LEXUS VINDT DE TOPBERLINE OPNIEUW UIT MET DE VOLLEDIG NIEUWE LEXUS LS 2018

 

  • Radicaal nieuw design dat coupésilhouet verenigt met ruimte van prestigeberline

  • Nieuw platform voor allerbeste LS ooit in termen van wendbaarheid en comfort

  • Volledig nieuwe V6 met 310 kW / 421 pk

  • Tientrapsautomaat
  • Volledig nieuw en geavanceerd veiligheidssysteem van Lexus beschikbaar

  • Ongekend luxeniveau in elk opzicht

  • Interieur geïnspireerd door traditionele Japanse esthetiek

Slechts weinig auto’s hebben bij hun lancering hun klasse zo sterk opgewaardeerd als de eerste Lexus LS waarmee het luxemerk 28 jaar geleden werd gelanceerd. De LS 400 uit 1990 was de allereerste uitdager in het luxesegment, die alom werd gelauwerd door de pers en klanten verbaasde met zijn uitzonderlijke comfort, motorprestaties en soepelheid, bedrijfsstilte, bouwkwaliteit, aandacht voor details en betrouwbaarheid. Het merk ondersteunde die baanbrekende wagen door nieuwe normen te vestigen – en aan te houden – op het gebied van klantenservice en tevredenheid.

Dit jaar zal Lexus de geschiedenis herhalen met de introductie van de gloednieuwe, vijfde LS-generatie voor 2018, die op het Noord-Amerikaanse Internationale Autosalon 2017 wordt onthuld. Zowel binnenin als aan de buitenkant weerspiegelt de nieuwe LS een krachtige, typisch Japanse identiteit en benadering van luxe. Toch werd hij ontworpen voor Lexus-klanten overal ter wereld en wordt hij verkrijgbaar in ongeveer negentig landen.

“De LS wordt niet alleen het nieuwe uithangbord van het merk, maar ook de ultieme nieuwe luxewagen gebouwd rond Japanse tradities en cultuur”, verklaarde Toshio Asahi, hoofdingenieur voor de nieuwe LS. “Daarom moet deze wereldwijde topberline nog verder gaan dan wat de wereld van een luxewagen verwacht.”

LANGER, LAGER, BREDER – EN OPWINDENDER

De volledig nieuwe LS werd langer en lager dan de berline die hij vervangt en pakt uit met een opvallend en gedurfd design met een coupéachtige silhouet die naadloos aansluit bij de nieuwe designtaal van Lexus. De LS dankt zijn nieuwe, bestuurdergerichte prestatiegevoel aan Lexus’ volledig nieuwe, wereldwijde architectuur voor luxewagens (GA–L). Dit prestigieuze, achterwielaangedreven platform, een verlengde versie van het platform voor de fabelachtige nieuwe Lexus LC 500 coupé, verzekert een meer dynamische rijervaring op de weg en tilt het befaamde Lexus-comfort naar een nog hoger niveau.

De originele Lexus LS werd alom gelauwerd om zijn vermogen om te anticiperen op wat luxeklanten verwachtten, eerder dan gewoon te versterken wat andere luxemerken op dat ogenblik deden. De LS berline voor 2018 bouwt voort op dat erfgoed met een ruim interieur, unieke uitrusting en visionaire technologie, die klanten eens te meer zal verrassen door de verwachtingen voor een wereldwijde topberline opnieuw aan te scherpen.

“We hebben onszelf nooit geziene doelstellingen opgelegd en zijn tot het uiterste gegaan om deze ambities waar te maken”, verklaarde hoofdingenieur Asahi. “Klanten die het vlaggenschip van Lexus zullen willen bezitten, worden in het dagdagelijkse leven reeds omringd door luxe en hebben doorgaans veel oog voor authenticiteit. Die klanten kunnen we niet verleiden met een conventioneel prestigemodel.”

WEDERGEBOORTE VAN EEN VLAGSCHIP

Net zoals de oorspronkelijke LS het merk Lexus op de kaart zette, bevestigt de volledig nieuwe LS voor 2018 de meer dynamische richting die het merk voortaan wil uitgaan. Elke generatie van LS-berlines heeft op zijn eigen manier bijgedragen tot de reputatie voor geavanceerde luxe, vakmanschap, prestaties en veiligheid. Het nieuwe model voegt daar nog een veel emotioneler design en meer meeslepende wegprestaties aan toe.

Om de volledig nieuwe LS te creëren, begon Lexus van een wit blad papier om opnieuw te bepalen hoe een topberline er moet uitzien, alsof het merk helemaal opnieuw werd gelanceerd. Het doel bestond er niet zozeer in te verbeteren wat Lexus in het verleden heeft gedaan, dan wel de verwachtingen van de wereldwijde luxeklanten te overtreffen.

Daarbij werd niet geraakt aan de gemeenschappelijke basis van alle LS-modellen: Omotenashi, het concept van Japanse gastvrijheid. Wanneer dit wordt toegepast op een luxewagen, betekent het ‘zorgdragen voor de bestuurder en zijn passagiers, anticiperen op hun behoeften, bijdragen tot hun comfort en hen beschermen tegen gevaren’.

WEGLIGGING

Bestuurders van luxeberlines besteden meer dan ooit aandacht aan een dynamisch rijgedrag en performante prestaties zonder dat daarbij wordt geraakt aan het comfort. Het is een van de moeilijkste evenwichten om te bereiken in een wagen, maar de volledig nieuwe, wereldwijde architectuur voor luxewagens van Lexus (GA–L) kan die uitdaging aan. Het nieuwe platform debuteerde in de LC 500 coupé en wordt nu – weliswaar met een langere wielbasis – gebruikt voor de nieuwe LS. Om het zwaartepunt en de gewichtsverdeling te optimaliseren, wordt de nieuwe LS enkel aangeboden met een lange wielbasis en een breed en laag design.

Het GA-L-platform is het stijfste uit de geschiedenis van Lexus en vestigt nieuwe normen om het rijgedrag, de soepelheid en de bedrijfsstilte in het interieur te verbeteren. De 3.125 mm lange wielbasis is 35 mm langer dan die van de huidige LS met lange wielbasis.

Om het bovennatuurlijke rijgedrag en evenwicht van de nieuwe LS te realiseren, werd het model voorzien van het jongste chassiscontrolesysteem, beter bekend als VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management). Dat systeem implementeert een geïntegreerde controle van alle subsystemen (remmen, stuurinrichting, aandrijving en ophanging) om de fundamentele overlangse, overdwarse en verticale bewegingen onder controle te houden en gier-, duik- en rolneigingen te reduceren. De optimale controle van deze bewegingen draagt bij tot het uitzonderlijke rijcomfort, de verbeterde tractie en veiligheid en de opgewaardeerde wendbaarheid. Het rijgedrag wordt verder geoptimaliseerd door actieve stabilisatorstangen en het Lexus Dynamic Handling-systeem (LDH) met onafhankelijke voor- en achterwielsturing. VDIM verzekert tevens de stabiliteit op ongelijke ondergrond, waarbij bepaalde wielen bijvoorbeeld op droog asfalt rijden terwijl andere op ijs rijden.

Bij de creatie van de nieuwe LS gebruikten de ingenieurs lichte materialen, waaronder plaatstaal met ultrahoge weerstand en aluminium om het platform en koetswerk ruim 90 kg lichter te maken dan dat van de huidige LS. Die besparing draagt samen met de nieuwe V6-motor en de verhoogde koetswerkstijfheid bij tot een meer dynamische rijervaring.

Het nieuwe platform, een cruciaal element voor de rijprestaties, verlaagt het zwaartepunt van de wagen door het gewicht (inclusief dat van de motor en de inzittenden) te concentreren op een centralere en lagere plaats in het chassis. Speciale beugels in het motorcompartiment, stijve aluminium veerpoten vooraan en achteraan en andere eigenschappen versterken de troeven van de centrale chassisstructuren.

De LS stond reeds bekend om zijn uiterst volgzame ophanging, maar toch zag Lexus nog mogelijkheden om ook hier vooruitgang te boeken. Zo gebruikt de meerpuntsophanging dubbele kogelgewrichten op de bovenste en onderste controlearmen om de kleinste bewegingen als gevolg van de bestuurderinput en de wegomstandigheden beter te controleren. Het principe van de dubbele kogelgewrichten verdeelt niet alleen de werklast, maar optimaliseert ook de ophangingsgeometrie om de wielcontrole te verbeteren en een nauwkeurigere stuurrespons te verzekeren met een kleinere initiële inspanning. Om het onafgeveerde gewicht te beperken en zo de wendbaarheid en het comfort te verhogen, maakt de ophanging in ruime mate gebruik van aluminium.

EEN NIEUWE DIMENSIE VAN LS-PRESTATIES EN SOEPELHEID:
V6-TWINTURBOMOTOR EN TIENTRAPSAUTOMAAT

Om een hoog vermogen aan een laag brandstofverbruik te koppelen, ontwikkelde Lexus voor de nieuwe LS een volledig nieuwe 3.5 V6-motor met twee nieuwe turbo’s, gebaseerd op de F1-technologie van het merk. Deze nieuwe LS-motor spreekt boekdelen over de meer dynamische benadering die Lexus hanteert en levert de prestaties van een V8 zonder het brandstofverbruik aan te tasten. Lawaai en trillingen worden bovendien in de kiem gesmoord. De nieuwe LS-motor levert het vermogen dat kopers van een topberline verwachten: 310 kW/421 pk en een koppel van 600 Nm. Dat is gevoelig meer dan bij de huidige LS met V8-motor. De lange slag en de geoptimaliseerde verhouding boring/slag bevorderen de verbranding bij hoge toerentallen en de efficiëntie van de dubbele turbo, die de LS naar verwachting in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u stuwen (AWD).

Maar wellicht nog crucialer is de motor- en transmissieafstelling, die bijdraagt tot de instant acceleraties en de continue koppelontplooiing tot aan de rode lijn van de toerenteller.

De ladderframestructuur in het motorblok, de hertekende motorsteunen, de elektrische wastegates en talloze andere voorzieningen resulteren in de opmerkelijke soepelheid waarvoor Lexus bekend staat. Bestuurders kunnen de motorrespons naar wens bijsturen door te kiezen uit de modi ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. De uitlaatklank is net hoorbaar genoeg om het sportieve rijgevoel te versterken.

De allereerste tientrapsautomaat voor een luxeberline, die reeds debuteerde in de Lexus LC 500, maakt eveneens het mooie weer in de nieuwe LS-topberline. Het gaat om een automaat met koppelomvormer, die qua schakeltijden echter kan rivaliseren met transmissies met dubbele koppeling. De grote bandbreedte, die mogelijk wordt gemaakt door de tien dicht bij elkaar liggende verhoudingen, is ideaal voor alle rijstijlen en garandeert een optimale versnelling voor alle omstandigheden.

Schakelen kan via hendels aan het stuur, maar de meeste bestuurders zullen de voorkeur geven aan de geavanceerde elektronische sturing, die anticipeert op hun input. Het systeem kiest de ideale verhouding door de acceleraties, het remgedrag en de zijdelingse G-krachten op te volgen.

Bij acceleraties vanuit stilstand zorgen de korte spreiding van de laagste versnellingen en de kortere schakeltijden voor een ritmisch en meeslepend acceleratiegevoel. Het hoge koppel van de twinturbomotor sluit perfect aan bij de hogere transmissieverhoudingen voor een moeiteloos en sereen snelweggedrag, terwijl de uiterst korte terugschakeltijden zich vertalen in onmiddellijke acceleraties zonder vertraging.

De vergrendeling van de koppelomvormer wordt bij alle toerentallen geactiveerd, behalve bij acceleraties vanuit stilstand om zo een direct acceleratiegevoel te creëren en tegelijk het verbruik te beperken.

CREATIE VAN EEN UNIEKE IDENTITEIT

 “De LS is het vlaggenschip van Lexus”, aldus hoofdontwerper Koichi Suga. “Meer dan elk ander model belichaamt hij de geschiedenis en het imago van Lexus en fungeert hij als uithangbord voor de waarden van het merk.”

