LEXUS OP HET SALON VAN GENÈVE 2017

WERELDPREMIÈRE VAN DE GLOEDNIEUWE LEXUS LS 500h

INLEIDING

Op het autosalon van Genève beleeft de nieuwe Lexus LS 500h zijn wereldpremière als de hybrideversie van Lexus’ nieuwe topberline.

Het model volgt kort na de onthulling van de LS 500 met V6-twinturbobenzinemotor op het Noord-Amerikaanse Internationale Autosalon van Detroit (NAIAS 2017). De Lexus LS 500h bewijst eens te meer hoe Lexus de luxeberline opnieuw uitvindt, door een gedurfd design te verenigen met opwindende prestaties en een opvallende uitstraling om toekomstgerichte, jongere klanten aan te spreken.

Het gedurfde design paart de voordelen van een verlengde vierdeursberline met succes aan een laag coupéprofiel, waardoor de LS zich over twee groeiende marktsegmenten heen positioneert.

Het interieur plukt de vruchten van een al even vernieuwende benadering, gericht op ‘progressief comfort’. Die herinterpreteert de Japanse tradities inzake esthetiek en vakmanschap in de context van een geavanceerd, luxueus en innovatief interieur. Met succes, zo blijkt, want de LS 500 werd op het NAIAS-salon bekroond met de EyesOn Design Award voor uitmuntend interieurdesign.

De LS werd ontwikkeld als het nieuwe vlaggenschip van Lexus en gaat veel verder dan wat klanten van een luxewagen verwachten. Hoofdingenieur Toshio Asahi geeft tekst en uitleg: “Om een dergelijk topmodel te ontwikkelen, moet je alle paradigma’s in vraag stellen. In plaats van ons te laten beperken door de conventies die de luxewagens uit het verleden bepaalden, hebben we gestreefd naar een auto met een innovatieve, emotionele en sensuele uitstraling die klanten afleidt van andere luxewagens en hen nieuwe waarden aanreikt.”

Zo is de LS 500h uitgerust met het nieuwe meerfasige hybridesysteem van Lexus, een technologie die de prestaties en de aantrekkingskracht van de hybrideaandrijving naar een veel hoger niveau tilt. Het systeem levert meer vermogen en koppel voor een alerter rijgedrag en aangenamere, lineaire acceleraties, met name vanuit stilstand. Tegelijk moesten de inherente zuinigheid en uitstootefficiëntie van het Lexus Hybrid Drive-systeem verder worden verbeterd, en dan vooral bij hogere kruissnelheden.

Het aandrijfgeheel omvat een 3.5 V6-benzinemotor met dubbele intelligente variabele kleppentiming (Dual VVT-i) en twee elektromotoren die garant staan voor een systeemvermogen van 354 pk/264 kW. Terwijl de LS 500 in Europa enkel zal worden aangeboden met vierwielaandrijving, zal de LS 500h de keuze bieden tussen achter- en vierwielaandrijving.

De LS 500h is gebouwd op het nieuwe Global Architecture Luxury-platform, dat een laag zwaartepunt en een ideale gewichtsverdeling garandeert. Zo draagt het bij tot de essentiële stabiliteit en wendbaarheid, die op hun beurt het rijplezier verhogen. Dankzij de inherente stijfheid van het chassis kon de nieuwe multilinkophanging worden afgesteld volgens het superieure comfortpeil dat LS-klanten gewend zijn, zonder daarbij te raken aan het rijgedrag. In Europa wordt de adaptieve variabele ophanging met luchtvering standaard gemonteerd op de hogere uitrustingsniveaus.

De dynamische prestaties van de wagen worden mede verzekerd door de samenwerking tussen de rem-, stuur- en stabiliteitssystemen via het Lexus Dynamic Handling-pakket.

Daarnaast worden ook geavanceerde technologieën gebruikt om indrukwekkende veiligheidsprestaties af te leveren. Het Lexus Safety System+ van de LS 500h voegt daar nog een nieuw, geavanceerd systeem aan toe in de vorm van ‘s werelds eerste intuïtieve voetgangersdetectie met actieve stuurinterventies en diverse andere innovaties.

Omotenashi, een term die verwijst naar de unieke Japanse gastvrijheid, komt tot uiting in het fluisterstille en luxueuze interieur van de LS 500h. Voor het superieure comfort zorgen de veelvuldig verstelbare voor- en achterzetels met verwarming, koeling en massagefunctie. Als optie zijn ook achterzetels met ligfunctie verkrijgbaar, die tevens de royaalste beenruimte ooit in een LS verzekeren. De nieuwe LS 500h is zelfs langer dan de huidige LS 600h L: 5.235 mm tegenover 5.210 mm.

Het vakmanschap van de Takumi-meesters draagt eveneens bij tot de bijzondere kwaliteit van het LS 500h-interieur met luxueuze nieuwe bekledingen, materialen en details zoals de nieuwe sierafwerkingen en het Kiriko-glas voor de binnenste deurpanelen.

VINDINGRIJKE TECHNOLOGIE

  • ‘Full hybrid’-aandrijving met 3.5 V6 Dual VVT-i-benzinemotor en Lexus’ meerfasige hybridesysteem

  • LS 500 met nieuwe V6-twinturbomotor en tientrapsautomaat

  • Lexus Safety System+ met nieuw, geavanceerd veiligheidssysteem

‘Full hybrid’-aandrijving met 3.5 V6 Dual VVT-i-benzinemotor

Het meerfasige hybridesysteem van de Lexus LS 500h combineert een 3.5 V6 Dual VVT-i-benzinemotor met twee elektromotoren voor een totaalvermogen van 354 pk/264 kW.

De motor maakt optimaal gebruik van een dubbele intelligente variabele kleppentiming en stemt die timing perfect af op de rijomstandigheden van het moment om bij alle motortoerentallen een hoog koppel te leveren.

Maatregelen om wrijvingsverliezen tegen te gaan en de efficiëntie van de motor te verhogen zijn onder meer de smallere, lichtere roltuimelaars en de wrijvingsarme distributiekettingen, terwijl de directe D-4S-injectie bijdraagt tot een optimale verbranding en dus een laag verbruik.

Meerfasig hybridesysteem van Lexus

De nieuwe LS 500h is uitgerust met Lexus’ ‘Multi Stage Hybrid System’, een baanbrekende technologie die de prestaties van het hybridesysteem naar ongekende hoogten tilt.

Het voegt een vierfasig schakelsysteem toe aan de Lexus Hybrid Drive-configuratie met 3.5 V6-benzinemotor en twee elektromotoren. Dat resulteert in een alertere respons op de input van de bestuurder en dynamischere prestaties die het rijplezier ten goede komen, zonder daarbij de typische soepelheid en efficiëntie van de hybride Lexus-modellen aan te tasten.

Bij een klassieke 'full hybrid' versterkt de elektromotor het vermogen van de verbrandingsmotor via een reductietandwiel. Bij het nieuwe meerfasige hybridesysteem kan het vermogen van de V6-motor en de hybridebatterij worden versterkt door het vierfasige schakelsysteem, waardoor er veel meer vermogen kan worden gegenereerd bij acceleraties vanuit stilstand. Hoge snelheden worden bereikt bij een lager toerental en de LS 500h kan bij hogere snelheden (tot 140 km/u) zuiver elektrisch rijden.

Deze architectuur plaatst het meerfasige schakelsysteem onmiddellijk achter de vermogenssplitter, op een as die parallel loopt met de krukas van de motor. Hoewel de transmissie vier verhoudingen telt, heeft de D-stand een gesimuleerd schakelpatroon dat de bestuurder het gevoel geeft met een tientrapsautomaat te rijden. Naarmate de snelheid toeneemt, stijgt ook het motortoerental met een lineaire, directe en constante acceleratie die het koffiemoleneffect van sommige continu variabele transmissies vermijdt. In de tiende verhouding maakt de CVT-sturing het mogelijk om bij een lager toerental te cruisen voor stillere, soepelere en efficiëntere prestaties bij hoge snelheden.

De transmissie krijgt ook een verbeterde versie mee van de artificiële intelligentie die klassieke automaten stuurt. Dat resulteert in een intelligente, optimale versnellingskeuze, afgestemd op de rij-omstandigheden en bestuurdersinput van het moment, ook wanneer men bijvoorbeeld bergop of bergaf rijdt. Het systeem omvat ook de DMI-functie (Driver’s Mind Index). Dat betekent dat het systeem het schakelpatroon kan aanpassen aan de rijstijl en het gedrag van de bestuurder zonder dat die zelf een andere modus moet inschakelen om de gewenste transmissieprestaties te krijgen.

Dankzij het ontwerp van het meerfasige hybridesysteem kan de bestuurder de M-modus gebruiken om zelf een bepaalde versnelling te kiezen en aan te houden met de schakelhendels achter het stuur. Een functie die nooit eerder beschikbaar was op de hybridemodellen van Lexus. Dankzij de gecoördineerde sturing van het ‘Power Split Device’ en het schakelmechanisme reageert de versnellingspook onmiddellijk wanneer de computer het signaal van de schakelhendel opvangt, met een uitzonderlijk snelle respons als resultaat.

Lithium-ionbatterij

De LS 500h wordt uitgerust met een compacte, lichte lithium-ionbatterij. Die is 20 % kleiner dan de nikkelmetaalhydridebatterij in de huidige Lexus LS 600h en heeft bovendien een hogere vermogensdichtheid.

De lithium-iontechnologie beperkt ook het gewicht van de batterij en dus van de hele auto, wat opnieuw het brandstofverbruik, de emissies en het rijgedrag ten goede komt.

Lexus gebruikt voor het eerst een hybridebatterij met satellietconstructie, waarbij de controle van de celspanning werd gescheiden van de batterijsturing. Zo werd een anders lege ruimte in het batterijpack efficiënt benut om plaats te bieden aan de kabels en koelventilator, waardoor de globale afmetingen afnamen. De koelventilator zelf werd krachtiger en dunner.

LS 500 met V6-twinturbomotor

De LS 500 heeft een 3.5 V6-twinturbobenzinemotor in het vooronder, gekoppeld aan een tientrapsautomaat, een primeur voor een luxeberline. Qua vermogen en koppel – 415 pk/310 kW en maximaal 600 Nm – kan dit geheel wedijveren met een V8-motor, terwijl het brandstofverbruik heel wat lager ligt.

De geavanceerde technologieën en efficiënte prestaties van het twinturbosysteem stuwen hem in ongeveer 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u.

De tientrapsautomaat van de LS 500, die gelanceerd werd in de Lexus LC 500 luxecoupé, is een klassieke automaat met koppelomvormer, maar moet niet onderdoen voor transmissies met dubbele koppeling wat de schakeltijden betreft. De grote bandbreedte, die mogelijk wordt gemaakt door zijn dicht bij elkaar liggende verhoudingen, is ideaal voor alle rijstijlen en garandeert een optimale versnelling in alle omstandigheden.

De bestuurder kan zelf schakelen met de hendels aan het stuur, maar velen zullen het werk liever overlaten aan de geavanceerde elektronica. Die anticipeert op de input van de bestuurder en kiest de ideale verhouding op basis van de acceleratie, de reminput en de laterale G-krachten.

Bij acceleraties vanuit stilstand zorgen de korte spreiding van de laagste versnellingen en de kortere schakeltijden voor een ritmisch en meeslepend acceleratiegevoel naarmate de auto aan snelheid wint. Het hoge koppel van de twinturbomotor sluit perfect aan bij de hogere transmissieverhoudingen voor een moeiteloos en sereen snelweggedrag, terwijl de uiterst korte terugschakeltijden zich vertalen in onmiddellijke acceleraties zonder vertraging.

