LEXUS LF-SA CONCEPT

LEXUS LF-SA CONCEPT

De nieuwe Lexus LF-SA Concept maakt zijn werelddebuut op het Autosalon van Genève 2015.

Dinsdag 3 maart 2015 — Lexus vierde vorig jaar de 25e verjaardag van de allereerste Lexus: de LS 400 sedan. Om deze mijlpaal in de kijker te zetten, daagde Lexus ED2 - de Europese designstudio van het bedrijf - uit om een concept-car te ontwerpen van een ultracompacte 2+2-stadswagen voor het sub-B-segment.

Met de LF-SA Concept waagt Lexus zich op nieuwe en verrassende terreinen. Het merk giet zijn passie voor toekomstige designtrends dan ook in een gedurfde en emotionele concept-car.

In een toekomst die volgens velen steeds meer in het teken zal staan van technologie en virtuele ervaringen, is de LF-SA Concept een wagen die zich op de bestuurder richt. Een aanpak die volledig in lijn is met de visie van Lexus dat echte rijervaringen de ultieme vorm van luxe zullen blijven.

De LF-SA Concept combineert dan ook een gedurfde interpretatie van de L-finesse-designfilosofie van het merk met een ongezien rijplezier, dat zoals steeds centraal staat in de progressieve luxe van Lexus.

Door met een avontuurlijke geest het dagelijkse stadsverkeer te trotseren, verkent de LF-SA Concept een toekomst waarin Lexus-bestuurders nog steeds kunnen genieten van de ultieme luxe van zelf rijden. Een rit die ondersteund wordt met connectiviteit aan boord en een geavanceerde infotainment- en veiligheidsuitrusting.

Die zin voor avontuur komt zelfs terug in het kleurenschema van de concept-car. Het koetswerk in Stellar Silver is een verwijzing naar de ruimtevaart, terwijl het interieur geïnspireerd is op een spectaculaire zonsverduistering.

Koetswerkdesign

De Lexus-ontwerpers slaagden erin om de nieuwe Lexus LF-SA Concept 3.450 mm lang, 1.700 mm breed en 1.430 mm hoog te maken. Compacte afmetingen die garant staan voor de wendbaarheid die zo essentieel is voor een echte stadswagen. De wagen straalt robuustheid en zelfvertrouwen uit.

De gesculpteerde oppervlakken van de LF-SA duiden op een meer uitdagende en gedurfde 'Time-in-Design'-stijlvisie. De perceptie van de wagen verandert dan ook naargelang de gezichtshoek van waaruit hij wordt bekeken.

Met zijn hoekige patroon dat het centrale Lexus-logo kenmerkt, gaat het nieuwste radiatorrooster van een tweedimensionaal motief over in een krachtige driedimensionale vorm. Een effect dat weerspiegelt op de voorbumper en de zijkant van het koetswerk en tegelijkertijd de brede, robuuste look versterkt.

Het contrast tussen de holle en bolle oppervlakken van het koetswerk wordt benadrukt door de uitgesproken uitsnijdingen boven de wielkasten. Vooral aan de achterkant van de wagen geven ze het design een uniek evenwicht en creëren ze een sterk gevoel van dynamisme en vooruitgang.

De spoelvorm komt duidelijk terug in het hoekige tweedelige design van de achterkant met een luchtboogontwerp van de L-vormige lichtblokken. Ook andere typische Lexus-elementen, zoals het pijlvormige motief, zijn nadrukkelijk aanwezig. Bijvoorbeeld in het design van de dagrijlichten.

 

 

Interieurdesign

Ondanks zijn uiterst compacte buitenafmetingen is het interieur van de LF-SA Concept verrassend ruim. Het geheim achter dit gevoel van ruimte is de 'illusie van lichtheid' die de ontwerpers creëerden. Het dynamische dashboardontwerp dat de breedte van het interieur benadrukt, is daar een mooi voorbeeld van.

Aangezien stadswagens meestal de bestuurder alleen vervoeren, is de 2+2-lay-out van het interieur volledig op de bestuurder gericht. De bestuurderszetel staat vast. Het stuur en de pedalen daarentegen zijn verstelbaar. Op die manier past Lexus de wagen aan de bestuurder aan in plaats van andersom.

De voorste passagierszetel kan echter wel verschoven worden om toegang te bieden tot de achterbank.

Deze functionele dualiteit die de bestuurder centraal plaatst, wordt versterkt door een interieurdesign dat ruimte, materialen en volume gebruikt om twee duidelijk te onderscheiden overlappende ellipsvormige zones te creëren in het interieur.

Het infotainmentsysteem omvat een digitaal display in hologramstijl dat geïntegreerd is in het instrumentenbord en een groothoek head-up display.