LEXUS UX 300e: EERSTE VOLLEDIG ELEKTRISCHE LEXUS BIEDT ONGEKENDE KWALITEIT EN EEN GARANTIE VAN 10 JAAR OP DE BATTERIJ

•    Eerste volledig elektrische Lexus is gebaseerd op 15 jaar Lexus-leiderschap in elektrificatie
•    Garantie van 10 jaar (of 1 miljoen kilometer) op de batterij om de gemoedsrust van UX 300e klanten te vergroten
•    Intelligent verpakte en extreem duurzame, volledig elektrische aandrijflijn

Sinds 2005 heeft Lexus meer dan 1,7 miljoen geëlektrificeerde hybride wagens gebouwd. Dankzij deze unieke ervaring heeft de nieuwe UX 300e de onovertroffen kwaliteit en betrouwbaarheid die typisch zijn voor dit merk. Verder bouwend op de topreputatie voor batterijtechnologie en duurzaamheid geniet de eerste volledig elektrische Lexus meer bepaald van het leiderschap van deze producent van luxewagens op het vlak van batterijbeheersystemen, vermogensregelaars en elektromotoren.

NIEUW ONTWIKKELDE LITHIUM-IONBATTERIJ
De UX 300e wordt gevoed door een nieuw ontwikkelde batterij van hoge capaciteit (54,3 kilowattuur), die in de NEDC-cyclus een bereik haalt van 400 km, wat overeenkomt met een vooropgesteld bereik van meer dan 300 km in de WLTP-cyclus. De lithium-ionbatterijgroep met 288 cellen bevindt zich onder de cabinevloer en de achterbank, waardoor het zwaartepunt laag ligt en de ruimte en het gebruiksgemak verzekerd zijn die men van een urban crossover mag verwachten.

LEVENSDUUR EN DUURZAAMHEID VAN BATTERIJ MAXIMALISEREN
Voor een betere controle en een langere levensduur van de batterij bewaken sensoren de spanning van elke batterijcel en elk blok, alsook de temperatuur van de batterijcellen. In combinatie met het geavanceerde Battery Management System van de wagen resulteert dit in een maximaal bruikbare capaciteit van de batterijcellen en een groter rijbereik.

Voor de UX 300e heeft Lexus een luchtkoelsysteem voor de batterijcellen ontwikkeld, dat veiliger en lichter is dan watergekoelde systemen. Doordat gekoelde lucht in de batterijgroep circuleert, kan een stabiel uitgangsvermogen van de batterij worden verkregen, zelfs bij hoge snelheid en tijdens herhaald snel opladen. Samen met de airconditioning van de cabine verbetert het systeem de prestaties van de wagen, de levensduur van de batterij en de laadprestaties.

Bij de ontwikkeling van het batterijverwarmingssysteem stond betrouwbaarheid ook op de voorgrond. Verwarmingselementen onder elke batterijmodule beperken de invloed van koud weer op het rijbereik tot een minimum, zodat het volle vermogen van bij de start beschikbaar is.

Voor een lange en probleemloze levensduur is de batterijgroep ten slotte uitgerust met rubberen afdichtingen als bescherming tegen water en stof.

GARANTIE VAN 10 JAAR OP BATTERIJ
Als illustratie van het vertrouwen van het merk in zijn volledig elektrische wagentechnologie biedt Lexus een servicegarantie van 10 jaar (of 1.000.000 km) aan voor alle functionele defecten van de hoofdbatterij van de BEV (Battery Electric Vehicle – batterij-aangedreven elektrisch voertuig) en capaciteitsdaling onder 70%, op voorwaarde dat de eigenaar de regelmatige gezondheidscontroles naleeft die in het onderhoudsprogramma voorzien zijn. Naast de batterijgarantie geniet de eigenaar van de UX 300e ook van de autogarantie van 3 jaar en 5 jaar dekking (of 100.000 km) op defecten van de aandrijflijn.

"Ons algemeen erkend leiderschap in elektrificatie biedt, in combinatie met deze garantie van 10 jaar, extra gemoedsrust voor klanten die in dit segment voor een BEV kiezen", aldus Pascal Ruch, Hoofd van Lexus Europe

NAUWKEURIG VERVAARDIGDE TRANSAXLE VAN ELEKTRISCHE WAGEN
Een ultracompacte nieuwe transaxle, met een indeling met 3 assen en reductietandwielmechanisme om hoge motortoerentallen mogelijk te maken, levert topprestaties van de aandrijflijn en staat garant voor veel lagere geluidsniveaus. Voor een langere levensduur van de componenten en supervlot rijden hebben de Lexus-ingenieurs verbeteringen aangebracht zoals polijsten van het oppervlak van de tandwieltanden, een geluidsdichte afdekking en een geoptimaliseerd smeersysteem.

ELEKTROMOTOR MET HOOG UITGANGSVERMOGEN
De totaal nieuwe BEV-aandrijflijn van de UX 300e omvat een elektromotor/generator met groot uitgangsvermogen van 150 kW (204 DIN pk) voor de aandrijving van de voorwielen. Dit geeft de wagen een natuurlijke maar vlotte acceleratie met een topsnelheid van 160 km/h en 0-100 km in een dartele 7,5 seconden

GEBOUWD VOLGENS LEXUS-KWALITEITSNORMEN
De eerste volledig elektrische Lexus moest dezelfde topkwaliteit hebben die typisch is voor elke Lexus-wagen. Daarom wordt de UX 300e naast geëlektrificeerde hybride modellen gebouwd in de bekroonde Kyushu-fabriek van Lexus, waar de productie onder het toezicht staat van de bekende "Takumi"-ambachtsmeesters. De Takumi staan bekend om hun doorgedreven aandacht voor details en strenge normen, en vormen dus de perfecte belichaming van het Lexus-engagement voor kwaliteit in elke gebouwde wagen.

De UX 300e wordt tegen het einde van het jaar op geselecteerde markten in Europa gelanceerd. De anderen Europese landen volgen begin 2021.

Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX