Lexus GS 2016
De nieuwe Lexus GS 2016 wordt in Europa verkrijgbaar in vier uitvoeringen: als aanvulling op de hybrideversies GS 300h en GS 450h, die in alle Europese landen zullen worden verkocht, introduceert Lexus in bepaalde landen ook de allereerste GS 200t[1] en de GS 350 AWD[2]. De GS blijft de enige prestigieuze sportberline die de keuze biedt tussen twee 'full hybrid'-aandrijvingen.
[1] De GS 200t is verkrijgbaar in bepaalde Europese landen (niet in België of Luxemburg).
[2] De GS 350 AWD is in Europa enkel verkrijgbaar in Rusland, Oekraïne, Kazachstan en de Kaukasus.
DESIGN EN LAY-OUT
De nieuwe GS, die voortbouwt op Lexus' unieke designfilosofie 'L-finesse', onderscheidt zich door zijn nieuwe, krachtige en dynamische koetswerkstijl en een meer gespierde neus die zich het typische spoelvormige radiatorrooster van het merk aanmeet, evenals sportieve koplampen met drie lichten.
Ook het ruime interieur werd herwerkt met het oog op een gevoelig verbeterde functionaliteit, materiaalkeuze en kwaliteit. Daarnaast combineert de bestuurdergerichte cockpit een uitmuntende ergonomie met een opgewaardeerde 'Human Machine Interface' (HMI) die in dit segment nieuwe normen vestigt op het gebied van interieurtechnologieën.
De verbeterde Remote Touch Interface (RTI) is gekoppeld aan een 12,3" groot 'Electro Multi Vision'-multimediascherm (EMV) met een handige 'full-screen'-functie. Het helderdere en lichtere Head-Up Display (HUD) geeft meer informatie weer, onder meer over statusinformatie van het Lexus Safety System +.
De S-Flow-airconditioning met drie zones en 'nanoe'-luchtzuiveringstechnologie is in de GS voorzien van een personaliseerbare debietregeling, gekoppeld aan de nieuwe 'Customize'-stand van het 'Drive Mode Select'-systeem. Het gamma superieure audiosystemen omvat een Premium Audiosysteem met 17 luidsprekers van Mark Levinson®.
De GS F SPORT-modellen onderscheiden zich door hun exclusieve koetswerk- en interieurstijl met een uniek 'F'-honingraatmotief, 19" lichtmetalen velgen, een op de LFA geïnspireerd instrumentenbord en aluminiumaccenten in Naguri-stijl.
MOTOREN
Met zijn totaalvermogen van 254 kW/345 pk stuwt de ultraperformante hybridemotor van de GS 450h het vlaggenschip in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 250 km/u. Toch beperkt hij zijn gemiddelde verbruik en CO2-uitstoot over de gemengde cyclus tot 6,0 l/100 km en 139 g/km.
De GS 300h levert een totaalvermogen van 164 kW/223 pk voor een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van nauwelijks 104 g/km.
WEGGEDRAG
Het weggedrag van het nieuwe GS-gamma werd ingrijpend verbeterd om klanten een nog meeslependere rijervaring te bieden.
De koetswerkstijfheid werd verhoogd dankzij de meer doorgedreven toepassing van structuurlijm en punt-, laser- en laserschroeflastechnieken. De ophanging, stuurinrichting en remsystemen werden stuk voor stuk geoptimaliseerd om een scherpe en accurate stuurrespons en uitmuntende koetswerkcontrole te combineren met een uitzonderlijke stabiliteit bij hoge snelheden en al het rijcomfort dat klanten van een prestigeberline van Lexus verwachten.
Het verder uitgebreide 'Drive Mode Select'-systeem pakt uit met een nieuwe Customize-modus voor een gepersonaliseerde afstelling van de motor, het onderstel en de airconditioning. De benzineversies van de nieuwe GS krijgen ook een Eco Driving Indicator die de bestuurder helpt om zo zuinig mogelijk om te springen met het gaspedaal.
De F Sport-specifieke chassisafstelling omvat een aangepaste voor- en achterwielophanging om de efficiëntie van de adaptieve variabele ophanging (AVS) te optimaliseren. Achterwielaangedreven F SPORT-modellen plukken voorts de vruchten van grotere 18"-schijfremmen vooraan die de remkracht versterken.
De GS 450h F SPORT is uitgerust met het ‘Lexus Dynamic Handling’-systeem dat de systemen ‘Dynamic Rear Steering’ (DRS), ‘Variable Gear Ratio Steering’ (VGRS) en ‘Electric Power Steering’ (EPS) van de sportberline verenigt. Die combinatie beheert alle aspecten van de voor- en achterwielcontrole om een wendbaar, scherp en zelfzeker rijgedrag te creëren, met een directere respons op de input van de bestuurder.
VEILIGHEID
De technologisch geavanceerde actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, die reeds voldeden aan 'Stap 5' van Lexus' unieke 'Vehicle Dynamics Integrated Management'-systeem (VDIM), werden voor de GS 2016 nog verder verbeterd door het gebruik van het geavanceerde Lexus Safety System +.
Dit nieuw ontwikkelde pakket van actieve veiligheidssystemen, dat in België en Luxemburg standaard wordt gemonteerd op alle uitrustingsniveaus, omvat een Pre-Crash-veiligheidssysteem (PCS), een adaptieve snelheidsregelaar voor alle snelheden, een geavanceerde rijstrookassistent (A-LKA) met slingerwaarschuwing (Vehicle Sway Warning), een verkeersbordenassistent (RSA) en een grootlichtassistent (AHB).
Een dodehoekmonitor (BSM) met detectie van dwarsverkeer achter de auto (RCTA) is als optie verkrijgbaar, een bandenspanningscontrole (TPSW) is standaard op elke nieuwe GS.
DESIGN
- Gespierde, agressievere stijl met krachtige uitstraling van typisch spoelvormig Lexus-radiatorrooster
- Eigentijds, hoogwaardig interieur met verbeterde functionaliteit, instrumenten en aankleding
- Exclusief F SPORT-koetswerk en -interieur met een uniek 'F'-honingraatmotief, 19" lichtmetalen velgen een op de LFA geïnspireerd instrumentenbord en aluminiumaccenten in Naguri-stijl
Gedurfd en gespierd koetswerkdesign
Het design van de nieuwe GS bouwt voort op de gespierde kracht die het model in de genen zit en pakt uit met een meer gespierde en assertieve stijl die langeafstandscomfort aan een sportief rijgedrag koppelt, zoals het een echte Gran Turismo-berline betaamt.
De nieuwe Lexus met hertekende voor-, zij- en achterkant is 4.880 mm lang, 30 mm extra in vergelijking met zijn voorganger dankzij de grotere vooroverhang van de nieuw ontworpen bumpers en grille.
De voorkant meet zich een uiterst krachtige versie van het bekende spoelvormige Lexus-radiatorrooster aan. De binnensectie neemt de spoelvorm van de radiatorroosterrand over en loopt driedimensionaal uit in de harde lijnen en oppervlakken van het middendeel van de motorkap.
De horizontale radiatorroosterstangen zijn uitgevoerd in de bijpassende kleuren grijs en zwart, waarbij de kleuren van het bovenste en onderste radiatorrooster omgekeerd worden. De stangen zelf werden optimaal gevormd om de luchtstroom in het motorcompartiment te beheren.
De nieuwe, smallere en sportievere koplampen hebben een unieke indeling met drie lampen. Elk element van de lichtblok met drie tegelijk oplichtende led-lampen bevat zowel groot- als dimlichten, evenals de typische L-vormige dagrijlichten van Lexus.
Onder de lichtblokken, binnen het bovenste oppervlak van de scherpe bumperhoeken, geven onafhankelijk geplaatste led-dagrijlichten (DRL) met pijlpuntmotief de GS zijn eigen gespierde en visueel unieke signatuur.
Met het oog op een naadloze integratie van design en functionaliteit omvat het spoelvormige radiatorrooster luchtinlaten voor de koeling van de remmen terwijl nieuwe koplampen in de buitenste hoeken van de onderbumper werden geïntegreerd om de brede, stabiele uitstraling en het lage zwaartepunt van de GS in de verf te zetten.
De flanken onderscheiden zich door een nieuwe karakterlijn ter hoogte van de drempels, die 20 mm lager zit dan die van het huidige model om het lage zwaartepunt van de GS te benadrukken. Onder de achterdeur maakt de lijn een opwaartse knik die de dynamische uitstraling en de visuele integratie tussen de karakterlijn en de voor- en achterbumpers versterkt.
Achteraan wordt het kofferdeksel als het ware onderstreept door een nieuwe, L-vormige chroomspijl terwijl de nieuwe led-lichtblokken een evolutie van het L-vormige Lexus-motief introduceren. De kleur van de onderbumper werd gewijzigd van zwart in donkergrijs metallic om de brede, stabiele uitstraling en het lage zwaartepunt van de GS kracht bij te zetten.
De nieuwe GS kan worden uitgerust met drie lichtmetalen velgen: een 17"-design met negen spaken, een nieuw 18"-design met vijf scherpe spaken en een nieuw 19"-design met draadspaken en holle velgen om de rolgeluiden terug te dringen.
In het totaal zijn er elf koetswerkkleuren verkrijgbaar, waaronder zes nieuwe tinten: Sonic White, Copper Brown, Graphite Black, Deep Blue, Sapphire Blue en Morello Red. F White en Sapphire Blue zijn exclusief voorbehouden aan de F SPORT-uitvoering.
Eigentijds en hoogwaardig interieurdesign
Het herwerkte interieur van de nieuwe GS kan schermen met een gevoelig verbeterde functionaliteit, materiaalkeuze en kwaliteit. Het combineert een ruim passagierscompartiment met een behaaglijke, bestuurdergerichte cockpit die bestuurders helpt om ook tijdens lange ritten alert te blijven en die hun comfort verzekert. Essentieel voor een sportberline.
Alle functies en rijcomponenten werden samengebracht in de bestuurdersomgeving en het interieur paart een uitmuntende ergonomie aan een geavanceerde HMI (Human Machine Interface) die nieuwe normen vestigt voor interieurtechnologieën in het segment.
Het dashboard is opgesplitst in twee verschillende zones: bovenaan vindt men een displayzone met een ultrabreed 12,3" multifunctioneel LCD-scherm op een ideale kijkafstand. Daaronder bevindt zich de bedieningszone, die toegang geeft tot bedieningssystemen zoals een opgewaardeerde variant van Lexus' RTI-interface (Remote Touch Interface) met verbeterde functionaliteit.
In het instrumentenbord werden de grote Optitron-wijzerplaten hertekend om een meer driedimensionaal effect te creëren. Ze beschikken voortaan over een hoogwaardige afwerking, de naalden geven licht over hun volledige lengte en de toerenteller gebruikt een niet-lineaire schaal om de combinatie van koppel bij lage toerentallen en vermogen bij hoge toerentallen van de GS-motoren te benadrukken.
Het 4,2" grote multifunctionele informatiescherm in kleur tussen de wijzerplaten laat zich bedienen met de schakelaars op het stuur. Het bevat voortaan een bijkomende multimediafunctie om gegevens zoals bellerinformatie en audiotitels weer te geven.
Het nieuwe, hypermoderne stuurwiel met een diameter van 380 mm en dubbele stiknaden in leder onderscheidt zich door een verwarmbare velg en een vibratiefunctie geactiveerd door de geavanceerde spoorassistent.
Om het globale plaatsaanbod in het interieur nog te versterken wordt de zuivere horizontale lijn van het dashboard benadrukt door het gebruik van een dynamischere vormgeving voor de nieuwe metalen sierelementen over de volledige breedte. Dat verankert de hertekende luchtinlaten en de nieuwe analoge klok met automatische tijdsregeling via gps.
Daaronder omvat de middenconsole een nieuw, hoogwaardig audiobedieningspaneel met knoppen in gewalst aluminium terwijl de airconditioning werd voorzien van een nieuw, contrastrijk ELD-scherm (Electroluminescent Display) om de temperatuurinstelling van drie zones beter zichtbaar te maken.
Andere verbeteringen zijn de nieuwe, erg prestigieuze metaalafwerking van de versnellingspook, het stuurwiel, de verluchtingsroosters, de deurgrepen en de schakelaars. De zetelbekleding pakt bovendien uit met een nieuw design met horizontaal gewatteerd rugpatroon en een nieuw stiknaadpatroon op de zijkant.
Tot slot werd de kwaliteit van de interieurverlichting naar een hoger niveau getild door het gebruik van een centraal gemonteerde led-lamp met een warmere wittint die het huidige Silky White vervangt.
Het eigentijdse, schitterend afgewerkte kwaliteitsinterieur van de nieuwe GS is verkrijgbaar in zes kleurschema's, waarvan er drie nieuw zijn: Sandstone, dat ivoorkleur met lichtgrijs combineert, Rich Cream, met een heldere, zachte crèmekleur bovenop een zwarte basistint, en Noble Brown, dat een rijke bruintint combineert met contrasterende lichtbruine stiknaden en dezelfde zwarte basistint.
Deze kleurschema's worden nog aangevuld met vijf verschillende sierafwerkingen, waaronder drie nieuwe, hedendaagse afwerkingen: Open Pore Walnut, het dynamische Black en het opvallende gestreepte houteffect van Black Shimamoku.
Exclusieve koetswerk- en interieurstijl voor de F SPORT
Alle nieuwe F SPORT-versies van de GS beschikken over een exclusief spoelvormig radiatorrooster dat een uitgesproken driedimensionale vormgeving combineert met een uniek 'F'-patroon. De zijranden van de voorbumper werden verbreed om de uitstraling van de wagen visueel te versterken en zijn sportieve kwaliteiten kracht bij te zetten.
Voor het onderste deel van de achterbumper zijn twee specifieke F SPORT-afwerkingen verkrijgbaar: een zwarte metaalafwerking of een afwerking in de kleur van het F-radiatorrooster.
Alle F SPORT-modellen staan op unieke 19" lichtmetalen velgen met tien spaken en een heldere, gepolijste afwerking.
Klanten krijgen ook de keuze uit acht koetswerkkleuren, waarvan er drie (Sapphire Blue, Graphite Black en Morello Red metallic) nieuw zijn en twee (Sapphire Blue en F White) exclusief zijn voorbehouden aan de GS F SPORT-modellen.
In het interieur krijgt het instrumentenbord van de F SPORT-modellen een erfgenaam van het innovatieve instrumentenbord uit de LFA, alsook een groot 8" multifunctioneel informatiescherm. In de F SPORT-hybridemodellen omvat het instrumentenbord ook een indicator van het hybridesysteem.
Het interieurdesign van de F SPORT wordt vervolledigd met een stuurwiel en versnellingspook in geperforeerd leder, aluminium pedalen en drempelplaatjes, specifieke aluminiumaccenten in Naguri-stijl (die een traditionele Japanse houtafwerking toepast op metaal). Klanten krijgen de keuze uit drie kleurschema's voor het interieur, waaronder het evocatieve 'Dark Rose' dat is voorbehouden aan de F SPORT.
MOTOREN EN TRANSMISSIES
- GS 300h en vlaggenschip GS 450h: het enige model in dit segment dat de keuze biedt uit twee 'full hybrid'-aandrijvingen
- GS 300h Business Edition voor 90 % fiscaal aftrekbaar in België
GS 300h: 'Full Hybrid'-aandrijving
Het Lexus Hybrid Drive-systeem van de GS 300h combineert een 105 kW/143 pk sterke elektromotor met een Euro 6-compatibele viercilinder-benzinemotor van 2.494 cm³ met Atkinson-cyclus en dubbele injectie, goed voor een vermogen van 133 kW/181 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 221 Nm tussen 4.200 en 5.400 t/min.
De twee krachtbronnen, die samen een systeemvermogen van 164 kW/223 pk leveren, gebruiken de elektrische continu variabele transmissie (E-CVT) van het hybridesysteem om de achterwielen aan te drijven, en dat afzonderlijk of in tandem naargelang de situatie.
Naast de benzinemotor en elektromotor omvat het hybridesysteem in de GS 300h ook een generator, een zeer krachtige nikkelmetaalhydridebatterij, een vermogenssplitter die het vermogen van de verbrandingsmotor, de elektromotor en de generator via planeetwielen combineert en herverdeelt in functie van de gebruiksomstandigheden, en een compacte Power Control Unit (PCU) die de snelle wisselwerking tussen de componenten van het systeem aanstuurt.
Daarmee sprint de GS 300h in 9,0 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 190 km/u terwijl hij zijn verbruik beperkt tot 4,4 l/100 km en een opmerkelijk lage en belastingvriendelijke CO2-uitstoot van nauwelijks 104 g/km laat optekenen. Daarmee is de GS 300h een van de weinige modellen in zijn segment die in België voor 90 % fiscaal aftrekbaar zijn in het geval van de basisuitvoering en het Business Edition-model. Beroepsgebruikers betalen bovendien erg weinig voordeel van alle aard.
De benzinemotor met Atkinson-cyclus is uitgerust met tal van geavanceerde technologieën, ontworpen om zijn integratie in de 'full hybrid'-aandrijving te optimaliseren en de prestaties op te krikken terwijl het verbruik en de emissies tot het minimum beperkt blijven.
Bij motoren met Atkinson-cyclus duurt de expansieslag langer dan de compressieslag, waardoor de brandstof efficiënter kan worden omgezet in energie. Dankzij de Atkinson-cyclus, de hogere compressieverhouding en andere geavanceerde technologieën kan de motor een thermische efficiëntie van 38,5 % naar voren schuiven, de hoogste ter wereld.
Het verbruik wordt nog verder gedrukt door middel van directe injectoren in de cilinder, met een zijdelingse sleuf en een geoptimaliseerde vorm van het injectiegaatje, een hertekende inlaatpoort en een geoptimaliseerde luchtstroom. Ook het gebruik van een klepmechanisme met rolarmen en een D-4-pomp van het rollertype dragen bij tot het lagere brandstofverbruik.
De wrijving van de schuivende onderdelen in de nokken werd sterk teruggedrongen. Het gebruik van een wrijvingsarme distributieketting met verbeterde slijtageprestaties en een stretchriem die de spanning verlaagt, beperkt de wrijving om het verbruik te drukken.
Ook de intelligente, dubbele variabele kleppentiming (Dual VVT-i) op de in- en uitlaatnokkenassen komt de motorprestaties sterk ten goede. De intelligente dubbele variabele timing maakt een grotere overlapping tussen de in- en uitlaatkleppen mogelijk. Dat komt het koppel bij lage en hoge toeren ten goede en draagt tegelijk bij tot een daling van de uitlaatemissies en betere koudstartprestaties.
De uiterst efficiënte uitlaatgasrecirculatie (EGR) omvat een watergekoelde EGR-koeling, een EGR-klep met getrapte motor, die de responsiviteit sterk verbetert in vergelijking met de klassieke technologie, en een optimale EGR-gasstroom. Samen dragen deze technologieën bij tot het uiterst lage brandstofverbruik.
Tot slot maximaliseren verscheidene ingrepen de werkingsstilte en soepelheid van de motor om de inherent stille werking van het Lexus Hybrid Drive-systeem compleet te maken.
De locatie van de poortinjectoren en poortinjectie in vrijloop en bij lage toerentallen werden geoptimaliseerd, net als de vorm van de krukas. Lawaai en trillingen werden verder gereduceerd dankzij de toegenomen stijfheid van het cilinderblok en inlaatspruitstuk, de geoptimaliseerde efficiëntie van de balansas en het gebruik van tandwielen in hars voor de hybridetransaxle.
GS 450h: 'Full Hybrid'-aandrijving
Het Lexus Hybrid Drive-systeem van de GS 450h gebruikt dezelfde architectuur als de GS 300h, bestaande uit een compacte, watergekoelde elektromotor met permanente magneet, goed voor 147 kW, en een ultrasoepele V6-benzinemotor met Atkinson-cyclus van 3.456 cm³. De benzinemotor ontwikkelt 215 kW/288 pk bij 6.000 t/min en een koppel van 352 Nm bij 4.500 t/min.
