NOG SCHERPER EN NOG VERFIJNDER. LEXUS VINDT ZIJN LUXUEUZE RC-SPORTCOUPE OPNIEUW UIT

NOG SCHERPER EN NOG VERFIJNDER. LEXUS VINDT ZIJN LUXUEUZE RC-SPORTCOUPE OPNIEUW UIT

  • De nieuwe RC pakt uit met een sportief maar elegant exterieur dat voortbouwt op de elegante designtaal van de LC, het vlaggenschip onder de coupés van Lexus.
  • Interieurverfijningen verhogen het rijplezier
  • De nieuwe RC is gebaseerd op het rijconcept van de LC, 'nog scherper en eleganter', dat bereikt wordt dankzij meesterlijk vakmanschap

Sinds zijn introductie in 2014 speelt de RC een sleutelrol in het streven van Lexus om aan de rijervaring van zijn auto’s een emotioneel accent toe te voegen door een combinatie van sportief uiterlijk en veelzijdig karakter. De gloednieuwe RC behoudt alle kwaliteiten van het huidige model, maar tilt ze naar een hoger niveau door toepassing van de nieuwste Lexus-designtaal en verbeterde rijeigenschappen op basis van de LC, het vlaggenschip onder de luxecoupés van Lexus.

De exterieurstyling blijft net zo sportief als die van het huidige model, maar subtiele veranderingen in de details, geïnspireerd door designelementen van de Lexus LC, voegen er een verfrissende elegantie aan toe. In het interieur is alles gericht op maximaal rijplezier, van de hoogwaardige materialen tot de nauwkeurige indeling van de bedieningselementen en instrumenten.

De aerodynamische eigenschappen, banden en ophanging van de RC zijn geoptimaliseerd en ook de motorrespons en het stuurgevoel zijn verbeterd als uitdrukking van de rijfilosofie 'nog scherper en eleganter’ die met de LC werd geïntroduceerd. De nieuwe RC gedraagt zich onder de meest uiteenlopende omstandigheden stabieler dan ooit tevoren. Niet alleen boezemt dit de bestuurder vertrouwen in, het resulteert ook in een geruststellend rijcomfort, wat de coupé tot de ideale gran turismo maakt, zowel op kronkelende bergwegen als op de snelweg.

DESIGNVERFIJNINGEN GEÏNSPIREERD DOOR DE LC, HET VLAGGENSCHIP ONDER DE COUPÉS VAN LEXUS

  • De nieuwe RC pakt uit met een sportief maar elegant exterieur, dat voortbouwt op de elegante designtaal van de LC, het vlaggenschip onder de coupés van Lexus.
  • Interieurverfijningen verhogen het rijplezier

De Lexus-ontwerpers wilden de dynamische coupéproporties behouden, maar de RC tegelijkertijd een uitgesproken elegante uitstraling bezorgen. Essentieel daarvoor was de toevoeging van kenmerkende designelementen, zoals een nieuwe voorbumper die op de hoeken bij de koplampen naar beneden afloopt en een grille met een maaspatroon dat geleidelijk van boven naar beneden verandert, wat een intrigerende visuele spanning oplevert. De verticale plaatsing van de zeer kleine driedubbele LED-koplampen en nieuwe L-vormige LED-contourlichten benadrukken het gedistingeerde uiterlijk van de auto.

De achterbumper is in de hoeken voorzien van luchtopeningen, die de stabiliteit en algemene respons ten goede komen. De bredere look en het lagere zwaartepunt verraden het vermogen van de auto om onder uiteenlopende omstandigheden veel grip op de weg te behouden. De achterlichtunits hebben opvallendere L-vormige lenzen, een nieuw designelement dat typisch is voor de coupés van Lexus.

De tweedeurs RC-coupé heeft een indrukwekkend laag profiel en een breed postuur, waarbij de compacte cockpit contrasteert met de krachtige, verbrede vleugels en de diepe glooiende lijnen van de carrosserie. De belangrijkste afmetingen zijn een totale lengte van 4700 mm, een totale breedte van 1840 mm, een hoogte van 1395 mm en een wielbasis van 2730 mm.

Het creëren van deze krachtige lijnen vereist geavanceerde perstechnologieën die de standaarden van een conventionele productielijn te boven gaan en tot nu toe waren voorbehouden aan conceptwagens. De resulterende, krachtige driedimensionale lijnen veranderen constant van vorm wanneer je rond de wagen loopt, waardoor de wagen een sterke présence krijgt vanuit elke gezichtshoek.

Samen met de kleinst mogelijke spleten tussen de carrosseriepanelen worden de lage, gestroomlijnde proporties van de coupé nog sterker benadrukt door het gebruik van twee geavanceerde constructietechnologieën: een speciale randbewerking van de achterwielkasten (hemming) en een laserbraseerprocedé. De eerste reduceert de dikte van het paneel ter hoogte van de lip van de wielkast en van de opening tussen de band en de wielkast.

De nieuwe RC is verkrijgbaar in elf exterieurkleuren, waaronder Flare Yellow en Sky Blue, twee tinten die het dynamische karakter van de auto perfect uitdrukken.

De nieuwe RC F SPORT heeft hetzelfde maaspatroon op de grille als alle Lexus F SPORT-modellen, plus een groot aantal andere exterieur- en interieurkenmerken die specifiek zijn voor deze uitrustingsversie. Een voorbeeld zijn de 19" lichtmetalen velgen, geïnspireerd door die van de prestigieuze LS-luxesedan en de LC-coupé.

MEER RIJPLEZIER DOOR VERFIJNINGEN IN HET INTERIEUR

De bedieningspanelen van de verwarming en het audiosysteem stralen meer kwaliteit uit door de geborstelde afwerking, terwijl de kniekussens aan beide zijden van de middenconsole breder en hoger zijn gemaakt, wat het ruimtelijk gevoel in het voorste deel van het interieur vergroot. De polssteun voor de bestuurder heeft een nieuwe vorm en zichtbare stiksels gekregen, waaruit de aandacht voor details van de designer blijkt.

Een nieuwe analoge klok, dezelfde als in de LC, bevindt zich hoog op het dashboard. Ook dit is een typisch kenmerk van de Lexus-coupés.

Voor de bijzonder veel steun biedende sportstoelen vooraan werd een exclusief design uitgewerkt met behulp van een 'integraalschuimtechnologie'. Hierdoor kunnen grote concave oppervlakken worden gegoten terwijl wordt verhinderd dat er openingen ontstaan tussen de stoelbekleding en de schuimpads. Het resultaat staat garant voor een uitstekend comfort en een perfecte laterale lichaamsondersteuning.

Dankzij de 'one-touch walk-in'-functie is de 60:40-neerklapbare achterbank gemakkelijk toegankelijk. De voorstoel schuift automatisch naar voren wanneer de rugleuning naar voren wordt geklapt met de hendel ter hoogte van de schouder. De stoel keert automatisch terug naar zijn oorspronkelijke positie zodra de rugleuning wordt teruggeklapt.

Contrasterende stiksels op de stoelen, een dikkere middenconsolebekleding en groot bemeten kniesteunen voegen hoogwaardige details toe aan het interieurdesign, terwijl de lichaamsondersteuning van de zachte of van semi-anilineleder gemaakte stoelbekleding nog is verbeterd.

Het hoogwaardige interieur van de RC maakt volop gebruik van contrasterende kleuren, materialen en verlichting, wat de sportieve elegantie van de auto benadrukt. De sfeerverlichting is onder een hoek geplaatst voor opwaartse in plaats van neerwaartse reflectie. Dit is onder andere het geval bij de verlichting in de deurbekleding, waarvan de helderheid zich automatisch aanpast aan de rijomstandigheden.

Een nieuwe sieroptie, 'real aluminium Naguri' is standaard op de RC F SPORT. In totaal hebben RC-klanten keuze uit vier opties.

Mogelijke interieurkleuren zijn oker, ook aanwezig in de LC, en mosterd, dat subtiele gele accenten op een zwarte achtergrond omvat. Voor het interieur zijn zeven kleurcombinaties verkrijgbaar, inclusief de combinaties die zijn voorbehouden aan de F SPORT.

PRESTATIES GEÏNSPIREERD DOOR HET RIJCONCEPT 'NOG SCHERPER EN ELEGANTER'

Geïnspireerd door het rijconcept 'nog scherper en eleganter' dat de Lexus LC-coupé typeert, wilden de Lexus-ingenieurs van de nieuwe RC een opwindende auto maken om in te rijden. Ze hebben daarvoor bijzondere aandacht besteed aan de details, zoals het verbeteren van de aerodynamische eigenschappen en het optimaliseren van de ophanging en de aandrijflijn. Met zijn vlakkere en stabielere rijgedrag en de verbeterde rijeigenschappen, afgeleid van de LC, is de nieuwe RC krachtiger en levendiger dan ooit.

OPHANGING

De voorophanging met dubbele, dwarsgeplaatste wieldraagarmen en de multi-link-achterophanging combineren een goed gebalanceerd, wendbaar rijgedrag met een superieur comfort rechtuit. De ophangingssystemen zijn ontworpen om onderstuur te verminderen, een gepaste respons op het giermoment te bieden tijdens het sturen, voor een soepele overgang te zorgen bij het ingaan en uitkomen van bochten en om stuurinput en weggedrag als een coherent geheel te laten aanvoelen, waarbij een aangename wegligging wordt gecombineerd met levendige, opwindende rijeigenschappen.

De ophanging van de RC is verder geoptimaliseerd voor meer subtiele prestaties, een verbeterde grip en betere rijeigenschappen. De auto beschikt ook over nieuwe schokdempers, die al een hoge dempingskracht bieden bij lage in- en uitveersnelheden, en over stijvere ophangingsbussen. Om de gewenste dynamische prestaties te garanderen, onderging de coupé uitgebreide praktijktests, waarbij de chassis-ingenieurs het pakket doorlopend optimaliseerden om de wegligging en de rijeigenschappen te verbeteren.

Om te veranderde prestaties aan te vullen, werd de elektrische stuurbekrachtiging opnieuw afgesteld om de bestuurder nauwkeurige feedback te geven over de interactie tussen de banden en het wegdek. Nieuwe 19" velgen en banden met meer grip dragen verder bij aan een uitstekende stuurrespons.

AERODYNAMICA

De RC kenmerkt zich door een beproefde en geteste racewagenaerodynamica voor de oppervlakken van zowel de bovenbouw als de voertuigbodem om de stabiliteit bij rijden met hoge snelheid te verbeteren. De wagen haalt hierdoor een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,306.

Om het rijconcept 'nog scherper en eleganter' te ondersteunen, werden aerodynamische maatregelen geïntroduceerd voor de bovenbouw. Er werd ook belang gehecht aan de fijnafstemming van de aerodynamische eigenschappen van de wagen om betere rijeigenschappen, een betere stabiliteit en meer rijcomfort te realiseren. Details als de introductie van een nieuwe vinvorm in de profielen van de zijruiten en een luchtopening in de achterbumper, komen de stabiliteit ten goede.

Aluminium tapes op de binnenkant van de voor- en achterbumpers helpen om de luchtstroom te geleiden en dragen zo bij aan het stabiele weggedrag van de wagen. Wanneer de wagen beweegt en de carrosserie een positieve elektrische lading krijgt, wordt een vergelijkbaar geladen luchtstroom afgestoten; de luchtstroom wordt hierdoor gescheiden van het buitenoppervlak van de carrosserie. Speciaal gevormde aluminium tapes op de bumper bevorderen de ontlading van statische elektriciteit van de carrosserie, waardoor de luchtstroomscheiding teniet wordt gedaan.

CARROSSERIE MET HOGE STIJFHEID

De zeer stijve carrosserie van de RC is de basis voor zijn wendbaarheid, de nauwkeurige stuurrespons en de hoge mechanische grip. De carrosserie omvat groot bemeten dorpels, zijversterkingen van het schutbord, geoptimaliseerde verstevigingen ter hoogte van de bodemplaat en zelfs een lijm met hoge stijfheid voor de bevestiging van de voor- en achterruit.

Vele speciale fabricagetechnieken van Lexus zijn gebruikt om de stijfheid te bevorderen, waaronder carrosserielijmen, lasverbindingen op meerdere plaatsen en met 'laser-screw welding' (met een zeer smalle en diep penetrerende laserbundel) gerealiseerde lasverbindingen.

Deze maatregelen samen zorgen ervoor dat de torsiestijfheid van de carrosserie wordt gemaximaliseerd, waardoor de stuurrespons en de controle over de carrosserie in bochten wordt verbeterd.

VERFIJNDE, STILLE EN BIJZONDER EFFICIËNTE ZELFOPLADENDE HYBRIDE AANDRIJFLIJN

  • Volledig hybride aandrijflijn met 223 DIN pk/164 KW
  • Uitstekende vermogensefficiëntie met een gecombineerd brandstofverbruik vanaf 6,2 l/100 km (WLTP) en een CO2-uitstoot vanaf 141 g/km (WLTP)

De RC 300h wordt aangedreven door een zelfopladend, volledig hybride systeem waardoor de wagen volledig uitstootvrij rijdt en alleen gebruikmaakt van de elektrische energie van de accu.

De aandrijflijn combineert een benzinemotor en een compacte maar krachtige elektromotor. Deze werken automatisch samen of apart om het optimale vermogen te leveren voor de wegomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder. Lexus-hybrides laden zich op terwijl u rijdt, zodat ze altijd klaar zijn voor vertrek. Bovendien is in de stad in EV-modus een rijtijdpercentage van 53,8%[1] mogelijk met nuluitstoot. Het systeem wordt ook gekenmerkt door een snelle en lineaire acceleratie, een hoge brandstofefficiëntie, een uitzonderlijk lage uitstoot en een luxueus, soepel rijgedrag.

De verbrandingsmotor van de RC Lexus Hybrid Drive is een viercilinder met directe inspuiting en een cilinderinhoud van 2494 cc, die werkt volgens de Atkinson-cyclus en een maximaal vermogen levert van 181 DIN pk/133 kW bij 6000 tpm en een piekkoppel van 221 Nm tussen 4200 en 4800 tpm. De elektromotor heeft een vermogen van 143 DIN pk/105 kW. Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt 223 DIN pk/164 kW.

De achterwielaangedreven RC 300h accelereert van 0-100 km/u in 8,6 seconden en heeft een topsnelheid van 190 km/u, maar is toch goed voor een gemiddeld verbruik vanaf 6,2 l/100 km (WLTP) en een CO2-uitstoot vanaf slechts 141 g/km (WLTP).

De Atkinson-cyclus-timing van de motor zorgt voor een expansieslag die langer is dan de compressieslag, met als gevolg een meer efficiënte omzetting van de verbrandingsenergie. In combinatie met een hogere compressieverhouding en de introductie van extra geavanceerde motortechnologieën verbetert dit de thermisch rendement van de motor tot wel 38,5%.

GEAVANCEERDE TECHNOLOGIEËN VOOR ENTERTAINMENT EN VEILIGHEID AAN BOORD

  • Hoogwaardige audiosystemen
  • Pakket geavanceerde actieve en passieve veiligheidsfuncties

HOOGWAARDIGE AUDIOSYSTEMEN

De RC kan worden uitgerust met een Pioneer-geluidssysteem van 256 W met 10 luidsprekers, dat garant staat voor een helder geluid zonder vervormingen, een klankreproductie met groot bereik, een rijke présence en een natuurlijke geluidsdynamiek.

Ook kan er worden geopteerd voor een Mark Levinson Premium Surround System met 17 luidsprekers (optioneel op de F SPORT Line, standaard op de Privilege Line). Dit systeem is ontwikkeld met de nadruk op een hoge resolutie en muzikaliteit om een uitstekende natuurlijke dynamiek en rijke harmonieën te bieden in een 360° omvattend, driedimensionaal geluidsbeeld.

Ondanks zijn compacte afmetingen biedt dit systeem van 835 W een bijzonder hoog vermogen en een uitstekende geluidskwaliteit, met 5-kanaals geluidsweergave. De middenluidsprekers vooraan, de luidsprekers vooraan rechts en links, en de surround-luidsprekers achteraan rechts en links zorgen voor een optimale consistentie van de geluidskwaliteit voor elke inzittende.

Het Mark Levinson Premium Surround System kenmerkt zich ook door de Signal Doctor-muziekweergavetechnologie. Deze compenseert het verlies van hoge frequenties en het gebrek aan helderheid die zich kunnen voordoen bij het gebruik van digitale muziekspelers en andere gecomprimeerde geluidsbronnen. Het resultaat is een helderder, rijker geluid dat de originele opnamekwaliteit sterk benadert.

PAKKET GEAVANCEERDE ACTIEVE EN PASSIEVE VEILIGHEIDSFUNCTIES

De RC is voorzien van Lexus' unieke geïntegreerde managementsysteem voor de voertuigdynamiek (Vehicle Dynamics Integrated Management - VDIM) en het Lexus Safety System +, dat het pre-crash-veiligheidssysteem (Pre-Crash Safety - PCS) met adaptieve cruisecontrol (Adaptive Cruise Control) omvat.

De overige actieve veiligheidstechnologie omvat een dodehoekmonitor (Blind Spot Monitor – BSM), een waarschuwing voor achterlangs passerend verkeer (Rear Cross Traffic Alert – RCTA) en een alarm voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook (Lane Departure Alert – LDA), een bandenspanningsmonitoringsysteem (Auto Location Tyre Pressure Warning System – AL-TPWS) en een koplampsysteem met automatisch grootlicht (Automatic High Beam – AHB)

De zeer stijve carrosseriestructuur, die een uitstekende bescherming biedt bij aanrijdingen, is standaard uitgerust met acht airbags. Verder is door het ontwerp van de bij een botsing omhoog springende motorkap een zeer lage voorkant mogelijk, terwijl het risico op ernstig letsel voor voetgangers bij een aanrijding tot een minimum wordt beperkt.

 

 

OVER LEXUS

 

Lexus, dat in 1989 werd opgericht, verwierf wereldwijde faam door zijn streven naar perfectie, onberispelijke kwaliteit en gesofistikeerde hoogtechnologische inhoud, alsook door zijn unieke concept van complete klantenservice. Lexus is vandaag de eerste – en enige – prestigeconstructeur die een volledig gamma zelfopladende hybride modellen aanbiedt, bestaande uit de RX 450h, de NX 300h, de LS 500h, de ES 300h, LC 500h, de IS 300h, de RC 300h, de UX300h en de CT 200h. In  België bestaat de verkoop van Lexus voor 99,9% uit zelfopladende hybride wagens.

 

Voor meer informatie kunt u terecht op

lexus.be

newsroom.lexus.eu

 

 

 

[1] Volgens de TOYOTA HEV European Customers Test Drive, 2014 - juli 2018

Over Lexus Belgium