LEXUS LANCEERT IS 200t MET INNOVATIEVE 2,0-LITER TURBOBENZINEMOTOR
- Nieuwe turbomotor garandeert nog meer soepelheid en responsiviteit zonder turbovertraging
- Motor gekoppeld aan 'Sports Direct Shift'-achttrapstransmissie
- IS 200t te koop in België vanaf oktober 2015
Lexus breidt zijn gamma voertuigen uitgerust met de nieuwe 2,0-liter turbomotor uit. Na de lancering van de NX 200t begin 2015 en de aankondiging van de RX 200t tegen eind dit jaar, is de IS het derde Lexus-model dat deze nieuwe motor onder de kap krijgt.
De nieuwe 2,0-liter turbobenzinemotor van de Lexus IS 200t sportberline – met innovatieve D-4ST-brandstofinjectie voor een onmiddellijke koppelrespons – levert 245 pk (180 kW) en een maximumkoppel van 350 Nm. De achttrapstransmissie 'Sports Direct Shift' – goed voor een topsnelheid van 230 km/u – werd ontwikkeld voor de ultraperformante RC F.
Dankzij de geavanceerde combinatie van een watergekoelde cilinderkop, een geïntegreerd uitlaatspruitstuk en een 'twin scroll'-turbo garandeert deze gloednieuwe 2,0-liter turbomotor van Lexus een snelle gasrespons en een hoog koppel bij lage toerentallen. Dankzij de innovatieve kleppentiming (VVT-iW: Variable Valve Timing intelligent - Wide) kan de motor overschakelen tussen de Otto- en Atkinson-cyclus om zo het brandstofverbruik te drukken.
Cilinderkop met geïntegreerd vier-naar-twee uitlaatspruitstuk en 'twin scroll'-turbo
Deze innovatieve combinatie van motortechnologieën werd ontwikkeld om comfortabele prestaties te verzekeren evenals een responsiviteit met een minimale turbovertraging en een verbeterd koppel bij lage toerentallen.
Het vier-naar-twee uitlaatspruitstuk paart de cilinders volgens hun expansie- of compressieslag. In combinatie met de uiterst efficiënte 'twin scroll'-turbo voorkomt deze innovatieve spruitstukstructuur interferentie tussen de uitlaatgassen van elke cilinder voor een hoog koppel over het grootst mogelijke toerentalgebied.
De motor maakt verder gebruik van een lucht-vloeistofkoeling die rechtstreeks op de motor werd gemonteerd om het inlaatvolume naar de turbo aanzienlijk te verminderen. Op die manier wordt turbovertraging geminimaliseerd voor uiterst responsieve prestaties en een soepele rijervaring.
De 'twin scroll'-turbo zelf is voorzien van een variabele sturing van de wastegate. Door de tegendruk te verminderen bij lage motorbelasting wanneer de turbo niet nodig is, nemen de pompverliezen af.
Bovendien verbetert de integratie van het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop de uitlaatgaskoeling, zonder dat de opwarmtijd van de katalysator hieronder lijdt. Dit gaat niet alleen de slijtage van de katalysator tegen, maar breidt ook het rijbereik uit tot het optimale stoichiometrische lucht-brandstofmengsel.
D-4ST-brandstofinjectiesysteem
D-4ST (Directe injectie 4-takt benzinemotor Superieure versie met Turbo) combineert een brandstofsysteem onder hoge druk voor rechtstreekse injectie in de cilinders met een systeem onder lage druk voor injectie in de poorten. De injectie wordt verdeeld tussen de directe en poortinjectoren afhankelijk van de motorbelasting. Het resultaat is een geoptimaliseerd brandstofverbruik in alle rijomstandigheden om zowel het koppel bij lage toerentallen als het verbruik te optimaliseren.
Het geavanceerde brandstofinjectiesysteem werkt in combinatie met de turbotechnologie om een hoge mate van compatibiliteit te creëren tussen de hoge tumble-verhouding. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vorm van de inlaatpoorten van de cilinderkop en de bovenkant van de zuigers, evenals de boostcontrole van de turbo te optimaliseren.
Innovatieve Dual VVT-iW-technologie
De nieuwe Lexus-turbo krijgt de innovatieve dubbele variabele kleppentiming mee met VVT-i voor de uitlaatkleppen en VVT-iW voor de inlaatkleppen, maar garandeert ook maximale prestaties bij volgas. Dit is mogelijk door het koppel te optimaliseren over het hele toerentalgebied en door het mogelijk te maken om de motor te starten in de Otto-cyclus om daarna over te schakelen naar de zuinigere Atkinson-cyclus.
Door de inlaatkleppen later te sluiten, reduceert de Atkinson-cyclus de pompverliezen en drukt hij het brandstofverbruik. Het VVT-iW-systeem heeft een centrale vergrendeling die de Atkinson-cyclus aanhoudt zonder daarbij de startprestaties bij koud weer in het gedrang te brengen.
Andere geavanceerde functies
De nieuwe 2,0-liter turbo is opmerkelijk licht en compact. De motor is gegoten in hittebestendig staal met laag nikkelgehalte en is uitgerust met een cilinderkopdeksel, inlaatspruitstuk en inlaatleidingen in hars voor een totaal gewicht van slechts 160 kg. De turbo werd gedurende meer dan 10.000 uur getest op de testbank alvorens de uitgebreide wegtests begonnen. Die wegtests waren bovendien nog eens goed voor meer dan 1 miljoen kilometer.
Er werden diverse maatregelen getroffen om wrijvingsverliezen in verschillende onderdelen van de motor tegen te gaan. De montage van een gewijzigde krukas verlaagt de drukbelasting van de zuigers om wrijvingsverliezen te beperken. De cilinderboring werd verbeterd en de zuigermantels kregen een oppervlaktebehandeling om de schuifweerstand te beperken. Er werden zuigerringen met lage spanning gebruikt en het gewicht van de heen-en-weer bewegende onderdelen werd beperkt.
Daarnaast is de motor voorzien van lichtgewicht roltuimelaars die de kleppen bedienen en een wrijvingsarme distributieketting. De schuivende onderdelen van de ketting zijn vervaardigd in een wrijvingsarm materiaal. Er werden ook wrijvingsarme materialen gebruikt voor de krukasoliekeerringen en de stroom van de smeerolie werd geoptimaliseerd. De oliepompstroom wordt beperkt door het gebruik van een variabel ontlaadmechanisme.
Soepeler, stiller en met een verbeterd turbogeluid
Hoewel de stijfheid van de voornaamste structurele onderdelen al geoptimaliseerd werd om de trillingen te onderdrukken, wordt de nieuwe motor verder uitgerust met een balansas met tandwielen in hars voor nog meer soepelheid en een hoger comfortpeil.
Een nieuw ontwikkelde calciumvrije smeerolie elimineert de kans op pingelen bij lage toerentallen, terwijl het koelsysteem van de zuigers met oliejets de antipingelprestaties nog verbetert.
De watergekoelde intercooler biedt een aanzienlijk voordeel bij acceleraties vanuit stilstand en reduceert de sprinttijd van 0 naar 100 km/u met 0,3 seconden ten opzichte van een lucht-luchtintercooler. De acceleratiecurve geeft voorrang aan een hoog koppel bij lage snelheden.
Turbomotoren zijn van nature lawaaierig wanneer de gasklep wordt gesloten (ook wel 'turbo sigh' genoemd). Er wordt een beroep gedaan op een elektrische luchtomloopklep en een resonator om het typische turbogeluid aanzienlijk te verminderen. Aangezien een turbomotor een soepele inlaatstroom nodig heeft om maximaal te presteren, hebben de Lexus-ingenieurs speciale vormen gecreëerd voor de inlaatkanalen, die het vermogen afleveren zonder lawaai.
Achttrapstransmissie met schakelpeddels
De IS 200t is ook uitgerust met de 'Sports Direct Shift'-achttrapstransmissie met schakelpeddels die aanvankelijk voor de ultraperformante RC F-coupé werd ontwikkeld. De achterwielaangedreven IS 200t is de eerste Lexus-berline die het schakelpatroon aanpast aan de G-krachten.
De transmissie schakelt automatisch terug wanneer de bestuurder hard remt voor een bocht en houdt in de bocht een lagere versnelling aan om de controle te optimaliseren. Vervolgens kiest ze een geschikte versnelling om de bestuurder een grotere vermogensrespons te geven bij het uitkomen van de bocht.
De IS 200t is beschikbaar vanaf oktober 2015.
Prijzen worden bekendgemaakt bij de lancering van de wagen bij de verdelers.
IS 200t - TECHNISCHE GEGEVENS
MOTOR
Maximumvermogen in DIN pk / kW 245 / 180
Capaciteit (cm³) / Cilinders / Kleppen 1.998 / L4 / 16
Klepmechanisme Dual VVT-i
Brandstoftype / Octaangetal Benzine / 95 of +
Max. vermogen (DIN pk / kW @ t/min) 245 / 180 @ 5.800
Max. koppel (Nm @ t/min) 350 @ 1.650-4.400
TRANSMISSIE
Aangedreven wielen Achterwielaandrijving
Transmissie automatische achttrapstransmissie 'Sports Direct Shift'
PRESTATIES
Topsnelheid (km/u) 230
0-100 km/u (s) 7,0
UITSTOOT* (g/km)
Emissieniveau Euro 6
CO2-uitstoot gemengd 162 (met 17” velgen) / 167 (met 18” velgen)
BRANDSTOFVERBRUIK* (l/100 km)
Gemengd 7,0 (met 17” velgen) / 7,2 (met 18” velgen)
REMMEN
Voor- en achteraan Geventileerde schijven
OPHANGING
Vooraan Dubbele wishbone
Achteraan Meerpuntsophanging
STUURINRICHTING
Type Tandheugel
Omwentelingen (aanslag tot aanslag) 2,84
Minimale draaicirkel (m) 5,2
GEWICHT (kg)
Maximaal toegelaten massa 2.125
Leeggewicht (min. – max.) 1.590-1.680
Sleepvermogen (max. geremd / ongeremd) 1.500 / 750
LUCHTWEERSTANDSCOËFFICIËNT
Cd-waarde 0,28
CAPACITEIT (l)
Inhoud brandstoftank 66
Bagageruimte 480