Lexus Safety System+ met nieuw, geavanceerd veiligheidssysteem

De LS is uitgerust met het Lexus Safety System+, dat bovendien een nieuw en geavanceerd veiligheidssysteem omvat. Dat breidt het gamma actieve veiligheidssystemen verder uit om ongevallen te voorkomen door de risico’s van de vier meest voorkomende ongevallen uit te sluiten: kop-staartaanrijdingen, aanrijdingen met voetgangers, aanrijdingen door afwijking van de rijstrook en ongevallen op kruispunten. Het combineert informatie van sensoren die in alle richtingen rond de auto kijken, waaronder stereocamera’s die alle situaties van parkeermanoeuvres tot uitwijkmanoeuvres in kaart brengen.

Het omvat ook ‘s werelds eerste intuïtieve voetgangersdetectie met actieve stuurinterventie. Wanneer er een voetganger op de weg wordt gedetecteerd en er een aanrijding dreigt, zal het systeem automatisch de remmen en het stuur overnemen om de persoon te ontwijken zonder daarbij van de rijstrook af te wijken. De bestuurder wordt gewaarschuwd voor de interventie door een waarschuwing op het head-up display in kleur.

Op het vlak van passieve veiligheid biedt de robuuste structuur een hoge mate van passieve veiligheid om de inzittenden te beschermen bij een aanrijding. Zo beschikt de wagen over veertien airbags.

Lexus CoDrive, een hoogstaand rijhulpsysteem, wordt eveneens geïntroduceerd op de nieuwe LS. Het controleert de stuurinrichting volgens de intenties van de bestuurder voor een constante ondersteuning op snelwegen.

SENSATIONELE PRESTATIES

  • Nieuw Lexus ‘Global Architecture – Luxury’-platform voor een uitmuntend rijcomfort en weggedrag en een uitzonderlijke bedrijfsstilte

  • Meer wendbaarheid en stabiliteit dankzij het lagere zwaartepunt

  • Strategisch gebruik van sterke en lichte materialen

  • Multilinkophanging vooraan en achteraan, afgesteld voor een onovertroffen stabiliteit en rijcomfort

  • Adaptieve variabele ophanging, luchtvering en ‘Lexus Dynamic Handling’ dragen stuk voor stuk bij tot het rijcomfort, de stabiliteit en het weggedrag

Lexus ‘Global Architecture – Luxury’-platform

Bestuurders van luxeberlines besteden meer dan ooit aandacht aan een dynamisch rijgedrag en performante prestaties, zonder dat deze mogen raken aan het comfort. Het is een van de moeilijkste evenwichten om te bereiken in een wagen, maar het Lexus Global Architecture Luxury-platform kan die uitdaging aan. Het platform debuteerde in de LC coupé en wordt nu – weliswaar met een langere wielbasis – gebruikt voor de nieuwe LS.

Het GLOBAL ARCHITECTURE-LUXURY-platform is het stijfste uit de geschiedenis van Lexus en vormt de perfecte basis om het rijgedrag, de soepelheid en de bedrijfsstilte in het interieur te verbeteren. Een fundamentele designkwaliteit is dat het platform het zwaartepunt van de auto verlaagt, waardoor het grootste deel van het gewicht (inclusief motor en inzittenden) naar een centralere en lagere positie in het chassis wordt verplaatst. Dat heeft een directe en positieve invloed op het rijcomfort, de stabiliteit en het rijgedrag en draagt bij tot een aangenamere en meer meeslepende rijervaring voor de bestuurder.

Multilinkophanging

De nieuwe LS gebruikt zowel vooraan als achteraan een multilinkophanging, ontwikkeld met het oog op een rijcomfort dat een luxeberline waardig is. De beschikbare luchtvering en actieve stabilisatoren dragen verder bij tot het comfortpeil.

De voorwielophanging gebruikt een dubbel kogelgewricht op de bovenste en onderste armen om de kleinste input van de bestuurder en de weg te controleren. Het principe van de dubbele kogelgewrichten verdeelt niet alleen de werklast, maar optimaliseert ook de ophangingsgeometrie om de wielcontrole te verbeteren en een nauwkeurigere stuurrespons te verzekeren met een kleinere initiële inspanning. Achteraan werden de kogelgewrichten vervangen door lagerschalen om een superieur rijcomfort te bekomen.

Multilinkophanging afgesteld voor meer stabiliteit en rijcomfort

De LS stond reeds bekend om zijn uiterst volgzame ophanging, maar toch zag Lexus nog mogelijkheden om ook hier vooruitgang te boeken. Zo gebruikt de meerpuntsophanging dubbele kogelgewrichten op de bovenste en onderste armen om de kleinste bewegingen als gevolg van de bestuurdersinput en de wegomstandigheden beter te controleren. Het principe van de dubbele kogelgewrichten verdeelt niet alleen de werklast, maar optimaliseert ook de ophangingsgeometrie om de wielcontrole te verbeteren en een nauwkeurigere stuurrespons te verzekeren met een kleinere initiële inspanning. Om het onafgeveerde gewicht te beperken en zo de wendbaarheid en het comfort te verhogen, maakt de ophanging in ruime mate gebruik van aluminium.

GEDURFD DESIGN

  • Luxeberline met een opvallend coupésilhouet om de dynamischere prestaties van het model te benadrukken en jongere klanten aan te spreken

  • Laag coupéprofiel gerealiseerd zonder hoofdruimte en comfort achterin op te offeren

  • Nieuwe LS is langer en lager dan zijn voorganger – enkel verkrijgbaar met lange wielbasis

  • Nieuwe interpretatie van spoelvormig radiatorrooster

In lijn met de ‘En toch’-filosofie, die al sinds de eerste LS van generatie op generatie wordt doorgegeven, creëerde Lexus een design dat de ruimte en het comfort van een prestigieuze drievolumeberline combineert met het stijlvolle silhouet van een vierdeurscoupé, die veel meer in de smaak valt bij jongere kopers van luxewagens.

De Lexus-ontwerpers bouwden verder op de troeven van het GLOBAL ARCHITECTURE-LUXURY-platform van de LS, zoals het lage zwaartepunt en de optimale gewichtsverdeling om de wagen een lager profiel en een lange wielbasis en dus een gestrekte en lage look te geven. In vergelijking met de huidige LS ligt het nieuwe model ongeveer 15 mm dichter bij het asfalt, terwijl de motorkap en het kofferdeksel respectievelijk 30 en 40 mm lager zijn. De nieuwe LS wordt enkel aangeboden met een lange wielbasis. Met een totale lengte van 3.125 mm is ze zelfs 35 mm langer dan die in de huidige LS 600h L met lange wielbasis.

De LS kan als eerste Lexus-berline schermen met zes zijruiten en breekt zo radicaal met de traditie. Deze benadering vertaalt zich in een rank silhouet en vloeiende lijnen onderaan de wagen. De LS wordt tevens als eerste Lexus uitgerust met vlak aansluitende ruiten, die een geheel vormen met de ruitstijlen.

Hij kan ook prat gaan op een unieke versie van het spoelvormige radiatorrooster van Lexus, dat een zekere waardigheid ademt en het model bovenaan het Lexus-gamma positioneert. Het radiatorrooster heeft een roostertextuur die lijkt te veranderen naargelang de lichtinval. Die textuur is het resultaat van een maandenlange intensieve CAD-ontwikkeling en een handmatige afstelling van de duizenden individuele oppervlakken om tot het optimale effect te komen.

LUXE-INTERIEUR GEÏNSPIREERD DOOR OMOTENASHI

  • Verwelkomend, ruim interieurdesign, geïnspireerd op Omotenashi, de unieke Japanse gastvrijheid

  • Speciale aandacht voor het comfort achterin en de instap

  • Doorgedreven maatregelen om een uitzonderlijke stilte te verzekeren

  • Mark Levinson 3D Surround-audiosysteem

Verwelkomend en luxueus interieur

Omotenashi, het Japanse concept van gastvrijheid, loopt als een rode draad door alle LS-modellen. Wanneer dit wordt toegepast op een luxewagen, betekent het zorgdragen voor de bestuurder en zijn passagiers, anticiperen op hun behoeften, bijdragen tot hun comfort en hen beschermen tegen gevaren.

