Lexus RZ 2025: steer-by-wire technologie, groter rijbereik & sneller laden

  • Nieuw, uitgebreid gamma biedt meer vermogen, grotere efficiëntie en dynamische prestaties
  • Eerste toepassing van Lexus' steer-by-wire systeem
  • Herziening van het batterij-elektrische systeem voor een groter rijbereik en sneller opladen
  • Introductie van het eerste RZ F SPORT-model, de RZ 550e: meer vermogen en Lexus' nieuwe Interactive Manual Drive om virtueel te schakelen
  • Nieuwe RZ wordt geïntroduceerd vanaf najaar 2025

De nieuwe Lexus RZ profiteert van herzieningen die de rijervaring naar een hoger niveau tillen, met innovatieve technologieën die zorgen voor meer vermogen, betere controle en een grotere betrokkenheid en beloning van de bestuurder.

De RZ werd in 2023 gelanceerd als eerste model van Lexus op een specifiek BEV-platform (batterij-elektrisch voertuig) met een wereldwijde architectuur. Hij bood een nieuwe rijervaring en een nieuw design, mogelijk gemaakt door elektrificatietechnologie. In 2024 werd het gamma uitgebreid met een model met voorwielaandrijving.

De marktintroductie van de vernieuwde RZ gaat van start in de herfst van 2025.

Volledig herzien BEV-systeem

Het batterij-elektrische systeem van de RZ is volledig herzien, waarbij de nadruk werd gelegd op het verhogen van zowel de functionaliteit als het rijplezier. De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van een nieuwe eAxle met een verbeterd motorvermogen en een aanzienlijke vermindering van de verliezen, en een nieuwe lithium-ionbatterij met een verhoogde capaciteit van 67,49 kWh naar 76,96 kWh.

De prestaties van de lithium-ionbatterij met hoog vermogen werden opgetrokken door de batterijcellen te verbeteren en hun aantal te verhogen. Hierdoor kan de elektromotor van de eAxle een hoger vermogen leveren. Voor de klant biedt dit niet alleen een betere acceleratie bij vol gas en betere prestaties bij topsnelheden, maar draagt het ook bij aan een opwindender en responsiever rijgedrag in het middenbereik.

De hoge energieprestaties worden verder ondersteund door de toepassing van waterkoeling voor de batterij en het BEV-systeem.

Door de krachtige batterij en eAxle te combineren met verschillende systemen, is een RZ-gamma ontstaan met drie verschillende vermogensopties: 224 DIN-pk/165 kW in de RZ 350e; 380 DIN-pk/280 kW in de RZ 500e; en 408 DIN-pk/300 kW in de RZ 550e F SPORT.

Daarnaast is het trekvermogen van de vierwielaangedreven RZ verdubbeld; hij kan nu geremde ladingen tot 1.500 kg trekken.

Vergroot rijbereik

De technische verbeteringen aan de aandrijflijn van de RZ zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het rijbereik, met name dankzij het verminderen van de vermogensverliezen in de eAxle, het vergroten van de batterijcapaciteit en het optimaliseren van de regelsystemen. Voorlopige gegevens tonen aan dat het rijbereik van de nieuwe RZ met wel 100 km is toegenomen (afhankelijk van het model en de uiteindelijke homologatie).

Kortere oplaadtijden

De oplaadprestaties zijn ook verbeterd dankzij de grotere batterijcapaciteit, herzieningen van de structuur van het batterijpakket en het gebruik van een nieuwe wisselstroom-boordlader van 22 kW, vooruitlopend op de ruimere beschikbaarheid van openbare infrastructuur die sneller opladen ondersteunt.

Het opladen bij lage temperaturen is verbeterd met een nieuwe batterijvoorbereidingsfunctie. Dit optimaliseert de temperatuur van de batterij voordat het opladen begint, waardoor vertragingen worden voorkomen. Hierdoor zou de oplaadtijd ongeveer 30 minuten korter moeten worden.

Een unieke rijervaring met het steer-by-wire systeem van Lexus

De nieuwe RZ is het eerste model met het nieuwe steer-by-wire systeem van Lexus. Dit zorgt voor een nieuwe, intuïtieve en comfortabele rijervaring die bestuurder en voertuig naadloos in elkaar laat overgaan.

In plaats van helemaal rond is het stuurwiel ontworpen zonder de bovenste en onderste delen en is het dus bijna rechthoekig van vorm, met gebogen handgrepen aan de linker- en rechterkant. Het ontwerp helpt de aandacht van de bestuurder te richten op de weg voor hem en omdat het compact is, komt er meer ruimte vrij rond de knieën en benen om gemakkelijker in en uit te stappen.

Het systeem werkt in een bereik van ongeveer 200 graden voor een volledige draai van links naar rechts. Dit geeft de bestuurder nauwkeurige controle en eenvoudige bediening. De overbrengingsverhouding van de stuurinrichting wordt aangepast aan de snelheid van het voertuig, waardoor het gemakkelijker manoeuvreren is bij lage snelheden, wendbaarder voor soepel rijden op bochtige wegen en stabieler bij hoge snelheden op snelwegen.

Hoewel er geen fysieke verbinding is tussen het stuurwiel en de assen, krijgt de bestuurder de juiste feedback door middel van elektrische signalen, waardoor onaangename trillingen tot een minimum worden beperkt.

Een doorontwikkeling van Lexus DIRECT4 drive control

Naast de vernieuwing van het BEV-systeem van de RZ heeft Lexus ook de DIRECT4-technologie voor de bewegingscontrole van het voertuig herzien, een systeem dat uniek is voor Lexus en dat de tractie en stabiliteit van de vierwielaangedreven modellen verbetert.

Bij het wegrijden en accelereren in rechte lijn wordt de vermogensverdeling voor/achter geregeld tussen 60:40 en 0:100 om 'pitching' te onderdrukken en een direct acceleratiegevoel te leveren. In bochten wordt de verdeling geoptimaliseerd tussen 80:20 en 0:100, afhankelijk van de rijsnelheid en stuurhoek, om bij de rijomstandigheden te passen.

Tijdens het indraaien wordt er meer vermogen naar de vooras gestuurd om een vloeiende bocht te maken. Bij het uitkomen van een bocht is de koppelverdeling in lijn met de belasting op elk wiel, zodat de auto in balans blijft en soepel kan accelereren.

Nu de RZ is uitgerust met Lexus' Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), zijn het vlakke rijcomfort, de rijstabiliteit en het vermijden van gevaarlijke situaties verbeterd.

De Lexus Driving Signature bieden

Het is de missie van Lexus om ervoor te zorgen dat elk model in het Lexus-gamma de Lexus Driving Signature biedt, een uniforme rijervaring waarin de bestuurder op elk moment geniet van comfort, vertrouwen en controle. Strategische maatregelen voor de nieuwe RZ versterken deze kwaliteit.

De structurele stijfheid is toegenomen dankzij verbeteringen aan de radiatorsteun en de toevoeging van een beugel aan de achterzijde – maatregelen die met succes zijn toegepast op andere Lexus-modellen. Dit helpt plaatselijke torsievervorming te verminderen, wat weer bijdraagt aan een zuivere en lineaire stuurrespons.

De ophanging profiteert van een fijnafstelling van de voor- en achterdempers en veren om dynamische prestaties, stabiliteit en rijcomfort te bevorderen.

Het streven naar stilte en comfort

Uitzonderlijke stilte in de cabine is een belangrijke kwaliteit van de BEV's van Lexus en met de nieuwe RZ gaat Lexus nog een stapje verder met de installatie van extra voorzieningen, geluidsisolatie en geluidsabsorberende maatregelen. Deze omvatten nieuwe vloerdemping onder de achterbank en verbeterde geluidsisolatie op meerdere plaatsen. Om weg- en windgeruis aan te pakken, zijn de tonneau-afdekking, de achterportierbekleding en de laadruimte geluiddempend gemaakt. Ook zijn maatregelen genomen om trillingen verder te onderdrukken.

Nieuwe technieken in interieurontwerp

Lexus heeft de eerste interieurbekleding gemaakt met laserbewerkte graphics op Ultrasuède. De Ultrasuede deurpaneelbekleding, gemaakt van duurzame materialen op basis van 30% planten, creëert een nieuwe luxe-expressie.

Een andere primeur is dat de meerkleurige sfeerverlichting een nieuw, dynamisch schaduweffect heeft. Een nieuwe dimfunctie van het panoramadak helpt de cabine comfortabel te houden in fel zonlicht. Door reflecties te verminderen, is het mogelijk geworden om zowel het dimbare dak als een elektronische achteruitkijkspiegel tegelijkertijd te gebruiken.

DE NIEUWE RZ 550e F SPORT

Met de nieuwe RZ wordt voor het eerst een F SPORT-model in het gamma geïntroduceerd, waarmee klanten kunnen kiezen voor een opwindender rijgedrag met een sportievere styling en sfeer in het interieur.

Als krachtigste RZ-model levert de 550e F SPORT maximaal 408 DIN-pk/300 kW. Om ervoor te zorgen dat dit hogere vermogen zich vertaalt in lonende en meeslepende prestaties, is de ophanging opnieuw afgesteld met wijzigingen aan de demper- en veerinstellingen.

  • Eerste Interactive Manual Drive van Lexus

De F SPORT is uitgerust met de eerste Interactive Manual Drive van Lexus, waardoor de bestuurder meer interactie heeft met de auto en het vermogen kan regelen met schakelpeddels, alsof het een handgeschakelde versnellingsbak is. De bediening gaat gepaard met realtime feedback via het gaspedaal, terwijl geluiden en beelden een nauwere band creëren tussen mens en machine.

Het systeem is geprogrammeerd met een virtuele versnellingsbak met acht versnellingen. Het koppel van de virtuele krachtbron wordt berekend op basis van de stand van het gaspedaal en de snelheid van het voertuig en vervolgens vermenigvuldigd met de verhouding van de geselecteerde virtuele versnelling. Om de ervaring te verbeteren, heeft Lexus motorgeluiden nagebootst en werkt het systeem met een toerenbegrenzer. Zo krijgt de bestuurder gevoel voor de timing van het schakelen en de veranderingen in de staat van de auto die dat teweegbrengt.

Om de bestuurder te helpen zijn schakeltiming te perfectioneren, geeft een schakelindicator op het instrumentenpaneel de status van de auto aan.

  • Exterieurstyling van de F SPORT

De krachtige exterieurstyling draagt bij aan de aerodynamische prestaties van de RZ 550e F SPORT en is een krachtig visueel statement. De functionele kenmerken zijn onder andere de sierlijsten van de onderste voorbumper, de remleidingen, de achterspoiler en de achterbumper. De 20-inch aerodynamische velgen hebben een lichtmetalen basis en aerodynamische afdekkappen van hars. Ze verbeteren niet alleen de energie-efficiëntie door de luchtstroom gelijkmatiger te maken, maar besparen ook gewicht.

Het F SPORT-model zal verkrijgbaar zijn in een exclusieve nieuwe exterieurkleur, Neutrino Grey, een harde, degelijke afwerking met metallic accenten die sterk contrasteert met de zwarte stylingelementen van de auto.

  • Interieurstyling van de F SPORT

Het F SPORT-interieur is uitgevoerd in Black x Dark Grey, met blauw gestikte accenten, geïnspireerd op de krachtige rijervaring die kenmerkend is voor BEV's. Het ontwerp omvat een sierpaneel met een microgeometrisch patroon.

De voorstoelen zijn gemaakt met behulp van een geïntegreerde schuimmethode om het lichaam beter op zijn plaats te houden. Andere details zijn de F SPORT-dorpellijsten, stuurwiel en aluminium pedaalset.

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Lexus Belgium