Met zijn totaalvermogen van 254 kW/345 pk sprint de GS 450h in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 250 km/u. Toch beperkt hij zijn gemiddelde verbruik en CO2-uitstoot over de gemengde cyclus tot 6,0 l/100 km en 139 g/km.
De 3,5-liter V6-benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenas, die speciaal werd aangepast aan de 'full hybrid'-aandrijving, onderging diverse technische verbeteringen. Zo maakt hij voortaan gebruik van de Atkinson-cyclus om de zuinigheidsvoordelen van het ‘Lexus Hybrid Drive’-systeem te maximaliseren.
Daarnaast werd het brandstofverbruik verder teruggedrongen door een hoge fysieke compressieverhouding van 13:1, een tuimelgenerator in het midden van de poort en de hypergeavanceerde directe D-4S-injectie.
Lexus Hybrid Drive in werking
Zoals elke andere hybridewagen van Lexus zijn de S 300h en GS 450h zogeheten ‘full hybrids’ die enkel op benzine, enkel op elektriciteit of met een combinatie van beide kunnen rijden. Ze laten klanten genieten van een uiterst stille, geraffineerde en geavanceerde rijervaring.
Bij elke rit werkt het Lexus Hybrid Drive systeem in diverse modi om de GS 300h zo efficiënt mogelijk te maken:
Bij stilstand wordt de motor automatisch stilgelegd om brandstof te besparen. In omstandigheden waarin een benzinemotor niet efficiënt werkt, zoals bij het starten en bij lage tot middelhoge toerentallen, rijdt de wagen enkel op de elektromotor en elimineert hij alle CO2-, NOx- en roetemissies.
In normale rijomstandigheden wordt de vermogensverdeling tussen de verbrandingsmotor en elektromotor voortdurend aangepast om optimale prestaties met een maximale zuinigheid te combineren.
Wanneer de bestuurder vertraagt of remt, fungeert de elektromotor als een erg krachtige generator om energie te recupereren. De kinetische energie, die normaal verloren gaat in de vorm van warmte, wordt gerecupereerd als elektrische energie en wordt opgeslagen in de krachtige batterij.
De naadloos schakelende, elektrische, continu variabele transmissie (E-CVT) van het ‘full hybrid’-systeem wordt gestuurd door een elektronisch schakelsysteem (‘Shift-by-Wire). Dat gebruikt een sequentieel Shiftmatic-systeem met zes verhoudingen dat wordt bediend via de schakelhendels aan het stuur.
Die configuratie levert de rijprestaties die mensen verwachten van een sportieve coupé in combinatie met het uitzonderlijk lage brandstofverbruik van het Lexus Hybrid Drive-systeem.
Het Drive Mode Select-systeem biedt de keuze uit vier inschakelbare modi om de capaciteiten van de ‘full hybrid’-aandrijving te verhogen. Een daarvan is de EV-modus die enkel bij ‘full hybrids’ mogelijk is en die de auto zuiver elektrisch aandrijft, waardoor het verbruik en de CO2-, NOx- en roetuitstoot tot nul worden herleid.
WEGGEDRAG
- Uitmuntende koetswerkstijfheid met meer structuurlijm en punt-, laser- en laserschroeflastechnieken
- Verbeterde NVH-prestaties (lawaai, trillingen, schokken) voor een stiller interieur en betere stroomlijn voor een maximale stabiliteit bij hogere snelheden
- Geoptimaliseerde ophanging, stuurinrichting en remmen voor meer rijcomfort met uitstekende wendbaarheid en stuurfeedback
- Verder uitgebreid 'Drive Mode Select'-systeem met nieuwe Customize-modus voor gepersonaliseerde afstelling van motor, onderstel en airconditioning
- F SPORT-specifieke chassisafstelling met voordelen van Dynamic Rear Steering (DRS) van het Lexus Dynamic Handling-systeem (LDH)
Hogere koetswerkstijfheid
De nieuwe GS kan prat gaan op een nog hogere koetswerkstijfheid dankzij de 188 extra laspunten, het meer doorgedreven gebruik van structuurlijm over ongeveer 22.500 mm voor het verlijmen van koetswerkonderdelen, de bijkomende laserlaspunten en de 132 extra laserschroeflaspunten rond de deuropeningen van het koetswerk.
Samen tillen deze ingrepen het rijcomfort naar een nog hoger niveau en zorgen ze ervoor dat de auto nog nauwkeuriger reageert op de stuurinput.
Minder lawaai en trillingen, betere stroomlijn
De al uitstekende demping van lawaai en trillingen werd voor de jongste versie van de Lexus-berline nog verder verbeterd door het gebruik van geluidsdempende materialen bovenaan het schutbord. Dat vertaalt zich in een nog stillere interieuromgeving.
Het huidige GS-gamma introduceert 'aerodynamic damping', een volledig nieuwe benadering van het luchtstroombeheer over het koetswerk, ook ‘aerodynamische schokdemping’ genoemd. Dit concept bestaat erin om de luchtstroom dichter bij het koetswerk te brengen en te gebruiken om de bewegingen van de wagen te helpen controleren en zo de stabiliteit te verhogen.
In een verdere ontwikkeling van deze unieke aerodynamische benadering werd de onderrand van de voorbumper bij de nieuwe GS 10 mm verder naar voren geplaatst om de luchtstroom onder de wagen bij te regelen voor een nog grotere stabiliteit bij hoge snelheden.
Geoptimaliseerde ophanging, stuurinrichting en remmen
De nieuwe GS is uitgerust met een dubbele wishbone-ophanging vooraan en een meerarmige achteras die de legendarische rijkwaliteit van Lexus combineert met een uitstekende wendbaarheid en stuurgevoel en een bijzondere focus op de stabiliteit van de achterkant.
De schroefveereigenschappen en de vorm van de vrije zuiger van de schokdemper in de systemen vooraan en achteraan werden geoptimaliseerd, net als de vorm en veereigenschappen van de voorste stabilisator. Deze maatregelen komen zowel het rijcomfort als de stabiliteit ten goede.
De elektrische stuurbekrachtiging (EPS) van de achterwielaangedreven GS-modellen zonder variabele stuurverhouding (VGRS) werd herwerkt. De tussenliggende demper werd verwijderd om de stijfheid van de stuurkolom te verhogen en zo de responsiviteit te maximaliseren.
Het krachtige, fadingvrije remsysteem van de nieuwe GS doet een beroep op 17"-remschijven vooraan en achteraan. De rembekrachtigingseigenschappen van benzinemodellen werden geoptimaliseerd om een beter pedaalgevoel te bieden voor een grotere doeltreffendheid en controleerbaarheid.
Adaptieve variabele ophanging (AVS)
De adaptieve variabele ophanging (AVS), die als optie verkrijgbaar is op de Luxury- en F SPORT-varianten van de nieuwe GS, stelt de bestuurder in staat om de rijeigenschappen van de GS aan te passen dankzij twee schokdemperinstellingen: de modi ECO / NORMAL / SPORT S voor dagelijks rijcomfort en de ‘SPORT S+’-modus voor een betere koetswerkcontrole en nog meer nauwkeurige responsen op de stuurinput in de bochten.
Op basis van de rijinput, de koetswerkbewegingen en het wegoppervlak past AVS de prestaties van de schokdempers op de vier wielen automatisch en afzonderlijk aan en activeert de regelbare kracht van de schokdempers om een brede waaier aan specifieke controlefuncties te vervullen.
Wanneer de bestuurder de ‘SPORT S+’-modus van het AVS-systeem selecteert, wordt het verschil in dempingskracht tussen het binnenste en het buitenste wiel automatisch verhoogd in de bochten om de rolneiging te beperken. Tegelijk beperkt VGRS automatisch de stuurverhouding met ongeveer 10 % terwijl de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) het bekrachtigingskoppel met zo’n 4 % verhoogt.
Deze ingrepen werken samen om de rolneiging te beperken, de wegligging aan te scherpen en het stuurgevoel te optimaliseren voor het ultieme sportieve rijplezier. AVS is volledig geïntegreerd in het Drive Mode Select-systeem met uitgebreid bereik, dat hieronder wordt beschreven.
‘Drive Mode Select’-systeem met uitgebreid bereik
De nieuwe GS beschikt over een herwerkt Drive Mode Select-systeem met een uitgebreide waaier aan functies. Het biedt de bestuurder de keuze uit de modi ECO, NORMAL, SPORT (vervangen door SPORT S en SPORT S+ op wagens met AVS) en de nieuwe CUSTOMIZE-modus, die ofwel de milieu-efficiëntie of de dynamische kwaliteiten maximaliseert.
In ECO-modus worden het motorvermogen en de gasklepopening automatisch aangepast om het brandstofverbruik in alle rijomstandigheden te optimaliseren. De temperatuur en het luchtdebiet van de airconditioning worden eveneens samen gecontroleerd en verlagen de verwarmings- en koelcapaciteit van het systeem om het brandstofverbruik verder te reduceren.
In de modi SPORT en SPORT S worden het motorvermogen en de gasklepopening geoptimaliseerd om de vermogensontplooiing bij middelhoge toerentallen te verbeteren. Daarnaast wordt het schakelmoment van de automatische transmissie verlegd en wordt het bekrachtigingsniveau van de elektrische stuurbekrachtiging beperkt. Samen garanderen deze maatregelen uiterst responsieve acceleraties en een sportief stuurgevoel voor een dynamischere en meer meeslepende rijervaring.
Wanneer de M-modus actief is, geniet de bestuurder van de totale controle van volledig manuele schakelovergangen met de schakelpeddels aan het stuur. Met snelle schakelovergangen en een tip-hieleffect bij het terugschakelen, genieten klanten van de meest directe, sportieve rijervaring die de nieuwe GS kan bieden.
GS-modellen die zijn uitgerust met AVS, beschikken ook over een SPORT S+-modus, die de verbeterde motoroutput van de SPORT- en SPORT S-modus combineert met een gecoördineerde controle van het VDIM Step 5-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management), inclusief de adaptieve variabele ophanging (AVS), de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) en op F SPORT-modellen met het Lexus Dynamic Handling (LDH) ook VGRS (Variable Gear Ratio Steering) en Dynamic Rear Steering (DRS).
Wanneer men de ‘SPORT S+’-modus kiest, wordt het verschil tussen de schokdempers aan de binnenkant en buitenkant van een bocht groter om de rolneigingen van het koetswerk in te dijken. Tegelijk beperkt VGRS de stuurverhouding terwijl de Variable Flow Control-functie van de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) het bekrachtigingskoppel verhoogt. Deze ingrepen werken samen om de rolneiging te beperken, de wegligging aan te scherpen en het stuurgevoel te optimaliseren om bestuurders te belonen met het ultieme sportieve rijplezier.
De CUSTOMIZE-modus, die is voorzien op alle modellen met AVS, stelt de gebruiker in staat om zijn persoonlijke motor-, chassis- en airco-instellingen te kiezen via het scherm Drive mode Customisation op het EMV-multimediascherm. Zo kunnen ze verscheidene instellingen combineren om een afstelling te krijgen die in de andere modi niet beschikbaar is.
Om nog meer te kunnen genieten van de bredere waaier aan rijprogramma’s van de nieuwe GS, verandert de sfeerverlichting van de bestuurdersinstrumenten van rustgevend blauw in de ‘ECO’-modus naar rood in de modi 'SPORT', ‘SPORT S’ en ‘SPORT S+’. Wanneer men in de GS 300h en GS 450h overschakelt naar de stand ‘SPORT S’ of ‘SPORT S+’ verandert de indicator van het systeemvermogen automatisch in een toerenteller.
RIJGEDRAG F SPORT
Voor de F SPORT-modellen kreeg de voor- en achterwielophanging een andere afstelling om de adaptieve variabele ophanging (AVS) nog efficiënter te laten werken, koetswerkbewegingen nog beter onder controle te houden en de stuurrespons te maximaliseren met het oog op een levendiger rijgedrag.
De schokdempereigenschappen werden zowel vooraan als achteraan gewijzigd om de sturing van de AVS-schokdemping te optimaliseren, terwijl de olie met lage viscositeit de wrijving beperkt om de efficiëntie van de schokdempers te verhogen. Bovendien werden de achterste schokdempers schuiner naar achteren geplaatst en werd de onderste lagerschaal breder en stijver.
Samen maximaliseren deze wijzigingen de controle van het AVS-systeem op rolbewegingen en verbeteren ze dus de respons van de wagen op stuurinput om de wendbaarheid en het rijplezier te verhogen.
Achterwielaangedreven F SPORT-modellen plukken voorts de vruchten van grotere 18" schijfremmen vooraan die de remkracht versterken.
TECHNOLOGIE AAN BOORD
- Verbeterde Remote Touch Interface (RTI) met 12,3"-multimediascherm met 'full screen'-functie
- Uitgebreid head-up display (HUD) met weergave van informatie van het Lexus Safety System +-systeem
- Verbeterde S-Flow-airconditioning met drie zones met Customize-functie, gekoppeld aan het Drive Mode Select-systeem en nanoe-luchtzuiveringstechnologie
- Superieure audiosystemen, waaronder het Mark Levinson® Premium Audio-systeem met 17 luidsprekers en Clari-Fi MP3-afspeeltechnologie
Verbeterde Remote Touch Interface (RTI) met 12,3"-multimediascherm
De Remote Touch Interface (RTI) is een multifunctioneel bedieningssysteem van Lexus dat nog verder werd ontworpen om de gebruiksvriendelijkheid en het bedieningsgemak te optimaliseren. Het is gekoppeld aan een van 's werelds grootste multimediaschermen: een 12,3" EMV-kleurenscherm (Electro Multi Vision) met vloeibare kristallen en een ultravlak 24:9-formaat.
Het RTI-systeem omvat een joystick met haptische feedback, een vlakke, verschuifbare controller, te vergelijken met een computermuis, die gebruikers in staat stelt om snel en eenvoudig over het weergavescherm te scrollen.
Bovendien kan men de ENTER-functie voortaan niet meer alleen controleren door op de controller te drukken maar ook met schakelaars aan beide zijden van de eenheid. Een Terug-schakelaar werd ook voorzien, vlak voor de Remote Touch-knop.
Behalve 'full screen'-weergaven zoals de navigatiekaart kunnen er dankzij de afmetingen van het EMV-scherm permanent twee types van informatie tegelijk worden weergegeven, zoals kaart/audio, nachtzicht/kaart of navigatie-input/inkomende oproep.
De multimediasystemen van de nieuwe GS werden eveneens verbeterd dankzij een nieuwe schermlay-out en bijkomende functies. Het audio- en radioscherm werden hertekend om de zichtbaarheid en functionaliteit te verbeteren. Ook zijn er nu 72 voorkeuzezenders en werd er een DAB-tuner toegevoegd aan het systeem.
Voor nog meer gebruiksgemak werd het spraakherkenningsscherm uitgebreid met een Snelkeuze- en Hoofdmenu en werd er een snelbelfunctie toegevoegd aan het handenvrije telefoonsysteem.
Head-up display met uitgebreide waaier aan informatie
Opdat de bestuurder zijn ogen zo weinig mogelijk zou moeten afwenden van de weg, geeft het head-up display (HUD) essentiële rijgegevens in zijn gezichtsveld weer. Het gebruik van een wigvormige pvc-film in de dubbele voorruit versterkt enerzijds de helderheid van het display en elimineert tevens het risico op een dubbele beeldprojectie.
De maximale helderheid van het head-up display werd verhoogd van 8.000 naar 10.000 cd/m² en ook de contrastverhouding werd in gelijke mate bijgesteld om een uitstekende zichtbaarheid te verkrijgen.
Behalve de bestaande weergave van de snelheid, de audio- en navigatiegegevens, de ECO-balk, de toerenteller van de Sport-modus en de schakelindicator geeft het head-up display voortaan ook verscheidene andere gegevens weer in combinatie met het Lexus Safety System +.
Het gaat dan onder meer over informatie van het Pre-Crash Safety-systeem (PCS), de automatische snelheidsregelaar (ACC), de geavanceerde rijstrookassistent (A-LKA) en de verkeersbordendetectie (RSA).
Verbeterde ‘S-Flow’-airconditioning met ‘Nanoe’-technologie
De 'S-Flow'-airconditioning met drie zones van de nieuwe GS (beschikbaar op de Privilege Line) omvat nu een lichtere, stillere en meer doeltreffende compressor. Er werd ook een personaliseerbare stand voorzien die de bestuurder in staat stelt om een snel, normaal of ecologisch debiet te kiezen in combinatie met de nieuwe CUSTOMIZE-instelling van het Drive Mode Select-systeem.
De S-Flow-technologie garandeert een optimaal comfort voor de inzittenden en dringt het energieverbruik gevoelig terug. Met behulp van sensoren bepaalt het systeem of de voorste passagierszetel en de achterzetels bezet zijn. Als dat niet het geval is, sluit het systeem automatisch alle verluchtingsroosters voor die plaats.
Het gewenste luchtvolume wordt voor elke passagier afzonderlijk geregeld door middel van de TAO-functie (Temperature Airflow Output). Wanneer de thermische belasting hoog is (afkoelen in de zomer, opwarmen in de winter) wordt de airconditioning in de hele auto geactiveerd om snel een comfortabele interieurtemperatuur te halen. Zodra de globale interieurtemperatuur gestabiliseerd is, concentreert het systeem zich enkel op de plaatsen die bezet zijn.
Behalve de TAO-regeling gebruikt de airconditioning ook een onafhankelijke meerlagige luchtmengtechnologie voor bovenaan en onderaan om een omgeving op maat te creëren voor de bestuurder en zijn passagiers voorin en achterin. Het systeem beschikt ook over een tweelagige interieur- en exterieurluchtregeling die voorkomt dat de ruiten aandampen door droge buitenlucht te verspreiden in het bovenste deel van het interieur.
De 'nanoe'-luchtreinigingstechnologie geeft automatisch nanoe-deeltjes (negatief geladen ionen omgeven door watermoleculen) met een diameter van 20 tot 50 Nm af in het interieur via de dashboardverluchting van de bestuurder. Door zich vast te hechten aan zwevende deeltjes en moleculen zouden deze 'nanoe'-ionen zowel een zuiverend als een ontgeurend effect hebben. Ze verdrijven ook geurtjes uit de zetels en de hemelbekleding om een schonere interieuromgeving te creëren.
Superieure audiosystemen
Het nieuwe GS-gamma kan naar keuze worden uitgerust met twee superieure audiosystemen die een onovertroffen vermogen en helderheid verzekeren.
Het standaardsysteem maakt een grote sprong voorwaarts inzake getrouwheid en helderheid in de Lexus-klank. Het omvat een volledig digitale versterker van klasse D, die een nagenoeg vervormingsvrije klank met minimale spanningsverliezen kan weergeven. De natuurlijke klankdynamiek en rijke harmonieën die worden gegenereerd door de zuivere versterker, worden getrouw weergegeven door een lay-out met 12 luidsprekers.
Het Mark Levinson® Premium Audio-systeem met 17 luidsprekers gebruikt dezelfde technologieën als topsystemen voor de woonkamer om een schitterende klankkwaliteit te bieden die niet moet onderdoen voor die van een liveoptreden in een concertzaal. Het systeem omvat een Generation III ML5-versterker die een totaalvermogen van 700 watt genereert en toch maar 6,5 ampère verbruikt.
Ook omvat het systeem voortaan de Clari-Fi-technologie die het verlies van hoge frequenties en het gebrek aan helderheid van digitale muziekspelers en andere gecomprimeerde muziekbronnen compenseert om een helderdere, rijkere klank te produceren die dichter aanleunt bij de originele opnamekwaliteit.
De energiebesparende GreenEdge™-technologie, die twee keer zoveel volume levert voor hetzelfde energieverbruik, werd in elk van de 17 luidsprekers geïntegreerd. Deze GreenEdge™-technologie dekt een breder frequentiebereik dan klassieke systemen en staat borg voor een groter dynamisch bereik.
