EUROPESE PREMIÈRE VAN DE NIEUWE LEXUS LS

• De jongste evolutie van Lexus’ vlaggenschip
  • Nog zachtere krachtontplooiing van de LS 500h Multi Stage Hybrid, zowel in de stad als op de lange afstand dankzij verbeterde hybridebatterijsturing
  • Introductie van nieuwe technologieën voor nog meer raffinement, comfort en veiligheid
  • Volautomatisch Advanced Park-systeem met geheugenfunctie
  • Smartphone-integratie via Apple CarPlayTM*1 en Android AutoTM*1
  • Eerste toepassing van een nieuwe laktechnologie en buitenkleur Lunar Silver met meer uitgesproken schaduw- en lichtwerking
  • Rijkelijk gedetailleerd interieur met invloeden van traditionele Japanse sierkunsten

Vandaag onthult Lexus als Europese primeur de vernieuwde LS sedan, die nieuwe technologieën, uitrusting en designkenmerken introduceert en zo zijn status van vlaggenschip van het merk versterkt. Het nieuwe model wordt onthuld in de aanloop naar de commerciële lancering later dit jaar.

Lexus International President Koji Sato: “Bij de ontwikkeling van de nieuwe LS hebben we ernaar gestreefd het uitzonderlijke comfort- en geluiddempingniveau, dat altijd al het handelsmerk is geweest van de LS en aan de basis lag van het merk Lexus, naar een nog hoger niveau te tillen.’

Meer vermogen, nog zachtere krachtontplooiing

De ongeëvenaarde zachtheid, verfijning en moeiteloze kracht van de LS 500h werden nog verbeterd dankzij technische wijzigingen die de bijdrage van de lithium-ion-hoogspanningsbatterij vergroten.

Lexus heeft vooral gewerkt aan de zachte krachtontplooiing van de auto door de mate van assistentie die de batterij aan de elektromotor levert te vergroten en zijn werkingsbereik uit te breiden. De focus lag op de kwaliteitsbeleving bij het ‘normale’ rijden, dat zowat 90% van de tijd onderweg beslaat, waarbij de bestuurder slechts een matige druk uitoefent op het gaspedaal en er slechts lichte g-krachten optreden.

De doorgevoerde wijzigingen zorgen ervoor dat de auto minder inspanning moet leveren om sneller vooruit te gaan: de acceleratie verloopt zachter en progressiever, waarbij de auto stabieler rijdt en g-krachten onderdrukt worden. Dat resulteert niet alleen in meer rijcomfort in de stad, maar ook in voordelen op bochtige wegen of bij het wegrijden op een heuvel. Een lichte druk op het gaspedaal volstaat om zacht en krachtig te vertrekken.

Nu de hybride batterij een grotere rol speelt, kan de benzinemotor aan een lager toerental draaien. Het resultaat is een stillere werking, bijvoorbeeld wanneer de motor opstart na een periode van volledig elektrisch rijden.

Twinturbo V6-motor

De prestaties van de V6-benzinemotor met dubbele turbo in de LS 500, die in enkele Oost-Europese markten verkrijgbaar is, werden verbeterd door onder meer een aangepast schakelschema voor de 10-trapsautomaat. De aanpassingen aan de sturing van de benzine-inspuiting en een nieuw lipontwerp voor het bovenoppervlak van de zuigers staan garant voor een rijk brandstof-luchtmengsel aan de bougies en minder geluid, vooral wanneer de motor koud is.

Rijcomfort

De LS was altijd al synoniem voor het streven naar het allerhoogste rijcomfort. Met de recentste update richtte Lexus zijn aandacht op de prestaties van de banden, de Adaptive Variable Suspension (AVS), de stabilisatorstangen en zelfs de constructie van de stoelen.

Wat de banden betreft, werd met het oog op een zachtere rij-ervaring de verticale stijfheid van de flanken verminderd, zonder daarbij te raken aan de run-flat-prestaties.

De AVS kreeg een nieuwe lineaire solenoïde en een breder stromingspad binnen de regelklep. De variabele breedte van de dempers wordt daarmee vergroot, wat voor betere prestaties op oneffen ondergrond zorgt. Het comfort, maar ook de stuurrespons en de voertuigstabiliteit worden hierdoor verbeterd. Aanpassingen aan de stijfheid van de stabilisatorstangen zorgen voor een betere lastoverdracht bij rolbewegingen zodat het koetswerk een comfortabelere houding aanneemt in bochten. Tegelijk volgt de auto ook getrouwer het door de bestuurder gewenste traject.

De kwaliteit van de stoelen speelt een cruciale rol in het comfort dat de bestuurder en passagiers beleven. Tot de wijzigingen die Lexus heeft doorgevoerd, behoren een nieuwe urethaanvulling voor de stoelen, een bijkomende, zachtere laag bovenop de standaardvulling en diepere naden tussen de zitting/rugleuning en de flanken. Het resultaat is meer comfort, minder trillingen en een betere ondersteuning van het lichaam.

