LEXUS GS F

LEXUS GS F

Dinsdag 3 maart 2015

  • Verfijnde vierdeurs met de snelheid en wendbaarheid van een prestigieuze sportwagen
  • Atmosferische 5,0-liter V8-motor levert een maximumvermogen van 477 pk en een maximumkoppel van 530 Nm
  • Combinatie van Otto- en Atkinson-verbrandingscycli voor een optimaal vermogen en efficiëntie
  • Structurele verstevigingen en dynamisch afgestelde ophanging voor een optimale stabiliteit bij hoge snelheden en de wendbaarheid van een sportwagen
  • Een innovatief 'Torque Vectoring'-differentieel (TVD) verzekert een optimale wegligging
  • Compleet Lexus Safety System +

 

De GS F werd onthuld op de North American International Auto Show 2015.

De langverwachte GS F is een vierdeurs sportberline die de luxe van een toonaangevende prestigeberline combineert met de prestaties van een sportcoupé. De GS F vervoegt daarmee de RC F in het 'F'-sportgamma van Lexus. De nieuwe aanwinst is gebaseerd op de middelgrote GS-luxeberline en is meteen de grootste Lexus ooit met een 'F'-badge.

"Wie achter het stuur kruipt van een wagen met de 'F'-aanduiding moet zich onmiddellijk goed voelen. Een 'F'-model moet immers een plezier zijn om mee te rijden, ongeacht wie rijdt of op welke ondergrond er gereden wordt. Met de GS F wilden we een speciale auto maken die niet alleen de verwachtingen van de meest veeleisende autoliefhebbers overstijgt, maar iedereen een flinke dosis rijplezier biedt. De GS F steunt dan ook op de drie hoekstenen van het 'F'-gamma van Lexus: klank, respons en vermogen", besluit Yukihiko Yaguchi, hoofdingenieur van de GS F.

Een krachtige V8 en een sportieve achtversnellingsbak

De wagen krijgt een atmosferische 5,0-liter V8-motor onder de kap die maar liefst 477 pk en een maximumkoppel van meer dan 530 Nm levert. De motor wordt gekoppeld aan een uiterst responsieve achttrapsautomaat met mogelijkheid tot manueel schakelen. De bestuurder heeft bovendien de keuze uit vier modi: Normal, Eco, SPORT S en SPORT S+. Die laatste is speciaal ontworpen voor het circuit. Met een toonaangevend gewicht van slechts 1.830 kg accelereert de nieuwe achterwielaangedreven berline even snel als een sportcoupé. De motor mag dan wel krachtig zijn, toch is de DOHC met 32 kleppen ook zuinig. Zo wordt de Atkinson-cyclus ingeschakeld wanneer de bestuurder gecontroleerd rijdt.

Rijgedrag geoptimaliseerd op de befaamde Nürburgring

De GS F krijgt structurele verstevigingen en een exclusief ontworpen ophangingssysteem mee om het extra vermogen van de wagen in toom te houden. Het rijgedrag van het nieuwste lid van de 'F'-familie evenaart dat van een sportwagen. Het werd dan ook op punt gesteld op Japanse racecircuits en geperfectioneerd op de bekende Nordschleife van de Nürburgring (Duitsland). De strakke en op maat gemaakte ophanging van de wagen, samen met de bredere banden (255/35-19 vooraan en 275/35-19 achteraan) en het geoptimaliseerde remsysteem (inclusief feloranje remzadels) garanderen een optimale stabiliteit bij hoge snelheden en een optimale wendbaarheid. Stuk voor stuk verzekeren ze bovendien een bijna neutrale wegligging in zowat elke bocht.

