LEXUS OP HET SALON VAN BRUSSEL 2020

Lexus zet 30-jaar viering verder op de Brussels Motor Show

• In 2020 is het precies 30 jaar geleden dat Lexus de LS400 in Europa introduceerde
  • Nieuwe UX toont als urban crossover aan hoe ver het luxemerk geëvolueerd is
  • Geüpdatete RX blijft zijn roeping als eerste luxe-SUV verder verfijnen
  • Executive ES 300h krijgt in 2020 een voortrekkersrol binnen het hybridegamma
In 2019 vierde Lexus zijn 30-jarig bestaan, in 2020 staat er opnieuw een verjaardag op het programma: 30 jaar aanwezigheid op de Europese markt. Wat in 1990 begon met een vlaggenschip, de Lexus LS 400, is uitgegroeid tot een compleet gamma zelfopladende beninzehybrides - met de nieuwe UX urban crossover en herwerkte RX

Met 9 modellen biedt Lexus anno 2020 een volwaardig gamma luxewagens aan, stuk voor stuk uitgerust met een zelfopladende benzinehybride. Daarmee bekleedt het Japanse premiummerk een unieke positie op de markt, net zoals het dat bij zijn Europese introductie in 1990 deed. Toen was dat met één model in het topsegment, vandaag door alle segmenten van de automobielproductie te bezetten met een gevarieerd aanbod dat van een ruime vijfdeurs over gestileerde sedans en coupés tot aan een sprekend trio crossovers reikt.

Urban Crossover

De nieuwste telg van de crossoverfamilie is de UX, die zijn première in de lente van 2019 beleefde. Uitgerust met een krachtige benzinehybride en optionele vierwielaandrijving toont de nieuwkomer een frisse benadering van het compacte crossover-concept. “Met de nieuwe UX wilden we niet gewoon de gevestigde cross-overlook volgen”, bevestigt hoofdingenieur Chika Kako, “maar breken met de conventies en iets creëren met meer eigen karakter en dynamiek.”

Eind 2020 treedt de UX opnieuw in de schijnwerpers, door als eerste Lexus een volelektrische aandrijflijn te krijgen. Het studiemodel LF30 maakte op de Tokyo Motor Show immers bekend dat Lexus op een EV-offensief broedt, de UX 300e wordt daar het eerste productiemodel van. Het accupakket van 54,3 kWu staat garant voor een emissieloos rijbereik van 400 km volgens de NEDC-meetmethode. De Belgische introductie van Lexus’ eerste EV staat voor begin 2021 ingepland.

RX-update

De eerste Lexus RX kwam in 1997 op de markt en positioneerde zich van meet af aan als een Sports Luxury Vehicle. De tweede generatie deed daar in 2003 een schepje bovenop door als eerste crossover een zelfopladende hybride te gebruiken. Sindsdien zijn er al 1,6 miljoen RX’en van de band gerold en is de geüpdatete versie van de vierde generatie aan zet: een ruime crossover die zowel estetisch als mechanisch is bijgepunt om nog veiliger en gesoficisticeerder voor de dag te komen. De F-SPORT versie voegt daar op zijn beurt een verhoogde graad van rijdynamiek aan toe, die zeker bij de Europese klanten in de smaak gaat vallen.

Focus op ES

Het 30-jaaroffensief van Lexus wordt in België getrokken door de ES, die pas recent aan het gamma werd toegevoegd. Met zijn uitdagende design, dat het elegante profiel van een coupé met de verfijnde luxe van een sedan combineert, rekent de nieuwe ES af met bestaande opvattingen over luxesedans. Ook hier vinden we onder de kap een stekkerloze hybride van de nieuwste generatie, die nog steeds aanzien wordt als de meest realistische oplossing om altijd en overal zuinig én groen onderweg te zijn.

Lexus ontvangt u graag op de Brussels Motor Show van 9 tot 19 januari aanstaande in Paleis 7 op de Heizel.

Stephan LESUISSE Press Events Manager, TOYOTA BELGIUM