GS F SEDAN VERVOEGT HET 'F'-SPORTGAMMA VAN LEXUS

GS F SEDAN VERVOEGT HET 'F'-SPORTGAMMA VAN LEXUS

Woensdag 7 januari 2015

  • Verfijnde vierdeurs met de snelheid en wendbaarheid van een prestigieuze sportwagen
  • Atmosferische 5,0-liter V8-motor levert een maximumvermogen van 473 pk en een maximumkoppel van 527 Nm
  • Combinatie van Otto- en Atkinson-verbrandingscycli voor een optimaal vermogen en efficiëntie
  • Innovatief 'Torque Vectoring'-differentieel (TVD) verzekert een optimale wegligging

Lexus toont zich opnieuw van zijn sportiefste kant. Het merk kondigt aan dat de langverwachte GS F-sportberline op dinsdag 13 januari 8.40 AM EST (14.40 CET) onthuld zal worden op de North American International Auto Show op de Lexus-stand in het Cobo Centre in Detroit. De GS F vervoegt daarmee de RC F coupé in het 'F'-sportgamma van Lexus. De nieuwste aanwinst combineert het silhouet van een verfijnde vierdeurs met de snelheid en wendbaarheid van een prestigieuze sportwagen.

Hoewel de nieuwe GS F op hetzelfde platform gebouwd wordt als de standaard GS, werden er toch een aantal verbeteringen doorgevoerd, onder andere aan de motor. De wagen krijgt een responsieve atmosferische 5,0-liter V8-motor onder de kap die maar liefst 473 pk (348 kW) levert bij 7.100 t/min en een maximumkoppel van 527 Nm* bereikt tussen 4.800 en 5.600 t/min. Deze gesofisticeerde motor combineert Otto- en Atkinson-verbrandingscycli om het vermogen en de efficiëntie in alle omstandigheden te optimaliseren. Zoals het hoort voor een sportberline, wordt de motor gekoppeld aan een uiterst responsieve automatische achtversnellingsbak met mogelijkheid tot manueel schakelen.

Het innovatieve 'Torque Vectoring'-differentieel (TVD) van Lexus - ook de RC F is hiermee uitgerust - maakt deel uit van de uitgebreide standaarduitrusting waarmee de GS F het verschil zal maken. Het TVD heeft drie werkingsmodi:

  • Standard (standaard ingesteld) voor een optimaal evenwicht tussen wendbaarheid en stabiliteit;
  • Slalom om meer nadruk te leggen op een alerte stuurrespons en wendbaarheid;
  • Track voor een maximale stabiliteit bij hoge circuitsnelheden.

De zelfdragende GS F krijgt ook structurele verstevigingen mee en een ophanging die speciaal ontworpen werd om de wegligging van deze superberline te optimaliseren zonder aan rijcomfort in te boeten. Bestuurders zullen zowel de stabiliteit en soepelheid van de GS F op de snelweg appreciëren als zijn prestaties op meer uitdagende wegen zoals een kronkelende bergweg of het racecircuit. De nieuwe GS F is een uiterst evenwichtige berline met een dubbele persoonlijkheid waardoor hij even bedreven is in strakke rondetijden afleggen als in het veilig thuisbrengen van zijn bestuurder.

Met een gewicht van slechts 1.830 kg is de nieuwe GS F lichter dan zijn concurrenten.

Voorlopige specificaties*

Totale lengte 4.915 mm
Totale breedte 1.845 mm
Totale hoogte 1.440 mm
Wielbasis 2.850 mm
Spoor (voor/achter) 1 555 / 1.560 mm
Rijklaar gewicht  1 830 kg
Velgen

19’’×9J (voor)

 19’’×10J (achter)

Banden

 255/35 R19 (voor)

275/35 R19 (achter)

 

 

Published with Prezly