Gloednieuwe Lexus RC in wereldpremière tijdens Tokyo Motor Show

- Opmerkelijk ‘realiteit geworden concept’ verlegt grenzen voor Lexus. - Prestatiegerichte krachtbronnen (V6 benzine en hybride) zetten het sportieve karakter van de RC in de verf. - Nieuwe stijltaal van Lexus samengebracht in een unieke coupé die de iconische Lexus-grille agressiever dan ooit uitspeelt. - Sterk contrasterende interieurkleuren en unieke, nieuwe aankleding zorgen voor een bestuurderscockpit die de op rijplezier gefocuste natuur van de RC nog meer benadrukt.

De gloednieuwe Lexus RC zal op 20 november 2013 in wereldpremière gaan tijdens het autosalon van Tokio, de Tokyo Motor Show. Om 8u45 (00u45 CET) zal een persconferentie worden gehouden die via de live webcast streaming van het evenement kan worden gevolgd op http://www.lexus-global.com.

Het RC-gamma zal twee modellen omvatten: de RC 350 met een 3.5 V6-motor en de RC 300h hybrid met 2.5-motor. Vandaag, een week voor de feitelijke wereldpremière, geeft Lexus de eerste foto’s vrij van de nieuwe RC.

Het RC-gamma blaast nieuw leven in de doelstelling van het merk om emoties op te roepen door middel van een dynamische en verleidelijke tweedeurscoupé. De auto werd ontwikkeld om het merkprofiel bij een breder publiek te introduceren en zo nieuwe Lexus-klanten te overtuigen. Hij injecteert emotionele aantrekkingskracht in het DNA van Lexus dat altijd al synoniem heeft gestaan voor productkwaliteit, verfijning en betrouwbaarheid.

Koetswerkdesign

De ontwerpers van Lexus gaven de RC een uitgesproken lijnenspel mee zoals dat nog nooit eerder bij een Lexus te bewonderen was. Zo tekenden ze de breedste en laagste versie van de typische Lexus-grille ooit.

De driehoekige koplampen benadrukken het sportieve karakter van het LF-LC-ontwerp terwijl het unieke drieledige led-ontwerp een duidelijke verwijzing is naar de inspirerende concept-car. In dimlichtenstand nemen de lampen een L-vorm aan als verwijzing naar de Lexus-identiteit.

Het scherpzinnige en fijne ontwerp van de achterste lichtblokken vormt een symbolische verwijzing naar het L-vormige Lexus-motief.

De ontwerpfilosofie waarbij een concept-car rechtstreeks wordt vertaald naar een productiemodel, wordt voortgezet met twee mogelijke combinaties van lichtmetalen velgen: een diep uitgespaarde 19-duimsvelg met tien spaken en een vijfspaaks 18-duimsvelg die pure kracht uitstraalt. Beide velgen zijn haarscherp machinaal vervaardigd en afgewerkt met elegante wielmoeren in zwart en platinum.

De meest opvallende kleur is een roodtint die nog dieper schittert en contrasteert dankzij een nieuw lakprocedé van Lexus dat is opgebouwd uit verschillende heldere en felgekleurde lagen.

Interieurdesign

De grootste inspiratiebron voor het interieur van de RC coupé waren hoog aangeschreven sportwagenconcepten. De RC coupé maakt dan ook maximaal gebruik van contrasterende kleuren, materialen en verlichting.

Een op maat gemaakt verlichtingspakket, dat voor het eerst op een Lexus wordt aangeboden, staat garant voor een unieke beleving dankzij een verlichting die naar boven – en niet naar onderen – weerkaatst en die zo de cockpit in sfeerverlichting onderdompelt.

Een sterk contrasterende binnenbekleding, inclusief de verrassende nieuwe Clove-tint, benadrukt het ontwerp en onderstreept de elegantie van de cockpit.

Accenten in echt shimamoku-hout, die het resultaat zijn van een intensieve productietechniek voor houtlagen die Lexus verder heeft verfijnd, beklemtonen op hun beurt de doorlopende lijn in de binnenbekleding.

De bestuurderscockpit is onderverdeeld in een operationele zone en een ‘weergavezone’. In de bovenste zone zit het instrumentengeheel met een navigatiescherm van zeven duim groot. De gelaagde middenconsole omvat de nagelnieuwe Lexus Remote Touch Interface die door de RC boven de doopvont wordt gehouden.

De stoelen, die van groot belang zijn in een coupé, zijn vervaardigd aan de hand van een geïntegreerde schuimstructuurmethode die dicht aanleunt bij de gietmethode van een racestoel, met het oog op een optimaal zitcomfort en een perfecte ondersteuning.

RC 350 RC 300h
Lengte (mm) 4.695 4.695