Volautomatische Advanced Park

Lexus maakt parkeren een verademing dankzij het volautomatische Advanced Park-systeem, dat zijn eerste opwachting maakt in de nieuwe LS 500h. Het is ook het eerste systeem van Lexus en het eerste in het luxe-autosegment dat over een geheugenfunctie beschikt die details herkent en bewaart van parkeerplaatsen die de bestuurder geregeld gebruikt, zodat het parkeerproces nog vlotter verloopt.

Het systeem gaat verder dan om het even welke parkeerhulptechnologie die Lexus tot nog toe aanbood: het bedient het stuurwiel, het gaspedaal, de remmen en de versnellingsbak om veilige en accurate manoeuvres uit te voeren. Het systeem werkt niet alleen zacht en nauwkeurig, maar ook snel. Het heeft minder tijd nodig om een parkeermanoeuvre te voltooien dan systemen van de concurrentie.

Nadat hij de auto naast een parkeerplaats tot stilstand heeft gebracht, activeert de bestuurder het systeem dat vervolgens met behulp van nabijheidssensoren en de camera van de Panoramic View Monitor een 360-gradenzicht creëert van de omgeving en eventuele obstakels. Het berekent automatisch het efficiëntste en veiligste parkeermanoeuvre en reduceert de snelheid van de auto als de ruimte beperkt is. De bestuurder kan het traject en eventuele obstakels duidelijk zien via het live beeld en de heldere graphics op het centrale display.

Het systeem werkt ook als er geen markeringslijnen zijn die de parkeerplaats afbakenen of wanneer er geen voertuigen in de omgeving zijn.

Nieuwe veiligheids- en rijassistentietechnologieën

De nieuwe LS maakt gebruik van nieuwe technologieën om de veiligheid en rijassistentie naar een hoger niveau te tillen. Van de Lexus RX neemt hij het BladeScan™ AHS (Adaptive High-Beam System) over, waarbij het licht van de leds door een snel roterende spiegel geprojecteerd wordt met het oog op een zachtere, fijnere verlichting over een breder gebied dan bij de huidige gewone ledsystemen.

Hij introduceert ook een nieuwe digitale achteruitkijkspiegel, die beelden van de achteruitrijcamera in realtime weergeeft. Het zicht wordt dus niet belemmerd door de hoofdsteunen of de passagiers achterin, noch door nachtelijke duisternis of regendruppels op de achterruit. De bestuurder kan naar believen schakelen tussen het werkelijke spiegelbeeld en de digitale display en daarbij het beeld aanpassen wat betreft helderheid en de verticale en horizontale positie met behulp van aanraakiconen in de onderrand.

Verdere upgrades betreffen een voetgangersdetectiefunctie voor de 360-graden Panoramic View Monitor en bijkomende elektrische assistentie om de gordels aan te spannen (bovenop de voorspanners) wanneer het Pre-Collision System een noodstop uitvoert bij een nakende impact.

Nieuw multimediasysteem en verbeterde HMI

De nieuwe LS meet zich Lexus’ multimediasysteem van de jongste generatie aan, met toegenomen functionaliteit en verbeterde HMI voor een eenvoudige, intuïtieve bediening.

Het systeem laat zich bedienen door een nieuw aanraakscherm van 12,3 duim bovenop het instrumentenpaneel. Het bevindt zich dicht bij de bestuurder en is ook naar de bestuurder gekanteld. Dat betekent dat bestuurders er ongeacht hun grootte en lichaamsbouw gemakkelijk bij kunnen. De positie vermijdt ook dat de basis van de voorruit deels gemaskeerd zou worden.

Tot de nieuwe functies behoort de gemakkelijke integratie van smartphones met behulp van Apple CarPlay™*1 en Android Auto™*1, zodat de gebruiker toegang krijgt tot populaire navigatie-, entertainment- en messaging-apps via het aanraakscherm*2 van het multimediasysteem.

Via Android Auto kunnen de Google Assistant en Google Maps*1 worden gebruikt en kan gepersonaliseerde informatie worden opgehaald op basis van de agenda, voorgaande activiteit en geregistreerde voorkeuren van de gebruiker.

Apple CarPlay maakt het gebruikers mogelijk om toegang te krijgen tot de gebruikelijke interface van hun iPhone®*1 via het multimediadisplay van de auto. Met een geconnecteerde iPhone is het mogelijk om route-instructies te krijgen, oproepen uit te voeren, berichten te sturen en te ontvangen met Siri® en apps te gebruiken als Spotify, Audible en Apple podcasts.

