Lexus Electrified Sport maakt publiek debuut op het Goodwood Festival Of Speed

• Eerste publieke voorstelling van Lexus' visie voor een toekomstige, volledig elektrische high performance-sportwagen
  • De conceptwagen vat de essentie van de legendarische Lexus LFA

Het Goodwood Festival of Speed zal het decor zijn van de eerste publieke voorstelling van de Lexus Electrified Sport, die de visie van het bedrijf belichaamt voor de toekomst van een volledig elektrische high performance sportwagen – wat door velen wordt gezien als een potentiële opvolger van de legendarische Lexus LFA.

Deze studie voor een coupé met radicale styling was een opvallend model onder de 17 batterijaangedreven voertuigen (BEV's - battery electric vehicles) die in december 2021 in Japan werden onthuld door Akio Toyoda, president van de Toyota Motor Corporation en Chief Branding Officer van Lexus, bij zijn uiteenzetting over de verstrekkende strategie van de onderneming om koolstofneutraliteit te realiseren.

Toyoda legde uit hoe Lexus het volledige potentieel van zijn wagens wil aanspreken via elektrificering, waarbij de fundamentele eigenschappen van een lineaire acceleratie en een lineair remvermogen, een uitstekend remgevoel en een opwindend rijgedrag zullen worden versterkt, om zo een nog leukere rijervaring te bieden. Met de BEV-sportwagen zal de Lexus Driving Signature-ervaring naar een nog hoger niveau worden getild.

Met de gespierde vormgeving en de lage rijhoogte van een sportwagen symboliseert de conceptwagen de toekomst van Lexus als merk. De acceleratietijd (van nul tot 100 km/u) zal naar verwachting ergens in het lage 2 seconden-bereik liggen en de wagen zal over een rijbereik beschikken van meer dan 700 km. Het is mogelijk dat het uiteindelijke productiemodel gebruik zal maken van solid state-batterijtechnologie om echt authentieke hoge prestaties te realiseren.

'Via volledig elektrische wagens willen we Lexus ontwikkelen tot een merk dat een hele reeks ervaringen biedt, met inbegrip van de ontwikkeling van prestaties zoals alleen een autofabrikant als Lexus dat kan, en door het verder verfijnen van het vakmanschap om nog persoonlijkere producten te maken', aldus president Toyoda. 'Lexus zal een BEV-sportwagen van de volgende generatie ontwikkelen, die niet alleen de sensationele rijervaring van de LFA zal erven, maar die ook zal beschikken over de geheime ingrediënten die de prestaties van de LFA mogelijk maakten.'

Het Goodwood Festival of Speed vindt plaats van 23 tot 26 juni op het landgoed van Goodwood House in Sussex, Engeland. De Lexus Electrified Sport zal worden tentoongesteld in een speciaal hiervoor gebouwde stand in de 'Electric Avenue' van het Festival of Speed, een zone bestemd voor elektrische wagens.

New model