LEXUS LC CONVERTIBLE - DE PERFECTE SOFT-TOP PRODUCEREN

•    Meerlagig dak kan in 15 seconden omhoog of omlaag worden gebracht
•    18.000 keer getest om duurzame kwaliteit te verzekeren
•    Uitgekiend design oogt fraai en neemt in opgeborgen toestand geen laadruimte in
•    Nieuw dak draagt zelfs bij aan het dynamisch rijgedrag van de wagen

Lexus heeft nog nooit een wagen met soft-top gebouwd, maar het heeft wel alles in het werk gesteld om het perfecte dak te ontwikkelen voor de nieuwe LC Convertible.
Dit geeft de wagen niet alleen hetzelfde gestroomlijnde en frisse silhouet als de LC coupé, maar de uitgekiende techniek zorgt er ook voor dat het systeem stil en snel werkt en in opgeborgen toestand geen waardevolle laadruimte inneemt.

EXTREEM TESTEN
Een dakinklapmechanisme gaat meestal ongeveer 10 jaar mee, maar voor een Lexus is optimale kwaliteit en betrouwbaarheid een must. Daarom hebben de ingenieurs het dak tot het uiterste getest en vastgesteld dat het ongeveer 18.000 keer kon worden geopend en gesloten voor er zich een probleem voordeed – en dan nog maar een klein probleem.
Het strenge programma heeft ook aangetoond dat het systeem net zo goed werkt bij vorsttemperaturen en bij sneeuw.

RUST EN STILTE
Een stille cabine zonder buitengeluiden en trillingen is een belangrijk aspect van de omotenashi-principes van ultieme klantenzorg, en dus typisch voor Lexus. Het meerlaagse canvasdak van de LC Convertible sluit ongewenst geluid buiten en de hydraulische motor werkt stil en efficiënt.

PLAATS BESPAREN
Bij cabriolets wordt vaak laadruimte opgeofferd om plaats te maken voor het neergelaten dak. De Lexus LC Convertible biedt echter evenveel volume in de bagageruimte als het coupé-model – 172 liter – want dankzij uitgekiende techniek en een clever ontwerp kan het dak worden samengeklapt tussen de achterste veerpoten en vindt de hydraulische motoreenheid een plaatsje in de lege ruimte achter de achterbank.

OP EN NEER IN 15 SECONDEN
Vijftien seconden, langer duurt het niet om het dak omhoog of omlaag te brengen, en dit is zelfs mogelijk terwijl de auto rijdt – met snelheden tot 50 km/h. Ook hier werd zeer grondig getest, want het ontwikkelingsteam gebruikte een windtunnel om zeker te zijn dat het systeem bestand was tegen verschillende snelheden en rijomstandigheden, zoals tegenwind.
Het was niet de bedoeling het dak zo snel mogelijk te laten werken, maar het dak een gepaste verfijnde actie te verlenen. Er is zelfs een kleine pauze voor het hoofdgedeelte van het proces wordt uitgevoerd, een detail dat weerspiegelt hoe klassieke Japanse kalligrafen een karakter op de pagina produceren.

SNELHEID EN EVENWICHT
Voor Lexus moest de cabriolet even snel zijn als de coupé. Daarom werd zowel in een windtunnel als op het testcircuit nagegaan of de topsnelheid kon worden gehaald, zowel met het dak omhoog als omlaag.
Wat het rijgedrag betreft levert het nieuwe dak zelfs een positieve bijdrage aan de dynamiek van de auto. De reden hiervoor is dat alle belangrijke onderdelen binnen de wielbasis van de auto zijn geplaatst, waardoor hij zelfs een lager zwaartepunt heeft dan de coupé – wat essentieel is voor zijn uitstekende balans en fantastisch rijkarakter. Lexus maakte zelfs gebruik van een zeldzame combinatie van magnesium en aluminium om het gewicht van het dakframe zo klein mogelijk te houden, zonder toegevingen te doen op de prestatiekwaliteit.

Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX