Nieuwe Lexus CT 200h: meer confort en finesse

De nieuwe Lexus CT 200h met een verhoogd comfort en grotere finesse wordt in het eerste kwartaal van 2014 in heel Europa gelanceerd.

·         Stijlvoller en meer geavanceerd koetswerkontwerp

·         Geraffineerd interieur in beter ogende en aanvoelende kwaliteitsmaterialen

·         Toonaangevende CO2-uitstoot, verder verlaagd tot slechts 82 g/km

·         Verbeterde rijervaring en lager NVH-peil

De nieuwe compacte luxeberline tilt de vooruitstrevende luxe, die zo typisch is voor Lexus, naar een nog hoger niveau: de koetswerkstijl oogt meer geavanceerd, het interieur werd verder verfijnd met een opgewaardeerde uitrusting en een hoogwaardiger rijcomfort. Ook de F SPORT-versie onderscheidt zich sterker van de andere modellen.

GEAVANCEERD KOETSWERKONTWERP

De neus van de nieuwe CT 200h pakt uit met een nog meer uitgewerkte versie van het ‘spoelvormige radiatorrooster’ van Lexus. Het centrale deel treedt meer op de voorgrond en creëert zo een gedurfde driedimensionale vormgeving. De onderste hoeken zijn verbreed en het smalle deel komt lager, waardoor het lage profiel en het brede spoor van de CT 200h nog beter tot hun recht komen.

In profiel is de nieuwe CT 200h herkenbaar aan de nieuw ontwikkelde tienspaaksvelgen van 16 of 17 duim en de nieuwe haaienvinantenne op het dak. Achteraan kreeg de bumper een horizontalere structuur. Die omvat opvallende, L-vormige reflectorbehuizingen en een zwart middendeel onderaan om het lage zwaartepunt en de bredere look van de achterkant te benadrukken.

De nieuwe CT 200h is verkrijgbaar in elf koetswerkkleuren, waaronder een nieuwe rode tint. Alle lakken zijn voortaan afgewerkt met een krasbestendige, zelfherstellende bovenlaag.

GERAFFINEERD INTERIEUR EN OPGEWAARDEERDE UITRUSTING

Het interieur van de nieuwe CT 200h is verder verfijnd om nog meer comfort en uitrusting te bieden en de zichtbare en voelbare kwaliteit naar een hoger niveau te tillen.

Voortaan beschikt de bestuurder over een nieuw stuurwiel met een diameter van 370 mm, dat werd overgenomen uit het IS-gamma. Het Optitron-instrumentenbord is nu verkrijgbaar met een geïntegreerd tft-scherm (Thin Film Transistor) van 4,2 duim dat met het multimediasysteem kan worden verbonden en met de schakelaars op het stuurwiel kan worden bediend.

Het centrale tft-multimediascherm heeft voortaan een dunner en vast design terwijl de tweede generatie van de ‘Remote Touch Interface’ (RTI) een nieuwe, gebruiksvriendelijkere invoerschakelaar met drukbediening kreeg.

Het Lexus Media Display-systeem en Lexus Premium Navigation-systeem beschikken over extra functies, een betere werking en een geoptimaliseerde handenvrije bediening en spraakherkenning. Het eerstgenoemde systeem kan bovendien worden bediend met een nieuwe toets op de middenconsole.

De geluidskwaliteit van het audiosysteem van Lexus is verbeterd dankzij het gebruik van ’s werelds eerste luidsprekers met bamboetechnologie. Bamboevezels, plantaardig opaal en houtskool werden in een spuitgietproces gecombineerd om het dunste luidsprekerdiafragma binnen de sector te creëren en zo een merkbaar betere geluidskwaliteit af te leveren.

Andere uitrustingsupgrades zijn onder meer de bandenspanningswaarschuwing en de toets om de tractiecontrole uit te schakelen.

De kleuren en combinaties van de sierlijsten op de middenconsole zijn vernieuwd. Het nieuwe ontwerp van de sierlijsten op de deuren en de zetelbekleding is voorzien van stiknaden voor een hoogwaardigere uitstraling. Het gamma van vijf sierlijsten is uitgebreid met Shimamokuhout. Bovendien zijn de toetsen op de middenconsole afgewerkt met een nieuwe, meer verfijnde metaalfolie.

Het herwerkte gamma bekledingen omvat voortaan een nieuwe lederen bekleding in de kleur Topaz Brown, alsook opgewaardeerde afwerkingen in de kleuren Red, Brown en Ocean Blue.

TOONAANGEVENDE CO2-EMISSIES

Dankzij een aanzienlijke daling van de uitstoot kan de CT 200h 2014 de beste CO2-cijfers voorleggen. Bij modellen met 16”-velgen daalde de CO2-uitstoot met 6 g/km van 94 naar 88 g/km en bij modellen uitgerust met 15”-velgen ging deze met 5 g/km omlaag, van 87 naar amper 82 g/km.

MEER RIJCOMFORT EN FINESSE

De nieuwe CT 200h combineert een stijver koetswerk, een herwerkte ophanging en een geoptimaliseerde aerodynamica met ingrijpende NVH-maatregelen (lawaai, trillingen en hardheid). Het doel? Een meer verfijnde en comfortabele rijervaring alsook een nog stiller interieur te garanderen.

De koetswerkstijfheid is verbeterd door middel van extra laspunten en een doorgedreven gebruik van structuurlijm.

Door deze hogere koetswerkstijfheid was het bovendien mogelijk om de ophanging anders af te stellen. De verhoudingen van de schroefveren zijn geoptimaliseerd, er werd een nieuwe schokdemperklep gemonteerd en de diameter van de stabilisatorstang is aangepast om het rijcomfort te kunnen verhogen zonder toegevingen te moeten doen op het vlak van wendbaarheid.

Ook de transmissiesturing van het hybridesysteem is aangepast. De meer lineaire verhoging van het motortoerental sluit nu beter aan bij de hogere rijsnelheid. Het resultaat is dat de rijervaring dichter aanleunt bij die van een klassieke automaat.

Als aanvulling op de inherente bedrijfsstilte van het Lexus Hybrid Drive-systeem zijn maar liefst 94 afzonderlijke aanpassingen doorgevoerd om het NVH-peil verder terug te dringen. Een primeur voor het hybridesysteem van Lexus is het nieuwe ontwerp van het inlaatkanaal, dat een indrukwekkende stilte combineert met een uitzonderlijke inlaatefficiëntie.

OPVALLEND F SPORT-ONTWERP

De nieuwe F SPORT-versie kreeg een krachtigere uitstraling aangemeten om hem beter te kunnen onderscheiden van andere versies uit het nieuwe CT 200h-gamma.

Het nieuwe spoelvormige radiatorrooster kreeg hetzelfde agressieve roosterpatroon als de nieuwe IS F SPORT. Achteraan zorgt een exclusieve dakspoiler met uitsparingen voor extra neerwaartse druk. De 17” lichtmetalen velgen met tien spaken geven de F SPORT een unieke afwerking. Het gamma van negen koetswerkkleuren omvat de nieuwe tinten Red en White Nova (de laatste kleur is alleen verkrijgbaar op de F SPORT).

Het interieur is voorzien van een opgewaardeerde F SPORT-bekleding, aluminium pedalen en drempellijsten, een stuur in geperforeerd leder, een versnellingspook in gegolfd leder en F SPORT-logo’s. De vijf exclusieve kleurschema’s worden hier nog aangevuld met een specifieke sierlijst in koolstofvezel. Een volledig lederen bekleding met gekleurde stiknaden is eveneens verkrijgbaar, naar keuze in zwart of donkerroze.

De F SPORT neemt alle upgrades van het nieuwe CT 200h-gamma over en vult ze aan met een specifieke afstelling van de schroefveren en een geoptimaliseerde rolstijfheid voor en achter om zijn sportieve dynamiek nog verder te versterken.