LEXUS NX 300H BEHAALT MAXIMALE EURO NCAP-SCORE VAN VIJF STERREN IN 2014

• Maximumscore van vijf sterren, met een score van 82 % voor de bescherming van volwassenen en kinderen
  • Uitstekend resultaat voor veiligheidsassistentie en bescherming van voetgangers
De Lexus NX 300h werd bekroond met de maximale veiligheidsscore van vijf sterren door de prestigieuze Euro NCAP-rating. De wagen deed het op alle geteste vlakken veel beter dan de minimumvereisten om vijf sterren in de wacht te slepen. De nieuwe Lexus plaatst zich hiermee bij de veiligste wagens in zijn segment.

Het programma bestaat uit vier onderdelen: bescherming van volwassenen, bescherming van kinderen, bescherming van voetgangers en - sinds 2009 - veiligheidsassistentie. Veiligheidsassistentie omvat systemen die letsels vermijden of de ernst ervan beperken, zoals Autonomous Emergency Braking, de elektronische stabiliteitscontrole en de snelheidsbegrenzer.

De Lexus NX 300h scoorde 82 % voor de bescherming van volwassenen, 82 % voor de bescherming van kinderen, 69 % voor de bescherming van voetgangers en 71 % voor veiligheidsassistentie.

Euro NCAP benadrukte voor het onderdeel bescherming van volwassenen de maximumscore die de NX 300h behaalde in de zijdelingse botsingtest en de goede bescherming die alle cruciale delen van het koetswerk bieden.

De tests van de voorzetels en hoofdsteunen en de geometrische beoordeling van de steunen achteraan wijzen op een goede bescherming tegen een whiplash bij aanrijdingen door achterliggers.

Voor het onderdeel bescherming van kinderen behaalde de NX 300h een mooie score voor de bescherming van zowel 18 maand oude als driejarige kinderen. Wat de bescherming van voetgangers betreft, biedt de bumper een "goede of voldoende" bescherming van de benen van voetgangers.

In het onderdeel veiligheidsassistentie leverde de NX "goede prestaties". Prestaties die de wagen voornamelijk te danken heeft aan het Pre-Crash Safety System, de elektronische stabiliteitscontrole met gordelwaarschuwing voor voor- en achterpassagiers en de snelheidsassistentie.

De Lexus NX 300h kan bovendien in optie worden uitgerust met veiligheidssystemen die Euro NCAP niet beoordeelt, zoals Lane Keep Assist, Adaptive High Beam, een dodehoekmonitor en een 360°-camera Panoramic View Monitor om de inzittenden en voetgangers te beschermen.

Over Lexus

Lexus, dat in 1989 werd opgericht, verwierf wereldwijde faam door zijn streven naar perfectie, de onberispelijke kwaliteit en de gesofistikeerde hoogtechnologische inhoud van zijn producten alsook door zijn unieke concept van complete klantenservice. Lexus vernieuwt momenteel zijn gamma zonder te raken aan de traditionele Lexus-waarden zoals een ongeëvenaarde bouwkwaliteit, een hoogstaand comfortpeil en een luxueus interieur. De uitvoering van de nieuwe emotionele en inspirerende producten is gedurfder, hun rijgedrag nog soepeler en de technologie aan boord nog geavanceerder. Lexus is vandaag de eerste – en enige – prestigeconstructeur die een volledig gamma ‘full-hybrid’-modellen aanbiedt, bestaande uit de RX 450h, de GS 450h, de GS 300h, de LS 600h, de ES 300h, de CT 200h, de IS 300h en de gloednieuwe NX 300h.