Lexus lanceert ART IS MOTION

Het allereerste “generatieve kunstwerk in een auto” ter wereld schildert het portret van de IS 300h bestuurder terwijl hij rijdt.

ART IS MOTION is een uniek experiment van Lexus Belgium waarbij de hybride IS 300h een auto-generatief portret van zijn bestuurder maakt. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van speciaal voor de gelegenheid ontworpen software die de rijstijl van de bestuurder omzet in digitale penseelstreken. Het portret wordt op het multimediascherm van de auto geprojecteerd en kan ook door iedereen bewonderd worden via een website.

De auto herkent gegevens zoals de verhouding van het gebruik van de benzine- en elektromotor, de snelheid en de versnelling. Deze data worden onmiddellijk omgezet in een palet van kleuren, penseelstreken en digitale beelden gebaseerd op het originele werk van de Spaanse multimedia-artiest Sergio Albiac. Zo betekent een felrode penseelstreek, bijvoorbeeld, dat de bestuurder abrupt versnelde en een koele blauwe tint kan betekenen dat de bestuurder aan het genieten was van zijn rit terwijl hij muisstil rondreed in elektrische modus.

De persoon die de ART IS MOTION IS 300h mag besturen is de gerenommeerde Belgische ondernemer Walter Vanhaerents, die in de voorbije dertig jaar een indrukwekkende hedendaagse kunstcollectie opbouwde. Walter Vanhaerents staat bekend als een voorvechter van grensverleggende kunst, dwars van de traditionele manier van denken: “Kunst is vooruitkijken naar het volgende moment en proberen te voorspellen wat echt waardevol is, wat ons bestaan verbetert. Ik ben dan ook verheugd een centrale rol te spelen in de creatie van een zelfportret dat digitaal geschilderd wordt op basis van mijn rijstijl in de ART IS MOTION Lexus.”

Generatieve kunstenaar Sergio Albac is met dit project niet aan zijn proefstuk toe. Bij het maken van zijn kunstwerken begint hij steeds met het vertalen van zijn creatief idee in computertaal. De software zorgt vervolgens voor aanpassen van het kunstwerk op zich. Dit is de eerste keer dat zijn generatieve kunst in een auto wordt toegepast. “Voor mij is de staat van voortdurende verandering een weerspiegeling van hoe levenservaringen onze identiteit en ons echt portret creëren. ART IS MOTION is geen stilleven of momentopname in de tijd. Het grote publiek kan de voortgang van het portret online volgen via een levenslijn. Ook zullen prints van de kunstwerken van de auto te zien zijn bij Lexus verdelers. Dit project omvat voor mij al mijn ambities om werk te maken dat groter is dan mijzelf”, aldus Sergio Albiac.

Het plezier om deel te nemen aan het ART IS MOTION experiment is niet uitsluitend bedoeld voor Walter Vanhaerents. De IS 300h kunstwagen kan de afbeeldingen die gemaakt worden uploaden op een website waar iedereen kan zien wat er op dat moment aan het gebeuren is en ook de geschiedenis van het ontstaan en de ontwikkeling van het kunstwerk kan bekijken.

ART IS MOTION is een experiment van Lexus Belgium dat voortvloeit uit het wereldwijde AMAZING IN MOTION concept, een serie van projecten die Lexus met de tijd zal uitbrengen. Deze spitse en verrassende experimenten met artiesten en technologie weerspiegelen de ambitie van het merk om voortdurend de grenzen van design, technologie, vakmanschap en customer experience te verleggen.

www.artismotion.com