LEXUS RICHT ZICH MET EXCLUSIEVE TRACK EDITION OP PRESTATIE- EN STYLINGVERBETERINGEN VOOR ZIJN RC F COUPÉ

LEXUS RICHT ZICH MET EXCLUSIEVE TRACK EDITION OP PRESTATIE- EN STYLINGVERBETERINGEN VOOR ZIJN RC F COUPÉ

  • Nieuwe RC F Track Edition coupé met exclusieve prestatie- en stylingverbeteringen, ontwikkeld met inbreng van internationale Lexus GT-raceteams

  • Vernieuwde Lexus RC F-serie met verbeterde aerodynamische en rijeigenschappen en aangepaste ontwerp

  • Europees debuut op 5 maart 2019 op het Autosalon van Genève

Lexus heeft de essentiële prestatiegerichte eigenschappen van zijn RC F coupé versterkt met de ontwikkeling van een nieuwe, in beperkte aantallen geproduceerde Track Edition-versie en prestatie- en stylingverbeteringen voor de RC F-serie als geheel.

De RC F Track Edition combineert de luxe en het vakmanschap van Lexus met de prestaties van een sportwagen. De introductie past in het kader van de sportieve F-modellen die als pijler van de algemene merkstrategie van Lexus worden ontwikkeld.

De RC F zelf is met aerodynamische verbeteringen, een lager gewicht, een anders afgestelde ophanging en veranderingen in de styling grondig aangepast, waardoor de prestaties en verfijning van deze coupé naar een hoger niveau worden getild.

“De nieuwe RC F profiteert van de constante ontwikkeling die sinds de introductie van de coupé heeft plaatsgevonden. Dankzij de nieuwste verbeteringen kan de F-serie zich verder onderscheiden met snelle, duurzame, krachtige sportwagens die over verschillende technologieën beschikken om hun prestaties toegankelijk te maken voor zowel ervaren als minder ervaren bestuurders”, zegt Koji Sato, Executive Vice President van Lexus International.

RC F TRACK EDITION: UITBREIDING VAN HET LEXUS F-PRESTATIECONCEPT

De RC F Track Edition is geen accessoirepakket, maar een nauwkeurig ontworpen reeks verbeteringen die naadloos samenwerken om de prestaties naar een hoger niveau te tillen. De Track Edition is ontwikkeld met inbreng van Lexus-raceteams die aan de Super GT-, Blancpain GT- en IMSA-wedstrijden deelnemen en levert uitzonderlijke prestaties waar liefhebbers in uiteenlopende situaties eenvoudig van kunnen profiteren.

Het gewenste voorspelbaarheidsniveau van de prestaties kon bereikt worden door technische nauwgezetheid en vakkundige precisiemontage door de Takumi-vaklui van Lexus, die toezien op de productie van elke RC F. Alle aspecten van de auto werden onderzocht op mogelijke verbeteringen, maar de verfijning werd niet opgeofferd voor pure snelheid: de Track Edition is een compromisloze luxe sportcoupé die zowel op het circuit als op de weg kan imponeren.

EEN GLADDERE VORM EN EEN LAGER GEWICHT

De aerodynamische signatuur van de RC F Track Edition is een belangrijk verbeterpunt. De voorspoiler is gemaakt van een composietmateriaal op basis van koolstofvezel dat het gewicht verlaagt. Het ontwerp verhoogt bovendien de neerwaartse kracht aan de voorkant, waardoor de grip verbetert en de besturing nauwkeuriger wordt. Aan de achterkant vervangt een vaste vleugel van koolstofvezel de actieve spoiler die op de standaard RC F zit. Deze vleugel is niet alleen lichter, maar zorgt tegelijkertijd voor een lagere luchtweerstand en meer neerwaartse kracht.

Om die ogenschijnlijke paradox te overbruggen, vormden de ingenieurs de vleugel eerst zodanig dat de lucht soepeler over de achterkant van de auto stroomt, waardoor de luchtweerstand als gevolg van turbulentie wordt verlaagd. Daarna gaven ze de vleugel een heel kleine invalshoek om voor neerwaartse kracht te zorgen zonder afbreuk te doen aan de totale luchtstroom. Het resultaat is maximaal 26 kg extra neerwaartse kracht vergeleken met de actieve achterspoiler.

Net als bij het standaardmodel was het belangrijk om het gewicht te verlagen. Volgens voorlopige schattingen is in totaal 70 tot 80 kg bespaard ten opzichte van de vorige RC F, maar belangrijker is dat de ingenieurs zich richtten op vormen van gewichtsbesparing die de grootste dynamische verbeteringen zouden opleveren. Omdat het rijgedrag en stuurgevoel enorm verbeteren wanneer gewicht wordt weggenomen van de massa die niet door de ophanging wordt ondersteund, keken ze vooral naar het onafgeveerde gewicht.

Met dat doel voor ogen is elk Track Edition-exemplaar voorzien van carbon-keramische remschijven. Deze zijn niet alleen aanzienlijk lichter dan stalen remschijven, maar ook beter bestand tegen de extreme warmtecirculatie bij sportief rijden. Eromheen bevinden zich lichtgewicht 19-inch smeedaluminium BBS-velgen, waarvan het ontwerp is ontleend aan de RC F GT3-raceauto. De wielen, remschijven en remklauwen zorgen alleen al aan de voorkant van de Track Edition voor een verlaging van het onafgeveerde gewicht met 25 kg.

Het gewicht werd verder verlaagd door met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) voor het dak en de motorkap te specificeren en koolstofvezel voor het schot tussen de achterbank en de bumperversterking te gebruiken. Veel van deze koolstofvezelelementen worden gemaakt op dezelfde productielijn die onderdelen voor de Lexus LFA leverde in de twee jaar dat dit model werd geproduceerd. Verder wordt gewicht bespaard door een uitlaatdemper en uitlaatpijpen van titanium te gebruiken. Het gebruik van titanium – een zeldzaamheid bij in serie gemaakte auto’s – verlaagt niet alleen het gewicht, maar geeft de Track Edition ook een elegant uiterlijk en een uniek geluid. Dat geluid mag bovendien gehoord worden, want de Track Edition wordt aangedreven door dezelfde zelfaanzuigende 5.0-liter V8-motor die in elke andere RC F te vinden is.

Voor een exclusiever uiterlijk is het interieur van de Track Edition standaard uitgevoerd in rood leder, met alcantara accenten in de stoelbekleding en sierlijsten van rode koolstofvezel op de portieren en het dashboard. Het nieuwe model is leverbaar in twee exterieurkleuren: Ultra White en Nebula Matt Grey. Deze laatste kleur is exclusief voor de Track Edition.

VERBETERDE PRESTATIES EN STYLING IN DE NIEUWE RC F

De nieuwe Lexus RC F coupé heeft een aantal veranderingen ondergaan om zijn prestaties te verbeteren en zijn uiterlijk op te frissen. Een van de eerste doelen van de ingenieurs was het verlagen van het gewicht zonder afbreuk te doen aan het gevoel van verfijning en degelijkheid van de auto. Aan de achterkant vervangen holle aandrijfassen de eerdere vaste componenten, terwijl een korter inlaatspruitstuk en een kleinere aircocompressor het gewicht aan de voorkant van de auto verlagen. Het gebruik van aluminium voor de sporingcontrolebeugels en de bovenste ophangingssteunen verlaagt eveneens het gewicht, terwijl de stijfheid behouden blijft.

Om het gevoel van de RC F verder te verfijnen, zijn stijvere bussen voor de draagarmen van de achterwielophanging en de stuurhuisbevestigingen gebruikt. Om de kracht van de zelfaanzuigende 5.0-liter V8 van de RC F (een van de weinige van dit type die nog beschikbaar is voor een luxe coupé) beter te beheersen, zijn stijvere motorsteunen toegepast. De motor heeft nog steeds een maximumvermogen van 464 DIN-pk (341 kW) en een maximumkoppel van 520 Nm bij 4800 tpm, hoewel het inlaattraject is herzien en het tpm-activeringspunt voor de tweede inlaatopening is verlaagd (2800 tpm tegenover 3600 tpm). De beproefde achttraps automaat blijft gehandhaafd, maar heeft een hogere eindoverbrengingsverhouding (3,13 tegenover 2,93) voor een betere reactie in ontkoppelde toestand.

Voor de snelste acceleratie vanuit stilstand is de RC standaard uitgerust met elektronische launch control, een systeem dat de tractieregeling en gasklepbediening automatisch aanpast om zo snel mogelijk op te trekken vanuit stilstand. Het enige wat de bestuurder hoeft te doen, is het rempedaal ingedrukt houden, het systeem inschakelen via een knop op de console, plankgas geven om de motor op toeren te brengen en dan de rem loslaten. Het gebruik van het systeem leidt tot een acceleratie van nul tot 100 km/h in slechts 4,3 seconden.

Daarnaast wordt prestatiewinst geboekt door nieuwe Michelin Pilot Sport 4S-banden, die speciaal voor de RC F zijn ontworpen. Vergeleken met de standaardspecificaties van Michelin zijn het profiel, het loopvlak en de rubbersamenstelling van de RC F-banden uniek. De veranderingen zijn bedoeld om onderstuur te verminderen, de laterale grip te verbeteren en de duurzaamheid onder extreme omstandigheden te verhogen.

Er zijn subtiele maar belangrijke veranderingen in de styling van de RC F die herkenbare trekjes aan de auto toevoegen en zijn krachtige vorm verder verfijnen. De koplampen zijn aangepast aan een ontwerp met opeengestapelde LED’s en geïntegreerde dagrijverlichting. De vorm van de kenmerkende spijlengrille is gewijzigd door de aanbrenging van een lagere rand die zich over de onderkant uitstrekt om een visueel kortere voorzijde te creëren. Aan de achterkant zijn de nieuwe achterlichten netjes geïntegreerd in een anders gevormde bumper, waardoor een strakker, meer gebeeldhouwd uiterlijk ontstaat.

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Toyota Belgium
Stephan Lesuisse Toyota Belgium