Lexus LBX: stijlvol & gloednieuw Europees topmodel
- Lexus' gloednieuwe compacte crossover, gericht op nieuw marktgebied in Europa
- 'Premium casual' design breekt met de conventies van Lexus
- Wordt naar verwachting direct een sleutelmodel in het Europese Lexusgamma
- Zeer efficiënte en responsieve nieuwe 1,5-liter zelfopladende hybridemotor
- Uitgebreide personalisatiemogelijkheden met 'Atmospheres' in plaats van een traditionele lineaire structuur qua uitvoering
- Focus op een belonende rijervaring en uiting van Lexus Driving Signature
- Nu te bestellen; levering aan klanten vanaf maart 2024
De LBX is een geheel nieuw model voor een nieuwe markt voor Lexus in Europa. Een echte gamechanger en belangrijk model voor de groei van het merk in de regio. Door de LBX anders aan te pakken, heeft Lexus gekozen voor een nieuwe benadering om het modellengamma samen te stellen: zo zijn er keuzes geïntroduceerd die beter weerspiegelen hoe klanten vandaag auto's zoeken die passen bij hun persoonlijke stijl en karakter.
De LBX, de kleinste Lexus tot nu toe, is een zelfopladende hybride cross-over die is ontworpen om toegankelijk en gebruiksvriendelijk te zijn, in lijn met de hedendaagse stijlgedachte die hoge kwaliteit combineert met een casual gevoel. Hij biedt veel meer dan wat er verwacht zou kunnen worden van een auto in zijn klasse. Zo omarmt hij geavanceerde technologieën zonder compromissen te maken voor de kenmerkende Lexus-kwaliteiten van luxueus vakmanschap en Omotenashi-gastvrijheid voor iedereen aan boord.
Voor het eerst heeft Lexus zich bij de ontwikkeling van een auto specifiek gericht op de voorkeuren, smaken en trends van de Europese regio. De LBX zal onmiddellijk een kernmodel worden in het assortiment van het merk, met als doel 25.000 verkochte voertuigen in Europa in 2024.
Als nieuw instapmodel in het Europese modellengamma van Lexus is hij erg aantrekkelijk voor een jonger publiek en voor mensen die nog niet eerder een Lexus hebben overwogen. Hij zal ook aantrekkelijk zijn voor mensen die een kleinere auto of een tweede auto willen kopen, om tegemoet te komen aan hun veranderende levensstijl.
De rijbeleving staat centraal in de aantrekkingskracht van de LBX en er zijn uitgebreide inspanningen geleverd om de constante controle, het comfort en het vertrouwen van de Lexus Driving Signature te bieden in een kleine auto.
De nieuwe aandrijflijn, een zelfopladend 1,5-liter hybride systeem, is afgestemd op lonende prestaties, met een krachtige, lineaire acceleratie vanaf de start.
De LBX is het eerste Lexus-model dat wordt geproduceerd in de Iwate-fabriek in het oosten van Japan, een fabriek die heeft geprofiteerd van de investeringen van Toyota Motor Corporation om een regio te helpen herstellen die verwoestingen heeft opgelopen door de aardbeving en tsunami in Tohoku in 2011. De productie start nog dit jaar; leveringen aan klanten in Europa starten begin 2024.
De LBX en de Europese markt
- Een geheel nieuw model, ontworpen voor Europese klanten
- Opent nieuwe marktkansen, waaronder klanten die het merk Lexus nog niet eerder overwogen hebben
- LBX geïntroduceerd met nieuw gelimiteerd Original Edition-model met topspecificatie
Bij de ontwikkeling van de LBX, die speciaal is afgestemd op de hedendaagse Europese smaak, heeft Lexus drie belangrijke klantprofielen onderscheiden: bestaande Lexus-klanten die een tweede, kleinere auto willen; mensen die het merk Lexus en waar het voor staat overwegen, maar nog geen model hebben gevonden dat aan hun wensen voldoet; en mensen die Lexus nog niet eerder hebben overwogen, maar wier interesse gewekt zal worden door de nieuwe crossover.
Deze consumententypes zullen vooral aangetrokken worden door het opvallende exterieurdesign van de LBX, de premium look-and-feel van zijn interieur – een gevoel van de kwaliteit van een segment hoger – en de prestaties en efficiëntie van de zelfopladende hybride aandrijflijn.
Personalisering is een ander pluspunt: Lexus geeft eigenaren de kans om hun auto af te stemmen op hun persoonlijke stijl met de introductie van de nieuwe interieurstylingopties, de 'Atmospheres'. Verder zorgt Bespoke Build ervoor dat er aan nog meer persoonlijke voorkeuren kan worden voldaan, in de vorm van een service die meestal voorbehouden is aan topmodellen. Deze maatregelen weerspiegelen Lexus' benadering om 'luxe persoonlijk te maken' en zijn van cruciaal belang om de auto te onderscheiden van de concurrentie in zijn klasse.
De reeks introductiemodellen omvat een Original Edition, een topversie met hoge specificaties, beperkt tot slechts 2.000 exemplaren voor de eerste Europese klanten. Hij is gebaseerd op de LBX Atmosphere 'Cool' en de Bespoke-kenmerken zijn onder meer een tweekleurige lak met exclusieve Sonic Copper-kleurstelling, matzwarte 18-inch lichtmetalen velgen, stijlvolle sierdelen en Original Edition-badges en lederen en Ultrasuede-bekleding met zwarte stiksels.
Aandrijflijn
- Nieuwe 1,5-liter zelfopladende hybride aandrijflijn
- 136 DIN-pk/100 kW vermogen en 185 Nm maximumkoppel
- Compacte, lichtgewicht driecilindermotor met thermisch rendement van wereldklasse
- Nieuwe bipolaire hybride batterij biedt grotere vermogensdichtheid en output, en ondersteunt responsieve, lineaire acceleratie
- Optioneel E-Four-vierwielaandrijfsysteem
De LBX heeft een nieuwe, zelfopladende, volledig hybride aandrijflijn die zowel zeer efficiënt is als afgestemd op de snelle, responsieve acceleratie die kenmerkend is voor de elektrische aandrijving.
Het totale vermogen van het systeem bedraagt 136 DIN-pk/100 kW met een maximumkoppel van 185 Nm, goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 9,2 seconden. De officiële WLTP-cijfers voor de gecombineerde cyclus geven een brandstofverbruik aan van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 g/km.
1,5-liter VVT-iE-motor
De driecilindermotor heeft een thermisch rendement van wereldklasse, ondersteund door een verbranding met hoge snelheid, die bereikt wordt met technologieën uit de Formule 1-techniek, waaronder een langere slag, een grotere klephoek en inlaatklepzittingen die behandeld zijn met laser-cladding. De ultralichte zuigers zijn ontworpen voor prestaties bij hoge toerentallen en hebben een harscoating die de wrijving met de cilinderwand vermindert.
Het thermische rendement wordt verder verhoogd door een variabel koelsysteem dat het koelvloeistofdebiet aanpast aan de bedrijfsomstandigheden van de motor en de buitentemperatuur. Dit zorgt voor een snellere opwarming van de motor en vermindert wrijvingsverliezen, wat bijdraagt tot brandstofbesparing en een efficiënte werking van de airconditioning.
Elektronische, intelligente variabele kleptiming aan de inlaatzijde – VVTi-E ondersteunt een goede balans tussen brandstofbesparing en vermogensrespons, zelfs bij lage toerentallen of bij lage olietemperaturen.
Hybride transaxle
Lexus' hybride systeem met kleine capaciteit maakt gebruik van een nieuwe transaxle, ontworpen om gewicht en ruimte te besparen. Toch levert hij 17% meer vermogen dan conventionele eenheden van dezelfde grootte, met een toonaangevend brandstofverbruik, een stille werking en lage emissies.
Bij het herontwerp van de transaxle werden artificiële-intelligentietools gebruikt in combinatie met Model Based Development (MBD) en precisiemetingen om de grootte van de aandrijflijn te verkleinen en een kortere transaxle-unit te realiseren. Er wordt nog meer ruimte bespaard doordat de twee motor-generatoren zich op aparte assen bevinden. Elk element werd onder de loep genomen om te kijken hoe de afmetingen en het gewicht konden worden teruggebracht, zonder aan prestaties of kwaliteit in te boeten. Details zijn onder andere een nieuw tandwielontwerp, smeer- en koelmechanismen, het ontwerp van de behuizing en het gebruik van olie met een lage viscositeit.
De nieuwe vermogensregeleenheid (Power Control Unit, PCU) is compact genoeg om direct boven de transaxle gemonteerd te worden, wat bijdraagt aan een lage motorkaplijn en daardoor zowel het brandstofverbruik als de bescherming van voetgangers ten goede komt.
Nieuwe bipolaire hybride batterij
Na de gloednieuwe RX is de LBX het tweede Lexus model dat profiteert van een nieuwe bipolaire nikkel-metaalhydride (NiMH) hybride batterij met een hoog rendement.
De innovatieve bipolaire technologie zorgt voor een hogere vermogensdichtheid uit een compactere en lichtere batterij-eenheid. De responsvertraging is gehalveerd, wat bijdraagt aan de wendbare, opwindende prestaties en het soort hoge koppelafgifte bij lage snelheden dat normaal gesproken geassocieerd wordt met zuiver elektrische voertuigen. Tijdens het remmen wordt er sneller vermogen teruggewonnen. Bovendien profiteert hij van een nieuw ontworpen koelsysteem om de levensduur en de prestaties van de batterij te helpen verlengen.
Het volledige batterijpakket is ondergebracht onder de achterbank, zodat er geen ruimte verloren gaat in de cabine of de kofferruimte.
Hybrid Control System
Het Hybrid Control System maakt gebruik van het grotere vermogen van de elektromotor en de hybride batterij voor een scherpe respons bij het wegrijden en een gevoel van continue acceleratie. Vergeleken met eerdere hybride systemen is het reactievermogen met ongeveer 30% verbeterd en de initiële acceleratie met ongeveer 20%; de acceleratie wordt aangehouden zonder het gevoel te hebben dat het momentum afneemt.
Het systeem ondersteunt ook het belonen van prestaties door de versnellings- en vertragingskracht te ondersteunen bij het rijden op hellingen, zodat het gaspedaal minder gebruikt moet worden bij het bergopwaarts rijden of de remmen bij het bergafwaarts rijden.
Omdat de hybride batterij meer vermogen levert bij het starten, is het motortoerental ongeveer 20% lager, zodat er een aangenamer, lineair verband is tussen het gebruik van het gaspedaal door de bestuurder en het motorgeluid.
Het systeem detecteert wanneer de auto bergafwaarts begint te rijden en voert automatisch een vertragingscontrole uit, zelfs wanneer de bestuurder het rempedaal loslaat.
Predictive Efficient Drive
Predictive Efficient Drive voorspelt het gedrag van de bestuurder en de weg- en verkeersomstandigheden om het laden of ontladen van de hybride accu te optimaliseren in overeenstemming met de actuele rijsituatie. Deze intelligente functie helpt de brandstofefficiëntie te verbeteren. Het werkt samen met de cloudgebaseerde navigatie van de auto en verzamelt gegevens wanneer een route wordt gevolgd die regelmatig door de bestuurder gebruikt wordt; het kan naar wens van de bestuurder in- of uitgeschakeld worden.
Predictive Deceleration Support herkent locaties op de route die geschikt zijn voor vertragingsondersteuning en toont ze als pictogrammen op het navigatiescherm. Wanneer de auto een geschikte locatie nadert, wordt het regeneratief remmen opgevoerd om de bestuurder te ondersteunen (deze functie werkt zelfs wanneer er geen navigatieroutegeleiding wordt geboden). De toename in regeneratief remmen zorgt ook voor het efficiënter opladen van de batterij.
Het systeem gebruikt Predictive State of Charge Control (SOC) tijdens de routegeleiding om zones zoals een stijgende helling of verkeersopstoppingen tot 10 km vooruit te bepalen en de batterij efficiënt op te laden of te ontladen. Downhill SOC Control maakt bijvoorbeeld gebruik van de batterijlading, voordat een gedeelte van de route bergafwaarts wordt afgelegd, zodat de kans om energie terug te winnen niet verspild wordt. Congestion SOC Control laadt de batterij proactief op, voordat er files ontstaan, met behulp van informatie uit live verkeersmeldingen. Dit kan het aantal keren dat de motor moet starten bij langzaam verkeer verminderen.
Sequential Shiftmatic
Sportievere versies van de LBX – Relax- en Cool-uitvoeringen en Bespoke Build-modellen – zijn uitgerust met een Sequential Shiftmatic-systeem waarmee de bestuurder het schakelbereik kan selecteren met behulp van schakelpaddles op het stuurwiel.
Het systeem levert een zeer responsieve remkracht op de motor in zes stappen, wat een schakelgevoel geeft dat vergelijkbaar is met dat van een handgeschakelde versnellingsbak en zo het gevoel van betrokkenheid van de bestuurder bij de auto vergroot, met name bij het volgen van bochtige landweggetjes.
Dynamische prestaties
- Een belonende rijervaring staat centraal in de aantrekkingskracht van de LBX
- Lexus' eerste gebruik van het wereldwijde GA-B-platform voor kleine auto's, met gerichte herzieningen om de dynamische prestaties te verbeteren
- Eerste auto in zijn klasse met Vehicle Posture Braking Control
- Uitgebreide maatregelen om lawaai en trillingen te verminderen en onder controle te houden
Rijprestaties waren een aandachtspunt bij de ontwikkeling van de LBX. Het was de ambitie van Lexus om de Lexus Driving Signature in een kleine auto te leveren, een auto waarin de bestuurder zich altijd zelfverzekerd en comfortabel voelt en waarin hij steeds de controle heeft.
Dit omvatte maatregelen zoals het verlagen van het zwaartepunt, het verbreden van de spoorbreedte om de inertie-specificaties te verbeteren, het stijver maken van de carrosserie, het verminderen van het gewicht, het gebruik van grotere, bredere banden en de herziening van de ophanging.
Vormgeving: eerste Lexus die gebruikmaakt van het GA (Global Architecture)-B-platform
Dit is de eerste Lexus die gebouwd wordt op het wereldwijde GA-B-platform voor compacte auto's, dat fundamenteel is herzien om de Lexus Driving Signature te helpen produceren.
Een verlengde wielbasis, korte overhangen en een grote spoorbreedte zorgen samen voor een grotere stabiliteit en betere rijeigenschappen, waardoor de auto aanvoelt als een hatchback of sedan. Het gebruik van grotere wielen en banden vergroot het contactoppervlak van de band met het wegdek, wat bijdraagt aan het stabiele gevoel en het vertrouwenwekkende gevoel van controle.
Het platform geeft de LBX een laag zwaartepunt, maar Lexus heeft gezorgd voor een laag heuppunt van 285 mm om de bestuurder een positie achter het stuur te geven die meer weg heeft van een positie in een sedan dan van in een SUV, met gestrekte benen in plaats van rechtop.
Sterke carrosseriestructuur
De stijfheid van de carrosserie is een ander belangrijk element om het vertrouwen, comfort en de controle van de Lexus Driving Signature te bereiken.
De bovenkant van de carrosserie is verstevigd met structurele lijm en talrijke 'short-pitch' laspunten, met name rond de opening van de achterklep. Verstevigingen verbeteren de torsiestijfheid, terwijl het gebruik van lichtgewicht onderdelen, zoals een aluminium motorkap en wielkasten, dorpels en onderste portierpanelen in giethars, bijdraagt aan een laag zwaartepunt en een lager brandstofverbruik. De middenstijlen en bumperverstevigingen zijn gemaakt van licht, maar sterk diepgetrokken staal. Door de plaatsing van de dakversterkingen kan een dunner dakpaneel gebruikt worden, wat voor nog meer gewichtsbesparing zorgt.
De onderkant profiteert ondertussen van laserschroeflassen en verstevigende maatregelen voor lijm met hoge vervalgraad. De plaatsing van de verstevigingen aan de onderkant heeft ook het voordeel dat ze trillingen verminderen.
Chassis en ophanging
De ophanging is ontworpen met het oog op stuurrespons en bochtenwerk. Er zijn gedetailleerde maatregelen genomen om de stijfheid en de reactie op laterale krachten in de armen te verbeteren.
De voorkant heeft een nieuw MacPherson-veerpootontwerp dat stijf en licht is voor een wendbaar rijgedrag en een hoogwaardige rit. Aan de achterkant is er een torsiebalk geplaatst.
Aerodynamica
De nieuwe uniforme spindel en de Resolute Look-ontwerp vooraan helpen de luchtweerstandscoëfficiënt van de LBX te verbeteren, waardoor de beweging van de voorkant vermindert en de luchtstroom beheerd wordt vanaf de voorbumper langs de zijkanten van de auto.
De luchtstroom over de auto is geoptimaliseerd met details zoals verzonken raamrubbers, nauwkeurige profilering van de voorbumperhoeken en achterbumperzijden en de toevoeging van vinvormen aan de dorpels. De contouren van het dak, de spoiler achteraan en het ontwerp van de achterlichtunits spelen ook een rol in de aerodynamische efficiëntie van de LBX met een weerstandscoëfficiënt van 0,34.
Rijpositie
Naast het lagere heuppunt heeft Lexus over elk aspect van de rijpositie nagedacht om het gevoel van verbondenheid met de auto te bevorderen dat de sleutel vormt tot de Lexus Driving Signature.
Het driespaaks stuurwiel is dichter bij de bestuurder gebracht en in een meer rechtopstaande hoek geplaatst, terwijl het zicht van de bestuurder verbeterd wordt door de vorm van de motorkap en de slanke voorstijlen, waardoor de hoeken van de auto goed zichtbaar zijn en de dode hoek links en rechts bij het manoeuvreren en draaien kleiner wordt.
Verder is er ook veel aandacht besteed aan het ontwerp van de zetel, met een plattere rugleuning en een kussenstructuur en -lengte die de bestuurder helpen een beter gevoel te krijgen over hoe de auto zich gedraagt.
Geluids- en trillingscontrole
De LBX mag dan wel een kleine auto zijn, Lexus heeft veel moeite gedaan om een stille, rustige omgeving in het interieur te creëren die klanten zouden verwachten van een groter topmodel.
De reeks maatregelen om lawaai en trillingen onder controle te houden omvat speciale aandacht voor de deuren. Hun sluitgeluid is afgestemd om een geruststellende kwaliteit over te brengen, met behulp van dempingsplaten in de panelen, afgedekte servicegaten en een afdichtmiddel rond de deurbekleding.
