Lexus bereikt mijlpaal van twee miljoen geëlektrificeerde voertuigen wereldwijd

• Lexus' eerste plug-in hybride model wordt gelanceerd in 2021, gevolgd door een totaal nieuw, volledig elektrisch model in 2022.
  • Meer dan 10 geëlektrificeerde modellen worden gelanceerd tegen 2025
  • 19 miljoen ton cumulatieve reductie in CO2-uitstoot sinds 2005
  • Tegen 2050 wil Lexus klimaatneutraal zijn

Lexus kondigde vandaag aan dat het eind april 2021 de kaap van wereldwijd 2 miljoen verkochte elektrische voertuigen heeft bereikt. Sinds 2005 hebben geëlektrificeerde voertuigen van Lexus bijgedragen aan een cumulatieve reductie van de CO2-uitstoot van ongeveer 19 miljoen ton.

Sinds de lancering van de RX400h in 2005 is Lexus een pionier voor elektrificatie op de luxemarkt. Bij de evolutie van de modellen lag de klemtoon op een perfect evenwicht tussen uitmuntende rijprestaties en milieugevoeligheid. Lexus heeft zijn assortiment geëlektrificeerde voertuigen verder uitgebreid en biedt nu talloze mogelijkheden afgestemd op de behoeften van onze klanten en van de maatschappij. Op basis van zijn filosofie "het juiste product op het juiste tijdstip op de juiste plaats" wenst Lexus zijn geëlektrificeerde productportfolio verder te ontwikkelen, om optimaal in te spelen op een ruime waaier aan energiebronnen en infrastructuuromgevingen in onze hedendaagse wereld.

9 geëlektrificeerd modellen

Daardoor verkoopt Lexus nu negen modellen van geëlektrificeerde voertuigen, waaronder hybride voertuigen en volledig elektrische voertuigen, in ongeveer 90 landen en regio's over de hele wereld. Wereldwijd was de verkoop van elektrische voertuigen in 2020 goed voor 33% van het verkoopcijfer van Lexus. In West- en Centraal Europa is het aandeel nog groter met 96%.

Reductie CO2-uitstoot

Lexus zal een leidende rol blijven spelen in de gestage groei van geëlektrificeerde voertuigen en de reductie van de CO2-uitstoot, in overeenstemming met onze bedrijfsmissie voor koolstofneutraliteit en duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Tegen 2025 zal Lexus 20 nieuwe of verbeterde modellen introduceren, waaronder meer dan 10 geëlektrificeerde modellen (volledig elektrische voertuigen, plug-in hybride voertuigen en zelfladende hybride voertuigen). In datzelfde jaar zal het merk geëlektrificeerde voertuigopties aanbieden voor het volledige Lexus-productassortiment. Lexus verwacht ook dat tegen 2025 geëlektrificeerde modellen goed zullen zijn voor meer dan 50% van de wereldwijde verkoop van het merk.

Bovendien streeft Lexus tegen 2050 naar koolstofneutraliteit voor de volledige levenscyclus van het voertuig, zoals materialen, onderdelen en voertuigfabricage, naast logistiek, rijden en afdanking/recycling.

Nieuw volledig elektrisch model in 2022

Om de verspreiding van elektrische voertuigen verder te versnellen, zal Lexus in 2021 zijn eerste PHEV in een Lexus-model voor de massamarkt introduceren, en in 2022 een totaal nieuw, volledig elektrisch model. Door gebruik te maken van elektrificatietechnologieën die Lexus de voorbije jaren voor HEV's heeft ontwikkeld, zoals motoren, omvormers en batterijen, zullen we nieuwe waarden en rij-ervaring creëren die alleen Lexus geëlektrificeerde voertuigen kunnen bieden.

Toekomstige geëlektrificeerde modellen van Lexus zullen voorzien zijn van DIRECT4 en steer-by-wire-systemen. DIRECT4, onze koppeldistributietechnologie voor vierwielaandrijving, combineert uiterst precieze regeling van de aandrijfkracht met responsieve steer-by-wire-systemen, die de voertuigreflexen sterk verbeteren, wat resulteert in hoge dynamische prestaties en een rij-ervaring die inspeelt op de vijf zintuigen en door geen enkele klassieke wagen kan worden geboden.

Referentie: cumulatieve verkoopcijfers van geëlektrificeerde voertuigen van 2005 tot eind april 2021

• Internationaal: 2,02 miljoen units
  • VS: 540.000 units