Lexus verfijnt zijn GS-modellen

  • Hertekende neus met standaard bi-ledkoplampen
  • Nieuw Lexus Safety System +
  • Geüpgradede multimediatechnologie

Lexus verbetert het design van zijn GS-gamma. De indrukwekkende wendbaarheid en het sportieve rijgedrag van de Lexus GS blijven uiteraard behouden, evenals het uitstekende comfort tijdens lange ritten op de autosnelweg. Dit is geen doorsnee middelgrote luxeberline. Zijn opwindende prestaties en uitrusting weten bestuurders telkens weer te verrassen en overtuigen al wie op zoek is naar ultieme luxe, of ze nu plaatsnemen in de nieuwe GS 300h of GS 450h.

Stijl en verfijning ontmoeten elkaar in de Lexus GS, onder meer dankzij de uitgesproken versie van het typische spoelvormige radiatorrooster van Lexus. Dat wordt omkaderd door een elegante afwerking in gesatineerd chroom en geflankeerd door opvallende nieuwe standaard bi-ledkoplampen.

Een nieuwe voorbumper en drempel zetten het coupéachtige profiel nog meer in de verf. Maar ook de achterkant werd aangepast met hertekende achterlichten, een herziene afwerking en nieuwe 18 en 19" machinaal bewerkte velgen.

In het interieur krijgt de analoge klok met ledindicatoren een plaats in het midden van het dashboard in een aluminium gietvorm. Het maakt bovendien gebruik van de gps-functie om de tijdzone in te stellen.

Nieuw Lexus Safety System +

Het modeljaar 2016 van de Lexus GS is een toonbeeld van de baanbrekende veiligheidstechnologie die het merk nastreeft. Zijn structuur en tien standaardairbags vormen de basis voor de bescherming van de inzittenden, terwijl de vele rijbijstandssystemen de bestuurder helpen om ongevallen te voorkomen. Wat nieuw is, is het Lexus Safety System + dat het Pre-Crash-systeem (PCS) combineert met voetgangerdetectie, een rijstrookassistent (Lane Keep Assist, LKA), automatische grootlichten (Automatic High Beam, AHB), een actieve snelheidsregelaar voor alle snelheden (All-Speed Active Cruise Control) en verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist, RSA). Het Lexus Safety System + vervolledigt de al zeer uitgebreide standaarduitrusting voor de Belgische en Luxemburgse markt.

De actieve snelheidsregelaar voor alle snelheden werkt bij verschillende snelheden. Hij detecteert de snelheid van het voorliggende voertuig en past de snelheid aan om een vooraf ingestelde afstand aan te houden. Het systeem is zo geavanceerd dat het soepel kan versnellen en vertragen wanneer een voorligger invoegt of uitvoegt.

Het Pre-Crash-systeem maakt gebruik van een millimetergolfradar en een frontcamera om voertuigen – en in sommige gevallen – voetgangers te detecteren. Het systeem waarschuwt de bestuurder voor een mogelijke aanrijding en kan indien nodig de wagen automatisch afremmen met de noodremhulp.

De rijstrookassistent gebruikt een camera om zichtbare wegmarkeringen te detecteren. Een audiovisueel signaal en trillingen van het stuur waarschuwen de bestuurder wanneer hij onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt. Het systeem helpt de bestuurder tevens door de wagen terug naar het midden van de rijstrook te sturen.

Op de F SPORT Line- en Privilege Line-modellen vervangen de adaptieve grootlichten (Adaptive High-beam System, AHS) de automatische grootlichten (Automatic High Beam, AHB). Ze combineren met glans technologie, veiligheid en hoffelijkheid. Zo dimmen ze aan de hand van luikjes automatisch een deel van de lichtbundel om voorliggers niet te verblinden.

Moderne multimedia

De GS-modellen werden in 2015 al uitgerust met nieuwe multimedia. Het beschikbare 12,3" scherm maakt nu ook een kaartweergave op volledige schermgrootte mogelijk. Andere verbeteringen op het vlak van multimedia omvatten stemherkenning en grafische elementen. Het scherm kan bovendien nog altijd in twee worden verdeeld om verschillende functies weer te geven, zoals informatie van het navigatie- of audiosysteem of de klimaatregeling.

De nieuwe 'enter'-knoppen aan de zijkant van de Remote Touch Interface-controller en het snelmenu aan de zijkant van het scherm maken de bediening van de klimaatregeling, het audiosysteem, de telefoon, de navigatie ... voortaan nog gemakkelijker.

Nieuw op de GS:

  • Nieuwe GS 200t van 245 pk, 2,0-liter turboviercilinder met achttrapsautomaat (niet verkrijgbaar in België en Luxemburg).
  • Meer vermogen voor de GS 350 – nu 317 pk en 380 Nm koppel met de 3,5-liter V6 (niet verkrijgbaar in België en Luxemburg).
  • Hertekende neus met opvallender Lexus-radiatorrooster en bi-ledkoplampen, herontworpen achterlichten en afwerking van de achterbumper.
  • Het Lexus Safety System + combineert het Pre-Crash-systeem (PCS) met voetgangerdetectie, een rijstrookassistent (Lane Keep Assist, LKA), adaptieve grootlichten (Adaptive High-beam System, AHS) en een actieve snelheidsregelaar voor alle snelheden (All-Speed Active Cruise Control).
  • Een groter 4,2" multifunctioneel scherm geeft belangrijke voertuiggegevens weer binnen het gezichtsveld van de bestuurder.
  • Geüpgradede multimediatechnologie: 'enter'-knoppen aan de zijkant van de Remote Touch Interface (RTI) en kaartweergave op volledige schermgrootte voor beschikbaar navigatiesysteem met 12,3" centraal scherm.
  • Nieuwe koetswerk- en interieurkleuren, velgdesigns en interieurcombinaties in hout en aluminium.
  • Analoge klok met gps-functie om de tijdzone in te stellen.

Motor/Transmissie/Aandrijving/Prestaties

  • GS 450h: Het Lexus Hybrid Drive-systeem combineert het vermogen van een 3,5-liter V6-benzinemotor met Atkinson-cyclus en een watergekoelde permanent magnetische elektromotor voor een totaal vermogen van 345 pk.
  • GS 300h: Het Lexus Hybrid Drive-systeem combineert het vermogen van een 2,5-liter benzinemotor met Atkinson-cyclus en een watergekoelde permanent magnetische elektromotor voor een brandstofverbruik van slechts 4,7 liter.
  • GS 450h en GS 300h: planetaire elektronisch gestuurde continu variabele transmissie met reductie met twee snelheden (voor 'kick-downfunctie'), Snow-modus en schakelhendels.

 

Chassis/Koetswerk/Ophanging/Banden/Remmen

  • Aluminium stuurarmen vooraan en achteraan verlagen het onafgeveerde gewicht waardoor de GS kan rekenen op een uitmuntende wendbaarheid, slingerdemping, rijcomfort, koetswerkcontrole en stuurprecisie.
  • De geventileerde schijfremmen zijn voorzien van aluminium remzadels met vier zuigers vooraan en krijgen de nieuwste elektronische verbeteringen mee om het remevenwicht en de controle te optimaliseren.
  • Standaard lichtmetalen 17" velgen met negen spaken en 235/50R17-banden, optionele lichtmetalen 18" en 19" velgen met 235/45R18- en 235/45R19-banden.
  • De beschikbare GS F SPORT is exclusief uitgerust met schuin geplaatste 19" velgen met 235/40R19-banden vooraan en 265/35R19-zomerbanden achteraan.
  • Het standaard Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM) anticipeert op controleverlies over het voertuig en regelt alle dynamische rijgedragsystemen (antiblokkeerremsysteem (ABS), noodremhulp (BA), stabiliteitsregeling (VSC) en tractiecontrole (TRAC)) met het elektronische gascontrolesysteem. Het VDIM-systeem past al deze systemen probleemloos samen toe om correcties door te voeren en tegelijk meer dynamiek aan de dag te leggen. Het systeem voorziet ook een sperdifferentieeleffect.

Veiligheid/Beveiliging

  • De GS is standaard uitgerust met 10 airbags, waaronder een knieairbag voor zowel de bestuurder als de voorste passagier, in de zetel gemonteerde zijairbags voor de buitenste achterzetels en gordijnairbags.
  • De antiwhiplashvoorzetels zorgen voor een kleinere ruimte tussen het hoofd van de inzittende en de hoofdsteun om overmatige hoofdbewegingen te verminderen, en dus voor minder ernstige whiplashletsels bij bepaalde staartaanrijdingen.
  • De optionele dodehoekassistent (Blind Spot Monitor, BSM) met Rear Cross Traffic Alert (RCTA) detecteert voertuigen in de dode hoeken en waarschuwt de bestuurder voor verkeer achter de wagen bij het uitrijden van een parkeerplaats.

 

Audiosysteem

  • Het beschikbare Mark Levinson Premium Surround Sound-audiosysteem met 17 luidsprekers biedt een 7.1-kanaals surroundgeluid via 10 kanalen. Het maakt daarvoor gebruik van een klasse D digitale versterker die een uitstekende 835 watt levert vanaf 20-20.000 Hz met een totale harmonische vervorming van slechts 0,01 procent. De Clari-Fi-technologie analyseert de compressie in het signaal van digitale nummers (cd, iPod ...), bepaalt hoeveel en waar versterking nodig is en balanceert het geluid automatisch uit.

 

Het Lexus GS-gamma voor België en Luxemburg bestaat uit:

GS 300h

GS 300h Business Edition

GS 300h Executive Line
GS 450h Executive Line

GS 300h F SPORT Line
GS 450h F SPORT Line

GS 300h Privilege Line
GS 450h Privilege Line

 

De vernieuwde GS-modellen zullen vanaf januari 2016 in de showrooms staan. De prijzen worden eind 2015 bekendgemaakt.

De foto’s die u hieronder kan dowloaden kunnen bepaalde verschillen vertonen met de versie die in Europa zal gecommercialiseerd worden. Deze foto’s zijn genomen in de Verenigde Staten.

Over Lexus Belgium