Op het dak wordt een sterk dempende kit gebruikt om de overdracht van weggeluiden tegen te gaan en een grote dakdemper helpt om de rust in het interieur te bewaren, bijvoorbeeld door het geluid van regen te verminderen.
Rond de volledige motorkapopening is een afdichting aangebracht die het geluid onderdrukt dat wordt veroorzaakt door turbulentie van de luchtstroom. Het motorgeluid wordt gereduceerd dankzij de toevoeging van een balansas, terwijl de bodemplaat is voorzien van lijm met een hoge dempingskwaliteit en kleinere tussenruimten tussen de onderdelen. Op de hogere modellen wordt akoestisch glas gebruikt voor zowel de voorruit als de voorste zijruiten, terwijl voeringen, isolatoren en schuim en andere geluidsabsorberende materialen worden gebruikt op strategische punten rond het interieur.
Vehicle Braking Posture Control
Dit is het eerste voertuig in zijn klasse dat gebruikmaakt van het Vehicle Braking Posture Control-systeem. Dit systeem zorgt voor een evenwichtige verdeling van de remkracht tussen voor- en achterwielen om hobbelen tijdens het remmen te onderdrukken en de rolneiging in bochten te verminderen. Het houdt de auto niet alleen stabiel, maar filtert ook trillingen voor een comfortabele rit.
Het systeem gebruikt onafhankelijke drukregelaars voor en achter om de remkrachtverdeling aan te passen aan het gebruik van het rempedaal door de bestuurder en de verticale beweging van de ophanging. Wanneer u begint te remmen, zal de auto als reactie pitchen, waardoor u gemakkelijk kunt voelen hoe de auto vertraagt. Wanneer de bestuurder meer druk op het rempedaal uitoefent, wordt er meer remkracht naar achteren gericht, zodat het omhoog gaan van de carrosserie over de achterwielen wordt tegengegaan en de carrosserie van de auto naar beneden zakt. Met minder pitching wordt het vertrouwen van de bestuurder vergroot met een lineair remgevoel en een geruststellend gevoel dat de banden goed contact met de grond hebben, zelfs bij hard remmen.
De LBX maakt gebruik van een elektronisch geregeld remsysteem op aanvraag met een krachtige pompmotor voor gebruiksgemak en een natuurlijk remgevoel. Er zijn schijfremmen gemonteerd – geventileerd aan de voorkant en massief aan de achterkant.
Stuur
De elektronische stuurbekrachtiging is afgesteld voor een responsief, soepel gevoel. De structuur heeft een tussenas met een expansie/contractie slagmechanisme dat trillingen helpt te absorberen.
De bestuurder kan het bereik van het stuurwiel handmatig met 50 mm en de hoogte (kantelen) met 40 mm aanpassen.
Exterieurontwerp
- Next Chapter Design dat breekt met Lexus-conventies
- Het ontwerp weerspiegelt eersteklas kwaliteit en een eigentijdse, meer casual uitstraling
- Krachtige nieuwe styling vooraan met 'gedeconstrueerde' spindelgrille en Resolute Look
- Compacte cabine, dynamisch gevormde onderkant, lange motorkap en grote wielen en banden zorgen voor een sterke houding en lonende prestaties
Lexus heeft zijn eigen regels herschreven bij het ontwikkelen van de gloednieuwe LBX, een stadsvriendelijke cross-over. Niet in de laatste plaats door enkele van de meest bekende designconventies te herzien.
Dit radicale nieuwe model heeft een styling die het onderscheidt van zijn grotere stalgenoten en geeft aan dat het merk de intentie heeft om de harten en zielen te veroveren van een nieuw soort klanten.
Next Chapter Design
Het team dat de LBX ontwierp, werd door het topmanagement van het bedrijf aangemoedigd om vernieuwend te denken en de principes van het Lexus Next Chapter Design toe te passen die de laatste generatie NX-, RX- en RZ-modellen hebben gedefinieerd. Het is een ontwerpbenadering die rechtstreeks de aantrekkingskracht van de auto vertaalt – in het geval van de LBX is dat compact en levendig in de stad, wendbaar en aangenaam op bochtige landwegen en stabiel en verfijnd op de snelweg.
De wens was om een auto te produceren met een sterke visuele aantrekkingskracht voor jongere, stadsbewuste Europeanen die de voorkeur geven aan eersteklas kwaliteit met een meer casual, eigentijdse look-and-feel. Dit is een Lexus waarin u zich thuis voelt in sneakers, terwijl u nog steeds het luxueuze vakmanschap, de topkwaliteit en het innemende rijkarakter waardeert die kenmerkend zijn voor het merk.
'Resolute Look' voorkant en 'gedeconstrueerde' spindelgrille
Het belangrijkste ontwerpaspect van de LBX is een nieuwe voorkant, die 'breekt' met de spindelgrille – een designkenmerk van de afgelopen tien jaar – en Lexus naar een nieuw tijdperk leidt.
De grille is verenigd in één trapeziumvorm, onder een smalle opening die onder de voorrand van de motorkap doorloopt en de ranke koplampunits met elkaar verbindt. Bovendien wordt hij benadrukt door een chroomlijst bestaande uit een stuk. Het ontwerp is gebaseerd op de traditie van Lexus' Resolute Look, een kenmerkende styling voor Lexus-productiemodellen uit het begin van de jaren 2000.
Uit de naadloze, randloze grille ontstaan de lijnen van de spindelcarrosserie, wat bijdraagt tot de sterke, dynamische uitstraling van de LBX. De grille is ook aerodynamisch efficiënt, waardoor de lucht vlotter over en rond de auto stroomt. Het nieuwe koplampontwerp creëert een sterke visuele signatuur, met de dagrijverlichting en richtingaanwijzers geïntegreerd in bi-functionele eenheden. Met deze nieuwe opstelling is de kenmerkende L-vorm van de verlichting veranderd, zodat ze naar buiten gericht is in plaats van naar binnen, om overeen te komen met de richting van elke richtingaanwijzer. De koplampen zelf zijn single-project bi-beam LED-koplampen, uitgerust met een Automatic High-beam System (AHS) op de hogere modellen.
