IN HET OOG SPRINGEND CROSSOVER-DESIGN LUIDT VOLLEDIG ELEKTRISCH TIJDPERK IN BIJ LEXUS

•    Eerste volledig elektrische Lexus belichaamt het stoutmoedige design en de opvallende visuele aantrekkingskracht van de best verkopende urban crossover van het merk
•    Met talrijke speciaal ontworpen aerodynamische designverbeteringen aan zowel de binnen- als buitenzijde
•    Intelligente vormgeving behoudt ruimte voor passagiers en bagage van UX

Bij het ontwerpen van de eerste volledig elektrische Lexus stonden de ontwerpers en ingenieurs voor een dubbele uitdaging: naast geavanceerde elektrische functionaliteit moest de wagen ook visueel aantrekkelijk zijn en de in het oog springende ontwerptaal belichamen die kenmerkend is voor Lexus.

“We zagen ons eerste volledig elektrische model nooit als een exclusief vlaggenschip dat uitsluitend voorbehouden is voor de zeer welvarende koper”, vertelt Pascal Ruch, hoofd van Lexus Europe. “Het moest zijn roots vinden in een model dat zijn aantrekkingskracht op de markt had bewezen, maar tegelijk fris en eigentijds was. Door zijn sterke band met jonge stedelijke klanten was de UX hiervoor het perfecte model”.

Lexus liet het onderscheidende ontwerp en de gebruikseigenschappen van de UX intact en richtte zich op de mogelijkheden om voort te bouwen op de prestatievoordelen die uniek zijn voor BEV’s. Een uitgekiend ontwerp en met name de positionering van de batterij zorgden ervoor dat deze BEV sterk lijkt op een crossover die in zijn eerste verkoopjaar 25.000 kopers wist aan te trekken, waardoor dit de best verkopende Lexus in Europa werd.

Met dezelfde gespierde aanwezigheid, mooi gevormde karakteristieke lijnen en atletische coupé-achtige daklijn van de UX onthult de UX 300e bij nadere inspectie exclusieve wielen, een onderscheidend "Electric" zij-embleem, met discrete DC- en AC-laadafdekkingen aan respectievelijk de linker en rechter achterkant.

KENMERKEND WIELONTWERP
Speciaal voor de UX300e ontwikkelde 17" of 18" velgen in medium grijs zijn verkrijgbaar, waarbij de eerste "geventileerd" zijn met flappen aan elke zijde van de spaken, qua vorm vergelijkbaar met de "Gurney-flap" op de achtervleugel van F1-racewagens om de luchtstroom te regelen en de neerwaartse kracht te verhogen.

Dit innovatieve nieuwe wielontwerp zorgt voor stabiele remprestaties, een beter koelrendement en minder turbulentie aan de zijkanten van de wagen.

VERBETERDE AERODYNAMICA
De UX 300e is uitgerust met aerodynamische lamellen in de onderste grille aan de voorkant, die naargelang de batterijstatus automatisch openen en sluiten. Wanneer de tijdens het rijden gegenereerde luchtstroom groter is dan vereist voor de koeling, worden de lamellen gesloten om de doorheen de grille lopende luchtstroom te optimaliseren.

De aerodynamische wielkastprofielen en achterlichtclusters werden overgenomen van de UX, waarbij deze laatste luchtdrukschommelingen met circa 16 procent verminderen en bijdragen aan een uitmuntende achterstabiliteit in bochten en bij zijwind.
De bodemplaten werden vergroot en de onderkant van de accu werd afgevlakt. Deze constructie is uniek voor de UX 300e en creëert een aerodynamische onderstructuur.

INTERIEURDESIGN
De "bestuurdergerichte" cockpit biedt een perfect zicht en gevoel van ruimte, terwijl centrale sierlijsten zorgen voor een vloeiende verbinding tussen de bestuurder- en passagierszones. Alle bedieningselementen liggen natuurlijk in de hand en er is zelfs een uitgekiende middenconsole met een polssteun waarin de bedieningselementen van het audiosysteem ingebouwd zijn. De rij-instrumenten werden speciaal ontworpen met een digitale snelheidsmeter die voor een sportieve look zorgt, een rijbereikindicator en een vertragingsindicator met vier niveaus. Een fijn vervaardigde rijstandkiezer vervangt de klassieke versnellingshendel.

De achterbanken van de UX 300e staan in een speciale hoek, zodat er probleemloos ruimte is voor zowel passagiers als de batterij eronder.

INTELLIGENTE VORMGEVING VAN DE BATTERIJ
Met de compacte lithium-ionbatterij onder de achterbanken en onder de cabinevloer wordt nauwelijks achterruimte ingenomen in vergelijking met andere UX crossover-modellen (16,4 mm minder hoofdruimte achteraan), terwijl de bagageruimte zelfs met 47 liter werd vergroot (grondplank tot bagageafscherming) tot 367 liter (geladen tot aan de bagageafscherming) in vergelijking met de UX 250h hybride. Een handenvrije, elektrische achterklep vergemakkelijkt het laden van de UX 300e nog meer.

De Lexus UX 300e wordt vóór het einde van het jaar in een aantal geselecteerde Europese markten geïntroduceerd. België is begin 2021 aan de beurt.

Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX