IN GESPREK MET CHIKA KAKO, HOOFINGENIEUR VAN DE LEXUS UX

De onderscheidende nieuwe Lexus UX is een eerbetoon aan de visie en het leiderschap van hoofdingenieur Chika Kako. Haar doel was om een nieuw soort crossover te ontwikkelen: een sterke en stabiele auto, die ook prachtig ontworpen en dynamisch is.

• Ontworpen voor mensen die liever een strak design zien bij een SUV dan een rechthoekig design
  • Geïnspireerd door Europese luxe en Japans design
  • Ontwikkeld voor liefhebbers van een hatchback-achtig rijgedrag

Tijdens de lancering van de Lexus UX, recentelijk in Stockholm, spendeerde Lexus Europe tijd met Chika Kako. Samen spraken zij over wat Kako en haar team motiveerde en inspireerde bij de ontwikkeling van deze onderscheidend gelijnde crossover.

Q. Je visitekaartje zegt dat je behalve hoofdingenieur ook Executive Vice President bij Lexus bent. Wat is de rol van de UX in de ontwikkeling van Lexus?

A. “In 2017 lanceerden we de LC 500 sportcoupé om Lexus definitief te positioneren als een modern en luxe lifestylemerk. De nieuwe ES en ons vlaggenschip, de LS, versterken deze merkpositie-. Met de komst van de nieuwe UX begin 2019 is het zijn beurt om nieuwe klanten een geweldige merkbeleving te bieden.”

Q. Hoe levert de UX de Lexus merkbeleving aan klanten?

A. Door emoties. Het is een auto die echt inspeelt op de emoties van mensen. We hopen dat klanten zeggen: “Wow, wat een gave auto!” wanneer ze de UX voor de eerste keer zien. We willen dat ze een gevoel krijgen voor de vernieuwende technologie en het Japanse vakmanschap nadat ze de auto gezien hebben.”

Q. In welke mate heeft marktonderzoek invloed gehad op het design van de UX?

A. “In 2013 begonnen we met marktonderzoek door in Amerika focusgroepen samen te stellen en klanten van concurrerende merken te bezoeken. We leerden dat de respondenten het conventionele SUV-design saai begonnen te vinden. Ze vertelden dat ze een crossover wilden die rijdt als een hatchback. Verder is het interessant dat de bevindingen in Europa, Japan en China precies dezelfde zijn.”

Q. Wat inspireerde jou en jouw team bij het ontwerpen van het interieur?

A. “Het was mijn doel om de emotionele aantrekkingskracht van het interieur te versterken. Een interieur bestaat uit diverse componenten, zoals: het instrumentenpaneel, de stoelen en de sierlijsten, maar het is de samensmelting van deze onderdelen die echt belangrijk is. We gebruikten een principe vanuit de Japanse architectuur, genaamd ‘Engawa’. Daarbij vervagen de grenzen tussen in- en exterieur. Een ander principe – ‘Kansei’ – heeft als doel om een emotionele band tussen de consument en het product te creëren.”

Q. Hoeveel Europese invloeden zitten er in de nieuwe UX?

A. “Ik leerde luxe materialen waarderen tijdens mijn verblijf in Europa. Het gaat niet alleen om de materialen, maar ook om de beleving. In het verleden dachten we dat luxe duur en extravagant moest zijn. ‘Art de Vivre’ gaat over de waardering voor andere elementen dan materiaalgebruik. Dat idee ontstond bij de ontwikkeling van de UX.”

Q. Wat voor soort mensen kopen de UX?

A. “De merkwaarden voor de Lexus UX zijn: ‘Creative Urban Explorer’ en ‘Art de Vivre’. Die sluiten aan bij een doelgroep met een actieve levensstijl die geniet van het stadsleven en houdt van reizen en sporten. De potentiële klant is een young professional met een creatief beroep en een interesse in duurzaam leven en een modern design.”

Q. Waarom is de UX niet zomaar ‘de zoveelste crossover’?

A. “Vanaf het begin was het doel om de UX een uniek karakter te geven; een auto die de kracht van een crossover combineert met het dynamische gevoel van een Lexus. Het resultaat is een innovatieve auto die rijdt als een hatchback en over een zekere elegantie beschikt en rust geeft.”

Q. Waar komt de naam UX vandaan?

A. “De naam UX komt van de modelpropositie: ‘Urban + X-over (crossover) = UX.’ Toevallig vormen de eerste letters van ‘Creative Urban Explorer’ het woord ‘CUE’, wat kans betekent. Ik houd van het woord ‘CUE’ omdat het een duidelijke expressie van het voertuigconcept is.”

Q. Hoe voldoet de UX aan de eisen van vrouwelijke bestuurders?

A. “Vandaag de dag is het heel normaal om vrouwen in crossovers door de stad te zien rijden. Velen van hen worden verleid door de allure en de krachtige uitstraling van een crossover. Tegelijkertijd vinden sommigen het overzicht en rijgedrag storend. Ik wilde dat oplossen door een auto te ontwerpen die dynamisch is en net zo gemakkelijk rijdt als een hatchback.”

Q. Hoe motiveerde je het team de afgelopen vijf jaar?

A. (lachend) “Je gelooft het niet, maar met een plant! We hadden veel uitdagingen en taken bij het ontwerpen van de nieuwe UX. Ik wilde een voorwerp dat ons dat traject liet zien. Daarom gaf ik ons team de naam ‘Lantana’. Lantana is de naam van een Japanse plant die erg fragiel lijkt, maar toch stevig en niet gevoelig voor milieuveranderingen is. Ik wist dat mijn team, geïnspireerd door deze plant, steeds sterker en sterker werd.”

Stephan Lesuisse Toyota Belgium