LEXUS LF-C2

LEXUS LF-C2 CONCEPT STEELT DE SHOW OP HET AUTOSALON VAN LOS ANGELES 2014 MET WERELDPREMIÈRE VAN 2+2 ROADSTER

• Luxueuze GT Concept cabriolet verkent de designthema's van Lexus
LOS ANGELES — 19 november 2014 — Een stralende zon, mooi weer en kronkelende wegen. Meer heeft de Lexus LF-C2 concept die vandaag zijn werelddebuut maakte op het autosalon van Los Angeles 2014 niet nodig om zich volledig in zijn element te voelen. De Lexus LF-C2 concept is een designstudie in de vorm van een 2+2 roadster die de mogelijkheden verkent van de toekomstige, gedurfdere stijlrichting van het merk. De LF-C2 is bovendien een luxueuze Gran Turismo concept-car ontstaan uit de passie van Lexus voor puur rijplezier.

"De LF-C2 concept toont aan wat de toekomstige designrichting van Lexus in petto heeft", zegt Jeff Bracken, vice-president en general manager van Lexus US Group. "Dankzij deze concept-car kunnen klanten wereldwijd kennismaken met onze emotionele designs en onze passie voor een uitzonderlijke rijervaring."

De LF-C2 concept kreeg een strakke 2+2 lay-out en is geïnspireerd op een zuiver en eenvoudig sportcoupéconcept. Het cabriodesign zorgt ervoor dat de bestuurder en zijn passagiers de wind door hun haar voelen, terwijl ze volop genieten van de uitzonderlijke rijprestaties van de wagen op hun favoriete kronkelweg. Zoals steeds bij een roadster concept-car is er geen dak dat het interieur overspant.

De koetswerkstijl van de LF-C2 werd beïnvloed door de interactie van verschillende vormen met verschillende soorten licht. De ontwerpers creëerden randen, vlakken en rondingen waardoor de LF-C2 er telkens anders uitziet wanneer hij vanuit verschillende gezichtshoeken en onder verschillend licht wordt aanschouwd. In combinatie met het gelaagde lakproces van Lexus resulteert deze aanpak in een opvallende en vooruitstrevende interpretatie van een luxueuze open-top GT.

De glanzende goudgele kleur is het resultaat van een lakproces in meerdere lagen. Na een eerste laag primer volgt een zilveren laag en een doorzichtige laag. Daarna wordt de gele kleur aangebracht die het zilver reflecteert en de wagen zijn glans geeft. Tot slot wordt een laatste afwerkingslaag aangebracht.

"We werden instinctief aangetrokken en geïnspireerd door dingen die de schoonheid van licht weerspiegelen", aldus Yasuo Kajino, hoofddesigner LF-C2, Lexus Design Division. "Wanneer je iets in het juiste licht plaatst, zien mensen het op een heel andere manier."

De voorkant van de LF-C2 krijgt een meer experimentele uitdrukking van het typische spoelvormige radiatorrooster van Lexus. Het radiatorrooster van de concept-car springt meteen in het oog met zijn verfijnde gevlochten honingraatpatroon dat van uitzicht verandert wanneer het vanuit verschillende gezichtshoeken wordt bekeken. Een bewijs van het uitzonderlijke vakmanschap van Lexus. Even kenmerkend voor de sportwagens van Lexus zijn de driehoekige ledkoplampen en de stijlvolle richtingaanwijzers waaruit de uitgesproken karakterlijn van de LF-C2 vertrekt. Deze lijn volgt het pijlvormige koetswerk van de wagen en loopt door tot de verkorte achterkant. Verluchtingsroosters in de voorbumper sturen koele lucht naar de remmen en leiden de luchtstroom langs het koetswerk om de stabiliteit van de voorkant te optimaliseren bij hoge snelheden.

Het profiel van de LF-C2 wordt gekenmerkt door een lijn die de vin op de voorbumper verbindt met de steile A-stijl. Kleine verluchtingsroosters in de zijdrempels sturen de lucht naar de achterste remmen en door de vinachtige diffusers achteraan. De achterkant van de LF-C2 valt op met zijn typische L-vormige achterlichtlampen, een uitlaatsysteem met vier verchroomde uitlaatpijpen en een uitgesproken nieuw design voor de diffuser achteraan. Het indrukwekkende silhouet van de concept-car steunt op lichtmetalen 20" velgen met vijf spaken.

De sportieve elegantie van het koetswerk wordt doorgetrokken in het luxueuze en ruime interieur van de LF-C2. Dat het exterieur van de wagen wordt verdergezet in het interieur blijkt ook uit de middenconsole die vanuit de achterkant vertrekt en doorloopt over de volledige lengte van het interieur tot aan het dashboard. Het dashboarddesign combineert functionele eenvoud met een aantrekkelijk doch intuïtief instrumentenbord, een centrale videomonitor die bediend wordt door een remote touchpad op de middenconsole en een analoge retroklok tussen de centrale verluchtingsroosters. Het dikke met leder beklede stuur en de omhullende zetels bewijzen dat de bestuurder centraal staat in de LF-C2.

De interieurdesigners van de LF-C2 kozen voor een evenwichtige sfeer die kracht en eenvoud uitstraalt. Een sfeer die bovendien inspeelt op onze primaire zintuigen. De oppervlakken in wit en grijs leder voelen zacht aan, terwijl de ledlampen onder de ramen doorlopen over de hele lengte van het interieur. Het uitnodigende interieur van de LF-C2 past perfect bij de cabrio-ervaring aan boord van deze opvallende roadster met een flinke dosis Lexus-luxe.

Specificaties LF-C2:

Lengte

4.715 mm

Breedte

1.840 mm

Hoogte

1.385 mm

Over Lexus

Lexus, dat in 1989 werd opgericht, verwierf wereldwijde faam door zijn streven naar perfectie, de onberispelijke kwaliteit en de gesofisticeerde hoogtechnologische inhoud van zijn producten alsook door zijn unieke concept van complete klantenservice. Lexus vernieuwt momenteel zijn gamma zonder te raken aan de traditionele Lexus-waarden zoals een ongeëvenaarde bouwkwaliteit, een hoogstaand comfortpeil en een luxueus interieur. De uitvoering van de nieuwe emotionele en inspirerende producten is gedurfder, hun rijgedrag nog soepeler en de technologie aan boord nog geavanceerder. Lexus is vandaag de eerste – en enige – prestigeconstructeur die een volledig gamma ‘full-hybrid’-modellen aanbiedt, bestaande uit de RX 450h, GS 450h, GS 300h, LS 600h, ES 300h, CT 200h, IS 300h en de nieuwe NX 300h.