Lexus stelt de compleet nieuwe RX voor
- Compleet nieuwe, vijfde generatie van de Lexus RX – het model dat aan de basis stond van het wereldwijde marktsegment van de luxe SUV’s
- Ruimere keuze aan elektrische aandrijflijnen, waaronder de RX 450h+, de allereerste plug-in hybride RX
- Opvallend Next Chapter-ontwerp van Lexus, met nieuwe spindelcarrosserie aan de voorkant
- Open en ruim interieur met op de bestuurder gericht Tazuna-cockpitontwerp
- Nieuwe generatie multimediasysteem met 14-inch touchscreen
- Lexus Driving Signature geeft de bestuurder op elk moment vertrouwen, comfort en controle met een constant gevoel van verbondenheid met de auto
- Introductiedatum: november 2022
DIT IS DE COMPLEET NIEUWE LEXUS RX
In 1998 stond de originele RX aan de basis van het marktsegment van de luxe SUV’s. Sindsdien is het model voortdurend doorontwikkeld en met de introductie van de RX 400h in 2005 werd de RX de eerste geëlektrificeerde auto in het topsegment van de markt. Tegenwoordig is de RX met 3,5 miljoen verkochte exemplaren, waarvan 300.000 in Europa uitgegroeid tot een van Lexus’ belangrijkste modellen wereldwijd.
De compleet nieuwe, vijfde generatie van de modellijn zal deze positie en Lexus’ reputatie op het gebied van uitmuntend design en technologie verder versterken. Samen met de onlangs uitgebrachte NX brengt de nieuwe RX de Next Chapter-ontwerptaal tot leven, met onder meer een nieuwe ‘spindle body’-carrosserie aan de voorkant en de Tazuna-cockpit, waarin de bestuurder centraal staat. Om de nieuwe RX zijn Lexus Driving Signature te geven, is de luxe SUV gebaseerd op een doorontwikkeling van Lexus’ GA-K-platform, dat een uitstekende carrosseriestijfheid en een laag zwaartepunt oplevert.
De nieuwe RX wordt in Europa geleverd met keuze uit drie verschillende elektrische aandrijflijnen. De RX 450h+, die de kern van het aanbod vormt, is de eerste RX waarin de plug-in hybride technologie van Lexus is toegepast. De hybride RX 350h wordt gepositioneerd als een efficiënt alternatief voor diesel- en benzinemotoren met een kleinere cilinderinhoud. En voor klanten die op zoek zijn naar nog meer opwindende prestaties, introduceert Lexus zijn eerste prestatiegerichte hybride met turbocompressor, de RX 500h, die met DIRECT4-aandrijfkrachtregeling wordt geleverd.
Koji Sato, President van Lexus International: “Voor de nieuwe RX wilden we per se de zeer hoge kwaliteit, rijeigenschappen en verfijning behouden die tot het DNA van Lexus behoren en tegelijkertijd de rijervaring verbeteren om zo een unieke Lexus Driving Signature te leveren.”
AANDRIJFLIJNEN EN PRESTATIES
Lexus heeft meer dan 15 jaar technologische expertise op het gebied van elektrische aandrijflijnen aangewend om de ontwikkelingen in de sector te volgen en een ruimere keuze te bieden. Samen met de nieuwe, 100% elektrische RZ 450e geeft deze uitbreiding van het RX-aanbod meer klanten de kans om hun ideale elektrische auto te kiezen.
RX 450h+: de eerste RX plug-in hybride
- 2.5-liter plug-in hybride elektrische aandrijflijn
- Vermogen: 309 DIN-pk/227 kW
- 0-100 km/h: 6,5 sec *
- EV-actieradius: meer dan 65 km
- CO2: 24-26 g/km *
- Brandstofverbruik: 1,1-1,2 l/100 km *
Lexus heeft meer dan 15 jaar kennis van elektrificatie toegepast om de plug-in hybride RX 450h+ te produceren. Het model heeft een 2.5-liter hybride viercilindermotor met Atkinson-cyclus en een oplaadbare lithium-ion batterij met een capaciteit van 18,1 kWh. Een extra elektromotor aan de achterkant maakt permanente Lexus E-Four-vierwielaandrijving mogelijk. Hoewel het vermogen vergelijkbaar is met dat van de vorige RX 450h, levert de auto meer koppel en een snellere acceleratie. Het totale vermogen is 309 DIN-pk, wat naar verwachting een acceleratie van 0-100 km/h in 6,5 seconden mogelijk maakt.
De capaciteit van de batterij en Lexus’ knowhow op het gebied van elektrificatie zorgen samen voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik en de emissies. Lexus mikt op een CO2-uitstoot (gecombineerde WLTP-cyclus) van minder dan 26 g/km en een brandstofverbruik van minder dan 1,2 l/100 km. Er wordt een EV-actieradius van meer dan 65 kilometer verwacht, waarbij volledig elektrisch rijden mogelijk is bij snelheden tot 130 km/h.
Het plug-in hybride systeem van Lexus biedt een belangrijk voordeel waarmee de RX 450h+ zich van zijn rivalen onderscheidt. Wanneer de batterij leeg is, schakelt de auto naadloos over op het zelfopladende hybride systeem, waardoor de hoge brandstof- en emissie-efficiëntie behouden blijft.
Lexus verwacht dat de RX 450h+ de belangrijkste modelvariant, een logische opstap voor veel van zijn huidige RX 450h-klanten en dus de meest verkochte RX in Europa zal worden.
Rijmodi van het hybride systeem
EV-elektrisch rijden is de standaardmodus: de auto rijdt op elektrische energie totdat de uiterste actieradius wordt bereikt, ongeacht hoe hard de bestuurder het gaspedaal intrapt. Dankzij de maximale bijdrage van de lithium-ion batterij en meer vermogen van de elektromotoren voelt het rijden moeiteloos en toch verfijnd aan.
De bestuurder kan ook kiezen voor de Auto EV/HV-modus, waarbij automatisch de hybride motor wordt ingeschakeld wanneer extra vermogen nodig is, waarna onmiddellijk weer de EV-modus wordt hersteld. De bestuurder kan ook de HV-modus selecteren om zo efficiënt mogelijk te rijden, waarbij het laadniveau van de batterij automatisch op peil wordt gehouden.
De batterijlaadmodus start de motor om het laadniveau van de batterij te herstellen, zodat er meer batterijvermogen beschikbaar is wanneer EV-rijden vereist is, bijvoorbeeld vóór het binnenrijden van een nul- of lage-emissiezone.
Onderdelen van het hybride systeem
Het plug-in hybride systeem maakt gebruik van een nieuwe transaxle die zorgt voor een optimale balans tussen brandstofbesparing en rijprestaties. Dit is een compactere eenheid dankzij een ontwerp met meerdere assen waarbij de elektromotorgeneratoren naast elkaar in plaats van in lijn zijn geplaatst. Achteraan bevindt zich een drieassige transaxle met tweetraps reductiesysteem die E-Four-vierwielaandrijving levert. Met stabiele prestaties tijdens het dagelijkse rijden draagt deze bij aan het zelfvertrouwen van de bestuurder. De tandwielgroep is ontworpen om stiller te zijn en goed te kunnen optrekken en accelereren op wrijvingsarme, gladde wegdekken.
De nieuwe lithium-ion batterij met hoge capaciteit is compact en onder de vloer van het inzittendengedeelte geplaatst, zodat de interieur- en bagageruimte intact blijven. De betrouwbare prestaties en het hoge vermogen – eigenschappen die te danken zijn aan Lexus’ lange ervaring met batterijtechnologie – zijn essentieel voor de goede EV-actieradius van de auto. Het gebruik van een Boost Converter verhoogt de spanning, zodat het hybride systeem meer stroom uit de batterij kan halen. De vermogensregelaar (PCU) is ook nieuw. Deze is ontworpen om het hogere vermogen van het PHEV-systeem aan te kunnen en toch een efficiënt brandstofverbruik mogelijk te maken.
De RX 450h+ is uitgerust met een boordlader van 6,6 kW/h. Met een 230 V/32 A-aansluiting kan de batterij in ongeveer 2,5 uur volledig opgeladen worden.
De bestuurder kan de Shiftmatic-transmissie met behulp van peddels in een reeks schakelbereiken bedienen. De stand ‘S’ wordt met de versnellingspook geselecteerd. Deze transmissie levert motorremkracht in zes stappen met een schakelgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een handgeschakelde versnellingsbak.
RX 350h: efficiënte zelfopladende hybride van de vierde generatie
- 2.5-liter zelfopladende hybride aandrijflijn
- Vermogen: 250 DIN-pk/184 kW
- 0-100 km/h: 7,9 sec *
- CO2: 142-149 g/km *
- Brandstofverbruik: 6,3-6,6 l/100 km *
De nieuwe RX 350h wordt gekenmerkt door de verbeterde soepelheid en efficiëntie van zijn zelfopladende hybride elektrische systeem van de vierde generatie. Deze 2.5-liter benzinemotor levert 250 DIN-pk, heeft een acceleratie van 0-100 km/h in 7,9 seconden (vergelijkbaar met de huidige RX 450h) en produceert tegelijkertijd lagere emissies.
De auto profiteert van dezelfde verbeteringen op het gebied van hybride onderdelen als de RX 450h+, waaronder een nieuwe hybride transaxle met een compacter ontwerp, een lager gewicht (ca. 22% minder massa) en minder wrijvingsverliezen, en een kleinere (ca. 9% minder volume) en efficiëntere PCU. Hij is standaard uitgerust met elektrische E-Four-vierwielaandrijving.
Batterijtechnologie
In de RX 350h is een nieuwe nikkel-metaalhydridebatterij (Ni-MH) met een lage weerstand toegepast. Deze is ontworpen met het oog op goede rijeigenschappen, een hoog vermogen en een hoge brandstofbesparing. Vergeleken met die in de vorige RX 450h heeft deze batterij minder cellen (216 tegenover 240), maar is het vermogen toch gelijkwaardig. De cellen zijn ondergebracht in een compactere, geïntegreerde eenheid, die in de plaats komt van de vorige driedelige eenheid, die onder de achterbank van de auto was gemonteerd.
RX 500h: baanbrekende performance hybride met DIRECT4
- 2.4-liter hybride turbomotor met zestraps automatische transmissie en DIRECT4
- Vermogen: 371 DIN-pk/273 kW
- 0-100 km/h: 6,2 sec *
- CO2: 182-189 g/km *
- Brandstofverbruik: 8,0-8,3 l/100 km *
De RX 500h betekent een doorbraak op het gebied van hybride technologie, waardoor het model zich onderscheidt van alle voorgaande hybride modellen van Lexus. Het model heeft een volledig nieuwe parallelle hybride architectuur met een 2.4-liter turbobenzinemotor en zestraps automatische transmissie, geïntegreerde voorste motor en vermogensregelaar, hybride batterij en compacte e-Axle van 76 kW. Het totale systeemvermogen is 371 DIN-pk/273 kW bij een koppel van 550 Nm, goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 6,2 seconden. Hoewel de prestaties op een niveau liggen dat typisch is voor een 3.0-liter V6-benzinemodel, kan het hybride systeem van de RX 500h het brandstofverbruik met ongeveer 20% verlagen.
DIRECT4
De vermogensafgifte wordt geregeld door DIRECT4, een exclusieve nieuwe aandrijfkrachttechnologie van Lexus die ook te vinden is in de RZ 450e, de nieuwe elektrische SUV.
Deze intelligente vierwielaandrijving maakt gebruik van een aparte elektromotor om het vermogen en koppel tussen de voor- en achteras in elke rijsituatie voortdurend in evenwicht te houden. Het systeem past het niveau van de aandrijfkracht tussen de twee assen automatisch en naadloos aan: sneller en nauwkeuriger dan een mechanisch systeem dat zou kunnen.
DYNAMISCHE PRESTATIES EN DE LEXUS DRIVING SIGNATURE
Een essentieel aspect van het Next Chapter-ontwerp van Lexus is de totstandbrenging van een natuurlijke verbinding tussen bestuurder en auto, een ‘dialoog’ waarbij de auto precies reageert zoals de bestuurder dat wil en de bestuurder altijd een gevoel van zelfvertrouwen, comfort en controle heeft. Dit is de Lexus Driving Signature, een dynamisch prestatiekenmerk van alle nieuwe Lexus-modellen dat de RX bereikt door de versterking van zijn fundamentele eigenschappen en de verfijning van zijn besturing.
Carrosseriestijfheid
De toepassing van Lexus’ Global Architecture K-platform (GA-K) vormt de basis voor het lagere zwaartepunt (-15 mm), de langere wielbasis (2850 mm - +60 mm), de grotere spoorbreedte (voor +15 mm, achter +50 mm), het lagere gewicht (tot 90 kg minder vergeleken met het huidige model) en de grotere carrosseriestijfheid. Deze elementen zijn van groot belang om de dynamische prestaties van het model te verbeteren. De inherente stijfheid van het GA-K-platform vertaalt zich rechtstreeks in rijkwaliteit, een geruststellende responsiviteit, een betrouwbaar, wendbaar rijgedrag en comfort.
Hoewel dit platform ook aan de basis ligt van de nieuwe Lexus NX, is het ingrijpend vernieuwd voor gebruik in de RX. De wijzigingen hebben een verlenging van de wielbasis en de installatie van een extra dwarsbalk en extra ophangingssteunen mogelijk gemaakt. Tot de maatregelen om een grotere torsiestijfheid te garanderen, behoren ook een naadloos ringframe aan de achterkant, versterkte structurele verbindingen, laserschroeflassen en nieuwe korteafstandslassen. Dit versterkt de stijfheid van de carrosserie en maakt een nauwkeurigere afstelling van de ophanging mogelijk. Net als de NX heeft de RX een motorkap met dubbel vergrendelingsmechanisme om de totale stijfheid te verbeteren en stiller te rijden, met minder trillingen bij hoge snelheden.
Gewichtsbesparende maatregelen
Lexus heeft nieuwe materialen in de constructie van de auto verwerkt om het gewicht te verminderen zonder de structurele integriteit of prestaties aan te tasten. Dunnere langsbalken, B-stijlen en portieren werden mogelijk door staal met hoge treksterkte en diepgetrokken staal te gebruiken. De voorspatborden zijn nu van aluminium in plaats van staal en zelfs de doppen van de brandstofvulopening en de laadpoort van de RX 450h+ zijn nu van kunsthars gemaakt.
Maatregelen tegen geluiden en trillingen
Het produceren van een interieur dat altijd comfortabel en stil is, was een prioritair doel bij de ontwikkeling van de nieuwe RX. Op de dak- en portierpanelen van de RX is een sterk dempende kit toegepast en er zijn maatregelen genomen om trillingen van de voorruit en achterklep te onderdrukken. Het gebruik van geluidwerend materiaal om geluiden te absorberen en isoleren, heeft bovendien bijgedragen tot een stiller interieur. Elders zijn maatregelen genomen om windruis rond de A-stijlen en buitenspiegels te verminderen.
Adaptive Variable Suspension
Het nieuwe MacPherson-systeem aan de voorkant van de auto is geoptimaliseerd voor rijcomfort en een lineaire respons op de stuurinput van de bestuurder, waardoor schokken en trillingen door oneffenheden in het wegdek beter geabsorbeerd worden. Aan de achterkant is een nieuwe multilink-configuratie ontwikkeld om een betere zijdelingse stabiliteit te bieden en hogere koppelniveaus aan te kunnen. De aandacht voor meer stijfheid van de onderdelen heeft bijgedragen aan een betere stuurrespons en geeft altijd een veilig, stabiel gevoel.
De Adaptive Variable Suspension (AVS) is standaard op de Privilege-, F SPORT- en F SPORT+-uitvoeringen. De onafhankelijke dempingsregeling van elk wiel zorgt voor een comfortabeler rijgedrag op oneffen wegdekken, een hogere dempingskracht in bochten en een vlakke rijstabiliteit.
De bestuurder heeft keuze uit twee bedieningsmodi voor de dempingskracht. ‘Normal’ biedt een goede balans tussen stuurrespons en rijcomfort, terwijl ‘Sport’ voorrang geeft aan stuurrespons en vlakke rijstabiliteit, waarbij vaker harde/hoge dempingskracht wordt gebruikt.
Remsysteem
De nieuwe RX is uitgerust met een nieuw, elektronisch geregeld AHB-G-remsysteem, dat een natuurlijk remgevoel, beheersbaarheid en responsiviteit biedt. De remkrachtverdeling voor en achter wordt geregeld door een onafhankelijke drukregeling, waardoor de auto tijdens het remmen een stabiele ligging behoudt. Vehicle Braking Posture Control is een wereldprimeur van Lexus, die voor geruststellende prestaties zorgt. De bestuurder ervaart een lineair remgevoel en merkt dat alle vier de wielen contact maken met de weg.
De F SPORT-uitvoeringen zijn uitgerust met grotere, geventileerde voorwielremschijven met een diameter van 400 mm en nieuwe aluminium remklauwen uit één stuk met zes zuigers. Deze vergroten het remblokoppervlak en zorgen voor een gelijkmatige druk.
Dynamic Rear Steering
De RX 500h F SPORT+ beschikt over Dynamic Rear Steering (DRS), een systeem dat automatisch de optimale stuurhoek voor de achterwielen berekent op basis van de snelheid en richting van de auto, met een maximale hoek van vier graden. Bij lage en matige snelheden draaien de achterwielen tegen de voorwielen in, terwijl ze bij hoge snelheden gelijk met de vooras draaien. Hierdoor wordt de wendbaarheid bij lage snelheid verbeterd en blijft de stabiliteit bij hoge snelheden behouden.
Trail Mode
Trail Mode is voor het eerst beschikbaar op de Lexus RX, met geïntegreerde regeling van de vierwielaandrijving, remmen en aandrijfkracht om wielslip te voorkomen bij het rijden op gladde of oneffen wegen. Hierdoor kan maximale aandrijfkracht worden gebruikt, zelfs bij het rijden op onverharde wegen.
DESIGN EN VORMGEVING
De compleet nieuwe RX heeft een unieke identiteit met proporties die voortkomen uit zijn dynamische rijervaring. Deze aanpak is een volgende stap in het Next Chapter-ontwerp van Lexus, dat met de nieuwe generatie van het NX-model werd geïntroduceerd en waarbij de prestaties van de auto en de kwaliteit van de rijervaring direct zichtbaar zijn in de styling.
Het Next Chapter-ontwerp gaat uit van de spindelvorm van de kenmerkende Lexus-grille om het effect van een spindelcarrosserie te creëren, waarbij de vorm in de hele voorkant van de auto is geïntegreerd. De nieuwe, platte LED-koplampen met drie projectoren en een 15 mm grotere spoorbreedte voor benadrukken het lagere zwaartepunt en de stoere look van de auto.
Van opzij gezien is een horizontale lijn gecreëerd door de voorkant van de motorkap te verhogen en de onderrand van de achterruit te verlagen in vergelijking met de huidige RX. Hoewel de totale lengte gelijk is aan die van het huidige model, is de motorkap langer geworden, de A-stijl verder naar achteren geplaatst en de wielbasis met 60 mm verlengd. De gewelfde portieroppervlakken, wijd uitlopende achterspatborden en 21-inch wielen geven de auto een gevoel van krachtige tractie en dynamiek.
Het karakteristieke effect van een zwevend dak, dat ontstaat door een verduisterde C-stijl, blijft behouden op de RX, maar heeft een sterkere driedimensionale uitstraling gekregen. De achterkant van de auto straalt kracht uit met een kortere overhang, een grotere spoorbreedte (+45 mm) en een vloeiende overgang van de spatborden naar de achterlichten. De achterlichtunits zitten in een lichtbalk die over de hele breedte van de auto om de hoeken doorloopt om de bredere look te accentueren.
Het exterieurontwerp is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook aerodynamisch efficiënt. Doeltreffende details zijn onder meer de nauwkeurig berekende vorm en positie van de achterspoiler, vlakke portierruitlijsten en de toevoeging van een vin onder de rand van de achterbumper die luchtturbulentie achter de achterwielen onderdrukt.
F SPORT-ontwerpkenmerken
De RX 500h wordt uitsluitend aangeboden in een F SPORT-uitvoering. Deze onderscheidt zich door exclusieve stylingaccenten in het interieur en exterieur. De exterieurdetails omvatten speciale 10-spaaks 21-inch lichtmetalen velgen met een matzwarte afwerking, zwarte dakrails en buitenspiegels, een naadloze grille met een specifiek pianozwart maaspatroon, F SPORT-bumpers voor en achter, een zwart F SPORT-embleem op het voorspatbord en extra zwarte roestvrijstalen sierlijsten op de portieren en bumpers.
Het interieur van de F SPORT heeft een stuurwiel en versnellingspook met een bekleding van geperforeerd leder, aluminium sportpedalen en afwerkingsdetails, F SPORT-dorpellijsten en sportieve voorstoelen met een bekleding van Black of Dark Rose leder en Ultrasuede kussens. De inzetpanelen zijn uitgevoerd in Dark Spin aluminium, een nieuw materiaal met een horizontaal lijnenpatroon dat voor schakeringen en textuur in het oppervlak zorgt.
LEVEN AAN BOORD
Het interieur van de RX straalt luxe door eenvoud uit. Deze ‘less is more’ benadering maakt korte metten met overbodige details ten gunste van een koele, eigentijdse look met strakke, overzichtelijke oppervlakken. Het effect van deze ontwerpevolutie van Lexus is een direct gevoel van ruimte, welzijn, verfijning en comfort. In het interieur zijn elementen behouden die de ambachtelijke Takumi-luxe van Lexus laten zien en alle zintuigen aanspreken. Zelfs het openen en sluiten en het geluid van de portieren werd onder de loep genomen.
Tazuna-bestuurderscockpit
Het ‘less is more’-thema vult de Tazuna-bestuurderscockpit aan. De plaats en het gebruiksgemak van de bedieningselementen en informatiebronnen worden hierbij rationeel benaderd, zodat de aandacht op het rijden zelf wordt gericht.
Deze nieuwe ontwerpeenvoud komt tot uiting in de strakke, ononderbroken lijn van het dashboard naar de meterbehuizing, het instrumentenpaneel en de portierbekleding. De Tazuna-benadering is ook op detailniveau zichtbaar in het nieuwe multimediasysteem: door het grote 14-inch touchscreen en de aanwezigheid van fysieke knoppen voor veelgebruikte functies worden hoofdbewegingen van de bestuurder tot een minimum beperkt. Door het modulaire ontwerp en de plaatsing van de belangrijkste informatiebronnen – meters, middendisplay en optioneel head-up display – kan de bestuurder deze met vloeiende, kleine veranderingen in zijn gezichtsveld bekijken.
SUV-vormgeving
Het interieur is dat van een echte SUV en biedt de nodige praktische, handige en flexibele voorzieningen. Met zijn nieuwe GA-K-onderstel profiteert de RX van een lager zwaartepunt (-15 mm) en een grotere wielbasis (2850 mm, +60 mm), maar binnen dezelfde totale lengte als de huidige RX (4890 mm).
Het ontwerp biedt meer knieruimte voor de achterpassagiers en een beter zijdelings en voorwaarts zicht dankzij de lagere taillelijn van de auto en het bredere gezichtsveld naar voren. De toegang is gemakkelijker geworden door een lager heuppunt en aanpassing van de elektrische stoelverstelling. De voorstoelen zijn vernieuwd om een goede toegankelijkheid, uitstekende ondersteuning en verwarming en ventilatie te bieden.
De bagageruimte achterin is net zo groot als die van de huidige RX, ook al heeft het nieuwe model een kortere overhang aan de achterkant. De inhoud bedraagt 612 liter met de achterstoelen rechtop.
Meters, Touch Tracer-schakelaars en head-up display
De bestuurder kan de meterweergave in de RX aan zijn voorkeur aanpassen door de toerenteller, de indicator van het hybride systeem of de snelheidsmeter als eerste te tonen. De weergave verandert ook naar gelang de gekozen rijmodus (Normal, Eco of Sport). De F SPORT-uitvoeringen hebben een exclusieve meter in racestijl.
De RX heeft Touch Tracer-schakelaars op het stuurwiel, een technologie die voor het eerst werd toegepast in de nieuwe Lexus NX. Deze zijn aanpasbaar om de voorkeursfuncties van de bestuurder te bedienen, waarbij details van de bediening op het head-up display of multi-informatiedisplay worden bevestigd. Hoewel de schakelaars met aanraaksensoren werken, voelen ze aan als fysieke knoppen die met een klik worden bediend.
Verwarming en ventilatie
De plug-in hybride RX 450h+ gebruikt een energiebesparende warmtepomp die thermische energie aan de buitenlucht onttrekt om het interieur te verwarmen, zodat de EV-actieradius van de auto minder wordt beïnvloed bij gebruik van de airconditioning.
Op alle RX-varianten garandeert de Lexus Climate Concierge de ideale temperatuur voor elke inzittende door de bediening van de voorstoelverwarming, het verwarmde stuurwiel en de klimaatregeling met drie zones te coördineren. De S-FLOW-regeling van Lexus detecteert welke stoelen bezet zijn en stemt de airconditioning daarop af, zodat brandstof wordt bespaard en het voor de inzittenden comfortabel blijft.