Op basis van de ‘Yet’-filosofie (Maar toch), die al sinds de eerste LS van generatie op generatie wordt doorgegeven, creëerde Lexus een design dat de ruimte en het comfort van een prestigieuze drievolumeberline combineert met de stijlvolle silhouet van een vierdeurscoupé, die veel meer in de smaak valt bij jongere kopers van luxewagens.

De Lexus-ontwerpers hebben de troeven van het nieuwe platform optimaal benut, met een lager profiel en een lengte op het niveau van prestigeberlines met lange wielbasis om de nieuwe LS een gestrekte en lage uitstraling te geven. In vergelijking met de huidige LS is het nieuwe model ongeveer 15 mm lager, terwijl de motorkap en het kofferdeksel respectievelijk zo’n 30 mm en 41 mm lager zijn. De nieuwe LS is tevens de eerste Lexus-berline met zes zijruiten. Nog een primeur voor de berlines van het merk zijn de vlak aansluitende ruiten die een vloeiend geheel vormen met de B-stijl.

Om ondanks het lagere profiel de nodige hoofdruimte te bewaren, beschikt de nieuwe LS over een maandak dat boven het koetswerk schuift. De unieke uitvoering van het spoelvormige radiatorrooster, met een textuur die lijkt te veranderen naargelang de lichtinval, is het resultaat van een intense computerondersteunde ontwikkeling en een handmatige afstelling van duizenden individuele oppervlakken.

De LS introduceert vijf velgdesigns, twee van 19 duim en drie van 20 duim. De hoogstaande 20”-velgen onderscheiden zich door een glanzende afwerking die wordt verkregen door middel van een galvaniseringstechniek, in het Engels aangeduid met de term ‘sputtering’. Op één na beschikken alle velgen over een holle velgstructuur die de resonanties gegenereerd door de banden helpen te reduceren.

VOORUITSTREVEND COMFORT MET TRADITIONELE INSPIRATIE

Een nieuwe norm voor luxe invoeren, vergt veel meer dan het toevoegen van uitrusting. Door inspiratie te putten uit het omotenashi-principe heeft Lexus getracht het nieuwe LS-interieur een luxeniveau te geven dat inzittenden verwelkomt en omhult en de bestuurder behandelt als een partner.

“De bedoeling is dat u simpelweg de deur opent en onmiddellijk het intuïtieve gevoel krijgt dat u naar een nooit gezien luxe-interieur kijkt”, aldus hoofddesigner Suga.

Nieuwe zeteldesigns, inclusief optionele 28-voudig elektrisch verstelbare voorzetels met verwarming, koeling en massage, bevestigen die aanpak. Het organisch gevormde dashboard verenigt informatieschermen op uniforme hoogte ter ondersteuning van de ‘seat in control’-lay-out. Die laatste benadrukt het vermogen van de bestuurder om alle systemen te bedienen zonder zijn houding aan te passen.

Lexus positioneert de nieuwe LS als een echte ‘driver’s car’, maar besteedde ook heel wat aandacht aan de achterpassagiers, met een design dat een naadloze, omhullende continuïteit tussen de sierafwerking en rugleuning creëert om de uitstap te vergemakkelijken.

De optionele verwarming, koeling en massage maken de achterzetels tot een uiterst aangename omgeving. De optionele voor- en achterzetels met shiatsumassage en het verhoogde voetenbankje dat deel uitmaakt van het luxepakket voor de achterzetels, bieden de grootste beenruimte achterin van alle LS-generaties. Bovendien kan de zetel achter de voorste passagierszetel in dit optionele pakket 48 graden naar achteren worden gekanteld en 24 graden worden verhoogd om de uitstap voor de achterpassagiers te vergemakkelijken.

En omdat de nieuwe LS lager is dan de vorige generaties, biedt Lexus voor het eerst ook een optionele luchtvering met instapfunctie. Deze functie, die wordt geactiveerd door de auto te ontgrendelen met de intelligente sleutel, brengt de auto omhoog en de zijsteunen van de zetels omlaag om de bestuurder te verwelkomen.

