LEXUS-MODELLEN BLINKEN UIT IN IJSRIJDEN TIJDENS SIBERISCH AVONTUUR

LEXUS-MODELLEN BLINKEN UIT IN IJSRIJDEN TIJDENS SIBERISCH AVONTUUR

 

  • Lexus organiseert schitterend rijevenement met RX SUV en LC coupé op bevroren Baikalmeer in Siberië
  • Russische driftkampioen Nikita Shikov verlegt prestatiegrenzen met spectaculair staaltje van ijsrijden
  • Ongerept terrein vormt decor voor unieke fotosessie

 

De bevroren wildernis van Siberië wordt meestal niet beschouwd als een natuurlijke omgeving voor een Lexus, maar vormde toch het decor voor een schitterend rijevenement om de wegligging van twee heel verschillende modellen te testen: de RX, Lexus’ grote luxueuze hybride SUV, en de LC coupé met V8-motor.

De locatie voor dit rijevenement was het Baikalmeer, het diepste zoetwatermeer ter wereld, waar de temperatuur tot min 60 graden Celsius kan dalen. Het ijs is daardoor wel 1,5 meter dik. Het ijs is zelfs zo dik en sterk dat het meer ’s winters onderdeel is van het Russische nationale wegennet.

Deze bijzondere omgeving vroeg om een bijzondere bestuurder. Lexus deed daarom een beroep op de getalenteerde Nikita Shikov, een van de grootste driftkampioenen van Rusland. Nikita is onder meer tweevoudig vicekampioen in de Russian Drift Series, vicekampioen van Formule Drift Russia en winnaar van de Auto Exotics Cup. Ondanks zijn ervaring was dit de eerste keer dat hij met een Lexus op het ijs reed: een heel ander oppervlak dan de racecircuits die hij gewend is.

De RX heeft een indrukwekkende reputatie als ’s werelds eerste ‘luxe cross-over’, maar de extreme beproeving in Siberië was een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van deze stijlvolle SUV. Shikov gaf toe dat hij van tevoren wel twijfels had over de prestaties van de elektronische E-Four vierwielaandrijving van de auto.

“Ik was eerst sceptisch”, zei hij, “omdat de RX standaard op voorwielaandrijving is ingesteld. De achterwielen worden pas ingeschakeld wanneer de sensors registreren dat de wielen beginnen door te slippen. Maar eenmaal op het ijs merkte ik dat de achteras heel snel wordt ingeschakeld, zodat je vol vertrouwen een gecontroleerde powerslide met alle vier de wielen kunt maken.”

Shikov kon zelfs een aantal bijzonder spectaculaire manoeuvres uitvoeren door de grip van de voorwielen te benutten. Terwijl de auto een rechtuitsnelheid van 100 km/h bereikte, draaiden de aangedreven wielen met meer dan 180 km/h rond.

Met zijn 464 DIN-pk sterke V8-motor en achterwielaandrijving was de LC een heel andere kandidaat. Voordat hij ook maar op het ijs stond, was Shikov al onder de indruk van zijn karakter: “Ik reed voor het eerst in deze GT en vond hem geweldig. Op de lokale wegen naar ons kamp leerde ik zijn karakter kennen: een snelle toerwagen voor lange afstanden met een uitstekende aerodynamica, perfecte wegligging, comfortabel interieur en ideale rijpositie”, zei hij.

Maar wanneer je op het ijs rijdt, voel je meteen de achterwielaandrijving. Door het gewicht van de auto en het feit we op standaardbanden reden, was de acceleratie niet het belangrijkste. Alles draaide om de rijtechniek, het opzoeken van de grenzen van de auto.”

Het oppervlak van het Baikalmeer was bedekt met een laagje sneeuw en Shikov genoot van de kans om de LC over het ijs te sturen. “Toen de grip voelbaar werd, leek het bijna alsof ik op asfalt reed”, zei hij. “Met een wielsnelheid van ongeveer 280 km/h kon ik de echte persoonlijkheid van de auto ervaren. De achterwielen veroorzaakten indrukwekkende sneeuwsporen, net als de rookwolken die bij driften op een circuit ontstaan.”

Wanneer op bevroren meren ‘in het wild’ wordt gereden, gelden er strenge veiligheidsmaatregelen. De veiligheidsgordels mogen niet om, het audiosysteem moet uitgeschakeld zijn en de portieren moeten ontgrendeld blijven. De conditie van het ijs wordt bovendien nauwlettend op tekenen van zwakte gecontroleerd.

Voor Shikov’s spectaculaire rijkunsten waren alle elektronische rijhulp- en stabiliteitssystemen uitgeschakeld, zodat de prestaties afhingen van de auto in zijn puurste vorm en de vaardigheden van de bestuurder.

In Siberië werd de kwaliteit van de RX en LC echt op de proef gesteld. Voor de RX 450h bleken de temperaturen van -10 graden Celsius en minder geen belemmering voor de werking van de hybride elektrische aandrijflijn. Met zijn E-Four elektrische vierwielaandrijving ontpopte hij zich ook als een standvastige performer op ruw en bevroren terrein.

Voor de LC, die eigenlijk meer voor bochtige kustwegen is bedoeld, werd het bevroren meer een podium om rijvaardigheden op hoog niveau te vertonen. De coureurs konden onbelemmerd de prestatiegrenzen van de achterwielaangedreven coupé opzoeken zonder dat er gevaar voor de auto of omgeving bestond.

De foto’s van het evenement geven een indruk van deze zeer bijzondere plek, waar Lexus de uitzonderlijke betrouwbaarheid van zijn auto’s kon demonstreren.

Contacteer ons
Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX
Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX