Lexus Electrified wil de rijervaring opnieuw uitvinden
- Lexus benut de mogelijkheden van elektrificatie om de prestaties van auto’s te verbeteren en automobilisten meer voldoening te schenken
- Ongekende ervaring met elektrificatietechnologieën in de markt voor luxeauto’s vormt de basis voor het leveren van geavanceerde nieuwe systemen
- Toonaangevende batterijen voor elektrische auto’s met de beste balans tussen vermogen, prestaties, afmetingen, kosten en duurzaamheid
- Nieuwe DIRECT4-vierwielaandrijfkrachtregeling en One Motion Grip steer-by-wire zijn belangrijke dynamische systemen voor nieuwe generatie modellen
Lexus heeft een koers uitgezet voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en auto’s die de mogelijkheden van elektrificatie optimaal benutten, niet alleen om een hogere energie-efficiëntie en lagere emissies te bereiken, maar ook om de prestaties, dynamiek en betrokkenheid van de bestuurder te verbeteren. Tijdens het Kenshiki-mediaforum in Brussel gaf het bedrijf een update over de voortgang van Lexus Electrified, zijn stappenplan voor elektrificatie en de weg naar koolstofneutraliteit. Het belichtte ook enkele innovaties op het gebied van design en techniek die in de nieuwe generatie modellen te vinden zullen zijn.
Pascal Ruch, die als Vice President van TME verantwoordelijk is voor Lexus Europa, erkende dat batterij-elektrische voertuigen uiteindelijk het voortouw zullen nemen, maar zolang de uitdagingen op het gebied van infrastructuur en elektriciteitsvoorziening blijven bestaan, gaat Lexus door met de ontwikkeling van diverse elektrificatietechnologieën voor hybride elektrische, plug-in hybride elektrische en batterij-elektrische voertuigen om te voldoen aan uiteenlopende consumentenbehoeften en rijomstandigheden over de hele wereld: “Alle toekomstige ontwikkelingen zullen gebaseerd zijn op het principe dat elektrificatie wordt benut om de rijervaring opnieuw uit te vinden. We willen dat onze auto’s echt plezierig zijn om in te rijden.”
Het technologische voordeel van Lexus
Met de introductie van de hybride elektrische RX 400h SUV in 2005 was Lexus de pionier op het gebied van elektrificatie in de markt voor luxeauto’s. Sindsdien heeft het bedrijf de grenzen van de technologie verlegd om steeds betere prestaties en efficiëntie te bereiken. De ervaring die Lexus heeft opgedaan bij de ontwikkeling van de belangrijkste onderdelen van elektrische auto’s, zoals motoren, batterijen en vermogensregelaars, is ongeëvenaard. Tegelijkertijd heeft het hybride rijden populair gemaakt met een groeiend aantal modellen, waarvan wereldwijd meer dan 2,3 miljoen exemplaren zijn verkocht. Meer dan 90% van de nieuwe Lexus-auto’s die in Europa worden verkocht, is tegenwoordig een hybride. Het bedrijf benut deze ervaring om ervoor te zorgen dat de nieuwe generatie elektrische modellen de hoogste niveaus van kwaliteit, prestaties en veiligheid bieden.
Om zijn ambities waar te maken, ontwikkelt Lexus een nieuw wereldwijd hoofdkantoor in Shimoyama (Japan). In dit volledig op auto’s gerichte, flexibele complex worden alle ontwikkelingsdisciplines samengebracht en werken ontwerpers en ingenieurs naast elkaar in de tekenkamers en op de testcircuits.
Lexus Electrified Sport
De Electrified Sport vertegenwoordigt de visie van Lexus op een toekomstige, luisterrijke sportwagen met een batterij-elektrische aandrijflijn. Deze geeft de intentie van het bedrijf weer om elektrische auto’s met een authentieke prestatiedimensie te bouwen. Zijn vloeiende lijnen – die een nieuwe Lexus BEV-identiteit creëren, geïnspireerd door de snelheid en soepelheid van kunstvliegen – worden geëvenaard door zijn vermogen. De acceleratie van 0-100 km/h ligt naar verwachting rond de twee seconden.