OP HET KRUISPUNT VAN TRADITIE EN TECHNOLOGIE

De verlichting en aandacht voor details drukken een unieke esthetiek uit in de LS. Een nieuwe benadering voor het ontwerp van bekledingselementen, die opnieuw teruggrijpt naar de Japanse cultuur, combineert de traditionele Japanse esthetiek met geavanceerde productietechnieken. Dat komt tot uiting in specifieke elementen zoals de prachtige interieurverlichting geïnspireerd op Japanse lantaarns en de armsteunen die naast het deurpaneel lijken te zweven.

De nieuwe vormgeving put inspiratie uit Shimamoku-houtpatronen en creëert in de LS een artistieke combinatie van natuurlijke houtwerk en de toepassing van geavanceerd Japans fineerhout en lasertechnieken. Enkele van de nieuwe patronen zijn ‘Art Wood/Organic’, ‘Art Wood/Herringbone’ en ‘Laser Cut Special’. In vergelijking met het rechtgenerfde Shimamoku-patroon is het nieuwe dwarspatroon van de LS breder met meer gedurfde contrasten tussen licht en donker, die het hout een levendigere uitstraling geven.

DE KLANK VAN BIJNA-STILTE – OF FANTASTISCHE MUZIEK

Lexus stelde de uitlaat van de LS af met het oog op een meer ontzagwekkende toon, maar verzekerde tegelijk een fluisterstil interieur op snelwegen. Nieuwe geluiddempende methoden maken het interieur nog stiller dan dat van eerdere LS-modellen. Active Noise Control doet er nog een schepje bovenop door de motorklank in het interieur te detecteren en bepaalde frequenties te neutraliseren via de luidsprekers van het audiosysteem.

De sereniteit in het LS-interieur biedt de ideale omstandigheden voor het standaard gemonteerde hoogwaardige audiosysteem of het optionele 3D-surroundsysteem van Mark Levinson met luidsprekers in de hemelbekleding om zelfs de meest veeleisende audiofielen te bekoren. Het pakket omvat een meer uitnodigende grafische interface en de nieuwe afstandsbediening werkt in de stijl van smartphoneschermen en ondersteunt ook handgeschreven input. Behalve het brede 12,3”-navigatiescherm kan de LS worden uitgerust met een optioneel groot head-up display in kleur, dat diverse gegevens in het gezichtsveld van de bestuurder projecteert.

GEAVANCEERDE VEILIGHEIDSUITRUSTING

Op structureel vlak biedt de volledig nieuwe Lexus LS zijn inzittenden een hoge mate van passieve veiligheid bij aanrijdingen. Lexus heeft de LS ook uitgerust met technologieën die ongevallen kunnen voorkomen of hun gevolgen kunnen beperken.

Zo zal de LS kunnen beschikken over het Lexus Safety System+ en een geavanceerd veiligheidssysteem dat ’s werelds eerste intuïtieve voetgangersdetectie combineert met een actieve stuurinrichting. Wanneer de LS een voetganger detecteert op zijn rijstrook, kan hij een dreigende aanrijding voorkomen door automatisch af te remmen en rond de voetganger te sturen zonder van zijn rijstrook af te wijken. De bestuurder wordt gewaarschuwd aan de hand van het optionele head-up kleurendisplay.

De hoogwaardige bestuurderondersteuning, Lexus CoDrive genoemd, is eveneens van de partij in de nieuwe LS. Dat controleert de stuurinrichting volgens de intenties van de bestuurder voor een constante ondersteuning op snelwegen.

BASISSPECIFICATIES LEXUS LS 2018

Modeltype           Grote, prestigieuze luxeberline

Motor                   3.5 V6 met rechtstreekse brandstofinjectie en dubbele turbo

Transmissie          Tientrapsautomaat

Vermogen            310 kW / 421 pk

Koppel                  600 Nm

Wielbasis              3.125 mm

Totale lengte        5.235 mm

Hoogte                 1.450 mm

Breedte                 1.900 mm

Velgen                  19 of 20 duim

 

# # #

Over Lexus Belgium