Voor de nieuwe LS werd een nieuwe norm voor luxe ingevoerd en dat vergt veel meer dan het toevoegen van uitrusting. Door inspiratie te putten uit het Omotenashi-principe heeft Lexus getracht een interieur af te leveren dat inzittenden verwelkomt en omhult en de bestuurder behandelt als een partner. De kernwoorden voor het designteam waren dan ook ‘progressief comfort'.

Nieuwe zeteldesigns, inclusief 28-voudig elektrisch verstelbare voorzetels met verwarming, koeling en massagefunctie, bevestigen die aanpak.

Het organisch gevormde dashboard verenigt informatieschermen op uniforme hoogte ter ondersteuning van de ‘seat in control’-lay-out waarbij de bestuurder alle systemen kan bedienen zonder zijn houding aan te passen. Naast het 12,3” grote navigatiescherm biedt de LS ook een optioneel 24” head-up display in kleur, het grootste ter wereld. Dat projecteert belangrijke gegevens en prestatiecijfers in het gezichtsveld van de bestuurder.

Het infotainmentsysteem heeft een erg uitnodigende grafische userinterface, die wordt bediend met de nieuwste generatie van het Lexus Remote Touch-systeem. Die intuïtieve bediening werkt net als een smartphone en kan bovendien handgeschreven commando’s herkennen wanneer men met een vinger letters tekent op het touchpad.

En omdat de nieuwe LS lager is dan de vorige generaties, biedt Lexus ook een optionele luchtvering met instapfunctie. Deze functie, die wordt geactiveerd door de auto te ontgrendelen met de intelligente sleutel, brengt de auto omhoog en de zijsteunen van de zetels omlaag om de bestuurder te verwelkomen.

Om ondanks de lagere daklijn de hoofdruimte in de wagen te behouden, beschikt de LS over een zonnedak dat langs de buitenzijde openschuift.

Focus op het comfort achterin

Lexus besteedde ook heel wat aandacht aan de achterpassagiers dankzij een design dat een naadloze continuïteit verzekert tussen de bekledingen en rugleuningen. Zo kunnen ze beschikken over een zetelverwarming en -koeling en een massagefunctie, terwijl de elektrisch bediende achterzetels verkrijgbaar zijn met een Shiatsu-massagefunctie en verhoogde beensteunen. Ze maken deel uit van het uitgebreide luxepakket dat meer beenruimte verzekert dan in om het even welke vorige LS. Met dit optiepakket kan de zetel achter de voorpassagier tot 48 graden schuiner en tot 24 graden rechter geplaatst worden. Dat laatste vergemakkelijkt de uitstap.

Lexus heeft het LS-interieur ontworpen om in alle stilte te cruisen, met nieuwe geluidsonderdrukkingsmethodes die het interieur nog stiller maken dan dat van de vorige LS-modellen. ‘Active Noise Control’ detecteert de motorklank in het interieur en neutraliseert bepaalde frequenties via de luidsprekers van het audiosysteem.

Exclusieve audiosystemen

Het uiterst serene interieur vormt de ideale ruimte om te genieten van het hoogwaardige audiosysteem van Pioneer of het 3D-surroundsysteem van Mark Levinson met een totaal van 24 luidsprekers (waaronder luidsprekers in de hemelbekleding).

TAKUMI-VAKMANSCHAP

  • Hoogste niveau van interieurkwaliteit en afwerking

  • Nieuwe bekledingen, patronen en materialen

  • Handbewerkte sierlijsten in de deuren, geïnspireerd op origami, een Japanse kunst

  • Glasversiering met Japanse Kiriko-technieken

Zoals het een vlaggenschip betaamt, worden de kwaliteit, nauwkeurigheid en trots die het Takumi-vakmanschap kenmerken, rijkelijk geïllustreerd in de luxeafwerking van de nieuwe LS 500h.

Lexus creëerde een unieke esthetiek voor de nieuwe LS, die tot uiting komt in elementen zoals de interieurverlichting en de uitzonderlijke aandacht voor details in de afwerking en het uitzicht van alle onderdelen die men kan zien en aanraken.

Geïnspireerd door de Japanse cultuur en tradities

De Japanse cultuur diende als inspiratiebron voor deze nieuwe benadering bij het ontwerp van de sierelementen. Ze verenigt traditionele invloeden met geavanceerde productietechnieken. Dat blijkt uit specifieke elementen zoals de interieurverlichting geïnspireerd op Japanse lantaarns en de armsteunen die naast de deurpanelen lijken te zweven.

Natuurlijk hout, gesofisticeerd houtfineer en lasertechnologie creëren nieuwe, optionele interieurafwerkingen zoals Art Wood/Organic, Art Wood/Herringbone en Laser Cut Special. De korrel van Art Wood wordt verkregen door verschillende houtkleuren te combineren. Een origineel Lexus-design gecreëerd door de Takumi-meesters. De dwarsnerven van de nieuwe LS zijn groter met scherpere contrasten tussen licht en donker en creëren een meer opvallende look. New Laser Cut Special benadrukt de contrasterende schoonheid van nauwkeurige metalen lijnen in vergelijking met echt hout.

De met de hand vervaardigde sierlijsten op de deuren zijn geïnspireerd op de Japanse origamikunst, de ultieme vorm van driedimensionale werkstukken met niets meer dan een blad papier. Dat leidde tot de ontwikkeling van een nieuw, geplisseerd design voor de deurpanelen, dat oorspronkelijk in papier werd gemaakt met de hulp van een ervaren stoffenvakman. Het afgewerkte driedimensionale patroon vat het ‘L’-motief van Lexus in zijn plooien. De complexe en nauwkeurige vouwen werden mogelijk dankzij de perfecte samenwerking van twee Takumi-meesters. Het geeft een ander effect in daglicht of met de nachtelijke verlichting van het interieur.

Voor de sierlijst bestond de doelstelling erin om de ‘Time in Design’-filosofie van Lexus uit te drukken. Daartoe deed het team een beroep op de vaardigheden van Kiriko-glaskunstenaars, die de met de hand gegraveerde designs uitwerkten. De versiering inspireert zich op het contrast tussen licht en schaduw. Na een langdurig keuzeproces werd een design geselecteerd dat er vanuit elke hoek mooi en sensueel uitziet. Hoewel het kwetsbaar oogt, werd het behandeld met verstevigingstechnologie om zeker te zijn dat het sterk genoeg is voor gebruik in een auto-interieur. De met de hand gegraveerde designs werden gereproduceerd met de geavanceerde technologieën van een glasfabriek, die de meer dan tienduizend facetten nauwkeurig scannen en digitaliseren. Dat is het resultaat van het Takumi-vakmanschap en de geavanceerde productiemethode.

 

 

LEXUS IN DE AUTOSPORT – DE RC F GT3 2017

  • Volledig nieuwe RC F GT3 2017 zal in 2017 worden ingezet in kampioenschappen in de VS en Japan en bepaalde Europese evenementen

  • Europese première op het komende autosalon van Genève

In 2017 zal Lexus zijn focus op de autosport versterken met de RC F GT3. Die moet het prestatie-imago van Lexus verstevigen bij het groeiende publiek van racefans overal ter wereld.

De volledig nieuwe RC F GT3 2017, die intussen is gehomologeerd door de FIA, zal deelnemen aan racekampioenschappen in de VS en Japan en aan bepaalde Europese wedstrijden.

In de VS heeft Lexus twee exemplaren van de Lexus RC F GT3 geleverd aan het 3GT Racing Team, dat actief is in de GTD-klasse van de IMSA WeatherTech SportsCar Championship Series.

