LEXUS START PRODUCTIE VAN NIEUWE LC VOOR EUROPA

LEXUS START PRODUCTIE VAN NIEUWE LC VOOR EUROPA

Dinsdag 23 mei 2017

  • Productie van LC luxecoupé voor Europese markt gestart op 22 mei

  • Exclusieve nieuwe assemblagelijn voor LC in gebruik genomen in Lexus-fabriek van Motomachi, waar eerder ook de supersportwagen LFA werd gebouwd

  • Productieomgeving ontworpen om de Takumi-vaklui te helpen zich in elke fase van het productieproces te concentreren op een maximale nauwkeurigheid en kwaliteit

  • Lexus’ nieuwe topcoupé staat vanaf augustus in de Europese showrooms

De eerste nieuwe Lexus LC luxecoupé voor de Europese markt werd op 22 mei in productie genomen op een exclusieve nieuwe productielijn.

De Motomachi-fabriek in Japan, waar eerder ook al de supersportwagen LFA werd gebouwd, werd volledig omgevormd tot een sterk gefocuste werkomgeving die de hoogste normen op het vlak van precisie, kwaliteit en vakmanschap garandeert.

De eindassemblageruimte kreeg een andere vorm en werd volledig wit gelakt zodat de ingenieurs zich beter kunnen concentreren op hun werk. Elke werknemer krijgt gemiddeld twintig minuten de tijd om zijn taak uit te voeren. Zo is er meer tijd om ervoor te zorgen dat elk deel van het proces aan de hoge kwaliteitseisen voldoet.

Het hoogtepunt van de lijn is een nieuwe cabine met glazen wanden waar elke millimeter van het koetswerk tot in de puntjes wordt gecontroleerd onder een reeks ledlichten. De ruimte voor de inspectie van de uitlaatdemper werd afgewerkt met dikkere glaspanelen zodat de kleinste anomalie in de klank kan worden gedetecteerd. De werking en kwaliteit van functionele onderdelen zoals de deuren worden hier eveneens gecontroleerd.   

De LC wordt gebouwd door een team van speciaal geselecteerde en opgeleide Takumi-vaklui, die allemaal een jarenlange ervaring hebben in de productieafdeling van Lexus.

De LC wordt niet alleen in dezelfde fabriek gebouwd als de LFA, maar plukt ook de vruchten van een aantal technologieën die Lexus oorspronkelijk ontwikkelde voor die handgebouwde supersportwagen. Een voorbeeld daarvan is het speciale RTM-proces (Resin Transfer Moulding) voor de productie van het composietmateriaal CFRP. Door RTM op grotere schaal te gebruiken, kon Lexus CFRP integreren op belangrijke plaatsen van de LC, met een gevoelige gewichtsdaling als resultaat.

De productie van de nieuwe LC betekent een revolutionaire stap voor Lexus, niet alleen in de realisatie van een ongeëvenaarde synergie tussen zijn ontwerp- en ontwikkelingsteams, maar ook in de uitbouw van de onderneming tot een luxemerk dat veel meer doet dan prestigewagens bouwen. 

De LC, die vanaf augustus verkrijgbaar wordt in de Europese showrooms, biedt de keuze tussen twee motoren. De LC 500 met V8-benzinemotor is uitgerust met een tientrapsautomaat, een wereldprimeur voor een personenwagen. De LC 500h ‘full hybrid’ kan schermen met het nieuwe meerfasige hybridesysteem van Lexus, een gloednieuwe technologie die heel wat voordelen biedt op het vlak van prestaties en rijervaring, waaronder een hoger koppel en een directe, lineaire acceleratie vanaf het vertrek.

 

# # #

 

OVER LEXUS

 

Lexus, dat in 1989 werd opgericht, verwierf wereldwijde faam door zijn streven naar perfectie, onberispelijke kwaliteit en gesofistikeerde hoogtechnologische inhoud, alsook door zijn unieke concept van complete klantenservice. Lexus vernieuwt momenteel zijn gamma zonder te raken aan de traditionele Lexus-waarden zoals een ongeëvenaarde bouwkwaliteit, een hoogstaand comfortpeil en een luxueus interieur. De uitvoering van de nieuwe emotionele en inspirerende producten is gedurfder, hun rijgedrag nog soepeler en de technologie aan boord nog geavanceerder. Lexus is vandaag de eerste – en enige – prestigeconstructeur die een volledig gamma ‘full-hybrid’-modellen aanbiedt, bestaande uit de RX 450h, de NX 300h, de GS 450h en GS 300h, de LS 500h, de LC 500h, de ES 300h, de IS 300h, de CT 200h en de HS 250h. In Europa nemen de ‘full hybrid’-modellen meer dan 60 % van de totale verkoop van het merk voor hun rekening. In België is dat zelfs 99%.

 

Published with Prezly