LEXUS LEVERT ZIJN 5 MILJOENSTE LUXE-SUV

•    De eerste Lexus SUV, de LX, maakte zijn debuut in 1996
•    In 1998 opende Lexus de luxe-crossovermarkt met zijn eerste RX-model
•    De algemene line-up omvat zes SUV- en crossover-modellen: UX, NX, RX, RX L, GX en LX
•    Lexus hybride aandrijflijnen leveren vermogen aan 96% van alle in West-Europa verkochte Lexus SUV's
•    De line-up zal in 2020 nog verder groeien met de volledige elektrische UX 300e

Begin deze zomer overschreed Lexus de mijlpaal van 5 miljoen wereldwijd verkochte exemplaren van luxe-SUV's en crossovers. Het merk, dat in 1989 werd gelanceerd, bood zijn eerste SUV (de LX) reeds in 1996 aan. Twee jaar later werd de RX geïntroduceerd, die de weg bereidde voor het luxe-crossoversegment, dat zou uitgroeien tot de populairste categorie voor kopers van premiumwagens. Naarmate de smaak van de consument wereldwijd evolueerde, breidde Lexus zijn assortiment uit met de robuuste GX SUV, NX middelgrote crossover en UX urban crossover. Het Japanse luxemerk is nu goed voor ongeveer twee derden van de totale Lexus-verkoop en biedt zijn SUV's en crossovers aan op 90 markten over de hele wereld.

In de loop der jaren heeft elk SUV- en crossover-model de merknaam verder gestimuleerd door een combinatie van stoutmoedig design, hang naar avontuur, het bekende Lexus-vakmanschap en geavanceerde technologie. Dit alles ondergebracht in een wagen die steeds meer Lexus-klanten voor zich weet te winnen.

De Lexus crossovers (RX, RXL, NX and UX) zijn, dankzij de keuze uit volledige hybride of benzineaandrijflijnen, wereldwijd steeds populairder geworden. Hybride-uitvoeringen werden in 2005 voor het eerst gelanceerd met de revolutionaire RX 400h hybride SUV. De verkoop van hybride voertuigen is vandaag goed voor ongeveer één derde van het wereldwijde SUV-volume van Lexus en bedraagt in West- en Centraal-Europa zelfs 96%.

Lexus cumulatieve wereldwijde SUV-verkoopcijfers:
Model              Lanceringsjaar                       Aantallen verkocht tegen 30 juni 2020
LX                   1996                                       487.229
RX en RX L    1998 (RX) 2017 (RX L)           3.136.223