In Japan zal het LM corsa-team twee nieuwe Lexus RC F GT3-modellen inzetten in de GT300-klasse van de Super GT Series.

Farnbacher Racing en Emil Frey Racing, de twee Europese teams die vorig jaar al met een RC F GT3-prototype deelnamen aan de VLN Endurance Series, zullen de ontwikkeling dit seizoen verderzetten om in de toekomst op een hoger niveau te kunnen deelnemen aan GT3-races. In die context zullen de teams in 2017 deelnemen aan bepaalde Europese races, zoals de International GT Open Series.  

Vorig jaar werd Lexus de eerste Aziatische autoconstructeur die een race uit het VLN Endurance Championship won op de Nordschleife van de Nürburgring: een RC F GT3-prototype claimde de totaaloverwinning in de VLN9-race op 8 oktober 2016.

Lexus behaalde vorig jaar ook uitstekende resultaten met de RC F GT500, een andere racewagen op basis van de RC F. De RC F GT500 2016 domineerde vorig jaar de Super GT Series in Japan. Team SARD en piloten Heikki Kovalainen en Kohei Hirate wonnen respectievelijk de teamtitel en de pilotentitel in de GT500-klasse.

SPECIFICATIES

Motor                           5.4 V8

Vermogen       373+ kW/500+ pk

Koppel             niet beschikbaar

Transmissie     sequentiële racetransmissie, 6 versn.

Velgen             13x18 voor, 13x18 achter - centrale bout

Remmen         ijzeren rotors

Wielbasis         2.730 mm

Totale lengte   4.845 mm

Totale breedte 2.030 mm

Totale hoogte 1.270 mm

Leeggewicht: 1.300 kg

 

 

 

 

LEXUS LC 500 & LC 500h – Launch Edition

  • LC vanaf augustus 2017 te koop in Europa

  • LC 500h ‘full hybrid’ laat ongeëvenaarde verbruiks- en emissiecijfers van 6,4 l/100 km en 145 g/km optekenen

  • LC Launch Edition tentoongesteld op het autosalon van Genève 2017, een beperkte reeks met speciale uitrusting zoals het koetswerk in F-White, het interieur in Breezy Blue en de 21” velgen.

De Europese verkoop van de nieuwe LC gaat in augustus van dit jaar van start. Doorheen de ontwikkelingsfase van de auto heeft Lexus er een topprioriteit van gemaakt om de essentie van de originele LF-LC-stijl te behouden en een topcoupé af te leveren met een radicaal, merktypisch Lexus-design.

Wat onderhuids zit, is al even belangrijk, want de nieuwe LC werd als eerste model via het  Lexus Global Architecture – Luxury-platform gebouwd, wat de wagen een laag zwaartepunt en optimale gewichtsverdeling geeft. Het draagt bij tot de superieure wegligging en stabiliteit alsook het rijplezier dat klanten van een prestigieuze luxecoupé verwachten.

De geavanceerde aandrijftechnologieën van Lexus garanderen efficiënte prestaties, zowel in de hybrideversie als bij de LC met V8-motor. De LC 500h zal zijn verbruik en emissies beperken tot 6,4 l/100 km en 145 g/km CO2, terwijl de LC 500 met zijn 477 pk/351 kW sterke 5.0 V8-benzinemotor uitkomt op 11,5 l/100 km en 263 g/km.

Op het autosalon van Genève wordt ook een Launch Edition van de nieuwe LC voorgesteld, een beperkte reeks die wordt geproduceerd om de introductie van de luxecoupé in Europa te vieren.

Deze beperkte reeks van de LC 500h ‘full hybrid’ en de LC 500 met V8-motor onderscheidt zich door de koetswerkkleur F-White en de contrasterende interieurkleur Breezy Blue. Ze wordt ook geschoeid met 21” lichtmetalen velgen die normaal zijn voorbehouden voor de Sport- en Sport+-uitvoeringen van de LC.

 

Over Lexus Belgium