LEXUS ONHULT SPORTS YACHT CONCEPT

• Lexus Chief Branding Officer Akio Toyoda onthult proof of concept op Di Lido Island aan Biscayne Bay, Miami Beach (Florida).

• Concept toont hoe performant luxejacht het werkterrein van het merk zou kunnen uitbreiden naar nieuwe segmenten van lifestyle en recreatie.

• Open sportjacht voor zes tot acht gasten met geavanceerd design en vaargedrag, aangedreven door twee uiterst performante V8-motoren van Lexus.

OORSPRONG

Enkele jaren geleden nodigde de marineafdeling van Toyota TMC President Akio Toyoda uit om enkele dagen op het water door te brengen met het nieuwe Ponam-gamma luxejachten dat ze korte tijd later zou lanceren in Japan.

Als ‘master driver’ was Akio Toyoda onder de indruk van de turbodieselmotoren en het vaargedrag en de stabiliteit van de geavanceerde rompontwerpen. Als Chief Branding Officer van Lexus International zag hij potentieel voor een stijlvol en performant luxejacht als aanvulling op de Lexus-levensstijl.

Daarop ontwikkelde de marineafdeling een concept om na te gaan hoe een performant luxejacht het werkterrein van het merk zou kunnen uitbreiden naar nieuwe segmenten van lifestyle en recreatie. Op 12 januari 2017 onthulde Lexus het resultaat van dat project, een proof-of-concept voor een Lexus Sport Yacht, op Di Lido Island aan Biscayne Bay, Miami Beach (Florida).

DESIGN

Twee afzonderlijke teams van het Lexus Design Centre in Toyota City (Japan) kregen een lastenboek voor een open sportjacht voor recreatieve daguitstapjes met zes tot acht gasten, aangedreven door twee uiterst performante V8-motoren van Lexus en met een geavanceerd design en vaargedrag.

In de zomer van 2015 werden de concepten van beide designteams geëvalueerd door Senior Managing Officer Tokuo Fukuichi, Chief Officer Global Design en President van Lexus International Co., Senior Managing Officer Shigeki Tomoyama, de verantwoordelijke van de marineafdeling, en President Toyoda. Alle concepten hadden een opvallende look en slanke lijnen voor een maximale balans, wendbaarheid en snelheid.

“Dit concept voor een sportjacht van Lexus bood ons de mogelijkheid om na te gaan hoe we de designtaal van het merk konden toepassen op een maritiem ontwerp,” aldus Yoshihiro Sawa, executive vice president van Lexus International. “Voor het Lexus Design Centre was dit een erg meeslepend project. Het was een waardevolle oefening voor ons omdat ze onze creatieve energie prikkelt en onze verbeelding uitbreidt tot ver buiten de autowereld, die we door en door kennen."

Het geselecteerde voorstel werd in de loop van 2015 verder verfijnd terwijl de marineafdeling de constructie en de marinesystemen aan boord ontwikkelde.

Als concept is het Lexus Sport Yacht dat in Miami werd onthuld een speciaal project waarvan slechts een exemplaar werd gebouwd. Productieplannen zijn er niet.

Om dit unieke exemplaar te bouwen, selecteerde de marineafdeling de Marquis-Carver Yacht Group uit Pulaski, Wisconsin (V.S.) op basis van hun interne expertise en productiecapaciteiten en hun vaardigheid inzake handgemaakte grote composietstructuren.

UITRUSTING

Het design van Lexus’ sportjacht onderscheidt zich door een bovendek en buitenromp die naadloos met elkaar zijn verlijmd rond de binnenstructuur. Elk onderdeel is uitgevoerd in een massief, met de hand vervaardigd composiet van tweedelig polyurethaanepoxyhars, verstevigd met een manueel geweven koolstofvezeldoek. Dat composietmateriaal kreeg de naam CRFP (carbon-fibre reinforced plastic). CFRP is een technologie die ook wordt gebruikt voor de structuur van racewagens en supersportwagens zoals de Lexus LFA, ultraperformante leger- en burgervliegtuigen, competitieski’s en -fietsen en racezeilboten van topniveau.

De unieke CFRP-constructie van Lexus’ sportjacht is bijna 1.000 kg lichter dan een vergelijkbaar jacht in FRP (fiberglass reinforced plastic). Het onderwaterdeel van de romp is getrapt om de weerstand te verminderen en het evenwicht bij hoge snelheden te verbeteren.

De conceptboot wordt aangedreven door twee 5,0-liter V8-benzinemotoren op basis van de uiterst performante 2UR-GSE-motor van de Lexus RC F coupé, de GS F sportberline en de nieuwe LC 500 grand tourer. Elke motor levert meer dan 440 pk/328 kW, waardoor het jacht een topsnelheid van 78 km/u (43 knopen) haalt met behulp van twee hydraulisch gestuurde binnen-/buitenboordaandrijvingen achteraan. Een met joystick bediende schroef in de boeg vergemakkelijkt het aanleggen.

De kapitein bedient en volgt de boordsystemen op via een aanraakkleurenscherm aan het roer, waarop het gps-navigatiesysteem, de digitale kaarten, de oppervlakteradar, de verlichting en de entertainmentsystemen worden weergegeven. De kapiteinszetel is elektrisch verstelbaar en de armsteunen aan beide zijden kunnen worden uitgeklapt tot extra zitjes voor heel bijzondere gasten.

Het passagierscompartiment vooraan verwelkomt gasten met luxueus leder en afwerkingsdetails in hout en leder. Voldoende stahoogte, een zetel met plaats voor zes, een verwijderbare tafel en airconditioning creëren een comfortabele omgeving voor gezellig entertainment.

De keuken beschikt over een dubbele kookplaat, een wasbak en een koelkast onder het werkblad terwijl de prachtig afgewerkte kop een douche bevat.

Een geïntegreerd audio- en video-entertainmentsysteem ontworpen door het Italiaanse Videoworks is volledig genetwerkt met 4G wifi en WAN. De digitale Mark Levinson® Reference-versterker stuurt het geluid naar Revolution Acoustics-drivers die achter het plafondpaneel werden verborgen.

VOORLOPIGE SPECIFICATIES

Totale lengte                12,7 m

Maximale breedte         3,86 m

Capaciteit                      8 personen

Totaal vermogen           8854 pk / 660 kW

Topsnelheid                  43 knopen

ACHTERGROND

Lexus, een afdeling van Toyota Motor Corporation, werd in 1989 opgericht om de beste auto’s op de markt te ontwikkelen en te bouwen met het bijkomende engagement om ook de allerbeste klantenservice te bieden.

In 2011 werd Lexus International als onderneming binnen de onderneming verantwoordelijk voor de coördinatie van de centrale strategie, planning, stijl, ontwikkeling en productie voor het merk.

De afdeling Marine Business Department van Toyota Motor Corporation (TMC) werd in 1990 opgericht om luxejachten te ontwikkelen op basis van de geavanceerde technologieën en kwaliteitscontrolemethoden die bij de autoproductie werden geperfectioneerd.

Het Ponam-gamma van Toyota Marine omvatte reeds sportvissersboten in glasvezel van 26, 28 en 30 voet en luxecruisers van 31, 35 en 45 voet, met een duurzame en stille romp in een volledig gelaste aluminiumlegering (A5083). De Ponam-modellen worden aangedreven door uiterst krachtige turbodieselmotoren op basis van de motor uit de Lexus GX 300d (3,0-liter viercilinder-turbodiesel) en de LX 450d (4.5 V8-twinturbodiesel). Het Ponam-gamma is marktleider in het segment van de luxejachten in Japan.

Van 1998 tot 2002 ontwikkelde en produceerde Toyota Marine ook het Epic-gamma, bestaande uit ski- en wakeboardboten uit glasvezel, voornamelijk bestemd voor de Amerikaanse markt en aangedreven door de 4.0 V8-benzinemotoren met dubbele bovenliggende nokkenas (1UZ-FE) uit de luxeberline Lexus LS 400.

Marquis Yachts, LLC, is een zelfstandige privéonderneming uit Pulaski (Wisconsin) die boten ontwerpt, ontwikkelt en produceert voor de merken Marquis Yachts en Carver Yachts. Helemaal bovenaan het Marquis-gamma staat een 73 voet lang luxejacht in drie niveaus, met een romp, dek en superstructuur in met glasvezel versterkte kunststof (FRP). Surf voor meer informatie naar www.marquisyachts.com of www.carveryachts.com.