Het innovatieve 'Torque Vectoring'-differentieel (TVD) van Lexus - ook de RC F is hiermee uitgerust - maakt deel uit van de uitgebreide standaard uitrusting waarmee de prestaties van de GS F het verschil maken. Het TVD heeft drie werkingsmodi:

  • Standard (standaard ingesteld) voor een optimaal evenwicht tussen wendbaarheid en stabiliteit
  • Slalom om meer nadruk te leggen op een alerte stuurrespons en wendbaarheid
  • Track voor een maximale stabiliteit bij hoge circuitsnelheden

 

Opvallende stijl benadrukt het principe 'vorm volgt functie'

De GS F krijgt een vergrote en meer uitgesproken versie van het typische spoelvormige radiatorrooster van Lexus mee. Zoals alle F-modellen heeft het rooster een opvallend honingraatpatroon met grote verluchtingsroosters die naadloos geïntegreerd zijn in de voorkant van de wagen. De slanke en hellende koplampen met de L-vormige dagrijlichten zijn niet alleen typisch voor Lexus, ze vervolledigen het elegante doch sportieve silhouet van de auto. De GS F is opvallend lager en breder dan de andere GS-modellen. Het resultaat is een gespierde look die - samen met de verluchtingsroosters in de voorbumper en de sportieve 19" lichtmetalen velgen - onmiddellijk duidelijk maakt dat de wagen tot het F-gamma behoort. De achterkant valt op door zijn subtiele spoiler in koolstofvezel en zijn trapeziumvormige uitlaatsysteem met vier verchroomde uitlaatpijpen.

Ook het interieur van de GS F werd onder handen genomen. Het 'vorm volgt functie'-principe dat de ontwerpers volgden, leidde tot een elegant geheel met alle bedieningselementen binnen handbereik van de bestuurder. Achter het exclusieve 'F'-sportstuur komt een nieuw elektronisch instrumentenbord met vier verschillende weergaven die afhankelijk zijn van de rijstijl van de bestuurder: Normal, Eco, SPORT S en SPORT S+. Daarnaast werden er ook speciaal ontworpen voor- en achterzetels geïnstalleerd om de inzittenden meer laterale steun te bieden zonder aan comfort in te boeten.

Ondanks alle sportieve details ziet de GS F er luxueus uit. Dat komt onder meer door het hoogwaardige Alcantara op de deurbekleding, de middenconsole en boven het instrumentenbord. Een analoge klok maakt het elegante dashboard helemaal af. Dat laatste is trouwens uitgerust met een centrale videomonitor die bediend wordt door een afstandsbediening op de middenconsole. De meest veeleisende muziekliefhebbers kunnen kiezen voor een geavanceerd Mark Levinson-audiosysteem met zeventien luidsprekers. Wie het geluid van de motor verkiest, activeert gewoon de Active Sound Control door de modus SPORT S of SPORT S+ in te schakelen. Het Active Control-systeem is gelijkaardig aan dat van de RC F, maar gebruikt ook de luidsprekers rond de achterzetels. Het systeem versterkt tevens de robuuste uitlaatklank zodat alle inzittenden in de GS F ervan kunnen genieten. De ideale soundtrack bij een sportieve rijervaring.

"Een flinke dosis rijplezier: dat is wat alle wagens met een F-badge gemeen hebben. En wat de GS F uitstraalt. De stijlfilosofie van de GS F respecteert het 'vorm volgt functie'-principe. Zo werd het spoelvormige radiatorrooster van de GS F uitgedacht om de aerodynamica en interne koeling te verbeteren. De verluchtingsroosters in de voorbumper - die eerder werden toegepast op de IS F en de RC F - werden dan weer overgenomen omwille van hun efficiëntie. De stijlrichting van de GS F is in lijn met het engagement van Lexus om 'Progressieve luxe' te leveren. Deze wagen belichaamt die boodschap uitstekend", aldus Yoshiharu Nakajima, hoofdontwerper van het project, Lexus Design Division.

Lexus Safety System+, een nieuwe en complete veiligheidsuitrusting

Alle Lexus-modellen, waaronder de GS F, maken gebruik van een millimetergolfradar en een camerasysteem dat auto's en voetgangers voor de wagen detecteert. Het zijn technologieën die deel uitmaken van een multifunctionele veiligheidsuitrusting inclusief Pre-Crash-systeem (PCS) dat de bestuurder waarschuwt, mee afremt of zelfs automatisch remt om aanrijdingen te voorkomen of de schade ervan te beperken. De uitrusting omvat ook: Lane Departure Alert (LDA) om ongewenste afwijkingen van de rijstrook te voorkomen en Adaptive High Beam System (AHS) voor een beter zicht 's nachts.

 

 

 

Published with Prezly