Lexus omarmt innovatie en geavanceerde technologieën om een 100% elektrisch luxemerk te worden

• Lexus geeft details over nieuwe technologieën die zijn transitie naar een 100% batterij-elektrisch automerk zullen versnellen
  • Nieuw Arene-besturingssysteem legt intelligente verbindingen tussen bestuurder en auto en maakt personalisering van het rijgedrag en -gevoel van elke auto mogelijk
  • Gigacasting zal de structuren van auto’s vereenvoudigen, de dynamische prestaties verbeteren en een grotere ontwerpvrijheid mogelijk maken
  • De komende jaren zal Lexus in Europa meerdere opties voor geëlektrificeerde aandrijflijnen blijven aanbieden, waaronder hybride elektrische, plug-in hybride elektrische en batterij-elektrische modellen
  • RZ-aanbod wordt in het voorjaar van 2024 uitgebreid met voorwielaangedreven versie; ontwikkeling van RZ met One Motion Grip steer-by-wire-systeem vóór eind 2024 voltooid
  • Lexus blijft zijn productaanbod uitbreiden met de nieuwe LBX, een compacte crossover die nieuwe klantengroepen aanspreekt

Lexus heeft zijn strategie voor een nieuwe generatie volledig elektrische autos uiteengezet. Hierbij worden designprincipes en nieuwe technologieën toegepast die de toekomst van auto’s zullen veranderen. Op zijn jaarlijkse Kenshiki-forum in Brussel gaf het bedrijf meer inzicht in zijn routekaart om in 2035 wereldwijd een merk met 100% batterij-elektrische autos (BEV) te worden. Als de marktomstandigheden het toelaten, wil het bedrijf dat doel in Europa zelfs al eerder, namelijk in 2030, bereiken.

De volgende generatie BEV’s van Lexus zal de mogelijkheden van downsizing en gewichtsvermindering van structurele onderdelen benutten om een veelzijdigere vormgeving te bieden. Vooruitgang op het gebied van elektrificatietechnologieën zal een doorontwikkeling mogelijk maken van de Lexus Driving Signature: een constante, voldoening gevende verbinding tussen bestuurder en auto die op elk moment comfort, vertrouwen en controle biedt.

Conceptauto’s LF-ZL en LF-ZC laten zien hoe over toekomstige modellen wordt gedacht

De Lexus LF-ZC en LF-ZL, twee onlangs onthulde conceptauto’s, laten zien hoe Lexus de mogelijkheden van elektrificatie en innovatieve technologieën maximaal wil benutten om nieuwe mobiliteitservaringen te bieden.

De LF-ZC (Lexus Future Zero-emission Catalyst), die zijn Europese debuut maakte op het Kenshiki-evenement, is een voorbeeld van een nieuwe productiesedan die Lexus in 2026 op de markt zal brengen. Dit model profiteert van Lexus’ ervaring met elektrificatie en heeft strakke proporties, een laag zwaartepunt, een ruim interieur en een design dat functionaliteit met een aangename esthetiek combineert.

De LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) is een studiemodel voor een toonaangevende batterij-elektrische SUV die een naadloze verbinding tussen mens, mobiliteit en maatschappij mogelijk maakt. De rijervaring kan op de voorkeuren van elke individuele gebruiker worden afgestemd en de interactie met de auto zal een hoger niveau bereiken dankzij gepersonaliseerde suggesties op basis van de stijl en gewoonten van de bestuurder. Het gebruik van bamboe als kenmerkend materiaal in het interieur verwijst naar de Japanse traditie, maar weerspiegelt ook een duurzame aanpak: industrieel gebruik van deze snelgroeiende plant is essentieel om overwoekering te voorkomen en de natuur te beschermen.

Beide conceptauto’s combineren functionaliteit met schoonheid dankzij een nieuw ontwerpthema genaamd ‘provocerende eenvoud’. Door het gebruik van een verfijnd, eenvoudig ontwerp om voor een opvallende aanwezigheid te zorgen, wordt de Lexus-identiteit hiermee verder ontwikkeld. ​

De volledig digitale intelligente cockpit geeft de bestuurder snel toegang tot de bedieningselementen in een meeslepende omgeving. Het centrale kenmerk is een stuurjuk om de exclusieve One Motion Grip steer-by-wire-technologie van Lexus te bedienen. De verschillende functies zijn samengevoegd op kleine digitale schermen aan weerszijden van de bestuurder.  De bedieningselementen, zoals het schakelmechanisme, de veiligheids- en rijhulpsystemen (ADAS) en de rijmodusselectie, bevinden zich aan de linkerkant, terwijl de comfortfuncties, zoals audio, klimaatregeling, telefoon en AI, aan de rechterkant zijn gegroepeerd. De conceptauto’s zijn ook uitgerust met digitale achteruitkijk- en zijspiegels en een ultrabrede monitor aan de passagierszijde voor toegang tot entertainment- en mobiliteitsapps.

Modulaire voertuigstructuur

De volgende generatie BEV’s van Lexus krijgt een nieuwe, modulaire structuur die de carrosserie in drie delen verdeelt: voor, midden en achter. Dit wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van gigacasting, een systeem dat meer vrijheid geeft bij de vormgeving van de auto’s. Door het aantal onderdelen te verminderen (de voor- en achterdelen van een voertuigstructuur bestaan momenteel uit ongeveer 175 afzonderlijke elementen), wordt de productietijd drastisch verkort. Bovendien biedt dit de flexibiliteit om snel verschillende autotypes te ontwikkelen. De voor- en achtermodules kunnen elk in minder dan twee minuten worden geproduceerd. De modulaire structuur heeft ook als voordeel dat de stijfheid toeneemt en het gewicht daalt, wat bijdraagt tot een lineaire, natuurlijk aanvoelende voertuigdynamiek. Er wordt ook rekening gehouden met de reparatiekosten, zodat kleine ongevallen niet leiden tot hoge rekeningen voor klanten.

Het productieproces ondergaat ook een transformatie door middel van een zelfrijdende assemblagelijn, zodat de auto’s zelfstandig elke productiefase kunnen doorlopen.

Arene-besturingssysteem

Het nieuwe Arene-besturingssysteem van Lexus biedt nieuwe mogelijkheden op het gebied van entertainment en connectiviteit. Met behulp van AI (kunstmatige intelligentie) kan het spraakherkenningssysteem snel op commando’s reageren en gepersonaliseerde, flexibele suggesties te doen, net alsof de bestuurder een persoonlijke butler bij de hand heeft. ​ Het systeem kan zelfs de routines, favoriete apps en functies van de bestuurder leren en automatisch activeren, zonder dat er om gevraagd hoeft te worden.

Rijprestaties

Lexus zal gebruikmaken van de specifieke prestatiekenmerken van BEV’s, zoals de krachtige acceleratie en de soepele aandrijfkrachtregeling van zijn DIRECT4-vierwielaandrijving, om het rijplezier te vergroten en de bestuurder het gevoel te geven dat hij één is met zijn auto.

DIRECT4, dat al aanwezig is op de volledig elektrische Lexus RZ en RX 500 Performance Hybrid, verdeelt het aandrijfkoppel voortdurend tussen de voor- en achteras, afhankelijk van de belasting van elk wiel. Dit zorgt voor optimale tractie onder alle rijomstandigheden, met een meer lineaire acceleratie, betere prestaties in bochten en een stabielere houding van de auto. Dankzij een steer-by-wire systeem zullen toekomstige BEV’s van Lexus een intuïtievere besturing bieden, vooral bij het rijden op bochtige wegen. ​

Het nieuwe Arene-besturingssysteem verandert de manier waarop de auto aanvoelt en zich gedraagt door middel van verschillende rijmodi, zoals luxe auto of prestatieauto. Verder kan de bestuurder de zintuiglijke ervaring intensiveren door het geluid en de trillingen van de auto te veranderen. Deze functies worden mogelijk gemaakt door een steer-by-wire systeem en over-the-air toegang tot softwareopties.

Multitechnologiebenadering en productontwikkelingen

Op korte termijn tot en met 2026 gaat Lexus door met zijn multitechnologiebenadering van elektrificatie op basis van drie autotypes: modellen met meerdere optionele aandrijflijnen, zoals de UX, NX en RX SUV’s, BEV’s die gebruikmaken van Lexus’ huidige Global Architecture-platform, zoals de RZ, en BEV’s die gebouwd zijn met behulp van gigacasting op een platform van de volgende generatie, zoals het toekomstige model op basis van de LF-ZC conceptauto. ​ De komende jaren worden in elk van deze drie categorieën nieuwe modellen, waaronder BEV’s, geïntroduceerd om het Lexus-aanbod uit te breiden en te diversifiëren.

Ze zullen ook allemaal profiteren van verbeterde aandrijflijnen en voortdurende verbeteringen in de batterijtechnologie. Lexus zal als eerste gebruikmaken van nieuwe batterijtechnologieën, waaronder een nieuwe, krachtige lithium-ion batterij die naar verwachting in ongeveer 20 minuten oplaadt van 10 tot 80% en een actieradius biedt van ongeveer 800 km (WLTP-cyclus). Er komt ook een goedkopere batterij beschikbaar, waardoor de keuze voor de klant toeneemt.

In het voorjaar van 2024 wordt de RZ-serie uitgebreid met een nieuwe voorwielaangedreven versie. Later zal One Motion Grip steer-by-wire voor het eerst als optie worden aangeboden. In de toekomst is ook een systeem gepland dat het gevoel en de werking van een handgeschakelde versnellingsbak nabootst voor BEV’s, een andere aspect waarmee Lexus de nadruk wil leggen op rijplezier. Aan de buitenkant is de auto net zo stil als elke andere BEV, maar achter het stuur ervaart de bestuurder alle sensaties van een auto met handgeschakelde versnellingsbak, inclusief motorgeluid en trillingen.

Groei van Lexus in Europa

Dit jaar verwacht het bedrijf dat de verkoop van nieuwe auto’s in Europa ongeveer 74.000 stuks zal bedragen. Dit is een stijging van ongeveer 50% ten opzichte van 2022, waarmee Lexus een van de snelst groeiende premiummerken is. Het zal ook een nieuw recordtotaal voor de regio exclusief Rusland zijn.

Dit succes is gebaseerd op een sterk modellenprogramma, dat de laatste twee jaar bijna volledig is vernieuwd. Het aanbod omvat drie nieuwe modellen in de belangrijke D- en E-segmenten voor premium-SUV’s − de NX, RX en RZ − met hybride elektrische, plug-in hybride elektrische en batterij-elektrische aandrijflijnen.

De verwachting is dat het momentum in 2024 zal aanhouden, waardoor het bedrijf in de buurt komt van zijn toekomstige doel van meer dan 100.000 verkochte auto’s in Europa. Lexus heeft een compleet nieuw model onthuld waarmee het merk een nieuw marktsegment betreedt: de LBX is de eerste kleine urban crossover van het bedrijf. De LBX daagt de gevestigde orde binnen de markt voor luxe auto’s uit en bewijst dat prestige, kwaliteit en rijervaring ook mogelijk zijn in een kleine auto.

Dit model toont de groeiambities van Lexus en zijn wens om grenzen te blijven verleggen met auto’s die ontworpen zijn om nieuwe consumentengroepen aan te spreken.