Bekledingen en afwerkingen
De nieuwe RX is het eerste Lexus-model dat wordt aangeboden met een lederachtige bekleding zonder dierlijke producten, die in de Comfort-uitvoeringen op de stoelen, het stuurwiel en de versnellingspook te vinden is. Vanaf de Privilege-uitvoering zijn semi-anilineleder en een nieuwe optionele Dark Bamboo houtnerfafwerking verkrijgbaar.
Sfeerverlichting
Met de Lexus Mood Selector, een uiting van de typische gastvrijheid van Lexus (‘omotenashi’), kan de bestuurder de interieurverlichting van de RX aan de stemming of rit aanpassen. Er is keuze uit 64 kleuren en 14 speciale thema’s, die verschillende emoties en sferen oproepen. De indirecte verlichting rond het instrumentenpaneel, de portiergrepen, de voetruimtes en de portiervakken zorgt voor een behaaglijk gevoel wanneer ’s nachts wordt gereden.
MULTIMEDIA EN CONNECTIVITEIT
De nieuwe RX levert geavanceerde connectiviteit die zowel sneller als stabieler is, met de nieuwste multimediatechnologie, ‘always connected’ diensten en het gemak van draadloze updates.
Nieuw Lexus Link-multimediasysteem
Een 14-inch touchscreen met hoge definitie, een van de grootste in deze klasse, is standaard aanwezig in de RX. Naast het ontspiegelde scherm zijn er fysieke knoppen voor de meest gebruikte functies. De CPU van het systeem werkt 3,6 keer zo snel en reageert daardoor veel sneller op de inputs van de gebruiker. De DCM (Data Communication Module) van de auto biedt permanente connectiviteit, met toegang tot live-informatie over verkeerssituaties, ongevallen en wegomstandigheden. Hiermee zijn software-updates voor multimedia- en veiligheidssystemen ook gemakkelijk draadloos te installeren, zodat geen service-afspraak gemaakt hoeft te worden.
Eenvoudige smartphone-integratie is standaard: draadloos voor Apple CarPlay en met een bekabelde verbinding voor Android Auto. Een draadloos laadplateau is beschikbaar. Het multimediasysteem omvat een nieuwe functie voor audiostreaming via een door Lexus goedgekeurde serviceprovider. Nadat de klant een persoonlijk account heeft aangemaakt, kan hij de muziek van zijn keuze streamen zonder zijn smartphone te hoeven aansluiten.
Mark Levinson Surround Sound-systeem
De nieuwe RX heeft standaard een eersteklas audiosysteem met 12 luidsprekers voor vloeiend resonerende hoge tonen en rijke, heldere lage tonen om de sfeer van een liveoptreden realistisch weer te geven.
Lexus’ exclusieve audiopartner Mark Levinson heeft een nieuw Premium Surround Sound-systeem met 21 luidsprekers ontwikkeld, dat speciaal voor de RX ontworpen en gebouwd is. Het is geoptimaliseerd voor de interne architectuur van de auto en houdt rekening met de overdracht van externe geluiden die tijdens het rijden ontstaan. Het is gebaseerd op Mark Levinson’s Pure Play-concept om een nauwkeurig, vol geluidsbeeld te realiseren, met een geluidsweergave die het origineel zo dicht mogelijk benadert.
Lexus Link-app
RX-eigenaars kunnen de Lexus Link-app op hun smartphone gebruiken voor een aantal handige functies, waaronder het op afstand vergrendelen en ontgrendelen van hun auto. De app kan ook de airconditioning activeren om het interieur vóór het wegrijden op te warmen of af te koelen. Op de RX 450h+ kan Lexus Link de bestuurder helpen om het opladen te programmeren en het batterijniveau te controleren.
Lexus Link kan ook gebruikt worden om service- en onderhoudsafspraken te maken en de hybride rijprestaties van de eigenaar te controleren.
Digital Panoramic View Monitor
Lexus introduceert in de nieuwe RX veel geavanceerde, op de mens gerichte technologieën, waarmee de gastvrijheid volgens het principe van omotenashi wordt versterkt. De RX is leverbaar met een digitale achteruitkijkspiegel die de bestuurder een breed, onbelemmerd gezichtsveld biedt door realtime beelden van de achteruitrijcamera van de auto te gebruiken.
Om gemakkelijker in krappe ruimtes te manoeuvreren, werkt de Digital Panoramic View Monitor met camera’s die een live zicht van 360° om de auto en een vooraf opgenomen zicht onder de auto bieden (de camera’s worden nu automatisch gereinigd). Hiermee wordt ook een virtueel 3D-beeld van de RX gemaakt, waarbij de auto als het ware van bovenaf wordt getoond.
VEILIGHEID EN RIJHULP
De nieuwe RX profiteert van geavanceerde systemen voor actieve veiligheid en rijhulp die in de nieuwste generatie van het Lexus Safety System + zijn opgenomen.
Pre-Collision System
Het Pre-Collision System is verbeterd en kan nu overdag motorfietsen en andere objecten in de baan van de auto waarnemen. Het systeem kan ook het risico op frontale botsingen met tegemoetkomend verkeer of overstekende voetgangers herkennen bij links of rechts afslaan op een kruispunt. De detectierespons is sneller en het systeem omvat nu Emergency Steering Assist, dat extra stuurbekrachtiging biedt om de auto stabiel te houden en te voorkomen dat deze zijn rijstrook verlaat.
Proactive Driving Assist
Met behulp van de frontcamera van de auto signaleert Obstacle Anticipation Assist gevaarlijke situaties, zoals voetgangers die op het punt staan de weg over te steken of langs de wegrand lopen, fietsers en geparkeerde auto’s. In geval van het risico op een botsing wordt afgeremd en bijgestuurd om het obstakel te ontwijken, terwijl de auto binnen de rijstrook blijft.
Deceleration Assist ondersteunt het soepel vertragen van de auto wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, bijvoorbeeld bij het naderen van een ander voertuig of een bocht in de weg (bij snelheden boven 20 km/h). Als het systeem vaststelt dat normaal afremmen op de motor de snelheid van de auto niet voldoende vermindert, wordt er extra conventioneel/regeneratief geremd.
Steering Assist helpt om de auto in zijn rijstrook te houden bij het nemen van een bocht. Het systeem detecteert wegmarkeringen voor een bocht in de weg, berekent de straal en past de stuurhulp aan om de juiste lijn te volgen.
Driver Monitor
De Driver Monitor gebruikt een camera boven het stuurwiel om de toestand van de bestuurder voortdurend te controleren en herkent of de bestuurder afgeleid is, zijn concentratie door vermoeidheid heeft verloren of onwel is geworden. Als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert, brengt het systeem de auto zachtjes tot stilstand en wordt er hulp ingeroepen.
Het Lexus Safety System + rust de nieuwe RX ook uit met Automatic High Beam of Adaptive High-Beam System, Lane Tracing Assist met Lane Departure Alert en Road Sign Assist.
Uitgebreid veiligheidspakket
Hoewel het Lexus Safety System+ standaard is op alle Europese modellen, kunnen eigenaars van duurdere uitvoeringen als optie kiezen voor een uitgebreid veiligheidspakket. Dit omvat Lane Change Assistance (LCA), Emergency Steering Assist met actieve ondersteuning en Front Cross-Traffic Alert.
Lexus e-latch met Safe Exit Assist
Het e-latch systeem voor elektronische portierontgrendeling op de RX is gekoppeld aan de Blind Spot Monitor. Zo wordt een Safe Exit Assist-functie geboden, die exclusief is voor Lexus. Dit systeem voorkomt dat het portier wordt geopend als achteropkomende auto’s of fietsers worden gedetecteerd.
Lexus schat dat dit systeem meer dan 95% van de ongelukken door het onbedoeld openen van een portier kan helpen voorkomen.
Passieve veiligheid
De RX is uitgerust met een volledig pakket SRS-airbags, waaronder een front center airbag en een airbag in het zitkussen van de voorpassagiersstoel. De robuuste constructie van de auto is ontworpen om de botskrachten bij een aanrijding veilig te absorberen en af te voeren, terwijl de integriteit van het interieur behouden blijft. Het nieuwe frame van staal met hoge treksterkte aan de achterkant van de auto zorgt voor betere prestaties bij een aanrijding van achteren.
Technische fiche
PDF - 236 Kb
Prijslijst
PDF - 2.4 Mb
Ellen De Wilde