Ontwerp dat de rijprestaties toont
Volgens de principes van Lexus Next Chapter Design worden de identiteit en verhoudingen van de auto bepaald door de rijervaring die hij biedt. De A-stijlen zijn naar achteren getrokken, waardoor het inzittendengedeelte compact en de motorkap langer lijkt voor een sportief profiel. De wijd uitlopende spatborden drukken kracht uit en accentueren de grote (18-inch) wielen en banden, terwijl korte overhangen en een gedurfde verkleining van het gebied rond de achterportieren op wendbare, dynamische prestaties wijzen.
Achterzijde met een krachtige uitstraling
Ook de achterkant van de auto straalt een sterke houding uit. De styling is geïnspireerd door een verrassende bron – de Kagami-Mochi-rijstwafels, die een traditioneel Japans religieus offer zijn tijdens Nieuwjaar. Ze bestaan uit twee schijven – een kleine bovenop een grotere. Als u de LBX van achteren bekijkt, wordt deze balans van vormen weerspiegeld in de compacte cabine van de auto die bovenop een krachtige onderkant is geplaatst – nog een visueel signaal dat duidt op een laag zwaartepunt en een stabiel weggedrag.
Stylingdetails zijn onder andere een subtiel gedessineerde foliebekleding voor de achterstijlen, die een intrigerend gestructureerd uiterlijk creëert. De aerodynamische onderdelen voor- en achteraan hebben zilveren accenten die de aandacht vestigen op de sterke onderkant.
De kentekenplaat is verplaatst naar de bumper, zodat het LEXUS-opschrift beter tot zijn recht komt op het lege oppervlak van de achterklep. Ook de nieuwste versie van de kenmerkende L-vormige lichtbalk van Lexus heeft een grotere visuele impact, waarbij de richtingaanwijzers en achteruitrijlichten een ingetogen aanwezigheid hebben wanneer ze niet branden.
Afmetingen
De LBX is 4190 mm lang, 1825 mm breed, 1545 mm hoog en heeft een wielbasis van 2580 mm. De kleine draaicirkel van 5,2 m is ideaal voor stadsverkeer.
Kleuropties
De kleuropties voor het exterieur omvatten levendige tinten en Lexus' diepglanzende sonische afwerkingen. De versies Emotion en Cool kunnen uitgerust worden met bi-tone lak, waarbij elke kleuroptie gecombineerd wordt met een contrasterend zwart dak.
Interieur
- Schoon, open en verfijnd cabineontwerp met het comfort en gemak van Omotenashi
- Een op de bestuurder gerichte cockpit op basis van het Tazuna-concept met uitstekend zicht
- Rijpositie in sedan-stijl
- Uitgebreide personaliseringsmogelijkheden voor het interieur met de nieuwe Lexus Atmospheres en Bespoke Build-opties
- Lexus Link-multimedia met cloudnavigatie, smartphone-integratie en geavanceerde spraakherkenningsmogelijkheden
- Optionele, app-gebaseerde digitale sleutel kan op afstand gedeeld worden met maximaal vijf gebruikers
De ontwerpers van Lexus streefden naar een eenvoudig en verfijnd interieur dat het gevoel en de sfeer oproept van een model uit het hogere segment. Dit effect is gebaseerd op drie belangrijke elementen: een goed zicht op de buitenwereld en een overzichtelijk, strak instrumentenpaneel; het gevoel van een grote binnenruimte; en een middenconsole die duidelijk aanwezig is.
In het hele interieur komt de Lexus Omotenashi-benadering tot uiting, waarbij de inzittenden zich welkom en comfortabel voelen, met designdetails die anticiperen op hun behoeften. De bestuurderscockpit is een interpretatie van het Tazuna-concept van Lexus, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in de NX, de middelgrote SUV van Lexus. Hierdoor zijn de belangrijkste bedieningselementen en informatiebronnen direct rondom de bestuurder geplaatst, zodat de bestuurder zich beter kan blijven concentreren op zijn rijtaak en zo min mogelijk wordt afgeleid.
Het horizontale instrumentenpaneel heeft een strak en eenvoudig ontwerp om een breed en duidelijk zicht te behouden en een roept een open gevoel op. De ononderbroken lijn die door dit ontwerp wordt gecreëerd, helpt de bestuurder ook om de mate van rolneiging van het voertuig te voelen, wanneer hij door bochten rijdt.
Prominente middenconsole
De middenconsole is een prominente, stijve structuur met een groot display dat naar achteren is gekanteld, zodat het soepel in de structuur integreert. Het heeft ook beklede kniekussens aan de zijkant, een voelbare, gevoerde middenarmsteun en een lager opbergvak voor kleine spullen dat bovendien een 12 volt-accessoireaansluiting en een USB-B-poort bevat.
Zitplaatsen
Het lage heuppunt geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto en geeft hem een sedan-achtige rijpositie. Om iedereen aan boord een goed uitzicht te bieden, zijn de zitplaatsen op de achterbank iets hoger geplaatst dan de voorste zetels.
Het ontwerp van de zetels is gericht op het behouden van een stabiele houding en het minimaliseren van hoofdbewegingen in bochten, met een diephangende kussenconstructie met een vergroot contactoppervlak en een plattere rugleuning die het lichaam goed vasthoudt en terwijl de borstkas rechtop houdt. Voor de bestuurder versterkt dit het gevoel van verbondenheid met de auto. De voorste zetels zijn in acht richtingen elektrisch verstelbaar. De achterbank kan worden gedeeld en ingeklapt in de verhouding 60:40.
De LBX is het nieuwste model met een herinneringssysteem dat een waarschuwing geeft als er kinderen, bagage of andere voorwerpen op de voorste passagierszetel of op de achterbank worden achtergelaten.
12,3-inch digitaal instrumentenpaneel voor de bestuurder
De gerichte kwaliteit van het Tazuna-concept wordt versterkt met een nieuw, volledig digitaal instrumentenpaneel – 7 of 12,3 inch, afhankelijk van de modelspecificatie. De indeling, de prominente aanwezigheid van de meters en de gegevens veranderen naar gelang de geselecteerde rijmodus en kunnen aan individuele voorkeuren worden aangepast. De inhoud van het multi-informatiedisplay in de eenheid kan ook worden aangepast.
Een optioneel head-up display is eveneens beschikbaar met keuze uit drie bedrijfsmodi om verschillende hoeveelheden informatie te geven over de prestaties van het voertuig en de status van de rijhulpsystemen.