Het systeem telt vijf GreenEdgeTM Unity-luidsprekers van 90 mm met een coaxiale structuur die de speakers voor middelhoge en hoge tonen in één en dezelfde structuur onderbrengt. De vijf Unity-luidsprekers, die in het hele interieur zijn opgesteld, geven een consequent timbre voor de voorste en achterste inzittenden, wat resulteert in een onuitgegeven surroundklank, definitie, sfeer en kwaliteit.
VEILIGHEID
- Verbeterde actieve veiligheidsvoorzieningen zoals het nieuwe Lexus Safety System+
- Omvat Pre-Crash-veiligheidssysteem (PCS), adaptieve snelheidsregelaar voor alle snelheden, geavanceerde spoorassistent (A-LKA) met slingerwaarschuwing (Vehicle Sway Warning), verkeersbordenassistent (RSA) en een grootlichtassistent (AHB) en adaptieve grootlichten (AHS).
- Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) Step 5
- Dodehoekmonitor (BSM) met detectie van dwarsverkeer achter de auto (RCTA) is als optie verkrijgbaar, een bandenspanningscontrole (TPSW) is standaard
- Verbeterde passieve veiligheid met verbeterde verspreiding van de krachten van gedeeltelijk overlappende aanrijdingen, SRS-airbagsysteem met tien airbags
ACTIEVE VEILIGHEID
Lexus Safety System +
In België en Luxemburg kunnen alle versies van de nieuwe GS worden uitgerust met het systeem ‘Lexus Safety System+’, een reeks nieuw ontwikkelde actieve veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.
Door een camera en millimetergolfradar te combineren kan het Lexus Safety System + onberispelijke detectieprestaties verzekeren. Daartoe omvat het een Pre-Crash-veiligheidssysteem (PCS) met voetgangersdetectie, een adaptieve snelheidsregelaar voor alle snelheden, een geavanceerde rijstrookassistent (A-LKA) met slingerwaarschuwing en Automatische grootlichten (AHB)[1] of Adaptieve grootlichten (AHS). Bovendien beschikt de GS over een verkeersbordenassistent (Road Sign Assist, RSA).
|
Bij snelheden vanaf ongeveer 10 km/u detecteert het pre-crash-systeem voorliggers en beperkt het het risico op kop-staartaanrijdingen. Wanneer er een kans op een aanrijding is, maant PCS de bestuurder met een visueel en auditief signaal aan tot remmen en activeert het het Pre-crash-remsysteem om extra remkracht te leveren zodra de bestuurder het rempedaal intrapt.
Bovendien zorgt PCS voor een nauwe samenwerking tussen de systemen VGRS (Variable Gear Ratio Steering) en DRS (Dynamic Rear Steering), die deel uitmaken van het VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) Step 5-systeem van de GS. Dat komt de respons op plotse stuurinput ten goede en verhoogt zo de kans dat men obstakels in noodsituaties kan ontwijken.
Als de bestuurder niet op tijd reageert, remt het Pre-Crash-remsysteem de wagen automatisch af om de snelheid met ongeveer 40 km/u te verlagen of hem zelfs helemaal tot stilstand te brengen. Zo voorkomt het de aanrijding of vermindert het de kracht van de impact.
En omdat PCS is uitgerust met een camera en een millimetergolfradar kan het ook potentiële aanrijdingen met voetgangers detecteren. In dat geval werkt het automatische remsysteem bij relatieve snelheden van 10 tot 80 km/u en kan het de rijsnelheid met ongeveer 30 km/u verlagen.
De adaptieve snelheidsregelaar voor alle snelheden helpt de bestuurder om een veilige afstand aan te houden tot de voorligger. Het systeem, dat het verschil ziet tussen voertuigen recht voor de GS en voertuigen op een aanpalende rijstrook, zal de wagen indien nodig vertragen en zo zijn snelheid afstemmen op die van zijn voorligger. Zodra de weg weer vrij is, accelereert de GS terug naar de eerder ingestelde kruissnelheid.
Door de frontcamera en de millimetergolfradar samen te gebruiken om in- en uitvoegende voertuigen op de rijstrook te volgen, helpt het systeem niet alleen vloeiend te versnellen en te vertragen maar kan het ook bij alle snelheden werken, tot 0 km/u. Nadat de voorligger volledig is gestopt en weer is vertrokken, moet de bestuurder van de GS het gaspedaal slechts kort aanraken om de tracering van de voorligger opnieuw te activeren.
Het Advanced Lane-Keep Assist-systeem (A-LKA), dat wordt ingeschakeld wanneer de Adaptieve snelheidsregelaar actief is, ondersteunt de bestuurder automatisch door de auto binnen zijn rijstrook te houden. De minimumrijsnelheid waarbij het systeem actief wordt, werd verlaagd tot bijna stapvoets verkeer.
Als onderdeel van het A-LKA-systeem controleert de functie Vehicle Sway Warning zowel de positie van de wagen binnen zijn rijstrook als de stuurinput van de bestuurder om gedrag te detecteren dat wijst op vermoeidheid of een gebrek aan concentratie. Het systeem waarschuwt de bestuurder met een indicator in het multifunctionele informatiescherm en een geluidssignaal.
De automatische grootlichten (Automatic High Beam) helpen een uitstekend zicht naar voren te verzekeren bij nachtelijke ritten. Het systeem detecteert zowel de koplampen van tegenliggers als de achterlichten van voorliggers en schakelt automatisch over tussen groot- en dimlichten om te voorkomen dat andere bestuurders verblind worden.
De Adaptive High-beam System-technologie dekt automatisch het deel van de koplampbundel af dat naar voor- of tegenliggers schijnt. Door meer gebruik te maken van de grootlichten, maakt dit baanbrekende systeem voetgangers en hindernissen beter zichtbaar.
De verkeersbordenherkenning zorgt ervoor dat bestuurders steeds de best mogelijke informatie krijgen, ook als ze bijvoorbeeld een verkeersbord over het hoofd hebben gezien. Het systeem detecteert verkeersborden zoals snelheidsbeperkingen, inhaalverbodsborden, borden over de toestand van de weg en snelwegborden.
De bestuurder kan de stuurwieltoetsen gebruiken om over te schakelen tussen een aantal RSA-weergaven op het multifunctionele scherm: de permanente weergave toont een herkend verkeersbordtype terwijl de tabweergave tot drie types tegelijk toont (bv. snelheidsbeperking, inhaalverbod, toegangsverbod).
Indien het systeem een snelheidsbeperking, inhaalverbod en toegangsverbod ziet, geeft het een visueel en auditief signaal weer wanneer het detecteert dat de bestuurder een inhaalmanoeuvre uitvoert, een eenrichtingsstraat in de verkeerde richting inrijdt of de snelheidsbeperking overschrijdt.
Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) Step 5
De GS 450h F SPORT beschikt over de meest geavanceerde versie van het unieke, hoogtechnologische VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management Step 5) om de prestaties, de tractiecontrole en de stabiliteit te bevorderen.
Op basis van de volledige statusgegevens die door sensoren in de hele wagen worden aangeleverd, grijpt het VDIM-systeem in op actieve veiligheidssystemen zoals het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronisch gestuurde remkrachtverdeling (EBD), de tractiecontrole (TRC) en de stabiliteitsregeling (VSC), maar ook op de elektronische stuurbekrachtiging (EPS), (indien aanwezig) de stuurinrichting met variabele stuurverhouding (VGRS), de adaptieve variabele ophanging (AVS) en het Dynamic Rear Steering-systeem (DRS) van het Lexus Dynamic Handling-systeem (LDH).
Terwijl het VDIM-systeem de gier- en rolneiging van de wagen kan helpen beperken door gecoördineerd in te grijpen op de AVS- en VGRS-systemen, omvat het nieuwste 'Step 5’-systeem ook het ‘Lexus Dynamic Handling’-systeem. Daardoor kan het de stuurhoek van de vier wielen controleren om de ideale sliphoek te verkrijgen en de zijdelingse beweging bij te sturen wanneer er bijvoorbeeld over- of onderstuur dreigt in de bochten of op een wegdek met ongelijke grip tussen de linker- en rechterwielen.
Door alle elementen met betrekking tot de beweging van de wagen (koppel van de elektromotor, remmen, stuurinrichting) op een geïntegreerde manier te regelen, komt het VDIM-systeem de actieve veiligheid ten goede en varen ook de globale prestaties van de wagen er wel bij.
En terwijl de klassieke actieve veiligheidssystemen pas worden geactiveerd wanneer de wagen zijn prestatielimieten overschrijdt, activeert VDIM de controle nog voor die limiet wordt bereikt. Daardoor worden de grenzen van de wagen verlegd en gedraagt hij zich vloeiender door een minder opdringerige interventie, wat het rijplezier bevordert.
Blind Spot Monitor (BSM) met Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
De dodehoekmonitor gebruikt de naar achteren gerichte millimetergolfradar om voertuigen in de dode hoek van de GS te detecteren. Hij waarschuwt de bestuurder voor mogelijke gevaren door het BSM-pictogram in de overeenkomstige buitenspiegel te laten oplichten. Als de bestuurder zijn richtingaanwijzer activeert terwijl het pictogram brandt, begint het te knipperen.
De detectie van dwarsverkeer achter de auto gebruikt de BSM-radar om de bestuurder bij het achteruit uitrijden van een parkeerplaats te waarschuwen voor aankomende voertuigen die mogelijk niet zichtbaar zijn op de achteruitrijmonitor of in de buitenspiegels. Wanneer naderende voertuigen worden gedetecteerd, laat het systeem de BSM-pictogrammen op de buitenspiegels knipperen, laat het een waarschuwingssignaal weerklinken en geeft het op het EMV-scherm aan uit welke richting het voertuig komt.
|
Tyre Pressure Warning System (TPWS)
De bandenspanningscontrole waarschuwt de GS-bestuurder wanneer een van de banden plots druk verliest. Het systeem geeft de spanning van elke band weer op het multifunctionele informatiescherm. Wanneer het systeem een lage spanning detecteert, markeert het de locatie en de spanning van de band in kwestie automatisch in het oranje.
PASSIEVE VEILIGHEID
Koetswerkstructuur
De GS weerspiegelt de strenge compatibiliteitsnormen voor aanrijdingen die uniek zijn voor het merk Lexus en werd tot in de kleinste details ontwikkeld om optimale veiligheidsprestaties neer te zetten bij frontale, gedeeltelijk frontale, zijdelingse en staartaanrijdingen.
Het doorgedreven gebruik van staal met hoge en ultrahoge stijfheid voor de koetswerkstructuur zorgt voor een optimale overdracht en verspreiding van de botsenergie, waardoor de vervorming van de passagiersruimte bij een aanrijding wordt beperkt en de ruimte voor de inzittenden behouden blijft.
Bij aanrijdingen met beperkte overlapping wordt de verbeterde verspreiding van de krachten verzekerd door een schuivende afstandshouder, die ervoor zorgt dat het koetswerkframe impacts vanaf de buitenkant van de voorste zijbalk kan dragen. Voorts werd er een koppelbox en A-vormige beugel gebruikt om de inzittenden te beschermen tegen impacts van de voorwielen.
Er werd in het bijzonder aandacht besteed aan de zijdelingse impactbescherming met ultrasterk staal ter versteviging van de buitenste drempels, dikker plaatstaal voor de verstevigingsbalken in de deuren achteraan en geperst plaatstaal voor de constructie van de B-stijl.
Tijdens het vormen van het bij hoge temperaturen geperste staal, gaat het persen gepaard met branden en blussen om profielen te creëren die men met koud plaatstaal moeilijk zou kunnen realiseren en om tegelijk de stevigheid van het materiaal zelf te verhogen.
Voetgangersbescherming
De voorbumper, het schutbord en de gegolfde plaatstalen motorkap van de nieuwe GS werden nauwgezet ontworpen om voetgangers beter te beschermen bij aanrijdingen.
De vrije hoogte en het hoogste punt van de gewelfde motorkap werden geoptimaliseerd met een nieuw, dunner ontwerp. De frontale motorkapstructuur werd ontworpen om zich te vervormen bij contact met de bovenbenen van voetgangers. Bovendien helpt een kloof tussen de motorkap en de bovenkant van de koplampen de kracht van de hoofdimpact te beperken.
Impactabsorberende materialen die in de voorbumper werden geïntegreerd, helpen de druk op de benen van de voetganger te verlichten. De voorvleugels omvatten een nieuwe structuur die hoofdimpacts minder zwaar maakt.
Zowel het schutbordpaneel als de schutbordopeningen omvat een gemakkelijk vervormbare structuur die zich op gecontroleerde wijze vervormt dankzij het gebruik van verschillende diktes van plaatstaal.
Airbags
De nieuwe Lexus GS beschikt over 10 airbags: tweefasige frontale SRS-airbags (Supplementary Restraint System), knieairbags voor bestuurder en voorpassagier (die laatste is geïntegreerd in het handschoenkastje), zijdelingse airbags voor en achter en gordijnairbags voor en achter.
Het geavanceerde ‘Supplementary Restraint System’ controleert de variabele frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier. Sensoren bepalen de ernst van een aanrijding en dus de kracht waarmee de airbags moeten worden ontplooid.
[1] De automatische grootlichten (AHB) zijn standaard op alle versies behalve de F SPORT en Privilege Line, waarbij de adaptieve grootlichten de automatische grootlichten vervangen.