Lexus onthult nieuwe generatie elektrische conceptcars en toekomstvisie op Japan Mobility Show

  • Wereldpremière van twee batterij-elektrische Lexus conceptcars van de volgende generatie op Japan Mobility Show
  • LF-ZC, een concept van een elektrische berline, blikt vooruit naar een nieuw productiemodel gepland voor 2026 met een rijbereik van 1.000 kilometer
  • LF-ZL, Lexus’ visie op een elektrische vlaggenschip-SUV, toont een toekomstvisie voor het merk Lexus
  • Gloednieuw Arene besturingssysteem biedt meer gepersonaliseerde rijervaringen, uitgebreid entertainment en klantgerichte geconnecteerde diensten
  • Nieuwe toepassing van bamboe promoot het hergebruik van natuurlijke hulpbronnen en een duurzame samenleving.

Op de Lexus-stand van de Japan Mobility Show 2023, die van 26 oktober tot 5 november plaatsvindt, prijken diverse nieuwe batterij-elektrische conceptcars van de volgende generatie. Onder het thema "Pushing the Boundaries of the Electrified Experience" geeft het bedrijf een fascinerend inzicht in hoe het nieuwe technologieën zal inzetten om onze manier van autorijden grondig te veranderen.

Lexus is al sinds zijn ontstaan in 1989 een pionier die conventies in het luxesegment in vraag durft stellen en de verwachtingen van zijn klanten consequent blijft overtreffen. Tegen 2030 wil Lexus een batterij-elektrisch automerk zijn in Europa. Om dit doel te bereiken zal Lexus een volledig nieuwe modulaire voertuigstructuur introduceren, geavanceerde nieuwe productietechnologieën toepassen en het softwareplatform van de auto volledig herzien.

Functionaliteit en schoonheid, zonder compromissen

De nieuwe elektrische conceptcars zijn bijzonder veelzijdig dankzij hun in afmetingen en gewicht beperkte structurele componenten. Ze belichamen Lexus' ambitie om BEV's te creëren die zowel functioneel als mooi zijn, zonder compromissen. De LF-ZC valt op door zijn ranke proporties, lage zwaartepunt, ruime interieur en een emotioneel geladen design dat functionaliteit en esthetiek laat versmelten en tegelijkertijd een opwindende rijervaring belooft.

De LF-ZL biedt als vlaggenschip een blik in een toekomst waarin mobiliteit, mens en maatschappij naadloos kunnen worden geïntegreerd. De rijervaring wordt afgestemd op elk individu, waarbij het voertuig op basis van de gewoonten van de bestuurder gepersonaliseerde suggesties doet met het oog op een grensverleggende interactie.

Exterieurontwerp: "Provocative Simplicity”

Het designthema, dat “Provocative Simplicity" werd gedoopt, is een evolutie van Lexus’ unieke identiteit. Het combineert een provocerende uitstraling met verfijnde eenvoud. Door de klemtoon te leggen op aerodynamische prestaties en onderscheidende kenmerken eigen aan BEV’s wilden de designers een fascinerend, gedrongen en laag silhouet creëren dat meteen tot de emoties spreekt.

Het Spindle Body-design strekt zich helemaal uit van de voorzijde over de flanken van de auto tot in de achterbumper. Het symboliseert de allesomvattende evolutie van functie en ontwerp die elektrificatie met zich meebrengt. Diverse elementen, zoals luchtinlaten en diffusers, zijn even esthetisch als nuttig. De geprononceerde achterste wielkasten koppelen optimale windgeleiding aan een stoere uitstraling.

Volledig digitale en intelligente cockpit

Door de lage, naar voren geschoven positie van de voorste inzittenden wordt de indruk van ruimte in het interieur vergroot. De volledig vlakke vloer en het panoramadak creëren een open interieurontwerp dat je van buitenaf niet zou vermoeden.

De voertuigfuncties zijn niet verspreid over het dashboard, maar gegroepeerd in digitale pads binnen handbereik van de bestuurder. Het "ogen op de weg"-principe wordt ondersteund door de projectie van rij-informatie op een virtuele afstand voor de auto. Er zijn ook digitale zijspiegels gemonteerd, waardoor de bestuurder zijn hoofd minder moet bewegen en zich beter kan concentreren op zijn rijtaak.

Bamboo CMF Concept

Het Bamboo CMF Concept1 illustreert de inspanningen van Lexus op het gebied van SDG (Sustainable Development Goals). Daarbij ligt de nadruk op het circulaire gebruik van hulpbronnen. Tegelijk genieten klanten van een nieuwe ervaring op het gebied van verfijnd, luxueus design.

Bamboe is het perfecte materiaal: het groeit snel, absorbeert relatief veel CO2 en ziet er tijdloos mooi uit, waardoor het al eeuwenlang wordt gebruikt in de Japanse bouw- en kunstnijverheid.

Er zijn verschillende technieken aangewend in het ontwerp van het CMF Concept om een nieuw niveau van luxe en schoonheid te bereiken. Zo worden bamboevezels en geweven stoffen gebruikt voor decoratieve elementen die interageren met het omgevingslicht.

Superieure BEV-prestaties

Omdat er geen motorcompartiment nodig is, kon de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) teruggedrongen worden tot minder dan 0,2. De lage motorkap zorgt bovendien voor een opmerkelijk groot gezichtsveld vanuit de auto.

Lexus mikt op een actieradius die twee maal zo groot is dan bij conventionele elektrische auto’s dankzij een innovatieve krachtige (prismatische) batterij met een hoge energiedensiteit en een vereenvoudigde structuur, gecombineerd met een verbeterde energie-efficiëntie. De accu kan ook sneller worden opgeladen. Bestuurders hoeven zich dus hoegenaamd geen zorgen te maken over de afstand die hun auto kan afleggen, zodat ze des te meer genieten van de rit, of het nu gaat om lokaal verkeer in en rond de stad of langeafstandsritten.

Een hoogst personaliseerbare gebruikservaring

Lexus ontwikkelt een nieuwe generatie AI-gestuurde stemherkenningstechnologie die de interactie met de auto doet overkomen als een gesprek met een attente persoonlijke assistent. Dankzij zelflerende software kan het systeem zichzelf afstemmen op de voorkeuren van elke gebruiker.

De toepassing van het nieuwe Arene OS zal ook een ongekende impact hebben op de rijdynamiek van voertuigen. Het kan de rijeigenschappen, geluiden en trillingen van verschillende autotypes nabootsen, zodat de bestuurder de rijervaring kan afstemmen op zijn persoonlijke voorkeur.

De combinatie van steer-by-wire en over-the-air (OTA) software-updates maakt het mogelijk om voertuiginstellingen uit de virtuele ruimte naar de echte wereld over te brengen. Zo kunnen klanten deelnemen aan e-sports en hun voorkeursinstellingen via de cloud implementeren om ze in de echte wereld te ervaren.

Nieuwe modulaire structuur

De volgende generatie BEV's van Lexus wordt gekenmerkt door Gigacast, een nieuwe modulaire structuur die de carrosserie in drie delen verdeelt: voor, midden en achter. Dit wordt mogelijk gemaakt door gigacasting, een proces dat meer vormvrijheid biedt. ​ Ondertussen zal de integratie van onderdelen de stijfheid verhogen, wat bijdraagt aan een lineaire, natuurlijke dynamiek van het voertuig.

Door de accu in het middengedeelte te plaatsen, is er geen structureel effect op de voor- en achterkant. Het maakt ook de integratie van steeds nieuwere accutechnologieën mogelijk, zodat de evolutie op batterijvlak gefaciliteerd wordt.

Het productieproces maakt gebruik van een zelfrijdende assemblagelijn, waar auto's autonoom door elke fase van het productieproces bewegen. Het voertuig kan zichzelf besturen met behulp van de batterij, motor, wielen en draadloze terminalcomponenten. In vergelijking met de klassieke lopende band kan bij dit soort assemblagelijn de fabriek flexibeler worden ingedeeld, wat de doorlooptijd voor massaproductie verkort en investeringskosten bespaart.

LF-ZL demonstreert potentieel van toekomstige BEV’s

De LF-ZL conceptcar blikt vooruit naar een nieuw vlaggenschip binnen het Lexus-gamma waarvan de gebruikerservaring verder reikt dan de auto alleen. Hij doet daartoe een beroep op een innovatief BEV-platform dat de binnenruimte maximaliseert en op het nieuwe Arene besturingssysteem. ​

Via Interactive Reality in Motion werken de sensoren van de auto samen met digitale data uit de omgeving. Zo kan de bestuurder bijvoorbeeld onderweg een object of een gebouw aanwijzen, waarna de auto meteen gesproken informatie aanreikt, zodat de interactieve connectie tussen mens en auto wordt versterkt. ​

De auto kan ook een bijdrage leveren aan de maatschappij via de ingebouwde accu, die kan worden ingezet als energienetwerkcomponent. Dankzij big data kunnen het batterijbeheer en het laadproces perfect worden afgestemd op het gebruik van de klant. ​

LF-ZC ontwerpspecificaties

Totale lengte

4.750 mm

Totale breedte

1.880 mm

Totale hoogte

1.390 mm

Wielbasis

2.890 mm

Rijbereik

1.000 km (doelstelling)

Cx-waarde

0,2 (doelstelling)

LF-ZL ontwerpspecificaties

Totale lengte

5,300 mm

Totale breedte

2,200 mm

Totale hoogte

1,700 mm

Wielbasis

3,350

1 CMF - Colour, Material, Finish (kleur, materiaal, afwerking) is een specifieke tak binnen automobiel productontwerp

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Lexus Belgium