit 64 kleuren die passen bij de stemming van de inzittenden tijdens de rit.

De nieuwe NX is het eerste Lexusmodel dat is uitgerust met het e-slot elektronisch deurontgrendelingssysteem. Dit elektronische systeem vervangt de bekende interne deurhendel met drukknopschakelaar naast de armsteun in het deurpaneel. Met één vloeiende en eenvoudige beweging is het gebruiksgemak geïnspireerd op de traditionele 'shoji', de verschuifbare kamerschermen uit Japan.

De afstandsfuncties zorgen voor extra gemak en zijn beschikbaar voor alle nieuwe NX-eigenaars die de Lexus Link-app gebruiken. Ze bieden voorverwarming of afkoeling van de cabine voor een rit en deurvergrendeling of -ontgrendeling.

De "no compromise" verpakking van het interieur van de NX maakt een royale laadcapaciteit mogelijk: de hoogte van de laadruimte is gelijk aan die van het vorige model, maar is 40 mm langer, en de bagageruimte bedraagt ​ 545 liter. Dit neemt toe tot maximaal 1436 liter met de stoelen neergeklapt. Er is voldoende ruimte om drie golftassen of twee grote koffers (77 en 63 liter) te vervoeren, zonder dat de zetels neergeklapt zijn.

De werking van de elektrische achterklep werd verbeterd zodat deze zowel stiller als sneller is. De openings- of sluitingstijd is met de helft teruggebracht, namelijk tot ongeveer vier seconden.

Om de beste geluidskwaliteit in zijn klasse te bereiken, is voor de voorruit en de zijruiten vooraan glas van akoestische kwaliteit gebruikt. Vlakke deurlijsten en een nieuw dubbel vergrendelingssysteem voor de motorkap dragen verder bij aan de vermindering van storende geluiden in het interieur, terwijl de wielkastbeschermers het geluid van opspattend water verminderen. Dit is tevens de eerste Lexus die is voorzien van een schuimcoating aan de onderzijde van de voor- en middenstijlen om het geluid en de trillingen te beperken.

Snellere en slimmere connectiviteit

De nieuwe NX introduceert een volledig nieuw Lexus-multimediaplatform, dat het prestatievermogen verandert in vergelijking met het huidige systeem en zo de prioriteiten van klanten voor snelle, intuïtieve ingebouwde connectiviteit waarmaakt. De bediening verloopt net zo soepel en eenvoudig als het gebruik van een tablet.

Het nieuwe platform introduceert slimme diensten zoals geavanceerde cloudnavigatie via de gegevenscommunicatiemodule van de auto (DCM). Dit biedt real-time trajectinformatie en updates van verkeerssituaties zonder gebruik te maken van de eigenaar zijn data-abonnement aangezien er een datapakket van vier jaar inbegrepen zit in de aankoopprijs van de auto. Het systeem biedt ook een nieuwe ‘Hey Lexus’-assistent die reageert op natuurlijke, gesproken dialoogopdrachten, alsof u met de auto praat. Bij de lancering zal deze functie 19 talen aanbieden.

Het standaardsysteem Lexus Link Connect maakt gebruik van een 9,8-inch display met een anti-reflecterend touchscreen en extra knoppen voor intuïtieve toegang tot de meest gebruikte functies. Het biedt een aanzienlijk snellere respons, met veel snellere computerkracht dan het vorige systeem.

Het Lexus Link Pro-systeem maakt gebruik van een nieuw 14-inch beeldscherm, één van de grootste in zijn klasse. Dit is standaard bij hoogwaardige modellen en is optioneel verkrijgbaar elders in de nieuwe NX-serie. ​ Het scherm met hoge resolutie geeft heldere afbeeldingen weer onder alle lichtomstandigheden terwijl de snelheid van de CPU (centrale verwerkingseenheid) 3,6 maal hoger is dan die van het huidige systeem.

Vier USB-poorten in de cabine, twee voor- en twee achteraan, bieden gemak voor iedereen aan boord. Drie ervan zijn standaard USB-C-poorten en kunnen gebruikt worden voor het opladen van toestellen. Waar aangegeven, werkt de draadloze telefoonoplader 50 % sneller terwijl er nu draadloze verbinding is voor smartphone-integratie via Apple CarPlay. Er is ook kabelverbinding voorzien via Android Auto.

De Lexus Link app biedt toegang op afstand tot een groter gamma aan diensten en functies, bijvoorbeeld deurvergrendeling of -ontgrendeling van de auto en activatie van de air conditioning voor verwarming of afkoeling van de cabine voor een rit, een nieuwe standaardfunctie in het nieuwe NX-gamma. Daarnaast kan de app gebruikt worden om het oplaadproces, de planning en de instellingen op te volgen.

Geavanceerde veiligheids- en bestuurdersassistentie

De nieuwe NX is het eerste Lexusmodel dat beschikt over het derde generatie Lexus Safety System +, standaard uitgerust met een uitgebreid pakket aan actieve veiligheids- en bestuurdersassistentiefuncties waardoor het een nieuwe norm stelt voor ongevalrisicodetectie en preventiemaatregelen. Lexus’ leidersrol op het gebied van veiligheid gaat hand in hand met het engagement om deze technologieën toegankelijk te maken voor meer bestuurders. Met dit doel voor ogen wordt het Lexus Safety System + standaard bij alle nieuwe NX-modellen aangeboden op de Europese markt.

De laatste ontwikkeling van het Lexus Safety System + introduceert nieuwe kenmerken en verbeteringen in de uitvoering en functionaliteit van anderen. Systemen werden dan ook zo afgesteld om op een natuurlijkere manier bediend te worden door de bestuurder, wat vertrouwen toevoegt aan het rijgevoel en dus geruststellender werkt. Dit werd geïnspireerd door het nieuwe NX-platform en de nieuwe NX-aandrijvingen. Deze evolutie tilt het Lexus Safety System + naar een hoger niveau als persoonlijke bestuurdersbegeleider.

De verbeteringen die werden geïntroduceerd met de nieuwe NX houden ook verdere uitbreiding in van de mogelijkheden van het Pre-Collision System zodat motorrijders en sommige vaste objecten op de weg zoals bomen, muren en verkeersborden, gedetecteerd kunnen worden.

Het is ook een nieuwe functie rijker die het botsingsrisico met aankomend verkeer of overstekende voetgangers berekent bij het indraaien van een bocht bij een kruispunt. Zijn detectierespons is sneller en het vermogen om botsingen te vermijden is gestegen door de Emergency Steering Assist toe te voegen. Door al deze ontwikkelingen kan het Pre-Collision System beduidend meer mogelijke ongevallen herkennen en helpen vermijden tegenover vroeger.

Er werden veranderingen aangebracht aan de Adaptive Cruise Control waardoor voordringend verkeer sneller herkend wordt en in combinatie met de verbeteringen aan de Lane Trace Assist, er een natuurlijkere lijn gevolgd wordt in de bochten. De samenwerking tussen ACC en de Road Sign Assist werd uitgebreid om op meer verkeerstekens en -commando’s te reageren, inclusief waarschuwings- en stopborden. Wanneer de snelheidslimiet wordt herkend, verwittigt het systeem de bestuurder om zijn snelheid aan te passen.

Eigenaars kunnen de veiligheidsvoorzieningen van hun voertuig uitbreiden met het optionele Extended Safety Package dat beschikbaar is voor de hoogwaardigere NX-modellen. Samen met de kenmerken van het Lexus Safety System + zorgt dit automatisch voor hulp bij het wisselen van rijstrook.Dit zorgt voor voorlopige vertraging of versnelling ten opzichte van de ingestelde rijsnelheid op het moment dat de bestuurder aangeeft om iemand in te halen of van rijstrook te wisselen achter een trager voertuig.

Het pakket biedt ook een CTA-systeem (kruisverkeerswaarschuwingssysteem) waarbij de radarcontrole het aankomend verkeer dat tegen lage snelheid op een kruispunt verschijnt, langs beide zijden detecteert en de bestuurder ervan verwittigt.

Het nieuwe e-slot elektronisch deurontgrendelingssysteem staat in verbinding met de Blind Spot Monitor (dodehoekdetectie) van de auto om alle aankomend verkeer of fietsers langs de achterzijde te waarschuwen. Het detecteert risico en zal een verwittigingslicht en zoemer activeren waardoor de ontgrendeling van deuren niet mogelijk is. Lexus gelooft dat dit innovatief systeem 95% van de ongevallen die veroorzaakt worden door het openen van deuren, kan helpen vermijden.

De NX kan worden uitgerust met een digitale achteruitkijkspiegel die de bestuurder een breed, onbelemmerd gezichtsveld biedt, met realtime beelden van de achteruitrijcamera van de auto. Het zicht wordt niet belemmerd door hoofdsteunen, passagiers of bagage in de auto, en ook 's nachts of bij slechte weersomstandigheden blijft het zicht uitstekend. De spiegel heeft ook een conventionele optische instelling, bijvoorbeeld als de achteruitrijcamera aan het zicht wordt onttrokken door modder of sneeuw.

De Panoramic View Monitor die voor de nieuwe NX beschikbaar is, beschikt over een nieuw doorkijkvenster dat op het multimediascherm een beeld weergeeft van de ruimte onder de auto, alsof de stoelen en de carrosserie transparant zijn. Dit geeft de bestuurder extra informatie over de directe omgeving van de auto, zodat hij nog veiliger kan manoeuvreren.

De nieuwe NX is leverbaar met een Advanced Park-systeem, zoals dat ook in de Lexus LS ​ te vinden is. Het biedt alles wat nodig is om een parkeermanoeuvre uit te voeren, met automatische besturing van de stuurschakeling en het remmen. Het systeem maakt gebruik van de vier panoramische camera's en 12 ultrasone sensoren van de auto om de omgeving en de parkeerruimte rondom in kaart te brengen.

Prijslijst 271x210_Lexus_ListePrix_NX-350h-450h-_MY0522_BNL.pdf - 2 MB Technische specificaties Technische fiche NL.pdf - 716 KB
New model