Het aanraakscherm biedt ook een nieuwe sneltoets die meteen toegang geeft tot vaak gebruikte functies, zoals het instellen van de verwarming van de stoel en het stuurwiel.

De bijkomende toetsen op het stuurwiel hebben nu een uniforme zwarte afwerking en nieuwe contouren voor een gemakkelijker, intuïtiever gebruik. Ook kreeg het paneel van de klimaatregeling een pianozwarte afwerking voor een meer uniforme interieuruitstraling.

Exterieurontwerp

Lexus heeft eveneens aanpassingen doorgevoerd aan het exterieur van de LS, met een focus op details die de krachtige uitstraling van het design benadrukken.

De voorbumper werd hertekend en de typische zandlopergrille heeft nu een donkere metaalafwerking voor de inwendige oppervlakken. De eveneens herwerkte koplampunits met ranke, drievoudige projectoren bieden plaats aan het nieuwe BladeScan™ AHS (zie details hierboven) en de dagrijlichten, opgesteld in een L-vorm. Het midden- en topklassemodel kan worden uitgerust met nieuwe 20-inch lichtmetalen velgen met contrasterende zwarte en glanzend gepolijste elementen.

De kleine bijkomende roosters in de onderzijde van de bumper werden naar de zijkanten verplaatst en zijn vierkantiger, om de breedte en het postuur van de auto te accentueren. Dit wordt extra versterkt op de LS F SPORT, waar de roosters om de hoeken van de bumper heen lopen. Ook op de F SPORT is de binnenafwerking van de grille voortaan uitgevoerd in zwarte hoogglans, terwijl de velgen een zwartgespikkelde afwerking hebben met zwarte naafdoppen en de achterlichtunits een pianozwart frame krijgen.

Nieuwe geavanceerde lakafwerking

Lexus verkende nieuwe mogelijkheden inzake laktechnologie om Lunar Silver te ontwikkelen, een afwerking die de contouren van het koetswerk extra tot hun recht doet komen door een scherp contrasterend licht- en schaduwspel. Het wordt aangevuld met de nieuwe, met de hand vervaardigde Nishijin- en Haku-interieurafwerking in zwart en zilver (zie details hieronder).

Er wordt sonische technologie gebruikt om de lak te condenseren tot een laag die amper een micron dik is. Dat betekent dat de aluminiumpartikels in de lak dichter bij elkaar zitten en meer uniform gealigneerd zijn om een foutloze afwerking met een spiegelachtige glans te verkrijgen. Om deze resultaten te verkrijgen moesten ook de grondverf, primer en heldere laklagen zo glad mogelijk gemaakt worden.

Met de hand vervaardigde interieurdetails

Het Lexus-design wordt gekenmerkt door talrijke moderne interpretaties van traditionele Japanse sierkunsten en esthetiek. Voor de nieuwe LS maakte het merk gebruik van twee eeuwenoude technieken voor een opvallende nieuwe interieurafwerking.

De Nishijin- en Haku-optie voor de deurpanelen verweeft zwart en zilver in een organisch patroon geïnspireerd door maanlicht dat schittert op de golven. Deze toepassing van weefkunst en metaalbewerkingstechnieken is een simulatie - de Japanse kunst van het combineren van diverse materialen om de schoonheid en het karakter van de natuurlijke wereld uit te drukken.

Nishijin vindt zijn oorsprong bij materialen gecreëerd voor de Japanse adel. Metaalfilm wordt uitgestrekt over washipapier en in stroken versneden om een plat garen te creëren dat geweven wordt om een organisch patroon te verkrijgen waarbij de zilverdraden glinsterende golven imiteren. In de deurpanelen van de nieuwe LS wordt het aangevuld met een Haku-deurgreepkader. Haku is een 400-jaar oud, traditioneel ambacht waarbij metaalfilm wordt gewalst tot een dikte van een tot twee micron. Takumi-vaklui brengen het met de hand aan in de nieuwe LS, waar de zachte glans ervan aan het maanlicht doet denken.

De nieuwe Laser Cut Special Ash Open Pore afwerking gebruikt natuurlijk hout dat zwart wordt geverfd om het sterke nerfpatroon tot zijn recht te doen komen. Dit zorgt voor een scherp contrast met de zilveren metalen onderlaag, die onthuld wordt door een bijzonder geavanceerd lasersnijproces.

* 1 Apple en iPhone zijn handelsmerken van Apple Inc., geregistreerd in de VS en andere landen. Apple CarPlay is een handelsmerk van Apple Inc. Android, Android Auto, Google Maps, Google Assistant zijn handelsmerken van Google LLC.

*2 De beschikbaarheid van Apple CarPlay en Android Auto verschilt naargelang van de markt.

Stephan Lesuisse Press Events Manager, TOYOTA & LEXUS BELUX