Ontwerp stuurwiel
Het ontwerp van het driespaaks stuurwiel draagt bij aan de controle, het comfort en het vertrouwen van de Lexus Driving Signature, terwijl de programmeerbare touch-sensorknoppen op het stuurwiel snel en intuïtief toegang geven tot de voorkeursinstellingen van de bestuurder. Een stuurverwarming is beschikbaar in de hogere modellen, met opties voor synthetische of echt lederen bekleding. De versnellingshendel is ook geplaatst en geprofileerd voor comfort en gebruiksgemak, in lijn met de Tazuna-ontwerpprincipes.
Bekledingen en afwerkingen
De eersteklas kwaliteit en aandacht voor detail is duidelijk zichtbaar in de bekleding en afwerking die zorgen voor een sterke visuele en tactiele aantrekkingskracht. Naast semi-aniline leder van topkwaliteit, behoren een diervriendelijk interieur met kunstleder en synthetische materialen voor de zetelbekleding, het stuurwiel, de versnellingshendel en de deurbekleding tot de opties.
De LBX heeft ook nieuw inlegwerk in Tsuyusami-houtskool-effect, dat gemaakt is met behulp van een nieuwe folietechniek waarbij meerdere lagen gebruikt worden voor een sterk gestructureerd uiterlijk met een gevoel van diepte.
Sfeerverlichting
De sfeerverlichting in het interieur draagt bij aan het Omotenashi-effect: mensen worden verwelkomd en voelen zich helemaal thuis in de auto. Indirecte verlichting creëert een premium sfeer, bijvoorbeeld rond de handgrepen van de deuren, de voetsteunen, de draadloze lader en het opbergvak in de onderconsole.
Er zijn 50 verschillende kleuropties, in 14 groepen verdeeld over vijf thema's: Healing, Relaxing, Arousing, Focusing en Exhilarated.
Nieuwe Lexus Atmospheres
Met de LBX kiest Lexus voor een nieuwe aanpak om een modellenprogramma te ontwikkelen dat beter aansluit bij de voorkeuren en levensstijlen van zijn klanten.
Naast de basisuitvoering kan worden gekozen uit vier ‘sferen’: Elegant en Relax die gericht zijn op een verfijnd gevoel, en Emotion en Cool die een sportiever, dynamischer karakter hebben. Elke sfeer is ontworpen met een ander type klant in gedachten.
De Emotion- en Cool-modellen onderscheiden zich door bi-tone lak en 18-inch lichtmetalen velgen met een gepolijste afwerking. De Elegant- en Relax-versies hebben een monotone lakafwerking en glanzende 18-inch velgen.
Wat de interieurspecificaties betreft, wordt het Emotion-model geleverd met geperforeerde kunstlederen bekleding met rode accenten en contrasterende stiksels op de zetels, middenconsole en deurbekleding. De LBX Cool – het topmodel met dynamisch thema – heeft een bi-tone zwart/donkergrijs interieur in Ultrasuede en leder met koperkleurige details en stiksels.
De sferen Elegant en Relax roepen verschillende stemmingen op. Kunstleder in een subtiele Forest Brown- of Ammonite Sand-tint is in de LBX Elegant te vinden op de deurpanelen, het instrumentenpaneel, de consolebekleding en de zetelbekleding. Voor het Relax-model kan worden gekozen uit Saddle Tan of Black semi-aniline leder met opvallende Tatami-stiksels.
Naast de vier Atmosphere-modellen is er ook een instapmodel van de LBX, dat standaard is uitgerust met geavanceerde technologie in plaats van extra dure opties. Hiertoe behoren met name de uitgebreide actieve veiligheids- en bestuurdersassistentiesystemen.
Dit instapmodel en de Emotion- en Elegant-versies kunnen met een diervriendelijk interieur zonder lederproducten worden geleverd.
Lexus Bespoke Build
Eigenaars die hun LBX een persoonlijker uiterlijk willen geven, kunnen gebruikmaken van de nieuwe Lexus Bespoke Build-service. De klantgerichte benadering van Lexus geeft hen de vrijheid om hun auto te personaliseren met op maat gemaakte details – een service die gewoonlijk is voorbehouden aan luxemodellen in het topsegment.
Met de op maat gemaakte behandeling kunnen klanten kiezen uit exclusieve lakkleuren voor het exterieur en een persoonlijke combinatie samenstellen van kleuren voor de veiligheidsgordels, borduurpatronen voor de bekleding, een kleur voor de stiksels en sieropties voor de bekleding. De keuze aan luxematerialen omvat L-aniline leder – een prestigieuze ledersoort die alleen verkrijgbaar is op de LBX en de LS sedan van Lexus – en Ultrasuede in verschillende kleurencombinaties. Deze personaliseringsservice zal na de start van de LBX-verkoop in 2024 in bepaalde markten geïntroduceerd worden.
Multimedia, informatie en entertainment
De LBX is uitgerust met het nieuwste Lexus Link Connect System, te bedienen via een 9,8-inch touchscreen met een antireflectieve coating, waardoor het in alle lichtomstandigheden goed leesbaar is.
De functies van het systeem omvatten cloudnavigatie, waardoor de routeplanning wordt geoptimaliseerd met realtime informatie over verkeerssituaties en vertragingen. Nog meer gemak wordt geboden door de dynamische spraakherkenning en de 'Hey Lexus'-boordassistent. Deze assistent reageert op stemcommando's van zowel de bestuurder als de passagier voorin en herkent meer gesprekstaal.
Smartphone-integratie is mogelijk via draadloze of bekabelde verbindingen voor Apple CarPlay of een bekabelde verbinding voor Android Auto.
Met de My Setting-functie van het systeem kunnen maximaal drie gebruikers hun eigen, aangepaste voorkeuren registreren voor de multimedia-, voertuig-, veiligheids- en bestuurdersassistentiesystemen. De auto herkent de gebruiker automatisch aan ofwel de aanwezigheid van een digitale sleutel, een aangesloten Bluetooth-apparaat of gezichtsherkenning (op modellen met een Driver Monitor Camera).
Net als de andere nieuwste Lexus-modellen biedt de LBX naadloze over-the-air software-updates voor zijn multimedia- en veiligheidssystemen.
Digitale sleutel
Verder gemak wordt geboden door een optionele digitale sleutel. Die is compatibel met zowel Apple- als Android-toestellen en stelt maximaal vijf personen per auto in staat om een app op hun smartphone te gebruiken om het voertuig te ontgrendelen en te starten.
De app kan ook gebruikt worden als een draadloze sleutel voor het op afstand vergrendelen en ontgrendelen van de auto, waardoor de auto bijvoorbeeld kan worden gebruikt als een beveiligd afgiftepunt voor pakketbezorging. En als de smartphone zoekraakt of de batterij leeg is, kan er nog steeds een fysieke sleutel gebruikt worden.
Audiosystemen
Mark Levinson, de exclusieve audiopartner van Lexus, heeft een optioneel premium systeem voor de auto ontworpen met 13 optimaal geplaatste luidsprekers. Het systeem bestaat uit Unity-luidsprekers van 10,9 cm, elk met een geïntegreerde tweeter, plus woofers van 22,9 cm in elk van de voorste deuren en een subwoofer van 22,4 cm onder de vloer van de bagageruimte.
Het systeem is voorzien van de nieuwe Mark Levinson Quantum Logic Surround-technologie voor een nauwkeurig en vol geluidsbeeld, vloeiend gebalanceerde frequentiekarakteristieken en een hoge helderheid en definitie.
Het standaard audiosysteem voor de LBX heeft zes luidsprekers, met vier middentonenluidsprekers van 9 cm plus een woofer van 18 cm in elk van de voorste deuren.
Airconditioning en Lexus Climate Concierge
Het ontwerp van de airco-eenheid is gericht op gewichts- en ruimtebesparing, een stille werking en efficiëntie die bijdraagt aan het algehele brandstofverbruik. De verwarmingsprestaties en energie-efficiëntie zijn verbeterd met een nieuw luchtinlaatontwerp dat de hoeveelheid hercirculatielucht verhoogt.
Op de duurdere modellen coördineert Lexus Climate Concierge automatisch de werking van de airconditioning met de zetel- en stuurverwarming, zodat de gewenste temperatuur voor elke passagier snel wordt bereikt. Het systeem zal ook frisse lucht met een lage vochtigheidsgraad in het bovenste deel van de cabine brengen om het beslaan van de ruiten te voorkomen, terwijl warme lucht rond de voeten van de inzittenden wordt gerecirculeerd.
Met behulp van de Lexus Link-app kunnen eigenaren het airconditioningsysteem op afstand bedienen, de cabine verwarmen of koelen of de voorruit ijsvrij maken, voordat ze hun rit aanvangen.
E-Latch elektronische ontgrendeling
Het e-Latch-systeem van Lexus zorgt voor het intuïtief, soepel en gemakkelijk openen en vergrendelen/ontgrendelen van de deuren zonder mechanisch geluid.
Op de externe deurkrukken zit een schakelaar voor het openen van de deur op de achterkant van de deurkruk. Binnenin zijn de deurtrekker en handgreep geïntegreerd, zodat de deur in één beweging geopend kan worden – het is niet nodig om de handgreep los te laten en vervolgens te duwen. De ontgrendelingsschakelaar is ontworpen om onbedoeld openen te helpen voorkomen; de deuren worden automatisch vergrendeld wanneer de snelheid van de auto hoger is dan 4 km/u. Openen is alleen toegestaan als de versnelling in 'Parkeren' staat, het rempedaal is ingetrapt of de handrem is ingeschakeld. Als de batterij leeg is, kunnen de deuren handmatig geopend worden.
De e-Latch is gekoppeld aan het Safe Exit Assist-systeem, dat de schakelaar voor het openen van de binnendeur deactiveert als er een risico bestaat op contact met voertuigen die van achteren naderen (meer informatie in het hoofdstuk veiligheid hieronder).
Laadruimte
Met alle achterzetels op hun plaats bedraagt de bagageruimte in de LBX met voorwielaandrijving 402 liter, met ruimte voor twee koffers van 75 liter onder de tonneauplank.
De ruimte is gemaximaliseerd door het weglaten van uitsparingen en uitsteeksels en het creëren van opbergruimte voor gereedschap, een bandenreparatieset en andere zaken onder de laadvloer. De lichtgewicht opvouwbare tonneauplank kan plat op de laadvloer gelegd worden als er grotere voorwerpen vervoerd moeten worden.
Elektrische achterklep
Voor de LBX is een elektrische achterklep verkrijgbaar, met een compacte motor die stil werkt en snel reageert. De achterklep kan geopend worden met schakelaars op het instrumentenpaneel en de smart key, en er is ook een sluitschakelaar aan de onderkant van de achterklep. Een schakelaar voor sluiten en vergrendelen sluit en vergrendelt de achterklep wanneer de gebruiker de smart key van het voertuig bij zich heeft.
De maximale openingshoek kan door de gebruiker aangepast worden, bijvoorbeeld om te voorkomen dat hij een laag garageplafond of andere obstakels raakt. De standaardinstelling is 79 graden.
Advanced Park en Remote Parking
De LBX is verkrijgbaar met een Advanced Park-systeem dat gebruikmaakt van een reeks van vier camera's en 12 ultrasone sensoren om rondom en in real time de directe omgeving van de auto te kunnen observeren. Dit helpt de bestuurder om efficiënte, soepele automatische parkeermanoeuvres uit te voeren met minder herpositioneringsbewegingen.
Een automatische parkeerfunctie kan gebruikt worden voor achteruit inparkeren, voorwaarts inparkeren, parallel inparkeren en uitparkeren (voorwaarts uitparkeren vanuit parallelle parkeerplaatsen). Ze bestuurt alle noodzakelijke besturingsfuncties van het voertuig – sturen, remmen, gas geven en schakelen.
Een geheugenfunctie gebruikt een camerabeeld om automatisch te parkeren op maximaal drie regelmatig gebruikte plaatsen, bijvoorbeeld op een oprit thuis. Eigenaars kunnen het systeem ook op afstand bedienen met een speciale app op hun smartphone voor parkeren op afstand, wanneer ze de smart key van de auto bij zich hebben. Dit is vooral handig bij het parkeren of verlaten van zeer smalle ruimtes.
Veiligheid en rijhulp
- Derde generatie Lexus Safety System + standaard actieve veiligheids- en bestuurdersassistentiesystemen
- Verbeterde waarschuwingsdetectie en nieuwe rem-, stuur- en aandrijfkrachtcontrolefuncties om botsingen te helpen voorkomen
Naast voorzieningen als het hierboven beschreven Advanced Park-systeem en Vehicle Braking Posture Control is de LBX standaard uitgerust met de uitgebreide veiligheids- en bestuurdersassistentievoorzieningen van de nieuwste generatie van het Lexus Safety System +. Hierdoor beschikt de auto over meerdere systemen om ongevallenrisico’s te signaleren, de bestuurder te waarschuwen en zo nodig automatisch te sturen, te remmen en de aandrijfkracht te regelen om een botsing te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.
Het Pre-Collision System (PCS) biedt een groter detectiebereik met een nieuwe combinatie van radar- en camerasensor vooraan. Het operationele bereik omvat het kunnen herkennen van motorfietsen en tegemoetkomende voertuigen. De Intersection Assistance is ook verbeterd, met detectie van tegenliggers en overstekende voetgangers bij het nemen van een bocht op een kruispunt.
Het systeem profiteert verder van Emergency Steering Assist die de auto stabiel en binnen zijn rijstrook houdt wanneer de bestuurder een geparkeerde auto, voetganger of ander obstakel aan de zijkant van de weg moet ontwijken. Het systeem is ook leverbaar met Active Support, dat een aanrijding probeert te voorkomen door voorzichtig te remmen en te sturen.
Het PCS biedt ook Low Speed Acceleration Suppression of acceleratie-onderdrukking bij lage snelheid, waarbij plotseling, onbedoeld gebruik van het gaspedaal bij lage snelheid wordt herkend. Het optionele Front Cross Traffic Alert waarschuwt de bestuurder voor naderende voertuigen van beide kanten en helpt de bestuurder op kruispunten met een slecht of beperkt zicht.
Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) biedt een breed scala aan afstandsinstellingen tussen voertuigen, zodat de bestuurder de prestaties kan afstemmen op zijn persoonlijke voorkeur.
De functies omvatten Curve Speed Reduction, dat zorgt voor een passende snelheid om soepel door bochten te rijden en Overtaking Prevention dat de snelheid regelt van de auto om te voorkomen dat een langzamer voertuig aan de verkeerde kant wordt ingehaald op een weg met meerdere rijstroken. De bestuurder kan ook eenvoudig de kruissnelheid opnieuw instellen om te voldoen aan wijzigingen in de snelheidslimiet die worden gedetecteerd door het Road Sign Assist-systeem (RSA).
Het Lane Departure Alert (LDA) werd verbeterd om meer objecten te herkennen, waaronder belendend straatmeubilair zoals elektriciteitspalen, stoepranden en vangrails. Het kan ook herkennen wanneer de bestuurder stuurt om een persoon of een geparkeerd voertuig op de rijbaan van de LBX te ontwijken.
De krachtige camera wordt gebruikt door de Lane Tracing Assist-functie (LTA) en is beter in staat om wegmarkeringen te onderscheiden; wanneer markeringen aan het zicht onttrokken zijn, bijvoorbeeld in druk verkeer, volgt het systeem het pad van de voorligger. Het systeem kan ook 3D-objecten herkennen, zodat het zijn prestaties kan aanpassen om de juiste zijdelingse afstand te houden tot voertuigen op aangrenzende rijstroken of wegwerkzaamheden, op een manier die natuurlijk aanvoelt voor de bestuurder.
Lane Change Assist kan worden gebruikt wanneer de LTA-functie van de auto geactiveerd is. Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt om van rijstrook te veranderen, controleert het systeem de veiligheid met behulp van de PCS-radar en -camera, berekent het het doeltraject en zorgt het voor de juiste stuurcontrole. Zodra de rijstrookverandering voltooid is, keert de LTA-functie terug naar de normale werkingsstatus.
De Driver Monitor is een camera die boven het stuurwiel is gemonteerd en die de toestand van de bestuurder constant controleert. Als het systeem merkt dat de bestuurder zijn/haar concentratie heeft verloren omdat hij/zij moe of onwel is, geeft het visuele en hoorbare waarschuwingen. Het systeem is gekoppeld aan de actieve veiligheidssystemen van de auto, zodat de auto, als de bestuurder niet reageert, soepel tot stilstand kan worden gebracht met geactiveerde alarmknipperlichten (Emergency Driving Stop).
Proactive Driving Assist (PDA) omvat Obstacle Anticipation Assist, Deceleration Assist en Steering Assist. Het systeem werkt bij lagere snelheden, bijvoorbeeld wanneer u door de stad rijdt. De camera vooraan scant het gebied voor de auto om te controleren op gevaren zoals voetgangers die op het punt staan over te steken of langs de kant van de weg lopen, geparkeerde auto's en fietsers. In geval van een risico op een botsing wordt afgeremd en bijgestuurd om het obstakel te ontwijken, terwijl de auto binnen de rijstrook blijft.
Het Lexus Safety System + pakket biedt ook Automatic High Beam of, op de modellen met een hogere specificatie, een Adaptive High Beam-systeem voor automatische aanpassing van de koplampbundels om optimale voorwaartse verlichting te bereiken zonder tegenliggers te verblinden.
Road Sign Assist (RSA) kan een groter aantal waarschuwings- en gebodsborden op de snelweg herkennen en weergeven. De snelheidsbegrenzer van de auto kan aan de RSA-functie worden gekoppeld, waardoor het vermogen van de aandrijflijn wordt verminderd en indien nodig wordt geremd om de auto binnen de wettelijke snelheidslimiet voor een bepaalde weg te houden.
Hulp bij het maken van manoeuvres wordt geboden door de Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Monitor, samen met een achteruitrijcamera en een parkeerhulprem. De parkeerhulprem past automatisch aandrijfkracht en remcontrole toe als er gevaar bestaat voor contact met een stilstaand object, voertuigen die van achteren naderen of voetgangers, wanneer er met lage snelheid wordt gereden.
Ruitenwisser met ingebouwde sproeier
De bestuurder heeft een beter zicht bij slecht weer dankzij een nieuwe ruitenwisser met ingebouwde sproeier, zoals eerder toegepast op topmodellen als de Lexus LC en LS. Hierbij wordt de ruitensproeiervloeistof via de ruitenwisser zelf verdeeld, waardoor de voorruit grondiger en directer wordt gereinigd.
Nu te bestellen, leveringen aan klanten vanaf maart 2024