Superieur batterijontwerp
De batterijen in de nieuwste hybride elektrische en plug-in hybride auto’s van Lexus bieden praktische mogelijkheden om volledig elektrisch te rijden, maar zijn compact gehouden om extra gewicht en kosten en opoffering van interieur- en laadruimte te voorkomen. Hetzelfde principe wordt toegepast op de batterij-elektrische modellen, waarbij de slim bemeten batterij van 71,4 kWh in de nieuwe RZ 450e SUV een optimale combinatie heeft van actieradius en efficiëntie.
De compleet nieuwe RX hybride introduceert een nieuwe bipolaire nikkel-metaalhydride batterij. Deze technologie vermindert de weerstand, wat een hogere laad- en ontlaadcapaciteit oplevert. Het vermogen van elke cel wordt hierdoor met 70% verhoogd, zodat meer vermogen kan worden verkregen zonder de afmetingen van de batterij te vergroten. Lexus onderzoekt ook de volgende generatie lithium-ion batterijen en de mogelijkheden van solid-state batterijtechnologie. De bipolaire nikkel-metaalhydride batterij is verkrijgbaar voor de RX 350h en de RX 500h, Lexus’ eerste performance hybride met turbo.
De kwaliteit en veiligheid van de nieuwe batterijen van Lexus berusten niet alleen op het ontwerp en de structuur van de batterij, maar ook op een bewakingssysteem dat elke abnormale opwarming tot op het niveau van de afzonderlijke cellen detecteert. Door het gebruik van niet-geleidende koelvloeistof is er geen risico op brand als zich een probleem voordoet, terwijl het batterijontwerp voorkomt dat zich degradatiestoffen op de anode vormen en de levensduur van de batterij verminderen. Dankzij deze maatregelen verwacht Lexus dat de nieuwe RZ na 10 jaar gebruik 90% van zijn accucapaciteit heeft behouden, wat de gemoedsrust van de klant ten goede komt.
Dynamische voldoening met DIRECT4 en One Motion Grip
Lexus introduceert nieuwe systemen die de dynamische mogelijkheden van elektrische aandrijflijnen optimaliseren. DIRECT4, dat in de nieuwe RX 500h en RZ 450e wordt toegepast, is een exclusieve Lexus-technologie die het aandrijfkoppel direct evenwichtig verdeelt over de voor- en achteras. Dit zorgt voor een optimale tractie onder alle rijomstandigheden, een lineaire acceleratie en een beter bocht- en voertuiggedrag. Naast de prestaties en de wegligging zal ook het rijcomfort, met name voor de achterpassagiers, hierdoor verbeteren.
One Motion Grip is een steer-by-wire systeem dat de mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen overbodig maakt. Het wordt geïntroduceerd op de nieuwe RZ 450e en zal de rijervaring veranderen, omdat het niet meer nodig is om met de hand aan het stuur te draaien, zodat manoeuvres gemakkelijker en nauwkeuriger worden. De wendbaarheid bij lage snelheden en de stabiliteit op de autosnelweg worden eveneens verbeterd. Het systeem maakt automatische microcorrecties bij het rijden over oneffen oppervlakken.
Een EV-aandrijflijn met handgeschakelde versnellingsbak
De controle en betrokkenheid die een handgeschakelde versnellingsbak biedt, zijn voor veel automobilisten een belangrijk onderdeel van een plezierige rijervaring. Lexus heeft onderzocht hoe een batterij-elektrisch voertuig kan worden uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Dit onderzoeksproject heeft geleid tot een prototype op basis van de UX 300e compacte SUV met versnellingspook en koppelingspedaal om zo’n systeem gericht te ontwikkelen.
Takashi Watanabe, Lexus Electrified Chief Engineer, lichtte dit toe: “Aan de buitenkant is deze auto net zo stil als elke andere BEV. Maar de bestuurder kan alle sensaties van een auto met handgeschakelde versnellingsbak ervaren. Het systeem is gebaseerd op software en kan dus worden geprogrammeerd om de rijervaring van verschillende autotypes te reproduceren, waarbij de bestuurder de instellingen van zijn voorkeur kan kiezen.”
Omdat de DIRECT4- en One Motion Grip-systemen ook op software zijn gebaseerd, kan Lexus nieuwe mogelijkheden verkennen om de prestaties aan te passen en iedere automobilist een persoonlijke ervaring te bieden.